اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

سامانه جامع و آنلاین انتقال املاک در قم راه اندازی شود / آموزش مشاوران املاک جدی گرفته نمی‌شود

در مراسم رونمایی از کتب مرجع حوزه املاک و ساختمان قم، بر لزوم راه اندازی سامانه جامع و آنلاین حمل و نقل املاک تاکید شد.

سامانه جامع و آنلاین انتقال املاک در قم راه اندازی شود / آموزش مشاوران املاک جدی گرفته نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، صادق محمدی، نویسنده و پژوهشگر که پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، حوزه ساختمان در قم را یکی از چند حوزه مورد نیاز مردم دانست و اظهار کرد: نگاه مردم به حوزه ساختمان و املاک، علاوه بر سکونت، پس انداز و سرمایه گذاری است و بدین سبب، داشتن اطلاعات صحیح از فرایندهای مختلف این حوزه، ضروری است.

وی به پیش زمینه آماده سازی این چهار کتاب اشاره کرد و افزود: بسیاری از پرونده‌های دستگاه قضایی درباره املاک و ساختمان است. مردم در حوزه ساخت، خرید، فروش و اجاره املاک نیازمند راهنمایی هستند و مراجع رسمی در این حوزه به سبب کثرت مشغله، فرصتی برای راهنمایی ندارند.

محمدی به پژوهش‌های صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم پس از سال‌ها پس انداز کردن برای خرید ملک و ساختمان اقدام می‌کنند و در واقع این مهمترین تصمیم زندگی اکثر مردم است. به همین دلیل یکی از این کتاب‌ها با عنوان «چگونه ملک بخریم» به این مسئله مهم اختصاص دارد.

این پژوهشگر افزود: از سوی دیگر در مقابل هر خریدار، حداقل یک فروشنده وجود دارد و به همین سبب یکی دیگر از مجلدات این مجموعه با عنوان «چگونه ملک خود را بفروشیم»، فروشندگان را در این مسیر پر فراز و نشیب راهنمایی می‌کند.

وی به خلاء‌های موجود در مسیر صاحبخانه شدن مردم اشاره کرد و گفت: در مسیر خرید و فروش ساختمان، چندین دستگاه اداری مانند شهرداری و دارایی و در صورت وقفی بودن زمین، دستگاه‌های دیگری نیز درگیر هستند و نیازمند سامانه جامعی برای نقل و انتقال املاک هستیم که تمام استعلام‌ها به صورت آنلاین انجام شود. وعده ‌هایی در این زمینه داده شده است اما هنوز چنین سامانه جامعی راه اندازی نشده است.

محمدی به مشکلات حوزه اجاره املاک اشاره کرد و تصریح کرد: در نبود دستورالعمل جامع اجاره دادن و اجاره کردن املاک، موجران و مستاجران دچار مشکلات بسیار هستند، نه موجر می‌داند چه حقوقی دارد و نه مستاجر می‌داند در صورت بروز مشکل چه باید کرد.

این پژوهشگر حوزه ساختمان تاکید کرد: مردم به مشاوران املاک به عنوان حلّال مشکلات نگاه می‌کنند اما یک مشاور ملکی برای هدایت مردم در مسیر خرید و فروش و اجاره نیازمند تحصیلات مرتبط و اطلاعات لازم حقوقی است که متاسفانه اکثر مشاوران املاک در قم از چنین شرایطی برخوردار نیستند.

وی افزود: دو کتاب چگونه ملک اجاره کنیم و چگونه ملک خود را اجاره دهیم، تا حد زیادی مسیر اجاره املاک را برای مردم مشخص می‌کنند اما گره اصلی کار در دست اتحادیه صنفی مشاوران املاک است که بر میزان دانش حقوقی و توانمندی اعضای صنف خود نظارت کند.

محمدی خاطرنشان کرد: براساس قانون بخشی از بودجه اتحادیه مشاوران املاک باید صرف آموزش و بازآموزی مشاوران شود اما تاکنون این میزان هزینه برای آموزش انجام نشده و اصولا مقوله آموزش مشاوران املاک جدی گرفته نمی شود.

این پژوهشگر در پایان تاکید کرد: کتب راهنمای حوزه ساختمان و املاک قم، براساس نیاز بومی قم تنظیم شده است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

در ادامه این مراسم با حضور اهالی رسانه، از 4 کتاب حوزه املاک با عناوین «چگونه ملک بخریم»، «چگونه ملک خود را بفروشی»، «چگونه ملک اجاره کنیم» و «چگونه ملک خود را اجاره دهیم» رونمایی شد.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول