اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

جریان سازی، گفتمان سازی و مطالبه‌گری از ارکان بیانیه گام دوم انقلاب است/ محرومیت مردم ماهنشان از حقوق قانونی

دبیر مجمع مشورتی نظام مسائل در استان زنجان جریان سازی، گفتمان سازی و مطالبه‌گری را از ارکان بیانیه گام دوم انقلاب دانست و گفت: این سه راهبرد باید در بدنه جامعه شکل بگیرد که رویکرد آن شکل‌گیری حلقه‌های میانی بین حاکمیت و استان متشکل از نخبگان هر استان است که وظیفه این تشکل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف با هدف احصای مشکلات است.

جریان سازی، گفتمان سازی و مطالبه‌گری از ارکان بیانیه گام دوم انقلاب است/ محرومیت مردم ماهنشان از حقوق قانونی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام رحیم قزلباش به شکل‌گیری مجمع مشورتی نظام مسائل کشور اشاره و اظهار کرد: این مجمع پیرو بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری بعد از دو سال شکل گرفته و از لحاظ جایگاه حقوقی هم زیر نظر کمیته نظارتی مجلس قرار دارد.

دبیر مجمع مشورتی نظام مسائل در استان زنجان با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب بر مردمی شدن مدیریت در کشور تاکید شده است، افزود: بر اساس این بیانیه نظام باید از دولت محوری فاصله گرفته و به مردم محوری با توجه به آشنا بودن با مسائل و مشکلات سوق داده شود که بر این اساس مشکلات به دولت منتقل و ظرفیت‌ها هم مطرح خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح، مجمع مشورتی نظام مسائل کشور به صورت سراسری شکل گرفته و دبیر استانی هم مشخص شده است.

قزلباش جریان سازی، گفتمان سازی و مطالبه‌گری را از ارکان بیانیه گام دوم انقلاب دانست و ادامه داد: این سه راهبرد باید در بدنه جامعه شکل بگیرد که رویکرد آن شکل‌گیری حلقه‌های میانی بین حاکمیت و استان متشکل از نخبگان هر استان است که وظیفه این تشکل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف با هدف احصای مشکلات است.

دبیر مجمع مشورتی نظام مسائل در استان زنجان مجمع را بازوی نظارتی مجلس در مورد فقدان قانون و یا عدم اجرای قانون در مورد مشکلات دانست و تاکید کرد: حضور جوانان در عرصه مدیریت کشور از دیگر مطالبات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب است که نتیجه آن از بین رفتن ناامیدی در سطح جامعه است.

وی با بیان اینکه مجمع در ابتدای مسیر خود قرار دارد، افزود: با تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، مشکلات سر راه این مجمع هم بررسی و هر مجمع به صورت بومی فعالیت خواهد کرد.

قزلباش با بیان اینکه 10 کمیسیون عمران، کشاورزی، آموزش، بهداشت، صنایع، فرهنگی اجتماعی، حقوقی ... در شهرستان‌ها البته بر اساس اولویت شهرستانی شکل گرفته است، ادامه داد: این نخبگان مشکلات بومی را احصا و مسائل پیرامونی از جمله قوانین را بررسی خواهند کرد تا راه‌کار لازم برای حل هر مشکل در قالب قانون ارائه شود.

دبیر مجمع مشورتی نظام مسائل در استان زنجان افزود: کمیسیون‌های تشکیل شده در شهرستان‌ها در مرحله شناسایی نخبگان بومی است تا بتوان برای احصا و ارائه راه‌کار برای مشکلات اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه بدون شک دستگاه‌های متولی مدعی اشراف به امور را خواهند کرد، گفت: مسئله این است که اگر این مشکلات شناسایی شده، پس چرا حل نشده و نمی‌شود و مردم دچار این مشکلات هستند که نمونه آن تشکیل صف‌های خرید مرغ است.

قزلباش با بیان اینکه ایران زمانی 97 هزار روستای بالای 20 خانوار داشته است، تصریح کرد: باید بدانیم که بعد از 42 سال، تعداد این روستاها به 37 هزار رسیده که نشان دهنده از بین رفتن 60 هزار روستا است که بیانگر عدم شنایی ظرفیت‌ها و حل مشکلات است و گرنه هر ارگانی برای خود واحد احصای مسائل دارد.

دبیر مجمع مشورتی نظام مسائل در استان زنجان دلیل عدم حل مشکلات و مسائل احصا شده در کشور را ضعف بازوی نظارتی دانست و تاکید کرد: به نظر پای کار نبودن نخبگان بومی برای اجرای قوانین موجود است که نمونه آن عدم اجرای قانون هزینه‌کرد یک درصدی از درآمدهای نفتی در استان مورد نظر است که با پیگیری انجام شده احصا و صرف همان استان شد.

وی ادامه داد: تصاحب موقوفات را از جمله مشکلات موجود در استان دانست که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شده است که بر اساس نمونه کتابخانه سهروردی اجاره‌نامه داشته که باید 5 درصد از درآمدش را صرف مسجد می‌کرده است که در حال حاضر به آن عمل نمی‌شود که با یک حساب سرانگشتی با این مبلغ اقدامات قابل توجهی می‌توان انجام داد.

قزلباش شکل‌گیری مطالبه‌گری را در کشور از راه‌کارهای حل مشکلات دانست و گفت: باید سوال شود که چرا باید مردم ماهنشان از حق قانونی خود در حوزه معدن بی‌بهره هستند.

گفتنی است، حجت‌الاسلام رحیم قزلباش از سوی دکتر حمره صفربیگی دبیرکل مجمع مشورتی نظام مسائل کشور به عنوان ، دبیر مجمع مشورتی نظام مسائل در استان زنجان منصوب شده است.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول