اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

از کتابخوانی تا خواندن نماز قضا/ چطور از ظرفیت تعطیلات نوروزی استفاده کنیم؟

عید نوروز کرونایی امسال اگرچه سخت ولی می‌تواند مانند سال گذشته تجربه متفاوتی را برایتان بسازد تا در تعطیلات برنامه منحصر‌بفرد خودتان را بسازید. ما به شما چند پیشنهاد می‌دهیم.

از کتابخوانی تا خواندن نماز قضا/ چطور از ظرفیت تعطیلات نوروزی استفاده کنیم؟

گروه خانواده؛عطیه همتی: نوروز امسال هم طبق سال گذشته باید رفت و آمدهایمان را به حداقل برسانیم و بیشتر اوقات‌مان را در خانه سپری کنیم. خانه‌ای که حالا بیشتر از یکسال است تنها محل امن همه ما در همه‌گیری بیماری کرونا شده‌است. پس وقت آن است که در سال جدید برای این خانه‌نشینی برنامه داشته باشیم و تفریح نوروزی را طور دیگری پی بگیریم. باید بدانید که شاید دیگر فرصت چنین تعطیلی طولانی در خانه هیچ وقت نصیبتان نشود. پس پیش از آنکه دیر شود فکر کنید که چطور می‌شود یک نوروز مفید و خوب داشت  تا بعد از پایان تعطیلات از خودتان حسابی راضی باشید. تعطیلاتی که قرار است هم فرصتی برای استراحت‌تان باشد و هم به بهبود روابط عاطفی‌تان با خانواده کمک کند. پس آن را برای خودتان شیرین کنید. ما به شما چند پیشنهاد برای گذراندن تعطیلات می‌دهیم.

فیلم ببینید، کتاب بخوانید

روزهای ابتدایی فروردین متعادل‌ترین ساعات شبانه‌روزی سال هستند. روزهایی که طول شب و روز به یک اندازه‌است و فرصت برای کارهایی که دوستشان داریم زیاد است. کتاب و فیلم همیشه همدم‌های خوبی برای آرامش فکر و روحمان است و می‌توانیم با دیدن و خواندن آنها تجربه چندبار زندگی کردن داشته باشیم. به شرط آنکه درست انتخابشان کنیم. این روزها سیستم‌های VOD مختلفی هستند که بتوانید با دقت و انتخاب‌های زیاد فیلم یا سریال موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و ببینید و حتی نظرات و اظهارنظرهای سایر افراد را هم در ذیل آن ببینید. تلویزیون نیز برای ایام نوروز همیشه تدارکات ویژه‌ای دارد که می‌تواند روزهای خوشی را برایتان بسازد.

در این میان سایت‌های کتابفروشی و انتشارات مختلف هم تخفیف‌های نوروزی زیادی زده‌اند که می‌توانید کتاب موردنظرتان را تهیه کنید و بخوانید. خواندن کتاب‌های قطور در ایام عید هم اعتماد به نفس کتابخوانی‌تان را بیشتر می‌کند و هم لذت‌بخش خواهد بود. همیشه لازم نیست کتاب کاغذی تهیه کنید. اپلیکشن‌های کتابخوانی زیادی وجود دارد که کتاب مورد نظر شما را با قیمت خیلی پایین‌تری دارند. خواندن کتاب از توی تلفن همراه این مزیت را دارد که همیشه همراهتان خواهد بود.

در طبیعت صبحانه بخورید

صبح‌های زود بهاری و دیدن شکوفه‌ها و برگ‌هایی که به تازگی سرشان را از استخوان درخت‌های خشک بیرون آورده‌اند لذت‌بخش است. بدانید فقط این روزهای ابتدایی بهار می‌توانید چنین تصاویری را در طبیعت ببینید و به زودی سبز خوشرنگی که آرام آرام شهر را زیبا می‌کند به رنگ تیره در خواهد آمد. هوا گرم خواهد شد. پس این فرصت طلایی را از دست ندهید. محل‌های خلوت و کم رفت و آمد شهرتان را پیدا کنید و صبح‌های زود با سبد غذا و صبحانه و یک فلاکس گرم چای بیرون بزنید و همراه خانواده در طبیعت سر کنید. حضور در خنکای بهاری طبیعت و نفس کشیدن در هوای اول صبح لذت زیادی دارد که فقط سحرخیزها از آن بهره می‌برند.

یک کار تازه شروع کنید

همه ما دلمان می‌خواهد فرصتی پیدا کنیم تا ایده‌ای که در ذهن‌مان داریم و یا کار تازه‌ای که مدتها دنبال فرصتی برای انجامش می‌گردیم را انجام دهیم. برخی از ما دنبال شنبه‌ای هستیم که بلاخره آن چیزی که در ذهنمان هست را عملی کنیم. مثلا قرار است زبان بخوانیم. یا یک نرم افزار تازه یاد بگیریم. یک کسب و کار تازه شروع کنیم. خوشنویسی را آغاز کنیم. تمرین خیاطی کنیم. هرکار و یا مهارتی که دوست دارید آن را داشته باشید و یا انجامش بدهید و برایش تعلل کرده اید، این نوروز بهانه خوبی برای انجام آن است. به خصوص اینکه سال جدید با شنبه هم آغاز شده‌است. به این فکر کنید که این مهارت و یا کار تازه به زودی تبدیل به یکی از توانایی‌های شما در طول زندگی خواهد شد و قرار است باقی عمر را با آن توانایی ادامه دهید. دنیا جای بهتری می‌شود مگه نه؟

کارهای مفرح دسته جمعی با خانواده انجام دهید

عید نوروز و گذراندن در خانه یعنی می‌شود کلی کار دسته جمعی مفرح و نشاط آور کرد. می‌شود غذاهای تازه درست کرد. کیک و شیرینی خانگی پخت و یک شادی دسته جمعی خانوادگی ساخت. امسال نیمه شعبان با نوروز همزمان شده‌است. بهانه خوبی ست تا یک نذری خانگی درست کنید و به شکل بسته‌های مرتب بهداشتی به اطرافیان و همسایگانتان بدهید و شادی این عید بزرگ را با آن‌ها سهیم شوید.

می‌توانید باهم کاردستی درست کنید. وسیله‌ای بسازید یا بخشی از خرابی که در خانه دارید را تعمیر کنید و حتی دسته جمعی یک پازل هزار تکه بسازید. انجام کارهای دسته جمعی محبت و اشتیاق افراد به یکدیگر را بیشتر می‌کند.

بازی‌های خانگی انجام دهید

بازی کردن در هر سن و سالی نشاط آور است حتی اگر یک منچ و مارپله ساده باشد. از بازی های خانگی غافل نشوید. امروزه اپلیکشین‌های زیادی هستند که امکان انجام بازی‌های خانگی را به شما می‌‌دهند و می‌توانید به سادگی بازی کنید. بازی حتما نباید یک بازی پیچیده و خاص باشد.

حتی یک اسم و فامیل خانوادگی با قوانین من‌درآوردی کلی حال خوب به همراه دارد. بازی مافیا این روزها دوباره خیلی باب شده‌است اما نیاز به تعداد افرادی حدود 8 تا 12 نفر دارد. پانتومیم همیشه یکی از بهترین گزینه‌هاست. ولی برای اینکه تنوعی به خرج دهید سری هم به فروشگاههای محصولات فرهنگی بزنید و بازی که خوشحالتان می‌کند را پیدا کنید.

گفتگوهای خانوادگی را بالا ببرید و از درون هم با خبر شوید

آمارهای کارشناسان حوزه اجتماعی هرساله هشدار می‌‌دهند که میزان گفتگو میان اعضای خانواده پایین است و باید بالا برود. نوروز و تعطیلات وقت مناسبی‌ست که باهم معاشرت درون خانوادگی کنیم. اگر باهم روراست باشیم باید بگوییم که در بسیاری موارد در خانواده‌ها افراد صرفا باهم زندگی می‌کنند و از درون هم خبر ندارند. این روزها تلاش کنید باهم بیشتر آشنا شوید. از درون هم خبر بگیرید. ممکن است دو برادر کمتر از ذهن و افکار هم با خبر شوند و یا زن و شوهر چیزی از دغدغه‌های هم ندانند و یا فرصت کمی برای حرف زدن درباره آن‌ها را داشته باشند. سعی کنید میان این گفتگوها دست از نصیحت بردارید و فقط حرفهای هم را بشنوید و از هم با خبر شوید. افکار و دغدغه‌های مختلف را تحمل کنید و کم حرف و صبور باشید و به بهبود روابط خانوادگی‌تان بیشتر کمک کنید.

برای سال جدید برنامه ریزی کنید

بولت ژورنال درست کردن یکی از کارهایی‌ست که می‌تواند در منظم پیش رفتن برنامه‌های سال جدیدتان کمک کند. با این حال خیلی خوب است که حتی با سبک و سیاق خودتان برای سال جدید برنامه ریزی کنید. فهرستی از خواسته‌ها و کارهایتان در سال جدید بنویسید. اهداف مشخص کنید و خودتان را ملزوم به انجام کارهایی کنید که به خودتان قولش را داده‌اید. بعد از نوشتن و تنظیم آن را جایی دم دست بگذارید تا هرچندوقت یکبار که حس روزمرگی و سردرگمی پیدا کردید آن را باز کنید و دوباره بخوانید و انگیزه بگیرید. فقط بدانید نوشتن تنها فایده‌ای ندارد بلکه عملکرد شما مهم است.

تعمیرات و یا کارهای عقب افتاده را انجام دهید

همه ما یکسری کارهای عقب افتاده داریم. پایان نامه دانشگاه، کتاب‌های نیمه کاره، تعمیرات خانه و ماشین عقب افتاده  و چه فرصتی بهتر از ایام نوروزی که در خانه هستید؟ آنها را انجام دهید. قطعا انجام کار عقب افتاده سخت خواهد بود. اما بدانید این سختی در قدم اول است وقتی پیش بروید و ببینید یک کار رها شده و نیمه‌کاره را انجام داده‌اید حس بسیار خوبی پیدا خواهید کرد.

با خودتان معاشرت کنید

هرچندوقت یکبار بد نیست یک دور خودمان و عملکردمان را مرور کنیم و به قول یک ضرب المثل قدیمی با خودمان حساب و کتاب کنیم که از کجا آمده‌ام؟ آمدنم بهره چه بود؟ شاید عادات بدی داریم که نیاز داریم در خلوتمان با خودمان صحبت کنیم و از خودمان بخواهیم که به خودمان کمک کنیم که آن عادت بد را ترک کنیم. شاید ماجرای حل نشده‌ای در ذهن‌مان باشد که نیازمند این است که دور از هیاهوی کار و شلوغی‌های روزمرگی در ذهن‌مان حلش کنیم. خودمان را مرور کنیم که آیا از خودمان و شخصیتی که برای خودمان ساخته‌ایم راضی هستیم؟ چه جاهایی را باید چکش کاری کنیم و چه چیزهایی را باید هرس کنیم؟ معاشرت با خود سلامتی شخصیتی و روانی ما را بهبود می‌بخشد و فرد متعادلتری از ما می‌سازد.

مستحبات انجام دهید، نماز قضا بخوانید

ایام نوروز 1400 با یکی از بهترین ماههای قمری همراه شده‌است و فرصت بسیار مناسبی برای انجام عبادات و مستحبات این ماه است. مناجات بی‌نظیر شعبانیه آنقدر شیرین است که دوست دارید هرروز آن را بخوانید و حتی برخی فرازها را از حفظ کنید. تعطیلات و خانه‌نشینی حتی فرصت مناسبی برای روزه‌داری ست. می‌توانید حتی نماز قضاهایتان را محاسبه کنید و در این روزها بخوانید و بار بزرگ و مهمی را از دوش‌ خودتان بردارید. انجام این کارها حال دلتان را حسابی بهتر خواهد کرد. خلاصه اینکه فرصت این روزهای خوب بهاری را مغتنم بشمارید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول