اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

«تولید»، از «پشتیبانی‌ها» تا «مانع زدایی‌ها»

تحقق شعار سال 1400 نیازمند نقش آفرینی همه مسؤولان و مردم است تا نه فقط یک پشتیبانی و مانع زدایی محدود، بلکه مجموعه ای از «پشتیبانی ها» و «مانع زدایی ها» بتواند مؤثر واقع شود و پیشرفتی همه جانبه را در عرصه «تولید» به دنبال داشته باشد.

«تولید»، از «پشتیبانی‌ها» تا «مانع زدایی‌ها»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سالیانی است که جمع بندی مسائل کشور در انتخاب و اعلام شعار سال توسط رهبر انقلاب اسلامی و در لحظه مهم تحویل سال نمود دارد.

در این بین و از سال ۱۳۹۰، یک شعار اقتصادی از جمله «جهاد اقتصادی»، «حماسه اقتصادی»، «اشتغال آفرینی»، «اصلاح الگوی مصرف»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «اقتصاد مقاومتی»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید» و «جهش تولید»، مبنا و محور فعالیت ها در قریب به اتفاق این سال ها بوده و همچنان هست، ضمن آن که تکرار معنادار کلیدواژه «تولید» در اعلام شعار سال های اخیر کشور توسط رهبر بصیر انقلاب اسلامی به وضوح از اهمیت این کلیدواژه سخن می گوید.

اکنون سال ۱۴۰۰ به عنوان آخرین سال قرن چهاردهم و در آستانه سال ۱۴۰۱ به عنوان آغاز قرن جدید، باز هم کلیدواژه «تولید» را بر پیشانی خود دارد و با عنوان «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» مزیّن شده تا مشخص شود اِصلاح مسائل مرتبط با تولید، در یک مدت محدود خلاصه نمی شود و باید در این زمینه، نگاهی بلندمدت داشت.

باید گفت شعار «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» از چند منظر قابل بررسی و تحلیل است، نخست آن که کلیدواژه «تولید» را نباید صرفا یک موضوع اقتصادی دانست، بلکه باید همه پیشرفت های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و حتی سیاسی را در تحقق عینی تولید به مثابه یک راهبرد تلقی کرد، به بیان دیگر باید توجه داشت که تولید به عنوان یک کلیدواژه در همه عرصه ها - و نه فقط عرصه اقتصادی -  مطرح است.

و اما عبارت «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» کاملا بیانگر این نکته است که «پشتیبانی» و «مانع زدایی» در کنار هم می توانند مشکلات گوناگون عرصه تولید را مرتفع سازند، یعنی چه بسا پشتیبانی و حمایت ها از عرصه تولید به دلیل وجود برخی موانع تأثیر لازم را نداشته باشد، ضمن آن که رفع موانع نیز بدون پشتیبانی های مستمر از تولید، کارا نخواهد بود، اگرچه خود رفع موانع، نوعی از پشتیبانی و حمایت است.

در عین حال تحقق عینی این شعار نیازمند نقش آفرینی آحاد مسؤولان و مردم است تا نه فقط یک پشتیبانی و مانع زدایی محدود، بلکه  مجموعه ای از «پشتیبانی ها» و «مانع زدایی ها» مانند مبارزه جدی با فساد بویژه قاچاق کالا، واردات بی رویه و واسطه گری زالوصفتانه، اصلاح نظام بانکی و گُمرکی، رفع مقررات زائد و همچنین تلاش عینی برای افزایش قدرت خرید مردم بتواند مؤثر واقع شود و پیشرفتی همه جانبه را در عرصه تولید به دنبال داشته باشد.

حضرت آقا در تبیین شعار امسال به این نکته هم اشاره فرمودند که شعار «جهش تولید» یک شعار انقلابی است که باید ادامه پیدا کند، چراکه برآورده شدن این شعار در سال 1399 در حد قابل قبول و نه در حدّ انتظار اتفاق افتاد و البته دلیل عدم تحقق کامل آن در همین دو نکته شعار امسال یعنی عدم پشتیبانی های لازم و کافی در کنار عدم مانع زدایی ها خلاصه می شود.

سال ۱۴۰۰ در عین حال چند ویژگی هم دارد، نخست آن که متبرّک به دو نیمه شعبان است و از این رو این «عید نو»، می تواند «عهد نو» برای منتظران ظهور نیز باشد تا با همدلی و مسؤولیت پذیری حول محور تحقق شعار سال، فصلی جدید در عرصه شکوفایی و پیشرفت کشور و جهان رقم زنند، ضمن آن که در سال جاری، چند انتخابات را در پیش داریم و از این رو لازم است تا نامزدهای شرکت کننده در این رویداد، برنامه های اجرایی و عملیاتی خود را در باب «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» اعلام کنند و مردم نیز با انتخاب اصلح و البته نظارت و مطالبه گری پس از آن، باز هم در تحقق شعار سال نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول