اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

کارنامه یک‌ساله هیأت میثاق با شهدا/ از روضه خانگی تا مجلس مجازی

هیأت میثاق با شهدا در سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا برنامه‌های متعددی در قالب‌های مختلف برای دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) و اقشار مختلف مردم اجرا کرد.

کارنامه یک‌ساله هیأت میثاق با شهدا/ از روضه خانگی تا مجلس مجازی

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، بیش از یک‌سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و مراسم مذهبی مانند تمام اجتماعات تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. در اوایل شیوع این ویروس، تصمیم به تعطیلی جلسات گرفته شد ولی پس از گذشت مدتی و با توجه به نیاز و درخواست مردم، این تعطیلی جای خود را به برگزاری جلسات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داد.

هیأت میثاق با شهدا، به‌عنوان یک مجموعه‌ کاملا دانشجویی با تعطیلی دانشگاه‌ها در اسفندماه ۱۳۹۸، بیشتر از هیئات دیگر، از شرایط تأثیر پذیرفت ولی از آغاز سال ۱۳۹۹ جلسات هیأت در ابتدا به صورت مجازی و بعضا به صورت پخش زنده از شبکه‌های سیما و پس از آن به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. در ادامه تلاش شده‌است تا گزارشی از عملکرد این هیأت در سال ۱۳۹۹ ارائه شود:

جلسات مجازی در ماه مبارک شعبان و رمضان

این هیأت با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س) اقدام به برپایی مراسم احیای شب نیمه‌شعبان و همچنین مناجات‌خوانی شب‌های ماه مبارک رمضان با مداحی حاج میثم مطیعی'>میثم مطیعی کرد که این مراسم بدون حضور جمعیت بودند و به صورت زنده از شبکه‌ سه سیما و صفحات هیأت در فضای مجازی پخش شد.

جلسات هفتگی در ایام تابستان

پس از ماه مبارک رمضان و تا آغاز محرم، جلسات هیأت میثاق با شهدا هر سه‌شنبه شب در فضای باز دانشگاه امام صادق(ع) و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری برگزار شد و با استقبال مخاطبان این هیأت مواجه شد.

عزاداری دهه اول محرم

با توجه به فضای محدود مسجد دانشگاه امام صادق(ع) و عدم امکان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت کامل، خادمین هیأت میثاق با شهدا تلاش کردند تا مکانی را برای جلسات عزاداری دهه اول محرم جایگزین کنند و در نتیجه با همکاری دانشگاه افسری امام علی(ع) واقع در خیابان امام خمینی(ره)، جلسه‌ عزاداری سید و سالار شهیدان در فضای باز دانشگاه امام علی(ع) برگزار شد. در این ایام، ارتش جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی به برگزاری مراسم عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) داشتند که جای تقدیر بسیار دارد.

حضور در منازل شهدا

با توجه به برودت هوا پس از محرم و عدم امکان برگزاری مراسم در فضای باز و با  تاکید بر رسالت این هیأت که میثاق با شهداست، جلسات هفتگی این هیأت هر هفته تا ایام فاطمیه در منزل یکی از شهدا برگزار و این جلسات به صورت مستقیم از صفحات هیأت در فضای مجازی پخش شد.

ایام فاطمیه

در ایام شهادت حضرت زهرا(س) به روایت ۷۵ روز، مراسم عزاداری در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) و بدون حضور جمعیت و با سخنرانی حجج اسلام رفیعی و عابدینی و با مداحی حاج میثم مطیعی برگزار شد که این جلسات به صورت زنده از شبکه قرآن پخش شد.

جلسات هفتگی پس از فاطمیه

پس از ایام فاطمیه جلسات هفتگی این هیأت تا پایان سال برقرار بود و عاشقان و دلسوختگان اهل‌بیت(ع) هر هفته و با حضور در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) و با رعایت تمام نکات بهداشتی به عرض ارادت در ساحت اهل‌بیت(ع) پرداختند.

یادواره شهدا

در طول این سال، دو یادواره شهدا در هیأت میثاق با شهدا برگزار شد. در تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۹، چهلمین سالگرد حماسه هویزه و یادواره‌ شهدای دانشجو در یادمان شهدای هویزه و بدون حضور جمعیت برگزار و به صورت مستقیم از شبکه‌ سه و شبکه قرآن سیما پخش شد.

همچنین در ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، یادواره شهدای انقلاب با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی برادران رسولی و مطیعی و با حضور جمعیت، در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

فعالیت‌های جهادی و کمک‌رسانی

با توجه به جریان‌سازی مقام معظم رهبری تحت‌عنوان «کمک مؤمنانه»، خادمین هیأت میثاق با شهدا در ماه مبارک رمضان و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) اقدام به طبخ روزانه ۲۰۰۰ پرس غذا و افطاری برای نیازمندان کردند. همچنین در ایام فاطمیه نیز این طبخ غذا ادامه یافت.

این کمک‌رسانی‌ها در قالب تهیه‌ بسته‌های معیشتی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مجمع هیئات دانشجویی و همچنین از طریق کمک‌های مردمی انجام می‌شد و در تمامی ایام سال ادامه داشت.

فعالیت‌های رسانه‌ای و پویش‌ها

با توجه به ارتباط بیشتر مردم در این ایام با فضای مجازی، خادمین این هیأت در عرصه‌های رسانه‌ای فعالیت خود را بیشتر کردند و با تولید فیلم کوتاه، کلیپ و ... برای نشر معارف اهل‌بیت(ع) قدم برداشتند. همچنین این هیأت، پویش‌ و مسابقات مختلف از جمله پویش کتابخوانی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، پویش مطالعاتی خانواده ولایی، پویش به تو از دور سلام (ویژه نوجوانان)، مسابقه سبک زندگی قرآنی و ... را به صورت مجازی برگزار کرد که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

نشریه «ع»

فصلنامه تخصصی مطالعات آیینی و مجالس حسینی «ع» که اولین شماره‌ آن در ایام اربعین حسینی منتشر شد حاصل تلاش‌های بی‌وقفه‌ خادمین هیأت میثاق با شهدا در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ است. تاکنون دو شماره از این فصلنامه منتشر شده و این روند در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت.

طرح سدره (کمک به برپایی روضه‌های خانگی)

طرحی که اواسط سال ۱۳۹۸ در هیأت میثاق با شهدا آغاز شد در سال ۱۳۹۹ و با گسترش ویروس کرونا،  به اوج فعالیت خود رسید. خادمین هیأت در قالب این طرح به برپایی روضه در منازل و برگزاری روضه‌های خانوادگی در قالب اعزام سخنران و مداح  می‌پردازند و این طرح نیز با استقبال عاشقان اهل‌بیت(ع) مواجه شده و حدود ۵۰۰ جلسه در قالب این طرح برگزار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول