اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

تسهیلات تولید نباید خرج دلالی و بورس‌بازی شود/ کاهش بیکاری و افزایش تاب‌آوری اقتصادی نتیجه تقویت تجارت

استاندار گلستان گفت: راهکار پشتیبانی از تولید این نیست که تسهیلات ارزان‌قیمت به همه بنگاه‌ها داده شود بلکه تولیدکننده‌ای که اهلیت دارد باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد و تسهیلات به سمت دلالی، خرید و فروش ملک، یا هر نوع بورس‌بازی نرود.

تسهیلات تولید نباید خرج دلالی و بورس‌بازی شود/ کاهش بیکاری و افزایش تاب‌آوری اقتصادی نتیجه تقویت تجارت

هادی حق‌شناس با تبریک اعیاد شعبانیه و نوروز باستانی اظهار کرد: تولید اساس و بنیان اقتصاد است، اگر در یک اقتصادی تولید تقویت شود مفهوم آن، تقویت  سمت عرصه اقتصاد است و معمولاً اگر عرضه «کالا یا خدمات» مناسب باشد  تقاضا متناسب با آن شکل می‌گیرد.
وی عرضه مناسب را در گرو کیفیت و قیمت مناسب آن دانست و تصریح کرد: زمانی کیفیت و قیمت مناسب خواهد بود که دو مولفه کیفیت کالا یعنی مهارت در بهبود فرآیند تولید و قیمت مناسب باشد و این مهم در گرو هزینه‌های بهینه و بهره‌وری در حد مطلوب باشد.
استاندار گلستان افزود: اگر در هر بنگاه اقتصادی بهره‌وری مناسب وجود نداشته باشد نمی‌تواند تولید در بلندمدت مستمر و در بازار ماندگار باشد.
حق‌شناس با اشاره به رقابتی شدن کالای کیفی ابراز کرد: معمولاً بسیار مهم است کالایی که تولید و عرضه شود قیمت آن رقابتی باشد یکی از دلایلی که معمولاً عموم مردم به کالای خارجی توجه می‌کنند صرفاً به دلیل کیفیت و قیمت مناسب آن است.

* مانع‌زدایی‌ها مقدم بر پشتیبانی‌هاست/ اگر مشوق صادر شود اما در کنار آن موانع وجود داشته‌ باشد طبیعتاً مشوق‌ها نمی‌تواند عاملی برای رونق یا جهش تولید باشد
وی با اشاره به اینکه تولید در اقتصاد ایران پرهزینه است، گفت: معمولاً مصرف‌کننده‌های ایرانی هم گلایه دارند که هزینه تولید در نتیجه قیمت افزایشی است به‌عنوان مثال همه می‌دانند کالاهایی که سال گذشته تولید شده امسال باید آن کالا با قیمت بالاتری تولید شود شاید به‌همین دلیل است که همه کارگران و کارمندان به ‌دنبال حداکثر افزایش دستمزد هستند چون تصورشان این است کالایی که باید در سال جاری بخرند گران‌تر از سال گذشته است.
استاندار گلستان با اشاره به پیام راهبردی مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی» ابراز کرد: مانع‌زدایی‌ها مقدم بر پشتیبانی‌هاست اگر مشوق صادر شود اما در کنار آن موانع وجود داشته‌ باشد طبیعتاً مشوق‌ها نمی‌تواند عاملی برای رونق یا جهش تولید باشد.

* یکی از موانع اصلی بر سر راه تولید شاخص‌های نامطلوب پولی است/ مشوق‌های مالیاتی و یا تسهیلات در صدور مجوزها از قوانین کارآمد در تقویت تولید است
حق‌شناس با اشاره به اینکه عدم شتاب گرفتن تولید ریشه در موانع تولید دارد، گفت: یکی از موانع اصلی که بر سر راه تولید قرار گرفته، شاخص‌های تا نامطلوب پولی است، وقتی به هر دلیلی اقتصاد دچار تورم‌های دورقمی بلندمدت باشد، یا مشکل مبادله یا تجارت خارجی به وجود آید این‌ها به ‌عنوان مانع هستند.
وی قوانین کارآمد را در تقویت تولید مهم خواند و ادامه داد: باید تسهیلات بیشتری برای تولیدکننده فراهم شود مانند مشوق‌های مالیاتی و یا تسهیلات در صدور مجوزها مدنظر قرار بگیرد.
استاندار گلستان با اشاره به اینکه فضای کسب ‌و کار باید مناسب باشد، گفت: مجموعه‌ای از فرآیند اداری صدور مجوز و یا تسهیلات صادرات کالا یا واردات مواد اولیه یا تکنولوژی‌های جدید در فضای کسب‌وکار باید بهبود پیدا کند در کنار آن شاخص‌های پولی باید مناسب باشد.

* از تولیدکننده‌هایی حمایت شود که اهلیت داشته باشند/ تسهیلات ارزان‌قیمت باید به تولیدکننده‌ای داد که در بنگاه خودش صرف تولید می‌کند
حق‌شناس یادآور شد: وقتی به هر دلیلی شاخص‌های اقتصاد، تجارت و نرخ ارز پیش‌بینی‌ناپذیر می‌شود این‌ها موانع تولید خواهند شد و این موانع تولید مؤلفه بسیار مهم در عدم شتاب یا جهش مورد انتظار در تولید است اگر این موانع حذف شود آن‌وقت به سراغ پشتیبانی از تولید باید رفت.
وی تاکید کرد: راهکارهای پشتیبانی از تولید این نیست که تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار هر بنگاه اقتصادی قرار بگیرد بلکه یکی از پشتیبانی‌های بخش تولید این است که از تولیدکننده‌هایی حمایت شود که اهلیت داشته باشند و منابعی که خیلی گران تامین می‌شود به تولیدکننده‌ای داد که در بنگاه خودش صرف تولید می‌کند.
استاندار گلستان گفت: در برخی از سال‌ها تسهیلات به‌ جای صرف تولید به سمت دلالی، خرید و فروش ملک یا بورس‌بازی می‌رفت، در سنوات گذشته همواره تسهیلات بانکی پرداخت‌ شده نسبت به سپرده‌ها بیشتر از استانداردها بوده‌ است.

* کشوری که به بخش تولید توجه نکند، ضربه‌پذیری آن بیشتر یا تاب‌آوری آن اقتصاد، در مواقع بحرانی کم خواهد بود
حق‌شناس افزد: اگر نسبت پرداخت تسهیلات به سپرده‌ها به‌عنوان مثال 80 درصد باشد در برخی سنوات بیش ‌از این عدد بوده که سوال این است این ‌همه تسهیلاتی که پرداخت ‌شده چرا متناسب با انتظار، تولید رونق نگرفته ‌است، یکی از دلایل آن عدم وجود شاخص‌های پولی مناسب است، برخی از تسهیلات در جای خودش هزینه نشد یا برآوردی که بنگاه‌ها داشتند تا در یک زمان و با مبلغ معین آن بنگاه را راه‌اندازی کنند اما این دو مؤلفه وقتی طولانی شد باید تسهیلات بیشتری برای راه‌اندازی یک واحد در نظر گرفته شود که در نهایت منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود.
وی ادامه داد: اگر کشوری به بخش تولید یا سمت عرضه اقتصاد توجه نکند وابستگی او به خارج دائمی خواهد بود آنگاه ضربه‌پذیری آن بیشتر یا تاب‌آوری آن اقتصاد، در مواقع بحرانی کم خواهد بود.
استاندار گلستان گفت: برخی از کشورها در ابتدای کرونا احساس کردند برخی از کالاهای اساسی را باید بیشتر وارد کنند لذا صف تشکیل شد و قیمت‌ها افزایش یافت.

* شرط تقویت تولید ابتدا مانع‌زدایی و سپس ‌استفاده از اهرم‌های تشویقی، کوتاه کردن فرآیندها برای تسهیلات تولید است

حق‌شناس با اشاره به اینکه تولید و عرضه کالا  فقط جزو بنیان‌های اقتصادی کشور نیست، افزود: تولید و عرضه کالا جزو بنیان سیاسی، ‌اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور است که باید  تقویت شود اما شرط تقویت ابتدا مانع‌زدایی است و پس ‌از آن استفاده از اهرم‌های تشویقی، کوتاه کردن فرآیندها برای تسهیلات  تولید است.
وی با تاکید بر اینکه موتور محرکه تولید، بخش تجارت است، تصریح کرد: تا زمانی‌که موانع بخش تجارت حذف نشود طبیعتاً نمی‌توانیم انتظار جهش تولید داشته‌ باشیم.

* اگر موتور تجارت روشن شود حتما منجر به افزایش تولید می‌شود/ الحاق پیمان اقتصادی «اوراسیا» فرصتی برای تقویت تولید افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و افزایش تاب‌آوری اقتصاد ایران خواهد بود
استاندار گلستان با اشاره به همسایگی ۱۵ کشور با ایران گفت: به‌ راحتی می‌توان این موانع را حذف کرد با توجه به اینکه در چند سال گذشته به پیمان اقتصادی «اوراسیا» ملحق شدیم، می‌توان از ظرفیت این پیمان منطقه‌ای استفاده کرد.
حق‌شناس گفت: اگر موتور تجارت روشن شود حتما منجر به افزایش تولید خواهد شد که زمینه‌های آن فراهم است، انشاءالله در ایران ۱۴۰۰ موانع تولید برطرف و پشتیبانی‌های مناسب انجام می‌شود که نتیجه آن افزایش تولید است که منجر به افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و افزایش تاب‌آوری اقتصاد ایران خواهد بود.
انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول