اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

نیروهای مسلح در بهار سال کرونایی/ از رژه متفاوت ارتش تا شگفتی‌های فضایی سپاه

نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۹ چه در میدان تأمین امنیت و افزایش توان دفاعی کشور و چه در میدان مبارزه با کرونا نقشی بی‌بدیل و در برخی موارد بی‌سابقه را ایفا کرده‌اند؛ می‌خواهیم مروری کنیم بر آنچه که در بهار سال گذشته در حوزه نیروهای مسلح گذشته است.

نیروهای مسلح در بهار سال کرونایی/ از رژه متفاوت ارتش تا شگفتی‌های فضایی سپاه

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس: بی‌راه نیست اگر که نام سخت‌ترین سال قرن را بر آن بگذاریم؛ سالی که اگرچه برای تمام جهان با همه‌گیری کرونا و مرگ‌ روزانه انسان‌ها در اثر این بیماری همراه بود، اما برای ملت ایران در کنار کرونا، تهدیدات مختلف امنیتی و تحریم و فشار حداکثری دشمنان هم وجود داشت. با این حال و با وجود سختی‌‌های بی‌سابقه سال ۱۳۹۹، جلوه‌هایی زیبا از تلاش و مجاهدت و زیبایی هم در این میدان یک‌ساله رقم خورد تا شیرینی باشد بر تلخ‌کامی‌های سخت‌ترین سال قرن!

تردیدی نیست که در یک سال گذشته نیروهای مسلح چه در میدان تأمین امنیت و افزایش توان دفاعی کشور و چه در میدان مبارزه با کرونا نقشی بی‌بدیل و در برخی موارد بی‌سابقه را ایفا کرده‌اند؛ می‌خواهیم مروری کنیم آنچه را که در سال ۱۳۹۹ بر نیروهای مسلح گذشت و آنچه را که برای اعتلای نام ایران و خدمت به مردم رقم زدند. 

در سلسله گزارش‌هایی در نظر داریم تا مهمترین رویدادها و رخدادهای نظامی کشور در سال ۱۳۹۹ را مرور کنیم. در اولین گزارش به مرور وقایع و رخدادهای بهار ۹۹ خواهیم پرداخت.

نیروهای مسلح در میدان مقابله با کرونا

سال ۱۳۹۹ در سایه تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد؛ نیروهای مسلح که از بیست و دوم اسفندماه سال گذشته آن و با فرمان فرمانده معظم کل قوا به سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) را تشکیل داده بودند هم با تمام توان خود در عرصه مقابله با کرونا حضور داشتند.

در این بین یکی از شاخص‌ترین اقدامات، احداث نقاهتگاه ۲ هزار تخت خوابی ارتش در تهران بود که ظرف مدت ۴۸ ساعت این نقاهتگاه ایجاد شد؛ این نقاهتگاه در کنار ۵۲ بیمارستان نیروهای مسلح در سراسر کشور و هزاران نفر از پرسنل نیروهای مسلح بود که به کمک سامانه بهداشت و درمان کشور آماده بودند.


نقاهتگاه دوهزار تخت خوابی ارتش در تهران

جهاد خدمت‌رسانی بسیجیان هم کماکان ادامه داشت و ۷۰۰ هزار نیروی بسیجی در سراسر کشور در اقدامات مقابله‌ای با کرونا که غالباً متوجه ضدعفونی‌سازی سطوح و تولید و توزیع مواد ضدعفونی کننده بود حضور داشتند.

رزمایش‌های دفاع بیولوژیک در سراسر کشور توسط ارتش و سپاه با استفاده از تجهیزات رفع آلودگی از جمله اقداماتی بود که به وفور توسط نیروهای مسلح در این ایام انجام شد.


رزمایش دفاع بیولوژیک

تولید کیت تشخیص توسط بسیج و وزارت دفاع

در همین ایام یکی از نیازهای جدی کشور،‌ کیت‌های تشخیص کرونا برای سرعت بخشیدن به روند بیماریابی بود؛ بسیج و وزارت دفاع وارد میدان شدند و به سرعت انبوه کیت‌های تشخیصی کرونا در همان فروردین‌ماه تولید و به شبکه بهداشت و درمان کشور تحویل داده شد.

رژه متفاوت ارتشی‌ها در روز ارتش

روزهای پایانی فروردین است و روز ارتش در پیش؛ سوالی که در ذهن‌ها به وجود آمده بود اینکه رژه 29 فروردین سالروز ارتش در شرایط شیوع کرونا چگونه برگزار خواهد شد؟ به فاصله ۱۰ روز مانده به این مراسم، امیر سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش از برگزاری رژه خدمت بجای رژه مرسوم یگان‌های پیاده و محمول که هرسال برگزار می‌شد خبر داد.

در حقیقت ارتش در روزهای منتهی به ۲۹ فروردین و روزهای بعد از آن با رفع آلودگی اماکن عمومی و سطح شهرها، رسیدگی به بیماران در مناطق محروم، غربالگری با اعزام تیم‌های پزشکی، کمک نیروی انسانی به مراکز درمانی، کنترل ورود و خروج و رفع آلودگی خودروها در ورودی و خروجی شهرها و اختصاص تخت‌های بیشتر به مراکز بهداشتی و درمانی کشور، رژه خود را تحت عنوان رژه خدمت انجام داد.

تداوم تقویت توان دفاعی در شرایط کرونایی

اواخر فروردین است و حدود ۲ ماه می‌گذرد که کشور درگیر مقابله با ویروس کرونا است؛ در این مدت بسیاری از مشاغل و کسب کارها در اثر این همه‌گیری یا تعطیل شده‌اند و یا از رونق افتاده‌اند؛‌ تمام توان کشور هم صرف مقابله با ویروس کرونا شده است؛ اما برای کشوری مانند ایران که دشمنان قدری در منطقه و جهان به دنبال روزنه‌ای برای ضربه زدن به آن هستند، آیا امکان کاهش سطح قدرت دفاعی در اثر همه‌گیری کرونا وجود دارد؟

یک روز مانده به پایان فروردین، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، انبوهی از پهپادهای رزمی، شناسایی و مراقبتی را با ویژگی‌های متنوع به نیروهای پدافند هوایی و هوایی ارتش تحویل داده می‌شود.

آخرین روز فروردین هم با الحاق دو سامانه راداری پیشرفته به نیروی پدافند هوایی ارتش آغاز می‌شود و دو سامانه راداری مراقب و خلیج فارس به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور ملحق می‌شوند.

خلیج فارس راداری آرایه‌فازی و با قابلیت کشف سه بعدی اهداف است که می‌تواند تمام هواگردهای رادارگریز را شناسایی کند؛ این رادار که بردی ۸۰۰ کیلومتری دارد قابلیت کشف موشک‌های بالستیک را هم دارد. رادار مراقب هم سامانه راداری کشف، شناسایی و رهگیری است که با استفاده از فناوری آرایه فازی و کشف سه بعدی در برد ۴۰۰ کیلومتر با دقت و سرعت می تواند ۳۰۰ هدف را به صورت هم‌زمان و با تجزیه و تحلیل کامل رصد کند.


رادار مراقب

افزایش برد موشک‌های کروز دریایی سپاه

اردیبهشت‌ماه با یک خبر خوب دفاعی دیگر آغاز شد؛ اول اردیبهشت‌ماه سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگویی خبر از افزایش برد موشک‌های کروز دریایی سپاه به ۷۰۰ کیلومتر خبر داد.

پیش از این آخرین بردی که برای موشک‌های کروز دریایی کشورمان اعلام شده بود، مربوط به موشک قدیر با برد ۳۰۰ کیلومتر بود که برد ۷۰۰ کیلومتری به معنای افزایش قابل توجه برد این موشک‌ها بود.

البته برد این موشک‌ها در ماه‌های آینده باز هم افزایش خواهد یافت که در فصل بعدی به آن خواهیم پرداخت.

سوپرایز فضایی سپاه

چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه همه‌چیز روال عادی خود را دارد؛ ساعت ۹ صبح خبری منتشر شد که به سرعت تبدیل به سرخط خبری اول رسانه‌های ایران و جهان می‌شود؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخستین ماهواره نظامی خود را با نام «نور-۱» و با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت ترکیبی قاصد با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد.

نیروی هوافضای سپاه از سال‌ها قبل و با تشکیل فرماندهی فضایی به صورت چراغ خاموش و در سکوت خبری برنامه فضایی خود را به پیش برده بود و این اولین بار است که یک دستاورد در حوزه فضایی توسط سپاه رونمایی و موفقیت آن جشن گرفته می‌شود.


ماهواره‌بر قاصد در حال پرتاب ماهواره نور به فضا

موفقیت سپاه در پرتاب ماهواره نظامی نور درحالی بود که طی سال‌های گذشته، تلاش‌های ناموفق در پرتاب ماهواره در بخش دولتی و در مدار قرار نگرفتن ماهواره‌ها در مدار زمین باعث ایجاد ذهنیتی همراه با یأس در جامعه علمی و فضایی کشور شده بود؛ پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره و اعلام خبر هدف‌گذاری سپاه برای دستیابی به مدار زمین آهنگ (مدار ۳۶ هزار کیلومتری) را می‌توان دمیدن روح تازه‌ای در جامعه فضایی کشور عنوان کرد.

تداوم نهضت کمک مومنانه با پیشتازی نیروهای مسلح

یک ماه است که با توصیه رهبر معظم انقلاب در کشورمان نهضت کمک مؤمنانه آغاز شده است؛ رهبر انقلاب بیست و یکم فروردین‌ماه فرمودند: «خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ی مهدوی را که جامعه‌ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم.»

نهادهای حمایتی مختلفی در کشور از آستان قدس رضوی،کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، سازمان‌های مختلف نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و وزارت دفاع و ... به میدان آمده‌اند تا این نهضت به بهترین نحو ممکن اجرا شود و به محرومان و مستضعفان یاری رسانی شود؛ مسئولیت اصلی در توزیع و جمع آوری کمک‌ها با سازمان بسیج مستضعفین'>سازمان بسیج مستضعفین است.

بیستم اردیبهشت‌ماه به فاصله یک ماه از توصیه رهبر انقلاب، سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه از توزیع ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان در سراسر کشور خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که این روند تداوم خواهد داشت.

موضوع کمک‌های مومنانه طی ماه‌های آتی و به مناسبت‌های مختلف تداوم داشت.

حادثه تلخ ناو کنارک

22 اردیبهشت‌ماه خبر تلخی نیروهای مسلح و کشور را عزادار کرد؛ سانحه برای ناو کنارک نیروی دریایی ارتش در آب‌های جنوب کشور که حین یک تمرین نظامی دچار حادثه شد و منجر به شهادت ۱۹ تن و مجروحیت ۱۵ تن از دریادلان نداجا شد.

ناو کنارک با شماره بدنه ۱۴۰۳ از جمله شناورهای پشتیبانی کلاس هندیجان بود که پیش از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی از کشور هلند خریداری شد و در طی سال‌های پس از انقلاب تا زمان سانحه با از آن بعنوان یک ناو رزمی و اطلاعاتی استفاده می‌شد.


ناو کنارک

در پی این حادثه فرمانده معظم کل قوا با صدور پیام تسلیتی خطاب به خانواده شهدای ناو کنارک، از مسئولان ذیربط خواستند که ابعاد این حادثه را به درستی روشن کرده و ضمن شناسائی مقصران احتمالی، تدابیر لازم برای عدم تکرار چنین پیشامدهای خسارتبار و تلخی را اتخاذ نمایند.

خط و نشان برای آمریکایی‌ها در کارائیب

اردیبهشت رو به پایان است و چند روزی است که اخباری مبنی بر اعزام ۴ نفتکش ایرانی به ونزوئلا برای تحویل سوخت به این کشور منتشر شده است؛ در محافل بین‌المللی اعزام این نفتکش‌ها به شدت زیر ذره‌بین قرار دارد.

از سویی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز خط و نشان‌هایی برای ایران در خصوص اعزام این نفتکش‌ها کشیده است و تحرکات نظامی آنها در حوزه کارائیب هم حاکی از احتمال وقوع اقدامی از سوی ایالات متحده علیه این نفتکش‌ها است.

ایالات متحده چهار کشتی جنگی یواس‌اس دیترویت USS Detroit (LCS-7) ، یواس‌اس لاسن USS Lassen (DDG-82)، یواس‌اس پربل USS Preble (DDG-88) و یواس‌اس فاراگات USS Farragut (DDG-99) را به همراه یک فروند هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-26  به منطقه کارائیب اعزام کرده است.

در ایران وزیر دفاع و رئیس ستاکل نیروهای مسلح برای آمریکایی‌ها خط و نشان می‌کشند تا مبادا دست به اقدامی حماقت‌بار علیه نفتکش‌های ایرانی بزنند؛ وزیر دفاع  با تاکید بر اینکه هرگونه مزاحمت آمریکا برای نفتکش های ایرانی با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد می‌گوید: سیاست ما هم کاملاً روشن است و به صراحت اعلام کردیم که هیچ گونه مزاحمتی را تحمل نحواهیم کرد، آمریکایی ها و دیگران می دانند ما در واکنش به این موضوع یقیناً هیچ تردیدی به خود راه نخواهیم داد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم تاکید می‌کند که هرگونه خطای تروریست‌های آمریکایی در هر نقطه جهان با پاسخ قاطع ایران روبرو می‌شود.

نهایتا نفتکش‌های ایرانی به سلامت به ونزوئلا می‌رسند و بار خود را تخلیه می‌کنند.

تقویت نیروی دریایی سپاه؛ ایستگاه اول

هشتم خردادماه بیش از ۱۰۰ فروند شناور تندرو به نیروی دریایی سپاه در بندرعباس ملحق می‌شود؛ این نخستین مرحله از توان‌افزایی نیروی دریایی سپاه در سال ۹۹ است؛ نیروی دریایی سپاه تا پایان سال پنج مرحله دیگر نیز توان‌افزایی و الحاق تجهیزات داشت که در فصل‌های بعد به آن خواهیم پرداخت.

سردار تنگسیری در این مراسم از سرعت سه برابری شناورهای تندرو ایرانی نسبت به شناورهای آمریکایی می‌گوید و سرعت شناورهای تندرو سپاه را ۹۲ نات اعلام می‌کند.

تحویل بالگردهای تازه‌نفس به ارتش و ناجا

18 خردادماه ۱۰ فروند بالگرد نوسازی و بازآماد شده توسط وزارت دفاع به ارتش و ناجا تحویل داده می‌شود. این بالگردها که از نوع بالگردهای شنوک(CH)، SH،214، 205، 206، 212 و میل شرقی ۱۷۱ هستند، علاوه بر تعمیر و اورهال، ارتقاء نیز یافته اند.

اولین سالگرد سرنگونی گلوبال هاوک و سوپرایز جدید سپاه برای آمریکایی‌ها

روزهای پایانی خردادماه است و در آستانه سالروز سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی با آتش سامانه پدافندی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه قرار داریم؛ نهسا در این روز با انتشار کلیپی، تصاویری از تست سامانه سوم خرداد بر روی شناور در دریا منتشر می‌کند که حاکی از کارکرد این سامانه و توان شلیک آن در حین حرکت و بر روی آب بعنوان یک سامانه پدافندی دریاپایه است.

دستاورد جدیدی که با بکارگیری آن آسمان خلیج فارس را هم برای جنگنده‌های آمریکایی ناامن خواهد کرد.

 

سردار رضا شبان فرمانده پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه در خصوص این سامانه به فارس گفت: طراحی چنین سیستمی که بر روی یک شناور قرار بگیرد و در حال حرکت بتواند شلیک کند دارای پیچیدگی بسیار زیادی است که بحمدالله با بهره‌گیری از دانش فنی عزیزان‌مان در سپاه توانستیم به این فناوری دست پیدا کنیم و سامانه‌ای را طراحی کنیم که بتواند در حال حرکت بر روی شناور شلیک داشته باشد و الحمدالله تست موفقی را هم داشتیم و توانستیم هدف را مورد اصابت قرار دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول