اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«دنا» به زودی به نیروی راهبردی دریایی کشور ملحق می‌شود/ گیربکس اتوماتیک تانک کرار را تولید کرده‌ایم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، دریادار رستگاری، رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ایرنا به گفت‌وگو نشسته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

«دنا» به زودی به نیروی راهبردی دریایی کشور ملحق می‌شود/ گیربکس اتوماتیک تانک کرار را تولید کرده‌ایم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، دریادار رستگاری، رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ایرنا به گفت‌وگو نشسته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

نیروی دریایی سپاه به زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین مجهز می‌شود

- ماموریت و مسوولیت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، پشتیبانی و تامین نیازهای دفاعی دریایی نیروی راهبردی دریایی ارتش، سپاه و دریابانی نیروی انتظامی است.

- ما ده‌ها دفتر طراحی، مراکز مهندسی ساخت و توسعه فناوری و مجموعه کشتی‌سازی داریم و در هر چهار حوزه شناورهای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و تندرو در حال طراحی و تولید انواع مختلف پلتفرم‌های دریایی هستیم.

- دریابانی نیروی انتظامی هم برای حراست از آب‌های سرزمینی و جلوگیری از قاچاق به داخل کشور از قایق‌های تندرو استفاده می‌کند بنابراین پروژه‌های مشترک ما در ساخت قایق‌های تندرو و شناورهای جستجو و نجات است.

- قرار است از سال ۱۴۰۰ پروژه ساخت زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین را برای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کنیم و این نیرو در چند سال آینده دارای زیردریایی خواهد شد.

«دنا» به زودی به نیروی راهبردی دریایی کشور ملحق می‌شود

- امروز نه تنها سازمان صنایع دریایی بلکه همه سازمان‌های وزارت دفاع در فرآیند از خلق ایده تا تولید محصول از هیچ عنصر خارجی کمک نمی گیرند.

- همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، دریا یک فرصت برای کشور است و اگر کشورها در این زمینه غفلت کنند قطعاً بیگانگان از این فرصت استفاده می‌کنند. اگر تاریخ را مطالعه کنید زمانی که ما نسبت به دریا غفلت کردیم، پرتغالی‌ها و بعد انگلیسی‌ها به منطقه‌آمدند، سال‌ها جزیره هرمز ما در اشغال پرتغالی‌ها بود.

- نیروی دریایی سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس تا تنگه هرمز و نیروی دریایی راهبردی ارتش هم از شرق تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه مسئولیت حفاظت و حراست از منافع کشور را دارند و دریابانی نیرویی انتظامی هم حفاظت از آب‌های سرزمینی را برعهده دارد و وزارت دفاع مسئولیت تامین شناورهای این نیروها را بر عهده دارد.

- در حوزه ناوشکن‌ها پروژه ساخت ناوشکن‌های کلاس موج را داریم که تاکنون ناوشکن‌های جماران، دماوند، سهند ساخته شده و ناوشکن دنا در حال انجام تست‌های دریا و کنار اسکله است که در آینده بسیار نزدیک به نیروی راهبردی دریایی جمهوری اسلامی الحاق خواهد شد.

ناوشکن‌های کلاس کمان را در دستور کار داریم

بعد از الحاق ناوشکن دنا، بلافاصله ناوشکن جمهوری اسلامی تفتان را که از همین کلاس است، را آغاز خواهیم کرد.

ناوهای موشک‌انداز کلاس کمان را هم در دستور کار داریم که کاربرد وسیعی در رزم سطحی و شناورهای سطحی دارد و این ناو را برای خلیج فارس، شمال اقیانوس هند و هم برای دریای خزر طراحی و تولید می کنیم.

تحریم را به فرصت تبدیل کردیم/ در تولید ناوشکن‌ها به خودکفایی کامل رسیده‌ایم

ناوشکن سازی یا بهتر بگویم شناورسازی در دنیا به صورت کنسرسیوم اقدام می‌شود. بدنه و سازه‌ها، سیستم رانش و موتور، سیستم موشکی، هدایت آتش، رادارها هرکدام در یک  کشور ساخته می شود و همه تجهیزات در سازه‌ای که در کشور اولیه ساخته شده نصب و یکپارچه‌سازی می‌شود. اما ما افتخار داریم در جمهوری اسلامی ایران تمامی این مراحل را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

ما در ناوشکن جماران سیستم رانش را از خارج خریدیم که البته بخشی از سیستم رانش را به ما دادند و بخشی را ندادند. وقتی رانش را ندادند ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و به دنبال ساخت رفتیم.

علاوه بر این گیربکس را به ما ندادند که باعث شد گیربکس بسازیم. شاید پروژه ما به این دلیل حدود یک سال عقب افتاد، ولی موفق شدیم ظرف یک سال گیربکس ۱۰ هزار اسب را در داخل کشور با همکاری یک شرکت گیربکس‌سازی دانش‌بنیان بسازیم. در واقع ما نیاز فنی را تعریف، و پارامترها را مشخص کردیم و با همکاری بخش خصوصی این کار را انجام دادیم بنابراین امروز ما به توانمندی گیربکس رسیدیم.

گیربکس اتوماتیک تانک کرار را تولید کرده‌ایم

امروز در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حوزه گیربکس کاملا به خودکفایی رسیدیم، یعنی از ۷۰ اسب تا ۱۰ هزار اسب بخار مورد نیاز خودمان در داخل کشور بومی شده است.

گیربکس تانک کرار که ۵۵ تن وزن دارد را بومی سازی ‌کردیم. حتی ما توانستیم این گیربکس را اتوماتیک کنیم چرا که یکی از معضلات راننده تانک عوض کردن دنده است. ما امروز گیربکس تانک را مانند خودروها اتوماتیک کنیم و فقط راننده تانک با استفاده از گاز و ترمز خیلی راحت می تواند کنترل تانک و میدان را داشته باشد.

ما طرح‌های خود را در زمینه گیربکس اتوماتیک به خودروسازی کشور ارائه کردیم و گفتیم آمادگی طراحی و ساخت داریم که شرکت‌های داخلی خودروسازی هم استقبال کردند و نمونه‌هایی را از ما خواستند که برای آنها بسازیم.

البته ما نمی‌خواهیم خط تولید گیربکس راه اندازی کنیم ما حاضریم کل دانش فناوری تولید گیربکس اتوماتیک را به شرکت‌های خودروسازی منتقل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول