اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اقدامات جهادی دانشجویان در سال 99 برای مبارزه با کرونا/ ادامه فعالیت‌ها در ایام نوروز

دانشجویان جهادی درکنار سایر نیروهای جهادی و کادر درمان در ایام شیوع کرونا هرکاری ‌از دست‌شان بر می‌آمد برای دفاع از سلامت و معیشت مردم انجام دادند و صحنه‌های زیبایی را در عرصه خدمات رسانی به مردم رقم زدند.

اقدامات جهادی دانشجویان در سال 99 برای مبارزه با کرونا/ ادامه فعالیت‌ها در ایام نوروز

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، کامران شیرازی: از سال 1399 با تلخی ها و سختی هایی که بواسطه شیوع کرونا برای مردم و کشور ایجاد شد، عبور کردیم و با امید به آینده ای روشن پا به سال 1400 و به نوروز گذاشتیم. در این ایام بسیاری از مردم کشورمان در حال برنامه ریزی برای استفاده از تعطیلات نوروز هستند و در این بین دانشجویان و نیروهای جهادی بسیاری هم وجود دارند که برای برگزاری اردوهای جهادی در ایام تعطیلات برنامه ریزی می کنند، اردوهایی که هر ساله در نوروز و تابستان با هدف کمک به نیازمندان در مناطق محروم کشور برگزار می شود.

اگرچه هرساله اردوهای جهادی دانشجویان در تابستان و نوروز به صورت گسترده تر برگزار می شود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا، نیروهای جهادی به صورت شبانه روزی پای کار بودند و در حوزه های مختلف به خدمات رسانی به مردم، بیماران کرونایی و آسیب دیدگان از این ویروس پرداختند.

 

 

شیوع کرونا اگرچه موجب شد تا بسیاری از ما در سال 99 با صحنه های تلخ و لحظات ناراحت کننده ای مواجه شویم اما این وضعیت صحنه های زیبایی را هم رقم زد، صحنه هایی که کمتر مشابه آن در کشورهای دیگر دیده می شود، مثل حضور گسترده جهادی ها در بیمارستان ها برای کمک به بیماران کرونایی، آن هم در زمانی که خانواده های بیماران هم به دلایل مختلف نمی توانستند عزیزان خود را در مراکز درمانی همراهی کنند.

نیروهای جهادی علاوه بر حضور در کنار کادر درمان و خدمات رسانی به بیماران، در حوزه های دیگری همچون ضدعفونی معابر و خیابان ها، تولید ماسک، گان و اقلام بهداشتی و تهیه بسته های بهداشتی و غذایی و توزیع آنها میان نیازمندان هم فعالیت داشتند، جهادی ها حتی در بحث  تغسیل و خاکسپاری اموات کرونایی هم نقش ویژه ای ایفا کردند که در ادامه بخشی از فعالیت های مختلف نیروهای جهادی دانشجو در ایام کرونا پرداختیم.

* حضور دانشجویان جهادی برای مبارزه با کرونا در ۱۳ بیمارستان تهران

بعد از گسترش ویروس کرونا در کشور، متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان به این ویروس مبتلا شدند و مراکز درمانی پر شد از مبتلایان به کرونا و فشار بالایی به کادر درمان وارد شد، در این شرایط بود که نیروهای جهادی تصمیم گرفتند به هر صورتی می توانند به کادر درمان کمک کنند. در همین راستا دانشجویان جهادی ۱۳ بیمارستان تهران را برای کمک به بیماران و کادر درمان تحت پوشش قرار دادند. 

 

 

در همین راستا حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره اقدامات گروه‌های جهادی دانشجویی در دوران شیوع کرونا می گوید: در دوران شیوع کرونا موفق‌ترین مجموعه‌ای که با سرعت و ساماندهی مناسبی وارد کمک به دستگاه‌های مسئول، دولت و کادر درمان شد مجموعه‌های جهادی بودند که قسمت اعظم آنها گروه‌های جهادی هستند.

وی ادامه می دهد: دانشجویان به دلیل اینکه قبل از شیوع بحران کرونا در برنامه‌های مشابه فعالیت‌های جهادی شرکت داشتند و حوزه فعالیت آنها اقدامات جهادی است، با تجربه و آمادگی برای حل این بحران وارد شدند.

دانشجویان در طول سال در بین دو ترم و در طول تعطیلات تابستان در قالب فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها در حال خدمات رسانی به افراد نیازمند و محروم جامعه هستند و تجربیات فراوانی دارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین تاکید می کند: در بحران کرونا این تجربیات و این فعالیت به سرعت خودش را در خدمت نیاز جامعه قرار داد و از این جهت در مرحله اول زمانی که در قم و گیلان شاهد فعالیت بودیم اولین فعالیت جهادی در شهر قم توسط طلاب شکل گرفت و همین تجربه در کنار فعالیت‌های جهادی در کنار فعالیت‌های کادر درمان قرار گرفت و در ۱۳ بیمارستان تهران حضور مجموعه‌های جهادی، طلبه و دانشجو را در چند ماهه شیوع کرونا شاهد بودیم.

 

 

وی در ادامه به خدمات فراوان دانشجویان جهادی در طی دوران کرونا اشاره می کند و می گوید: کادر درمان کشور استقبال خوبی را از این دانشجویان داشتند. در کنار فعالیت‌های جهادی اقدامات امداد رسانی نیز توسط دانشجویان طلبه شروع شد و مجموعه همدلی مومنانه را دانشجویان جهادی در دانشگاه‌ها، مراکز شهری و مساجد فعال کرده و در کنار سایر اقشار اقدام به فعالیت کردند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه می دهد: در ایام کرونا موضوع تامین اقلام و دوخت ماسک را در مجموعه‌های جهادی شاهد بودیم، ضدعفونی کردن معابر نیز جز فعالیت‌هایی بود که به صورت جدی انجام می‌شد. مجموعاً یک جبهه دفاع مقدس در قالب دفاع از سلامت و معیشت مردم توسط مجموعه‌های جهادی که بخش قابل توجهی از آنها مجموعه‌های جهادی بودند شکل گرفت.

* مشارکت گسترده دانشجویان در رزمایش همدلی و کمک های مومنانه

یکی از اقدامات قابل توجه دانشجویان و تشکل های دانشجویی دانشگاه کشور مشارکت گسترده در رزمایش همدلی و کمک های مومنانه بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان کرونا بود. 

در همین راستا برنامه های مختلفی از سوی دانشجویان برگزار شد، برخی از تشکل ها و گروه های جهادی بیش از 5 مرحله رزمایش کمک های مومنانه را برگزار کردند.

 

 

 سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز با تهیه و تامین هزاران بسته مواد غذایی در رزمایش همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان شرکت کرد‌.

اقلام غذایی ای که از سوی سازمان بسیج دانشجویی میان نیازمندان توزیع شد کاملا ایرانی بوده و توسط شبکه روستاکالا (شبکه مردمی حمایت ازتولیدات روستایی بسیج دانشجویی) و به همت گروه های جهادی تهیه شده بود.

* فعالیت صدها گروه دانشجویی در رزمایش همدلی

در ایام شیوع کرونا صدها گروه دانشجویی در تهران طرح های متعدد و متنوعی را در قالب رزمایش همدلی برگزار کردند که توزیع سبد کالا میان نیازمندان بخشی از این اقدامات است. کمک به خانواده در زمینه پرداخت اجاره بها و تخفیف از صاحبان ملک و مشاوره در زمینه حوزه بسته های آموزشی نیز از جمله این طرح هاست.

 

 

*  تهیه و توزیع ۱۰ هزار بسته حمایتی میان نیازمندان در ماه مبارک رمضان از سوی جهادگران دانشگاه علامه

در پی شیوع ویروس منحوس کرونا و با توجه به تعطیل شدن برخی مشاغل و مشکلات اقتصادی، جمعی از هموطنان عزیز و نیازمندمان، آسیب‌های متعددی از لحاظ معیشت و گذران زندگی دیدند؛ با توجه به این موضوع و در آستانه ماه مبارک رمضان، مسجدامام علی (ع) دانشگاه علامه طباطبایی با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی و با مشارکت بخش‌های مختلف دانشگاه شامل (اساتید، کارمندان)، هئیات اصحاب عاشورایی و امام علی (ع)، روابط عمومی و معاونت فرهنگی ومعاونت دانشجویی دانشگاه، در طرحی تحت عنوان همدلی وکمک به نیازمندان اقدام به جمع آوری کمک‌های نقدی دانشگاهیان و همچنین دیگر خیرین کرد.
 
هیات الزهرا دانشگاه علامه هم پویش کریمانه خانواده شریف را در آستانه ماه مبارک رمضان با هدف کمک به نیازمندان راه اندازی کرد، در این طرح ۱۰ هزار بسته حمایتی تهیه و در ماه مبارک رمضان ۹۹ میان نیازمندان توزیع شد.

* راه اندازی پویش  های مختلف با هدف حمایت از آسیب دیدگان کرونا

راه اندازی پویش  های مختلف با هدف حمایت از بیماران کرونایی و آسیب دیدگان کرونا از اقداماتی بود که در ایام شیوع کرونا از سوی دانشجویان دانشگاه های مختلف صورت گرفت.

 

 

دانشجویان با راه اندازی این پویش ها، ضمن جمع آوری کمک های مردمی این کمک ها را میان نیازمندان توزیع کردند.

یکی دیگر از اهداف این پویش ها مشارکت در برنامه های فرهنگی برای جلوگیری از شیوع کرونا در کشور بود.

* فعالیت های جهادی دانشجویان کشور

دانشجویان جهادی استان های مختلف کشور از ابتدای شیوع کرونا نسبت به تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و مواد شوینده در مناطق محروم اقدام کردند.

 بسته بندی هزاران بسته معیشتی و پک بهداشتی شامل دستکش، مایع ضدعفونی کننده، ماسک، بروشور آموزشی و صابون برای پخش در حاشیه شهر اردبیل از دیگر اقدامات دانشجویان جهادی اردبیل بود.

کمک به اجرای طرح غربالگری در روستاها، با هدف آموزش و شناسایی افراد مشکوک به بیماری کرونا از فعالیت های دیگر گروه های جهادی این استان بود.

دانشجویان همچنین در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی از جمله توزیع دارو، و همچنین خدمات عمومی مشاوره هم فعالیت کردند.

* اجرای طرح بچه‌های مکتب حاج قاسم

گروه جهادی فاطمه الزهرا سلام الله علیها وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) هم در ایام شیوع کرونا فعالیت های قابل توجهی را انجام داد.

به گفته محدثه حبیبی مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا، این گروه جهادی در ایام کرونا، هزاران بسته غذایی و بهداشتی را میان نیازمندان توزیع کرد.

 

 

حبیبی تاکید کرد: ما همچنین طرح بچه‌های مکتب حاج قاسم با همکاری برخی از دانشگاه خاص خواهر تهران (دانشگاه رفاه، مذاهب، آل‌طه، امام صادق(ع)، ابرار، فرهنگیان، اصول دین، مطهری، فنی ولیعصر(عج)، فنی شریعتی) برگزار کردیم که در این طرح کمک های نقدی مردم جمع آوری شد و این کمک ها همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی میان نیازمندان توزیع شد.

* ادامه فعالیت جهادی دانشجویان بسیجی تا نابودی کرونا 

دانشجویان بسیجی دانشگاه های کشور از جمله دانشجویانی بودند که در مقابله با کرونا خوش درخشیدند و این فعالیت ها قرار است تا نابودی کامل این ویروس ادامه داشته باشد.

 

رئیس سازمان بسیج دانشجویی در این باره می گوید: فعالیت نخبگانی و جهادی دانشجویان بسیجی باید تا نابودی ویروس کرونا ادامه داشته باشد و سازمان بسیج دانشجویی هم با تمام توان از این حرکت پشتیبانی خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: بسیج دانشجویی همواره و در همه برهه ها در خدمت به انقلاب و کمک به مردم قدم برداشته و در حال حاضر نیز در خط مقدم نابودی این ویروس حضور دارد.

* فعالیت قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونا در شهرهای مختلف

یکی از اقدامات خوب بسیج دانشجویی، راه اندازی قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا بود که با ظرفیت ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی و بیش از ۱۴۰۰ گروه جهادی فعال در سازمان بسیج دانشجویی صورت گرفت.

صادق مفرد معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی در این باره می گوید: حرکتهای جهادی علاوه بر نقش‌آفرینی در عرصه‌های خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی، در برهه‌های مختلف و زمانهای وقوع بحران‌ها و مشکلات توانسته به نقش‌آفرینی مؤثری اقدام کند. شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر در کشور و بروز تنش‌های بهداشتی و اجتماعی و اعلام نیاز سازمانها و نهادهای مسئول و متولی به همکاری تشکل‌های مردمی، مؤید لزوم فعالیت گروههایی جهادی و بسیج دانشجویی است. 

 

 

وی تصریح می کند: بدین منظور سازمان بسیج دانشجویی با ظرفیت ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی و بیش از ۱۴۰۰ گروه جهادی فعال؛ قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا راه‌اندازی کرده است. 

وی ادامه می دهد: قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا با استفاده از ظرفیت موجود در گروههای جهادی دانشجویی و معاونت‌های ستادی سازمان بسیج دانشجویی، به طراحی اقدامات و برنامه‌های لازم اقدام کرده و با جلب هماهنگی نهادها و سازمانهای متولی به اجرای آن پرداخته است.

معاون جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی در تشریح اقدامات اساسی این قرارگاه هم تصریح می کند: تولید و انتشار محتوا، تأمین نیروی متخصص، آموزش بهداشت، تأمین اقلام بهداشتی، مطالبه‌گری، تأمین نیروهای نظارت و بازرسی و ارتباط با مسئولین از اقدامات، سیاست‌ها و ساختار فعالیت قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا است. 

* ادامه فعالیت های جهادی دانشجویان در ایام نوروز

دانشجویان جهادی در طول شیوع کرونا خدمات بسیار قابل توجهی را ارائه کردند و انصافا اگر حضور نیروهای جهادی و مردمی نبود کنترل و مبارزه با کرونا با مشکلات بیشتری مواجه می شد.

 

 

فعالیت های گروه جهادی با فرارسیدن نوروز نه تنها تمام نشده بلکه اردوهای جهادی در این ایام به قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت و بسیاری از دانشجویان جهادی هم اکنون خود را برای سفر به مناطق محروم و کمک به نیازمندان آماده کرده اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول