اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

1400 سال تحول بنیادین تولید محتوا در حوزه هنری کردستان

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: تحول بنیادین در تولید محتوا درسال 1400 به عنوان محوربرنامه های حوزه هنری کردستان مورد توجه است.

1400 سال تحول بنیادین تولید محتوا در حوزه هنری کردستان

امین مرادی در گفت وگو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به سیاستهای حوزه هنری همسو با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بسترسازی  رشد هنر انقلاب و تولید آثار متناسب با اهداف متعالی انقلاب اسلامی در بخش هنر از مهم ترین اولویت های سال 1400 حوزه هنری در استان کردستان است.

وی با اشاره به مشکلات متعدد ناشی از تحریم ها و خودکامگی دشمنان نظام اسلامی گفت: "‌جهاد برای‌امید آفرینی" در جامعه از مهمترین برنامه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد و تلاش خواهیم کرد تا در بستر زیرساخت های ایجاد شده با تولیدات متناسب هنری بر مبنای  این ضرورت مهم گام برداریم.

مرادی سال 1400 را سالی پر از موفقیت در تمامی عرصه ها پیش بینی کرد و ادامه داد: با توجه به فراهم کردن زیر ساخت های فرهنگی دراستان همچون افتتاح استودیو صدا و دوبله حوزه هنری ، سینمای روباز، تجهیز و ساخت  سالن های سینمایی در سقز،بیجار و افزایش 4 سالن سینما در سنندج ، وجود گالری های استاندارد در شهرهای سقز، سنندج و بیجار در زمینه تولید و عرضه آثار هنری توانمندی بالایی در استان فراهم شده است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان تصریح کرد: افتتاح استودیو صدا و دوبله در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج با پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات استودیویی این فرصت را فراهم کرده است تا در سال 1400 در بخش تولید آلبوم های موسیقی سنتی و بومی با توجه به انتخاب سنندج به عنوان شهرخلاق موسیقی از سوی یونسکو، آلبوم های شعر و موسیقی، دوبله فیلم و انیمیشن، تولید کتاب های صوتی، گام های بلندی را برداریم و از هنرمندان عرصه موسیقی، سینما، ادبیات ، نمایش و ... در تولید آثار مدنظر حمایت کنیم.

وی اشاره ای  به برنامه های برگزار شده در سال 1399 حوزه هنری کرد و گفت: در سال 99 علی رغم شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده در کشور خصوصا در بخش هنروفرهنگ اتفاقات ارزنده ای  با بهره مندی از توان و پتانسیل هنرمندان و حمایت مسئولین استانی و ستاد کشوری حوزه هنری در استان رقم خورد که بسیار شایان توجه است.

ایجاد شور ونشاط و توجه جدی به مقوله تولید در سال 99

مرادی در این زمینه گفت: برگزاری هفدهمین یادواره سید بهاء الدین شمس قریشی در مسجد جامع سنندج  با پخش مستقیم از شبکه های استانی و ملی صدا وسیما و بستر فضای مجازی و استقبال بی نظیر مردمی از این رویداد به عنوان بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور ، برگزاری پویش ملی دف نوازی «دف نوای رحمت» در گستره فضای مجازی و تجلیل از مشارکت کنندگان در این پویش به منظور ایجاد امید آفرینی در جامعه برگزاری دومین جشنواره استانی تئاتر وتار  با حضور 8 گروه برتر استان و برگزاری مراسم اختتامیه در شهرستان بیجار. 

وی با اشاره به مصوبه کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد مقابله با کرونا در استان کردستان افزود: برگزاری محفل ادبی "ئیواره شیعریک بو ئه‌م روژانه" با حضور شاعران برجسته استانی با بازخورد بیش از 120 هزار مخاطب در بستر فضای مجازی، برگزاری جشنواره ملی "درخانه هنرمندانه بمانیم" در بخش های نقاشی، کاریکاتور، موسیقی، فیلم کوتاه، عکاسی، شعر، داستان و معرفی و تجلیل از برگزیدگان و نشر در فضای مجازی، برگزاری ورک شاپ آموزشی کاریکاتور با موضوع " کرونا را شکست می دهیم" و تولید 30 اثر کاریکاتور با مشارکت کارتونیست های استان و کنسرت موسیقی سنتی و بومی و محلی آنلاین در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج در ایام نوروز بدون حضور مخاطب برگزار خواهد شد.
رئیس حوزه هنری استان به واکنش به موقع هنرمندان به وقایع روز اشاره کرد وگفت: برگزاری ورک شاپ 
" تروریسم دولتی" با هدف محکومیت جنایت و ترور ناجوانمردانه سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی و دانشمند هسته ای شهید فخری زاده ، برگزاری شب خاطره شهید " اصغر پاشاپور" شهید مدافع حرم بیجاری و همرزم شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در سنندج، اجرای عمومی‌نمایشنامه خوانی" کافه چیا" در محل سالن شماره ‌ پردیس سینمایی بهمن سنندج، برگزاری مسابقه خوشنویسی " شعارهای دوران انقلاب" در بیجار ، تولید قطعه موسیقی "یل میدان" ونماهنگ حاج قاسم سلیمانی  توسط واحد موسیقی حوزه هنری از برنامه های شاخص اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی در استان، تولید قطعه نمایشی بی کلام توسط واحد نمایش با استفاده از ظرفیت گروه بچه های مسجد حوزه هنری در قروه با عنوان "فرمانده"  با موضوع شهید سلیمانی و تولید فیلمنامه بلند سینمایی " در مسیر شقایق"براساس زندگی 13 نوجوان بیجاری حاضر در دوران دفاع مقدس  بخشی از فعالیت ها در این زمینه است.

وی حمایت و تولید 10 فیلم کوتاه داستانی، مستند و پویانمایی را ازدیگر برنامه های انجام شده سال 99 عنوان کرد و گفت: اکران همزمان سی و‌نهمین جشنواره ملی‌فیلم فجر در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان و اکران و رونمایی از فیلم "ژوان"، حمایت از اکران عمومی فیلم طنز" پل توک"، مشارکت در جشنواره های استانی مقاومت و چهل چراغ در سنندج و بیجار از فعالیت های انجام شده در بخش هنرهای تصویری بوده است.

توجه به فرهنگ و مطالعات پایداری مهمترین برنامه حوزه هنری است

مرادی در ادامه  به بخش تولید آثار مکتوب اشاره کرد و گفت: چاپ ورونمایی از کتاب "‌سرودهای بی تکرار" خاطرات شاعران انقلابی استان کردستان و چاپ کتاب "رادیو سنه" خاطرات دکتر بهروز خیریه به قلم شیلان اویهنگی،چاپ کتاب "فرزند کردستان" خاطرات حجت الاسلام نورالدین حیدری" نماینده ولی فقیه در سپاه بیت المقدس کردستان ، چاپ و رونمایی از ترجمه کتاب "عصر های کریسکان" به زبان کردی ‌خاطرات امیر سعید زاده در سنندج، مشارکت در برگزاری آیین رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب" عصرهای کریسکان" در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج در قالب دهمین نشست پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در اسفند ماه در استان کردستان با حضور چهره های شاخص فرهنگی و مسئولان ارشد کشوری از فعالیت های صورت گرفته در بخش فرهنگ ومطالعات پایداری حوزه هنری استان کردستان است.

وی در این خصوص ادامه داد: چاپ کتاب" ریوی بی ناز و راوچی فیلباز" شعر کودک اثر دکتر هادی یوسفی، تولید آلبوم موسیقی عرفانی" ذکر و دف" اثر هنرمند برجسته استان خلیفه عبدالرحمان غوثی، رونمایی از کتاب مجموعه نمایشنامه " فصل سفید"،  رونمایی از کتاب " ساعت 7" مجموعه اشعار طاهره تختی شاعر بیجاری در بیجاراز دیگر تولیدات مکتوب حوزه هنری محسوب می گردد که در سال 99 به انجام رسید.

مرادی به مشارکت در برگزاری شب شعر "مرد میدان"  با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان با استفاده از بستر فضای مجازی به صورت کشوری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال 99 تولیدات حوزه هنری و هنرمندان مرتبط با حمایت حوزه هنری عناوین متعددی را ‌در جشنواره های داخلی و بین المللی کسب کردند و برای استان و کشور افتخارآفرینی کردند.

رشد 73 درصدی صندلیهای سینمایی کردستان

وی  به تبدیل کردن تهدید ویروس کرونا به فرصت در بخش ارتقاء زیرساخت های فرهنگی اشاره کرد و گفت : خوشبختانه با پشتیبانی استاندار استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، فرمانداری ویژه سقز، فرماندار بیجار و حمایت حوزه هنری کشور تعداد 9 سالن سینمایی به ظرفیت سالن های سینمایی استان افزوده خواهد شد و تعداد صندلی های سینمایی دراختیار حوزه هنری از 1054 صندلی به 1819 صندلی ارتقاء پیدا کرد که رشد 73 درصدی را نشان می‌دهد که بسیار قابل توجه و نشان از توجه ویژه نظام به توسعه زیر ساخت های فرهنگی در کردستان است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: در ابتدای سال 1400 در بخش تولید آثار بسیار خوبی از جمله چند عنوان کتاب در بخش دانشنامه فرهنگ ، هنر و تمدن، چند عنوان کتاب در بخش خاطرات و تاریخ شفاهی، چند آلبوم موسیقی را رونمایی خواهیم کرد.

حمایت از خانه های خلاق با هدف توسعه زیست بوم نو آوری و تعالی صنایع نرم

وی ادامه داد: درراستای تکلیف اجتماعی و همسو با سیاست های حوزه هنری مرکزحمایت از تأسیس باشگاه های رشد و تعالی هنر و هنرمندان را در قالب خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری‌حوزه هنر، رسانه، صنایع فرهنگی و خلاق را در کنار برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در نواحی نایسر و ننله  توسط حوزه هنری استان کردستان به انجام می رسد که امید آفرینی و ایجاد شور نشاط اجتماعی و توجه جدی به مقوله ترویج هنر انقلابی محور تمامی برنامه ها خواهد بود.

مرادی در پایان با قدردانی از اصحاب رسانه در پوشش کامل رویدادهای صورت گرفته تصریح کرد: رسانه ها به عنوان بازوی پرتوان حوزه هنری در طول سال 99 نقش بسیار ارزنده ای را درکسب موفقیت های حاصل شده برعهده داشته اند و امیدوارم این روند در سالجاری نیز همچنان تداوم پیدا کند.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول