اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

زنجان دبیرخانه دائمی آفرین‌واره فیلم و عکس عاشورایی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: زنجان دبیرخانه دائمی آفرین‌واره فیلم و عکس عاشورایی می‌شود.

زنجان دبیرخانه دائمی آفرین‌واره فیلم و عکس عاشورایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدربیع احمدخانی در مراسم اختتامیه سومین آفرین واره فیلم و عکس عاشورایی اظهار کرد: ترویج و اشاعه فرهنگ عاشورایی، تاکید بر آموزه‌های انسانی مذهب تشیع و مسلک امام حسین (ع) و جایگاه و تاثیر آن حضرت بر زندگی و اندیشه بشر امروز، تثبیت جایگاه عکس در حوزه رسانه‌های دینی، انعکاس اعتقادات، آیین و رسوم محرم استان زنجان در قاب عکس و نگاه خلاقانه به ابعاد مغفول و زوایای دیده نشده در آئین‌ها و عزاداری و رسوم محلی محرم در استان زنجان از اهداف برگزاری این جشنواره بود.

وی با بیان اینکه هرقدر درباره عاشورا و قیام حسینی بیشتر فکر کنیم، بازهم این قضیه در ابعاد مختلف دارای گنجایش فکر کردن و اندیشیدن است، گفت: هرقدر درباره این موضوع فکر کنیم دارای ابعاد مختلفی برای پژوهش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه مهمترین هدف آفرین واره ترویج و اشاعه فرهنگ عاشورایی و همچنین آموزه‌های انسانی و فرهنگ تشیع است و جایگاه و تاثیر آن حضرت بر زندگی امروز است، گفت: نگاه خلاقانه به زوایای مغفول عزاداری از اهداف این آفرین واره بوده است.

وی با اشاره به اینکه آفرین واره با نگاهی به زنجان به عنوان شهر شور و شعور حسینی و غواصان دریادل و همچنین به حادثه عظیم عاشورا برگزار شد، اضافه کرد:در واقع حسینیه اعظم زنجان و زینبیه اعظم زنجان به عنوان یک ظرفیت بزرگ در حوزه هنر هستند و هرقدر هنرمندان بتوانند این موضوع را بشکافند و بستر در معرض علاقه مندان قرار دهند همانقدر می‌توان ابعاد مختلف این قضیه را بیشتر تشریح کرد.

احمدخانی با اشاره به اینکه درباره دبیرخانه دائمی آفرین واره نیز پیگیری لازم انجام شد، اضافه کرد: امیدواریم برای جشنواره بعدی دبیرخانه دائمی آفرین واره را مختص زنجان کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان همچنین ضمن تقدیر از هنرمندان شرکت کننده در این برنامه گفت: 725 عکس و 12 فیلم به این آفرین‌واره رسیده است که قرار است، آثار ارسالی هر سه دوره به یک کتاب به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی منتشر شود.

حضور 200 هنرمند در آفرین‌واره فیلم و عکس عاشورایی

دبیر اجرایی سومین آفرین‌واره فیلم وعکس عاشورایی هم در این آئین گفت: پیش از این برنامه‌های مناسبتی عاشورا و ایام مناسبتی محرم به صورت سوگواره برگزار می‌شد، اما در زنجان ابتکاری صورت گرفت که این برنامه به صورت آفرین‌واره برگزار شود.

ناصر محمدی با اشاره به اینکه نخستین دوره آفرین‌واره فیلم و عکس عاشورایی با شرکت 200 هنرمند از شهرهای مختلف برگزار شد، اضافه کرد: در همان سال هنرمندان از تکایا، حسینیه و زینبیه در زنجان حضور داشته و نسبت به عکاسی از مراسمات مختلف عزاداری پرداختند.

وی با بیان اینکه آفرین‌واره هم به لحاظ حضوری بودن و هم به لحاظ عنوان با سایر برنامه‌ها متفاوت از برنامه‌های قبلی بود، گفت: در دوره دوم و سوم آفرین‌واره نیز به علت شیوع ویروس کرونا، برنامه به صورت غیرحضوری برگزار شد.

دبیر اجرایی سومین آفرین‌واره فیلم وعکس عاشورایی افزود: در سومین دوره آفرین‌واره فیلم و عکس عاشورایی 725 اثر به صورت عکس و 12 اثر نیز به صورت فیلم ارسال شد.

محمدی گفت: در سال بعد اگر شرایط مهیا و آماده سازی شود و فضا به لحاظ ارتباطات اجتماعی مناسبت‌تر باشد، آفرین واره به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

این برنامه هنری با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ عاشورایی، تاکید بر آموزه‌های انسانی مذهب تشیع و مسلک امام حسین (ع) و جایگاه و تاثیر آن حضرت بر زندگی و اندیشه بشر امروز، تثبیت جایگاه عکس در حوزه رسانه‌های دینی، انعکاس اعتقادات، آیین و رسوم محرم استان زنجان در قاب عکس و نگاه خلاقانه به ابعاد مغفول و زوایای دیده نشده در آئین‌ها و عزاداری و رسوم محلی محرم در استان زنجان برگزار شد.

آفرین‌واره فیلم و عکس عاشورایی با رویکرد عزاداری در دوران کرونا، محرم و نماز،  محرم و امر به معروف و نهی از منکر، محرم و آب، محرم و رنگ، محرم و کودک، محرم و بهداشت محیط زیست، محرم و حجاب و عفاف، محرم و قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی، محرم و حقوق شهروندی و تکریم انسانی، محرم و تعزیه و هنرهای سنتی، محرم و نمادهای هنری و نشانه‌های بصری، محرم و فرهنگ ترافیک و نظم شهری، محرم و امنیت و آرامش، محرم و اهدای خون و محرم و آمیزه‌های اصیل آزادگی و عدالت برگزار شد.

هیأت داوران بخش عکس این جشنواره کمال‌الدین شاهرخ، علیرضا عطاریانی و  حمیدرضابازرگانی بوده و هیأت داوران فیلم نیز حبیب ایل‌بیگی، علی رویین تن، حیدری و دبیر بخش عکس نیز ناصر محمدی بود.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول