اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

علاقه‌مندی بخش‌های دولتی و خصوصی ایران برای همکاری با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کرواسی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران علاقه‌مندی بخش‌های دولتی و خصوصی ایران برای همکاری با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کرواسی را اعلام کرد.

علاقه‌مندی بخش‌های دولتی و خصوصی ایران برای همکاری با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کرواسی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «پرویز اسماعیلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب امروز (پنجشنبه) ۲۸ اسفند با «زلاتکو حسنبگوویچ» رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
سفیر ایران در این دیدار که در محل پارلمان کرواسی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل تقریبا همزمان گروه دوستی در پارلمان‌های دو کشور، روابط سیاسی و فرهنگی کرواسی و ایران را خوب، عمیق و دوستانه ارزیابی کرد.
وی با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان برای مبادلات اقتصادی دو کشور، روند مناسبات تجاری فیمابین را تشریح کرد و گفت: در بخش دولتی و خصوصی ایران علاقه زیادی برای همکاری با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کرواسی وجود دارد. همین علاقه‌مندی نیز در کرواسی برای بهره مندی از مزیت‌های همکاری اقتصادی با ایران مشاهده می‌شود.

 

 

پرویز اسماعیلی گروه‌های دوستی پارلمانی را بهترین مرجع برای ارزیابی روند روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف، بررسی و حل مشکلات احتمالی و حمایت مردمی و قانونی از مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین برشمرد.
وی همچنین از رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران برای دیدار از جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد.
زلاتکو حسنبگوویچ نیز روابط دوجانبه بسیار خوب بین دو کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایران اولین کشور خارج از حلقه کشورهای اروپایی بود که کشور جوان کرواسی را به رسمیت شناخت و نقش مهمی در حمایت از استقلال و تمامیت ارضی کرواسی داشت.
وی خاطرنشان کرد: چند روز پیش (۱۵ مارس) بیست و نهمین سالگرد به رسمیت شناختن کرواسی از سوی جمهوری اسلامی ایران بود و ایران حتی در زمان جنگ، دوست و تکیه گاهی مطمئن برای جمهوری کرواسی بود.
حسنبگوویچ روابط کرواسی و ایران را به دلایل تاریخی فراتر از روابط جاری بین کشورها خواند و افزود: اراده دو کشور، همکاری بیشتر اقتصادی به نفع ملت‌های ایران و کرواسی است.

 

 

وی بر لزوم توسعه همکاری‌های فرهنگی و علمی از جمله فراگیری زبان‌های فارسی و کرواتی، ایجاد گروه زبان و فرهنگ فارسی در یک بخش ویژه دانشگاه زاگرب و زبان و فرهنگ کرواسی در یکی از دانشگاه‌های ایران و تبادل استاد، دانشجو و بورسیه‌های دانشجویی در مقاطع تکمیلی تأکید کرد.
طرفین همچنین در مورد ایرانیان مقیم کرواسی و کروات‌های مقیم ایران و آخرین وضعیت توافقنامه‌های امضا شده بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.
در پایان این دیدار توافق شد که به زودی همه اعضای گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران، با سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار و روند همکاری بین دو کشور در عرصه‌های مختلف را بررسی کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول