اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر آمریکا: فعال‌سازی اس-۴۰۰ عواقب جدی برای ترکیه دارد

سفیر آمریکا در ترکیه با هشدار درباره عواقب جدی که فعال‌سازی سامانه پدافند موشکی روسی برای آنکارا دارد، گفت تنها راه حل بحران این کشور با واشنگتن، کنار گذاشتن این سامانه است.

سفیر آمریکا: فعال‌سازی اس-۴۰۰ عواقب جدی برای ترکیه دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا بار دیگر درباره تصمیم ترکیه برای فعال‌سازی سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه، هشدار داد.

ساترفلید شامگاه جمعه در گفت‌وگو با شبکه «بی‌بی‌سی ترکی» گفت تنها راه حل بحران کنونی بین دولت آمریکا و ترکیه، دست کشیدن آنکارا از سامانه روسی اس-۴۰۰ است.

بر اساس این گزارش، وی با بیان اینکه موضع آمریکا در قبال وجود این سامانه‌ها در ترکیه یک موضع شخصی نیست، توضیح داد: «این یک الزام کاملا قانونی است... فعال‌سازی اس-۴۰۰، پیامدهای جدی [برای ترکیه] خواهد داشت».

این دیپلمات آمریکایی ضمن رد تلویحی پیشنهادهای مقامات ترکیه درباره حل اختلاف نظر در این موضوع، افزود: «ما باید بتوانیم [با قطعیت] بگوییم که ترکیه اس-۴۰۰ در اختیار ندارد. این تنها راهکاری است که می‌توانیم به کنگره آمریکا ارائه دهیم».

ساترفیلد درباره روابط ترکیه با اتحادیه اروپا، تنش‌های شرق مدیترانه و احتمال تحریم شدن از سوی این اتحادیه نیز گفت: «اتحادیه اروپا باید همکاری‌هایش با متحد نزدیک و با ارزش، یعنی ترکیه، در تمام حوزه‌ها را تقویت کند».

آمریکا در ماه آذر، صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس این سازمان را به دلیل اقدام آنکارا برای خرید اس-۴۰۰ به لیست تحریم‌های خود افزود. واشنگتن مدعی شده بود آنکارا به دلیل همکاری آگاهانه با شرکت تسلیحاتی روسی «روسبرون‌ اکسپورت» و خرید این سامانه تحت تحریم‌های برآمده از قانون موسوم به «کاتسا» قرار گرفته است.

پیش از این، «دیمیتری شوگایف» رئیس سازمان فدرال همکاری فنی-نظامی روسیه با تاکید بر مقاومت ترکیه در برابر فشارهای آمریکا، گفته بود باور دارد که آنکارا می‌تواند دومین سامانه اس-۴۰۰ را نیز از کشورش خریداری کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول