اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

تابستان داغ شگفتانه‌های موشکی/ از قطعه‌سازی تا کارت سوخت زیر چتر وزارت دفاع

نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۹ چه در میدان تأمین امنیت و افزایش توان دفاعی کشور و چه در میدان مبارزه با کرونا نقشی بی‌بدیل و در برخی موارد بی‌سابقه را ایفا کرده‌اند؛ می‌خواهیم مروری کنیم بر آنچه که در تابستان سال گذشته در حوزه نیروهای مسلح گذشته است.

تابستان داغ شگفتانه‌های موشکی/ از قطعه‌سازی تا کارت سوخت زیر چتر وزارت دفاع

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس: بی‌راه نیست اگر که نام سخت‌ترین سال قرن را بر آن بگذاریم؛ سالی که اگرچه برای تمام جهان با همه‌گیری کرونا و مرگ‌ روزانه انسان‌ها در اثر این بیماری همراه بود، اما برای ملت ایران در کنار کرونا، تهدیدات مختلف امنیتی و تحریم و فشار حداکثری دشمنان هم وجود داشت. با این حال و با وجود سختی‌‌های بی‌سابقه سال ۱۳۹۹، جلوه‌هایی زیبا از تلاش و مجاهدت و زیبایی هم در این میدان یک‌ساله رقم خورد تا شیرینی باشد بر تلخ‌کامی‌های سخت‌ترین سال قرن!

تردیدی نیست که در یک سال گذشته نیروهای مسلح چه در میدان تأمین امنیت و افزایش توان دفاعی کشور و چه در میدان مبارزه با کرونا نقشی بی‌بدیل و در برخی موارد بی‌سابقه را ایفا کرده‌اند؛ می‌خواهیم مروری کنیم آنچه را که در سال ۱۳۹۹ بر نیروهای مسلح گذشت و آنچه را که برای اعتلای نام ایران و خدمت به مردم رقم زدند. 

در سلسله گزارش‌هایی در نظر داریم تا مهمترین رویدادها و رخدادهای نظامی کشور در سال ۱۳۹۹ را مرور کنیم. در گزارش قبل به مرور وقایع و رخدادهای بهار ۹۹ پرداختیم، در این گزارش به مرور تابستان ۹۹ خواهیم پرداخت.

تغییر و تحولات در سپاه

تابستان با برخی جابجایی‌ها و تغییر و تحولات در سپاه آغاز شد؛ سردار محمدحسین نجات که پیش‌تر مسئولیت معاونت فرهنگی سپاه را بر عهده داشت، بجای سردار کوثری به قرارگاه ثارالله رفت و بعنوان جانشین فرمانده کل سپاه در این قرارگاه مشغول به خدمت شد.

البته پیش از آن هم سردار نعمان غلامی که معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین'>سازمان بسیج مستضعفین بود، بجای سردار علی فضلی به فرماندهی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) منصوب شد و سردار فضلی نیز بعنوان جانشین معاونت هماهنگ کننده سپاه منصوب شد.

تحویل سه فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش

پنجم تیرماه، وزارت دفاع سه فروند جنگنده بومی کوثر را با شکل و شمایلی خاص و جدید به نیروی هوایی ارتش تحویل داد.


تحویل‌دهی سه فروند جنگنده کوثر به نیروی هوایی ارتش

«کوثر» در ۲ نوع تک کابین و دو کابین قابل تبدیل خواهد بود که نوع دوکابینه آن علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد.

رونمایی از چند دستاورد نیروی زمینی سپاه

هفتم تیرماه نیروی سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه نمایشگاهی برپا می‌کند و چند دستاورد جدید خود را در حوزه رزم زمینی و پهپادی به نمایش می‌گذارد.


تیربار ثعبان

خودروی زرهی آبی- خاکی مکران، پهپاد معراج، نفربر مدرنیزه BTR-60، برجک رعد-۲، خودروی کشف مین کاوشگر۱ و  تیربار هجومی ثعبان از جمله این دستاوردها هستند که با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه رونمایی می‌شوند.(جزئیات)

افزایش برد موشک‌های بالگردهای هوانیروز

یکشنبه بیست و دوم تیرماه، امیر خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش درحالی که در یک مراسم سخنرانی می‌کند، خبر مهم و قابل توجهی را اعلام می‌کند و می‌گوید: به موشک‌های Fire&Forget (شلیک‌کن-فراموش کن) با برد ۸.۵ کیلومتر‌ دست یافته‌ایم و در آینده این برد به ۲۰ کیلومتر و ۱۰۰ کیلومتر هم خواهد رسید.

رزمایش سپاه در تنگه هرمز و خلیج فارس

هفتم مردادماه؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضا، رزمایشی بزرگ را در غرب تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار می‌کند که در آن برخی تسلیحات و تجهیزات و تاکتیک‌های جدید را برای نخستین بار به کار می‌گیرد.

در این رزمایش همچنین ماکت یک ناوهواپیمابر آمریکایی نیز بعنوان هدف در نظر گرفته می‌شود و انواع موشک‌های کروز، بالستیک دریایی به سمت آن شلیک می‌شود.

رصد منطقه رزمایش با استفاده از ماهواره نور از جمله مهمترین اقدامات در نخستین روز این رزمایش است. (جزئیات)

شگفتانه دیگری از هوافضای سپاه؛ مزرعه موشکی!

در ادامه رزمایش پیامبر اعظم ۱۵ سپاه، نیروی هوافضای سپاه از دستاورد دیگری از خود رونمایی می‌کند که بسیاری را در بهت و حیرت فرو می‌برد؛‌ شلیک موشک‌های بالستیک مدفون شده در زمین از زیر خاک!

 

گرچه از مشخصات و قابلیت‌های این سامانه جدید موشکی اطلاعاتی منتشر نشد؛ اما در گزارشی تلاش کردیم به تشریح چگونگی شلیک یک موشک بالستیک از عمق خاک بپردازیم.(اینجا بخوانید)


مراحل شلیک موشک‌های مدفون شده زیر خاک از راست به چپ

نحوه شلیک این موشک‌ها از زیر خاک، در افکار عمومی آن را به مزرعه موشکی معروف می‌کند.

افتتاح خط تولید تایر آفرود توسط وزارت دفاع

دهه سوم مرداد است و همه منتظر رونمایی وزارت دفاع از دستاوردهای خود برای روز صنعت دفاعی هستند؛ دستاوردهایی که معمولا مردادماه زمان رونمایی از آن است.

در اولین گام وزارت دفاع کارخانه و خط تولید تایرِ خودروهای تاکتیکی و آفرود را در درود استان لرستان افتتاح می‌کند. این کارخانه که ۵۵۰۰ متر وسعت دارد، ظرفیت تولید تایر خودروهای ۴/۱ تن، ارس، خودروهای تاکتیکی و آفرود سبک و سنگین، وانتی سبک و همچنین تایرهای سواری از قطر رینگ ۱۳ تا ۱۸ اینچ با ظرفیت تولید سالانه ۷۵هزار حلقه در سال را دارد که تا ۲۰۰ هزار حلقه در سال قابل افزایش است.


خط تولید لاستیک‌های آفرود

 

افتتاح خط بهینه‌سازی و ارتقاء تانک

افتتاح خط بهینه‌سازی و ارتقاء تانک‌های T72 نیروهای مسلح به استاندارد تانک T90 دیگر اقدام وزارت دفاع در ایام منتهی به روز صنعت دفاعی بود.

همچنین در حاشیه این افتتاح یکی از تانک‌هایی که توسط وزارت دفاع ارتقاء یافته بود به صورت میدانی تست شد و در ۴ حالت – تانک و هدف ثابت، تانک ثابت و هدف متحرک، تانک متحرک و هدف ثابت و تانک و هدف متحرک تیراندازی کردند.

 

روز صنعت دفاعی؛ روز پربار موشکی

سی‌ام مردادماه آیین رونمایی از دستاوردهای جدید دفاعی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و از سه دستاورد عمده دفاعی رونمایی شد.

موشک بالستیک حاج قاسم، موشک کروز ابومهدی و موتور توربوفن جهش سه دستاورد وزارت دفاع برای روز صنعت دفاعی بود.


موشک شهید حاج قاسم

 

موشک بالستیک حاج قاسم از نوع تاکتیکی و مایل پرتاب و با برد ۱۴۰۰ کیلومتر است که از حیث برد می‌توان آن را دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان برشمرد (جزئیات بیشتر)؛ موشک کروز ابومهدی نیز که از نوع موشک‌های کروز ضدکشتی است، دوربردترین موشک کروز دریایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون است که بردی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر دارد.

موتور جهش ۷۰۰ نیز از جمله دستاوردهای دفاعی ارزنده کشور است که در ساخت آن برای نخستین بار به فناوری ساخت پره‌های موتور تک کریستال جمهوری اسلامی ایران دست یافت. (جزئیات بیشتر)


موتور توربوفن جهش

همچنین در این روز یک نمایشگاه از دستاوردهای پهپادی وزارت دفاع در اصفهان هم افتتاح شد که در آن پرده‌های جدیدی از توان پهپادی وزارت دفاع از جمله موشک تاپ‌اتک برای پهپادهای ابابیل به نمایش گذاشته می‌شود.(جزئیات بیشتر)

وزارت دفاع در کنار قطعه‌سازان

دوم شهریورماه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای هیأت دولت فرمودند: « یکی از موانع، همین مشکلات قطعات است که مکرر به ما گفته میشود که مثلا فرض کنید فلان ماشین فلان قطعه را ندارد، نمی دهند، خوب ما در کشور نهضت قطعه سازی داریم که خوشبختانه راه افتاده؛ الان چند سال است که نهضت قطعه سازی راه افتاده از طرف بخشهای نیروهای مسلح، وزارت دفاع و بعضی از بخش های دیگر. شما قطعات مورد نیاز را به مراکزی که قطعه سازی می کنند، به مراکزی که تحقیق و پژوهش در این زمینه می کنند، ارجاع کنید تا آنها برایتان قطعه را بسازند؛ و می توانند. من عرض کنم ما قطعات بسیار ظریف و پیچیده را خوشبختانه توانسته ایم بسازیم؛ در نیروهای مسلح، بعضی از قطعاتی که تصور نمی شد که قابل ساخت باشد خوشبختانه ساخته شد؛ از این نهضت قطعه سازی استفاده بشود.»

سیزدهم شهریورماه، وزارت دفاع نمایشگاهی از دستاوردهای خود در حوزه قطعه‌سازی را برای بازدید صاحبان صنایع دولتی و خصوصی کشور برپا می‌کند تا بتواند از این طریق کمکی به صنعت کشور کند.

وزیر دفاع در افتتاحیه این نمایشگاه از تولید بیش از ۳۸ هزار قطعه صنعت دفاعی خبر می‌دهد و می‌گوید در این نمایشگاه ۲۰۰۰ قطعه از این تعداد را برای صنایع دیگر کشور به نمایش گذاشته اند.

در حاشیه این نمایشگاه همچنین از گیربکس دریایی بومی با ظرفیت ۱۶۵۰ اسب بخار هم رونمایی می‌شود.

ساخت کارت‌های هوشمند توسط صنایع الکترونیک

امیر سرتیپ شاهرخ شهرام مدیرعامل سازمان صنایع الکترونیک ایران چهاردهم شهریور در گفتگویی تلویزیونی از تولید کارت‌های هوشمند توسط این صنعت خبر می‌دهد و می‌گوید: در کمتر از ۴۸ ساعت طرح تولید کارت‌های هوشمند مانند کارت ملی و کارت سوخت را به وزیر دفاع ارائه کردیم و قبل از اینکه قراردادی بسته بشود، ما کارت سوخت را تولید کردیم و به وزارت نفت تحویل دادیم.

مدیرعامل سازمان صنایع الکترونیک ایران همچنین بر این موضوع که سرریز دانش در صنایع دفاعی قابل انتقال به بخش صنعت است تاکید می‌کند و می‌گوید: مثلا در زمینه ساخت ECU ما زمانی که ECU جنگنده را تولید می کنیم، دیگر ساختن ECU خودرو برای ما کار دم دستی است.

رزمایش بزرگ ارتش در جنوب شرق کشور

نوزدهم شهریورماه، ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور نیروهای چهارگانه خود رزمایشی بزرگ و سراسری را تحت عنوان «ذوالفقار ۹۹» در جنوب شرق کشور و در منطقه‌ای با وسعت بیش از 2 میلیون کیلومتر مربع آغاز می‌کند.


عملیات بیچینگ در سواحل مکران

در این رزمایش نفربرهای دوزیست نیروی زمینی برای نخستین بار در ساحل توسط ناو نیروبر تخلیه می‌شود و عملیات مشترک تاخت آبخاکی با رویکرد هجومی و آفندی اجرا می‌شود.

شلیک انواع موشک‌های کروز دریایی،‌ انهدام اهداف دریایی توسط پهپاد سیمرغ و انهدام اهداف هوایی توسط سامانه پدافندی مرصاد از دیگر اقدامات انجام شده در این رزمایش بود.

فراری دادن سه هواپیمای آمریکایی با پرواز یک پهپاد

در خلال رزمایش بزرگ ارتش در جنوب شرق کشور، آمریکایی‌ها که به دنبال کسب اطلاع از این رزمایش هستند، پرواز هواگردهای خود در محدوده خلیج فارس و دریای عمان را افزایش می‌دهند؛ در یکی از روزهای برگزاری این رزمایش، سه هواگرد آمریکایی شامل هواپیمای P-8 و پهپادهای MQ-9 و RQ-4 که در حال نزدیک شدن به مرزهای هوایی کشورمان بودند، توسط پهپاد کرار رهگیری می‌شوند که بلافاصله منطقه را ترک و فرار می‌کنند. (جزئیات این ماجرا به همراه فیلم را اینجا ببینید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول