اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

سختی مردم در تهیهٔ کالاهای تنظیم بازار در قزوین/ چه کسی مانع فروش اینترنتی شد

شرایط ویژه کرونایی در کشور و نیز توسعه زیرساخت‌های بخش خصوصی در حوزهٔ فروش اینترنتی کالاها به‌ویژه در یک سال گذشته، این انتظار را به‌وجود آورده بود که مرغ و میوه تنظیم بازار در شب عید برای رفاه حال مردم و سهولت امر از طریق اینترنتی به فروش برسد. امری که علی‌رغم وعده دولت و سازمان صمت در قزوین محقق نشد. اما به راستی چه کسی مانع فروش اینترنتی کالاها شد؟

سختی مردم در تهیهٔ کالاهای تنظیم بازار در قزوین/ چه کسی مانع فروش اینترنتی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، طی هفته‌های اخیر بازار قزوین با افزایش بی‌سابقهٔ قیمت میوه مواجه شد و همین امر مردم را نگران میوهٔ شب عید کرد. خبرگزاری فارس در گزارشی ویدئویی از باغداران، دلایل افزایش قیمت میوه را مورد بررسی قرار داد که در نهایت مشخص شد افزایش هزینه‌های باغداران نظیر دستمزد کارگر، افزایش قیمت کود، سبد و مسائلی از این قبیل یکی از دلایل افزایش قیمت میوه است. هم‌چنین دلیل دیگر افزایش قیمت میوه وجود دلالان و واسطه‌های گوناگون در بازار است که با دست به دست کردن میوه موجب گران شدن این کالا می‌شوند و سودهای هنگفتی از این طریق به‌دست می‌آورند، در حالی که سود یک هفتهٔ این دلالان از سود یک سال تلاش و زحمت باغداران بیشتر است و این اجحافی در حق باغدار است. مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده بود مردم نگران میوهٔ شب عید نباشند، میوهٔ تنظیم بازار با قیمت مناسب در غرفه‌های تعبیه شده عرضه می‌شود و برای جلوگیری از تشکیل صفوف طولانی و تجمع مردم در ایام کرونا نیز علاوه بر فروش حضوری میوه در غرف، فروش میوه به‌صورت اینترنتی توسط سازمان همیاری شهرداری‌ها انجام خواهد شد.

جانمایی نامناسب غرفه‌های تنظیم بازار در سطح شهر

به گفتهٔ مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین قرار بود از 26 اسفندماه 99 فروش میوه‌های تنظیم بازار در 15 غرفه در شهر قزوین و 6 غرفه در شهرهای دیگر استان انجام شود، اما برخلاف سال‌های گذشته که وجود این غرفه‌ها در سطح شهر مشهود بود، امسال خبری از این غرفه‌ها در سطح شهر نبود و مردم برای یافتن غرفه‌های میوه تنظیم بازار در سختی بودند. همین امر موجب افزایش قیمت میوه در میوه‌فروشی‌ها و نارضایتی مردم شده است. در این میان خبری هم از فروش اینترنتی میوه نشد و با وجود شرایط کرونایی جامعه، مردم در مکان‌هایی که میوه به‌صورت آزاد عرضه می‌شود، تجمع می‌کنند که این امر نیز از نظر امکان شیوع کرونا و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد خطر جدی می‌کند. در کنار تجمع مردم برای خرید میوه، متأسفانه در روزهای اخیر شاهد تجمع مردم در صف‌های عرضهٔ مرغ در سطح شهر هستیم، صف‌هایی طولانی که مردم ساعت‌ها در آن‌ها برای 2 یا 3 عدد مرغ به انتظار می‌ایستند و گویا در این صفوف خبری از کرونا نیست. این در حالی است که استاندار قزوین اذعان می‌کند کمبودی در زمینهٔ مرغ در استان قزوین وجود ندارد و حتی پیش از این مصرف روزانهٔ مرغ در استان 50 الی 70 تن بوده و اکنون روزانه 190 تن مرغ در استان قزوین عرضه می‌شود.

ویدیوی زیر را از گفت‌وگوی تلفنی خبرگزاری فارس با مدیرکل صمت استان و وعده فروش اینترنتی میوه شب عید را ببینید

 

 

از ابتدا عزم فروش اینترنتی میوه در سازمان همیاری شهرداری‌ها وجود نداشت

حسام عابدی‌ها، مسؤول یکی از فروشگاه‌های اینترنتی استان قزوین در خصوص آمادگی کامل این فروشگاه جهت عرضهٔ اینترنتی میوهٔ تنظیم بازار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: از ابتدا ارادهٔ فروش اینترنتی میوهٔ تنظیم بازار در سازمان همیاری شهرداری‌ها وجود نداشت. علی‌رغم این‌که انتظار می‌رفت این مسؤولین جهت فروش اینترنتی میوه سراغ ما بیایند، اما نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه حتی زمانی‌که ما بیش از 10 روز یکی از نیروهای خود را مأمور پیگیری این امر کردیم، نتیجه‌بخش نبود و با مخالفت سازمان همیاری شهرداری‌ها روبرو شد.

 

وی ادامه می‌دهد: فروش میوهٔ تعاونی با توجه به هزینه‌های آن برای ما هیچ سودی ندارد اما ما تصمیم گرفتیم با توجه به دارا بودن زیرساخت‌های لازم، به این امر اقدام کنیم تا علاوه بر انجام وظیفهٔ اجتماعی، میزان بازدید و مراجعه به سایت خود را نیز افزایش دهیم. ما جهت این موضوع ابتدا به سازمان همیاری شهرداری‌ها مراجعه کردیم که پاسخ دادند باید با سازمان صمت هماهنگ شوید. پس از مراجعه به سازمان صمت نیز آنان گفتند ما با سازمان همیاری شهرداری‌ها به‌صورت تلفنی هماهنگ می‌کنیم. مجدد به سازمان همیاری‌ شهرداری‌ها مراجعه کرده و آنان گفتند تماس تلفنی مورد پذیرش نیست، نیاز به مکاتبات اداری و نامه‌نگاری است. ما مجدد درخواست کتبی به سازمان همیاری شهرداری‌ها دادیم و از سازمان صمت نیز نامه گرفتیم و این دو نامه را به سازمان همیاری شهرداری‌ها بردیم. اما بعد از این همه رفت و آمدها و طی مسیر بروکراسی‌های اداری، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌ها زمانی‌که با اصرار ما جهت دریافت میوهٔ تعاونی برای عرضهٔ اینترنتی مواجه شد، صراحتاً عنوان کرد که ما میوهٔ تنظیم بازار به شما نمی‌دهیم. وی در رابطه با علت این امر اظهار می‌کند: متأسفانه این عزیزان دلیل قانع کننده‌ای برای ارائه ندارند، زیرا از ابتدا برنامه‌ای برای فروش اینترنتی میوه نداشتند. ما سال گذشته با وجود این‌که لجستیک ضعیف‌تری داشتیم در شب عید میوهٔ تعاونی به فروش رساندیم و در این امر موفق بودیم، اما امسال به دلایل نامشخص با این امر مخالفت و حتی در برابر آن مقاومت شد.

 

عابدی‌ها اضافه می‌کند: فضای توزیع در بستر مجازی قابل مقایسه با فضاهای توزیع سنتی نیست، زیرا در فروش مجازی شفافیت زیادی در قیمت، میزان فروش، خریداران و نیز آدرس و تلفن آن‌ها وجود دارد. برای مثال اگر ۲ تن میوه به یک غرفه‌دار تحویل شود و وی یک تن از این بار را به‌صورت آزاد در میدان به فروش برساند کسی متوجه نخواهد شد، البته این در مورد همهٔ کالاها صادق است و تنها مختص میوه نیست. در حالی که در فروش اینترنتی شفافیت فروش وجود دارد و همه چیز به راحتی قابل پیگیری است. وی ادامه می‌دهد: با توجه به صفوف توزیع مرغ که این روزها در استان شاهد آن هستیم، ما حتی برای فروش اینترنتی مرغ نیز اعلام آمادگی کردیم و پیگیری‌های لازم را انجام دادیم. در این خصوص اداره‌کل صمت عنوان کرد که جهت عرضهٔ مرغ‌های تعاونی به شما لازم است از دامپزشکی نامه بیاورید که شرایط بهداشتی شما را تأیید کند، این در حالی است که ما اکنون نیز مرغ و گوشت بسته‌بندی و فروشگاهی را به مشتریان خود عرضه می‌کنیم و از منظر بهداشتی مشکلی نداریم. با این وجود نامه‌نگاری‌ها انجام شد و کارشناسان دامپزشکی به‌صورت حضوری آمده و شرایط فروشگاه ما را تأیید کردند. مجدد به اداره‌کل صمت رفتیم و گفتند سهمیه‌های امسال را بسته‌ایم و این امر به پنجم فروردین موکول شد که مشخص نیست در این تاریخ نیز مرغ تعاونی به ما بدهند یا خیر. وی بیان می‌کند: متأسفانه علی‌رغم شرایط کرونایی جامعه و لزوم فروش اینترنتی کالاهای تعاونی جهت جلوگیری از تشکیل صفوف، مسؤولین مربوطه بنایی بر همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی ندارند و به هیچ وجه با همکاری نمی‌کنند.

 

نوش‌دارو پس از مرگ سهراب

هادی طاهرخانی، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با ممانعت این سازمان از فروش اینترنتی می‌گوید: ما در این خصوص مانعی ایجاد نکردیم، بلکه فروشگاه‌های اینترنتی موفق نشدند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، اتفاقاً ما از درخواست آن‌ها جهت فروش اینترنتی میوهٔ تنظیم بازار استقبال کردیم، اما با توجه به این کار، کاری نو و ریسک‌پذیر بود، آن‌ها خودشان در این خصوص تردید داشتند. ما حاضر بودیم بار را به آن‌ها تحویل دهیم اما این‌که چطور بخواهند آن را مدیریت کنند تا با مشکل مواجه نشوند مسئلهٔ مهمی بود. حتی اکنون نیز اگر زیرساخت لازم را داشته باشند ما حاضریم فروش اینترنتی میوه را با همکاری آنان راه‌اندازی کنیم. وی در پاسخ به خبرنگار فارس که می‌گوید فروشگاه‌های اینترنتی عنوان می‌کنند زیرساخت لازم را دارند و حتی سال گذشته نیز فروش اینترنتی میوهٔ تنظیم بازار را تجربه کرده‌اند، اظهار می‌کند: سال گذشته خود ما فروش اینترنتی میوه را داشتیم، در این خصوص سامانه‌ای تحت عنوان «قزوین من» که در اختیار سازمان همیاری شهرداری‌ها بود فعالیت می‌کرد. زیرا کاری نو بود و فروشگاه‌های اینترنتی اطلاعات کافی نداشتند و نسبت به این امر تردید داشتند، اگر حتی اکنون نیز مشخص شود که این فروشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم را مهیا کرده‌اند و می‌توانند با شفافیت این میوه‌های تعاونی را بفروشند، حاضریم میوه‌های تعاونی به آنان جهت فروش اینترنتی عرضه کنیم.

در فروش اینترنتی شفافیت کیفیت وجود ندارد

علی‌اکبر کبیری، معاون امور بازرگانی اداره‌کل صمت استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در قزوین در رابطه با علت حذف فروش اینترنتی میوهٔ تنظیم بازار نوروز عنوان می‌کند: میوهٔ تنظیم بازار مشخصه‌هایی دارد و در صورت اجازهٔ فروش اینترنتی این میوه‌ها، این نگرانی وجود داشت که میوه‌های باکیفیت پایین از بازار آزاد تهیه شود و به نام میوهٔ تنظیم بازار و با قیمت میوهٔ تنظیم بازار به مشتریان عرضه شود. اما در فروش حضوری همه چیز برای مشتری شفاف است و مشتری میوهٔ موردنظر خود را پس از بررسی جوانب مختلف انتخاب کند. در فروش حضوری اگر میوه کیفیت پایین داشته باشد یا خرابی در میوه‌ها باشد، امکان تعویض وجود دارد اما در فروش اینترنتی ممکن است این امکان وجود نداشته باشد. وی ادامه می‌دهد: قیمت میوه نزول کرده است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و غرفه‌هایی که شهرداری جهت فروش میوه مشخص کرده است، قیمتی تقریباً نزدیک به قیمت میوه‌های تنظیم بازار دارند.


این مسؤول در رابطه با صف‌های طولانی مرغ نیز اظهار می‌کند: روزانه بیش از 170 الی 180 تن در استان قزوین مرغ توزیع می‌شود، اما با توجه به قرار گرفتن در ایام پایانی سال و آغاز سال نو، تقاضا برای خرید افزایش یافته و جو روانی نیز ایجاد شده است، هم‌چنین با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، استفاده از گوشت مرغ به‌عنوان جایگزین آن موجب مصرف بیشتر مرغ شده است و به‌طور طبیعی در ایام پایانی سال، میزان مصرف کالا افزایش می‌یابد. پیش‌بینی ما این است که در روزهای آینده وضعیت عادی شود و شاهد صفوف طولانی مرغ نباشیم.

 

مانع اصلی فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار تردید و بهانه دستگاه‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به‌نظر می‌رسد با وجود رونق کار سایت‌های فروش اینترنتی که هم در فروش ملزومات کرونا و هم در فروش مایحتاج مردم در یک سال گذشته موفق عمل کرد‌ه‌اند، و با وجود اعلام فروشگاه‌های اینترنتی برای آمادگی در جهت قرار گرفتن در شبکهٔ توزیع کالاهای تنظیم بازار و تجربهٔ موفق فروش میوهٔ شب عید توسط یکی از همین فروشگاه‌ها در سال گذشته، به‌نظر می‌رسد عدم تحقق وعدهٔ دولت برای فروش اینترنتی میوه و ایراد و اشکالات مختلف بیشتر شبیه بهانه‌تراشی باشد. در واقع علی‌ٰرغم ضرورت تحقق دولت الکترونیک و اقدام عاجل برای ایجاد زیرساخت جهت فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازاری و کمتر کردن نیاز مردم برای خروج از منزل، عدم تمایل صمت و سازمان همیاری‌ها برای فروش اینترنتی مردم را به دردسر انداخت. در هر حال بسیاری از مردم که روی خرید اینترنتی و وعدهٔ سازمان صمت حساب کرده بودند در روزهای پایانی سال دچار مشکل شدند و ازدحام جمعیت نیز باعث تشدید خطر آغاز موج چهارم کرونا در استان شد. با توجه به شرایط کرونایی جامعه، یکی از راه‌های جلوگیری از تشکیل صفوف برای خرید کالاها، استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های اینترنتی و فروش اینترنتی کالاهای تنظیم بازار و دیگر کالاها است. اما متأسفانه شواهد و قرائن موجود حاکی از آن است که علی‌رغم وجود زیرساخت‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی، مسؤولین تمایلی به این امر نداشته‌اند و علت آن نیز نامعلوم است.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول