اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

محرومیت‌زدایی؛ از گذشته تا آینده/ چاله‌های محرومیت را چطور پُر کنیم؟

محرومیت‌زدایی از گذشته تا حال همواره با فراز نشیب‌های مختلف و برنامه‌های متنوعی روبه‌رو شده که هیچ کدام اثر ماندگار بر رفع محرومیت نگذاشته‌اند؛ امروز مهم است بدانیم در آینده چطور باید چاله‌های محرومیت را پُر کنیم؟

محرومیت‌زدایی؛ از گذشته تا آینده/ چاله‌های محرومیت را چطور پُر کنیم؟

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: رفع فقر، تبعیض در دریافت خدمات، توجه به مستضعفان و محرومیت‌زدایی را می‌توان از مسائل اساسی در دکترین انقلاب اسلامی دانست.

اهدافی که تا امروز گرچه همواره پیگیری شده، اما هنوز به زدودن کامل غبار محرومیت از چهره شمار قابل‌توجهی از مناطق دورافتاده و کمتربرخوردار کشورمان منتهی نشده است.

روایت تلخ «گل‌بی‌بی» را ببینید:

ویرانه‌های جنوب شهر سمنان که سال‌هاست نه بازسازی می‌شود و نه تخریب، این روزها مأمنی برای «گل‌بی‌بی مهربانی» و دخترش شده که به همین خرابه‌ها نیز دل بسته‌اند

 

 

در این روزهای کرونازده، مسأله محرومیت و کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از این ویروس منحوس، در بسیاری از نقاط ایران اسلامی بیشتر خودنمایی می‌کند و البته رهبر معظم انقلاب هم توجه به این امر را از جمله مسائل اساسی می‌دانند و تأکید دارند که باید در مسیر رفع این محرومیت‌ها و نیازمندی‌ها قوی‌تر و جدی‌تر از گذشته گام برداشت.

رهبری در سخنرانی‌های متعدد خود، بارها همگان را به حرکت اساسی برای رفع محرومیت‌ها و گرفتاری‌های مشهود در برخی مناطق کمترتوسعه‌یافته و غیربرخوردار فرامی‌خوانند و به‌نوعی، تلاش برای بهبود زندگی محرومان را زمینه‌ساز جلب رضایت الهی و سرمایه اجتماعی برای نظام اسلامی می‌دانند.

برای اینکه توجه‌ها به عمق مسأله و پیشینه طولانی سفارش‌های رهبری در باب مسؤولیت همگان در راستای رفع محرومیت‌ها جلب شود، بازخوانی بیانات معظم‌له در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت وزیران به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در سوم شهریورماه سال ۱۳۷۰ خالی از لطف نخواهد بود.

ایشان در سخنران آن سال که اینک حدود ۳۰ سال از آن می‌گذرد، تصریح می‌فرمایند که «مهم‌ترین مسأله دستگاه ما و نظام جمهوری اسلامی، کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم است».

باز همان‌جا تأکید می‌فرمایند که «کارهای مربوط به طبقات محروم و مستضعفان جامعه حرکتی اساسی را می‌طلبد»؛ اما آیا امروز این حرکت اساسی در بدنه دولت برنامه‌ریزی شده است؟ برای جلب هر چه بیشتر مشارکت‌های مردمی طرحی وجود دارد؟ مسأله بنیادی چیست، اقدامات انجام‌شده تا چه میزان کافی بوده و راهکارها و روندهای آتی باید به چه شکلی طرح‌ریزی شود؟

ویرانه‌های جنوب شهر سمنان که هنوز عده‌ای در آنها سکونت دارند

گام نخست: شناخت درست مسأله

گفته شد که رفع فقر و محرومیت، مهم‌ترین هدف نظام جمهوری اسلامی از ابتدای شکل‌گیری آن تاکنون بوده؛ گرچه هنوز مسیری طولانی تا رسیدن به این هدف غایی وجود دارد و باید روزها طی شود تا آرمان امام راحلمان به‌طور کامل در این بخش به منصه ظهور برسد.

اما به‌واقع تا امروز تا چه میزان در مجموعه مدیران مسؤول در حوزه محرومیت‌زدایی، شناسایی اصل مسأله و تبیین شاخصه‌ها و شاخه‌های آن مورد توجه قرار گرفته است؟

به عبارت دیگر، تعریف ما از محرومیت و محرومیت‌زدایی آیا توانسته سبب رفع تنگناهای موجود در این حوزه شود؟

عنایت به اختلاف طبقاتی که این روزها از آن حتی به شکاف طبقاتی در میان بخش‌هایی از مردم یاد می‌شود، مسأله اساسی در حوزه محرومیت‌زدایی است؛ اختلاف درآمدی در مناطق مختلف و اقشار گوناگون مردم، به‌گونه‌ای از محرومیت ضمنی منجر می‌شود که باید آن را چاره کرد.

ویرانه‌های جنوب شهر سمنان که هنوز عده‌ای در آنها سکونت دارند

برنامه‌ریزی دقیق؛ راه رفع محرومیت‌ها

حجت‌الاسلام غلام‌حسین مهدوی‌نژاد، امام جمعه موقت سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ابعاد مسأله را بررسی می‌کند و می‌گوید: نوعی محرومیت نسبی در همه نقاط وجود دارد و اشتباه مجریان کار این است که هر منطقه‌ای دورتر است، کمتر به فکرش هستند.

او ادامه داد: این نگاه جای تأسف دارد؛ خیلی از مناطق مثل میامی به خاطر دوری از مرکز محروم هستند و کمتر مورد عنایت قرار می‌گیرند و نهادهای دولتی برای محرومیت‌زدایی از این مناطق باید اقدام کنند.

امام جمعه موقت سمنان با تأکید بر اینکه همه نهادهای اجرایی و دولتی نگاه محرومیت‌زدایی را باید اولویت خود قرار دهند و بیشتر به فکر محرومان باشند، گفت: دولت نتوانسته برنامه‌ریزی‌های خوبی در حوزه محرومیت‌زدایی داشته باشد؛ پخش سبد کالا نمی‌تواند محرومیت‌زدایی کند و به برنامه‌ریزی‌های بهتری نیاز است.

باید در مسیر رفع این محرومیت‌ها و نیازمندی‌ها قوی‌تر و جدی‌تر از گذشته گام برداشت

مهدوی‌نژاد گفت: محرومیت از مشکلات جدی جامعه و عامل بر هم زدن امنیت و بروز آسیب‌های اجتماعی است. پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید فقر ممکن است از کفر سر دربیاورد و آن کسی که زندگی‌اش تأمین نشود، معادی ندارد.

او ادامه داد: امروز ضرورتی جدی برای فقرزدایی وجود دارد و دغدغه مسؤولان، باید معیشت مردم باشد و این بسیار مهم است.

امام جمعه موقت سمنان گفت: برخی امروز ارزش‌ها را با معیشت گره می‌زنند و مشکل ایجاد می‌کنند؛ در صورتی که بخشی از بی‌تدبیری‌ها هم در مشکلات دخیل است.

مهدوی‌نژاد تأکید کرد: تعلیمات دینی بر محرومیت‌زدایی تأکید دارد و محرومیت، امنیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور را به خطر می‌اندازد و جامعه را دچار چالش می‌کند.

ویرانه‌های جنوب شهر سمنان که هنوز عده‌ای در آنها سکونت دارند

تدبیر درست؛ حلقه‌ای مفقوده

از سوی دیگر، عبدالرحمان رستمیان، نماینده مردم دامغان در مجلس نهم که سازوکار خانه ملت را می‌شناسد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: طبق احادیث، بیشترین آسیب به عدم تدبیر درست بازمی‌گردد؛ چون ترس از این موضوع طبق روایات بیشتر از فقر است. باید تدبیر درست در بحث محرومیت‌زدایی در کشور وجود داشته باشد تا به رفع مشکلات کمک کند.

او با اشاره به اینکه کشور ما ظرفیت لازم را برای انجام کامل عملیات محرومیت‌زدایی دارد، اظهار کرد: با موقعیت جغرافیایی و منابعی که داریم، می‌توانیم مشکلات موجود را برطرف کنیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم با تأکید بر اینکه دست سیستم‌های اداری جای ایجاد فرصت برای مناطق مختلف به سمت دولت دراز است، اضافه کرد: خیلی از فرصت‌ها در این شرایط از بین می‌رود و ما نتوانسته‌ایم این سیستم را درست طراحی کنیم و درمجموع توزیع بودجه مطابق با فرصت‌های استان‌ها نبوده است.

رستمیان با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری صحیح نوعی ثروت است؛ اما ما همواره در سیاست‌گذاری به زحمت می‌افتیم، تصریح کرد: قانون‌گذاری نوعی ثروت است و اگر بد انجام شود، همه به زحمت می‌افتیم.

همه نهادهای اجرایی و دولتی نگاه محرومیت‌زدایی را باید اولویت خود قرار دهند و بیشتر به فکر محرومان باشند

او گفت: در بحث بودجه‌گذاری هم باید کاری کرد که همه جای کشور دیده شوند و بودجه‌ها اثربخش شود و هدر نرود.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم گفت: اگر عدالت میان مناطق محروم و سایر مناطق برقرار نباشد، مهاجرت‌ها اتفاق می‌افتد. خیلی از مهاجرت‌ها به سمت مرکز و پایتخت است. گرچه پیشرفت در همه جا یکسان و هم‌طراز رشد نمی‌کند؛ اما باید عدالت برقرار باشد.

رستمیان ادامه داد: در برخی مناطق هم که زیرساخت‌هایی درست شده، امروز در حال تخریب است؛ چون از آن به‌خوبی استفاده نمی‌شود. در برخی موارد هم مجبور هستیم یک سری زیرساخت‌ها را مهیا کنیم که واقعیت بودجه نیست.

او با تأکید بر اینکه منابع اصلی برای ایجاد اشتغال همه جا وجود دارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در هر منطقه باید انجام شود تا فرصت‌های طبیعی به سمت اشتغال برود و در نهایت محرومیت‌های منطقه را برطرف سازد.

ویرانه‌های جنوب شهر سمنان که هنوز عده‌ای در آنها سکونت دارند

درآمدها کم است

محسن مسعودیان‌راد، مدیرکل کمیته امداد استان سمنان نیز در همین زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از مشکلات مهم در مناطق دورافتاده، اختلاف طبقاتی است و در این مناطق همچون میامی، درآمدها کم است.

او با تأکید بر اینکه امروز با پدیده اختلاف درآمدی و طبقاتی به شکل شدیدی مواجه هستیم، تصریح کرد: اینک یک گروه به‌شدت با فقر مواجه‌اند و یک گروه در کنار همین محرومان با قله‌هایی از ثروت همراه شده‌اند و این مسأله، کار امدادرسانی را سخت کرده است.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان بیان کرد: تا زمانی که عدالت نباشد، جریان‌های فقر و محرومیت‌زدایی به شکل کامل موفق نخواهند بود. امروز مشکل ما در این بخش بوده و به همگرایی دستگاه‌ها در این زمینه نیاز است.

مسعودیان‌راد گفت: فقر و محرومیت امروز به موضوعی تبدیل شده است که مورد هدف دشمنان نظام اسلامی ما قرار گرفته و دشمنان دنبال گذاشتن مشکل در سفره معیشت مردم هستند.

در بودجه‌گذاری باید کاری کرد که همه جای کشور دیده شوند و بودجه‌ها اثربخش شود و هدر نرود

او ادامه داد: نوسانات ارزی و تورم و این دست معضلات واقعاً فشار روی مردم را بیشتر کرده است و شرایط بسیار سختی را به‌ویژه در طبقات پایین‌تر و زیرخط فقر شاهد هستیم؛ شمار زیادی از خانواده‌ها در معرض جدی آسیب و فقر قرار دارند و در چاله‌های زیادی گرفتار آمده‌اند.

مسعودیان‌راد تأکید کرد: پدیده فقر با محورهای فقر شدید و جدید ایجاد می‌شود؛ فشار مضاعف در بحران اقتصادی با فشارهای بیرونی مثل تحریم‌ها و فشارهای درونی مثل ناکارآمدی‌های مدیریتی بر قشر محروم و طبقات پایین بیشتر است.

او گفت: خانواده‌هایی که وضع مناسبی داشتند، این روزها به خاطر این معضلات دچار نوعی فقر شده‌اند؛ زیرا هزینه‌های زندگی افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان تصریح کرد: در شرایط عادی می‌توانیم اقدامات لازم را به‌خوبی انجام دهیم؛ اما شرایط اقتصادی الآن به اقدامات توانمندسازی و مشاغل ما ضربات سنگینی در حوزه تولید و اشتغال وارد کرده است.

ویرانه‌های جنوب شهر سمنان که هنوز عده‌ای در آنها سکونت دارند

بالاشهر و پایین‌شهر؛ آسیب امروز

سیدمحمد ناظم‌رضوی، شهردار سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: باید تلاش شود تا خرده‌فرهنگ‌های معیوب را در داخل شهر نداشته باشیم؛ عدالت عمرانی در حوزه شهری و خدمات‌رسانی مناسبی باید در تمام شهر برقرار شود و به این آرمان‌شهر برسیم که بالاشهر و پایین‌شهر در آن موضوعیت نداشته باشد.

شهردار سمنان تأکید کرد: همه اقشار جامعه و شهروندان باید از میزان مناسبی از امکانات شهری برخوردار باشند و نباید سکونت‌گاه‌های غیررسمی داشته باشیم.

او تصریح کرد: تمرکز فرهنگی نامناسب منجر به پیدایش آثار عدم توازن شهری می‌شود و نوعی محرومیت در حوزه زمین، فرهنگ و امکانات شهری ایجاد می‌کند.

ویرانه‌های جنوب شهر سمنان که هنوز عده‌ای در آنها سکونت دارند

گام دوم: بررسی اقدامات گذشته

بررسی اقدامات گذشته همواره بینش انسان را نسبت به آنچه انجام‌شده و آنچه ضرورت امروز است، وسعت می‌بخشد؛ در حوزه محرومیت‌زدایی، امروز بیش از هر زمانی، به بررسی فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در گذشته صورت‌گرفته و احصای نقاط قوت و ضعف این اقدامات نیاز است.

به بیان دیگر، باید دانست که تا امروز چه اقداماتی در مناطق محروم و کمتربرخوردار انجام‌شده که سرعت و سطح تأثیرش قابل‌توجه بوده و چه فعالیت‌هایی ما را به سرانجام مطلوب نرسانده است.

تمام فعالیت‌هایی که تا امروز در قالب گروه‌های مردمی، تلاش‌های نهادهای عمومی و حکومتی و دستگاه‌های دولتی در مناطق محروم کشور انجام‌شده، حتماً قابل تقدیر و ستایش است؛ اما باید بدانیم این اقدامات در چه سطحی صورت گرفته و باید برای آینده اولویت‌ها به چه شکل ترسیم شود.

ویرانه‌های جنوب شهر سمنان که هنوز عده‌ای در آنها سکونت دارند

اردوهای جهادی؛ برگ برنده نظام اسلامی

جبار دوست‌محمدی، یک فعال جهادی و مسؤول سابق بسیج سازندگی استان سمنان هم به فارس می‌گوید: بخش عظیمی از جامعه ما در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و سپاه پاسداران در تأمین نیازهای اولیه این عزیزان ورود پیدا کرده است.

او کمک‌های مردمی و حضور بسیجیان را از امتیازات سپاه پاسداران در قیاس با سایر دستگاه‌ها برشمرد و تصریح کرد: اردوهای جهادی داخل منطقه با حضور این افراد فعال است و خیلی از این پروژه‌ها با قیمت پایین تمام می‌شود.

این فعال جهادی با اشاره به امتیاز ویژه استان سمنان در بحث اردوهای جهادی در کل کشور، اضافه کرد: هزاران نفر روز کار جهادی داخل مناطق روستایی استان انجام‌شده و بخشی از این امور عمرانی، فرهنگی و درمانی بوده است.

دوست‌محمدی گفت: سپاه در کل استان سمنان، قرارگاه شهید شاطری را در حال فعالیت دارد که در حوزه آسیب‌شناسی اجتماعی و همچنین عمرانی و درمانی ورود پیدا کرده است. در میدان ابوذر شهر سمنان هم این قرارگاه مستقر شده و خدمات خوبی هم در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده است.

این فعال جهادی ادامه داد: با پزشکان خیلی خوبی در استان تفاهم‌نامه و قرارداد امضا شده که روزانه به محرومان رایگان خدمات‌رسانی کنند و در همه زمینه‌ها در سمنان و شاهرود و دیگر شهرها، این قرارگاه فعال است.

خانواده‌هایی که وضع مناسبی داشتند، این روزها به خاطر این معضلات دچار نوعی فقر شده‌اند

او با اشاره به اینکه این قرارگاه در مسکن مهر هم خدمات خوبی ارائه داده است، اضافه کرد: این خدمات در حال انجام بوده و خود استانداری سمنان هم کمک کرده و کارها در حال اجرایی شدن است.

دوست‌محمدی گفت: دولت در بخشی از اقدامات کمک می‌کند و در حوزه آب، مشارکت دستگاه‌های نظارتی را در کمک به سپاه شاهد بودیم. آن زمان، تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده بود تا بخشی از کار را سپاه و بخش دیگر را دستگاه‌هایی مثل جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب روستایی و منابع طبیعی به‌ویژه در بخش آب انجام دهند.

او ادامه داد: سپاه استان به شکل خاص در بحث آب ورود پیدا کرده است؛ چراکه بیشتر مناطق استان با کمبود آب مواجه هستند.
این فعال جهادی تصریح کرد: ۸۰ درصد پروژه‌ها در بحث آب بوده و در حوزه مسکن هم تعمیرات و مرمت و ساخت را در مناطق روستایی با حضور سپاه شاهد بودیم.

دوست‌محمدی ادامه داد: حدود ۴۰ واحد با کمیته امداد و ۳۰ واحد هم با بهزیستی قرارداد دارد و در حال انجام است.

اردوهای جهادی برای رفع محرومیت‌ها همچنان پرقدرت ادامه دارد

کمیته امداد در حال رایزنی با دولت

مسعودیان‌راد، مدیرکل کمیته امداد استان سمنان در بیان اقدامات انجام‌شده کاهش مشکلات کنونی فقر در جامعه، با تأکید بر اینکه فرصت‌های بزرگی را در شرایط تحریم در اختیار داریم، اظهار کرد: امروز باید عزم خود را باید در حمایت از تولید و اشتغال‌زایی بگذاریم تا بخش عمده‌ای از مشکلات رفع شود.

او گفت: مسؤولان کمیته امداد در حال رایزنی با دولت هستند تا جلوی کاهش بودجه مددجویان را بگیرند و صرفه‌جویی را با این قبیل اقدامات انجام ندهیم و نگذاریم فشارها روی مددجویان بیشتر شود.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه دولت در راستای کمک به محرومیت‌زدایی اقداماتی در راستای رونق و تقویت این جریان باید انجام دهد، اظهار کرد: دولت باید موانع را بردارد و اعتبارات خاصی به این بخش تخصیص دهد.

بخش عظیمی از جامعه در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و سپاه برای تأمین نیازهای اولیه این عزیزان ورود پیدا کرده است

مسعودیان‌راد ادامه داد: افزایش سه برابری مستمری‌ها از این دست همت‌ها در سایه تعاملات بین‌سازمانی و دستگاهی توسط کمیته امداد است تا به ساخت‌وساز مسکن و سایر خدمات برای محرومان شتاب دهد.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با اشاره به اینکه سرانه تسهیلات اشتغال و کارگشایی چند برابر شده است، اضافه کرد: همکاران ما در سراسر کشور و استان شهیدپرور سمنان تمام تلاش خود را در حذف فشار مضاعف بر محرومان و مددجویان انجام می‌دهند تا این عزیزان شرایطی در حد معمول داشته باشند.

مسعودیان‌راد با بیان اینکه اکثر سرفصل‌های خدمات‌رسانی به مددجویان در کمیته امداد محقق شده است، افزود: باید به مردم در این شرایط سخت دست‌مریزاد گفت؛ آن‌ها حمایت‌های خودشان را از مددجویان برنداشتند و در خیلی از سرفصل‌ها و مشارکت‌های مردمی واقعاً رشد داشتیم و با رشد درآمدها همراه بودیم.

اردوهای جهادی برای رفع محرومیت‌ها همچنان پرقدرت ادامه دارد

گام سوم: راهکارها و پیشنهادها

در صورتی که پس از طرح دقیق مسأله و مشکل کنونی که بخش قابل‌توجهی از مردممان را درگیر خود ساخته و نیز بررسی دقیق و به دور از نمایش و شعار اقدامات انجام‌شده و دریافت نقاط قوت و ضعف آنها، بتوان راهکارها و پیشنهادهای معقول و اولویت‌داری را برای قدم‌های بعدی محرومیت‌زدایی ارائه داد، حتماً کارها با سرعت و اثربخشی بیشتری پیش می‌رود.

عدالت در خدمات‌رسانی و توجه به تمام بخش‌های متأثر از محرومیت ناخواسته، امروز شاید یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در مسیر پررنج محرومیت‌زدایی باشد.

همگرایی دستگاه‌های اجرایی در دولت و دو قوه دیگر، نهادهای عمومی و حکومتی، گروه‌های پرظرفیت مردمی و همراهی همه این‌ها با قوه پیشران نظام اسلامی یعنی «بسیج» به‌طور طبیعی می‌تواند فرجام مطلوبی را در راه محرومیت‌زدایی نوید دهد.

اردوهای جهادی برای رفع محرومیت‌ها همچنان پرقدرت ادامه دارد

برنامه‌ریزی زمان‌دار نیاز است

امام جمعه موقت سمنان در همین زمین می‌گوید: در این بخش، به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیاز داریم. محرومیت‌زدایی باید در دولت پیگیری جدی شود؛ نه اینکه دولتی بیاید و دولت قبل را زیر سؤال ببرد و روش جدیدی در پیش بگیرد که گره‌گشا نیست.

مهدوی‌نژاد تأکید کرد: یک‌سری برنامه برای محرومیت‌زدایی در دولت‌های قبل به عمل درآمده بود که زمین گذاشته شد. نمی‌خواهیم بگوییم این برنامه‌ها حتماً درست بود، اما قابل‌توجه‌تر بود تا اینکه کل کار حذف شود.

او با اشاره به اینکه موضوع کارت سوخت و یارانه‌ها از این دست موارد بود، تصریح کرد: یک سری هزینه‌ها برای برخی از این موارد پرداخت شده بود و وقتی این مسائل زیر سؤال می‌رود و طرحی نو ایجاد می‌شود، افرادی که در این چارچوب بودند، ابراز رضایت نمی‌کنند.

امام جمعه موقت سمنان با بیان اینکه برنامه‌ریزی دولت‌ها در این راستا باید درازمدت باشد، اضافه کرد: حساب و کتابی باید در میان باشد تا دولت‌ها بتوانند مسائل را درست برنامه‌ریزی کنند و با تدبیر صحیح، مقدار زیادی از مشکلات قابل حل است.

اردوهای جهادی برای رفع محرومیت‌ها همچنان پرقدرت ادامه دارد

با عینک سرمایه‌گذاری ببینیم

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم در بیان راهکارهایی که در امر محرومیت‌زدایی می‌توان پیشنهاد داد، می‌گوید: منابع کشور باید به ازای افراد تقسیم شود و در مراکز جمعیتی روستایی و شهری تخصیص مناسبی وجود داشته باشند و بدانیم که این مناطق در توسعه موفق می‌شوند.

او ادامه داد: الآن وضع توزیع منابع این‌گونه نیست و توزیع مناسبی در حوزه منابع در کشور نداریم. به این دلیل، مناطق محروم محروم‌تر می‌شوند.

او گفت: مدیریت ضعیف هم در رخ دادن شرایط دخیل است تا نتوانیم از این منابع درست استفاده کنیم.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم با بیان اینکه در مناطق محروم با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌توانیم ثروت‌افزایی کنیم، افزود: امروز باید به اشتغال‌زایی توجه کنیم. در مناطق کوچک نسبت به مراکز استان‌ها، این بحث ضعیف‌تر است.

رستمیان گفت: شهرهای کوچک و روستاها را باید قوی و به شاخص‌های رشد اعتباربخشی کرد. امروز بید مدیریت‌ها را قوی کنیم؛ چراکه این امر می‌تواند راهکارهای مناسبی را به همراه داشته باشد.

او گفت: دولت باید سرعت جریان محرومیت‌زدایی را تسریع کند. دولت و مجلس قوانین مشخصی را مصوب کنند و به ظرفیت‌های شهرستان‌ها برای پیشرفت، تسهیلات و اعتبار اختصاص دهند و مقررات کندکننده و بازدارنده را از میان بردارند.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم ادامه داد: منابع دولت برای سرمایه‌گذاری در همه نقاط کافی نیست و با دادن وام به بخش خصوصی، این امور تسریع و بستر مشارکت مردمی هم ایجاد می‌شود؛ زیرا مشارکت مردمی اهمیت ویژه‌ای دارد.

عدالت در خدمات‌رسانی و توجه به تمام بخش‌های متأثر از محرومیت ناخواسته، از مهم‌ترین اولویت‌ها در مسیر پررنج محرومیت‌زدایی است

رستمیان با تأکید بر اینکه دولت باید قوانین و مقررات را در بحث محرومیت‌زدایی و پیشرفت سراسر کشور روان کند، اضافه کرد: امروز باید با ارائه امتیازاتی، مشارکت مردم را برای توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه افزایش داد؛ زیرا مشارکت مردمی، دولت را در بحث اشتغال‌زایی تشویق می‌کند و دولت هم از سوی دیگر، باید بخش خصوصی را ببیند و از آن حمایت کند.

او گفت: باید با عینک سرمایه‌گذاری همه مناطق را ببینیم و روی ظرفیت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا سرمایه‌گذاران بیایند و کار کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم با اشاره به اینکه شاخص‌های محرومیت را با عدالت محوری در بحث سرمایه‌گذاری و دادن امتیازات و تسهیلاتی می‌توان کمتر کرد، اضافه کرد: فاصله طبقاتی را می‌توان کمتر کرد و این به مدیریت نیاز دارد.

اردوهای جهادی برای رفع محرومیت‌ها همچنان پرقدرت ادامه دارد

نه به تصدی‌گری مستقیم

شهردار سمنان هم با بیان این عقیده که عدم توازن شهری به نگاه بالاشهر و پایین‌شهر می‌انجامد، محرومیت‌زدایی را از اهم برنامه‌های مدیریت شهری می‌داند و می‌گوید: نگاه شهرداری سمنان در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری و ... در جهت رفع محرومیت‌زدایی است و دنبال داشتن شهری متوازن از جهت رشد در همه بخش‌ها هستیم.

ناظم‌رضوی با اشاره به اینکه شهرداری تلاش می‌کند تا محرومیت را در حوزه مدیریت شهری کاهش دهد و به حداقل برساند، اظهار کرد: مشارکت مردم را باید در محرومیت‌زدایی جلب کرد.

دولت باید قوانین و مقررات را در بحث محرومیت‌زدایی و پیشرفت سراسر کشور روان کند

او اضافه کرد: باید تصدی‌گری دستگاه‌های اجرایی را کم کنیم و کار محرومیت‌زدایی را با انگیزه و هدایت خود مردم جلو ببریم؛ گروه‌های فعال در حوزه محلات و شهر را پای کار بیاوریم و آسیب‌شناسی مستقیم را مردم به نهادهایی مثل شوراها، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها بسپاریم.

شهردار سمنان ادامه داد: گروه‌های مردمی باید با بسترهایی که شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی می‌توانند در اختیارشان بگذارند، خودکفا و خودایمن شوند تا روند امور بهبود پیدا کند.

ناظم‌رضوی با تأکید بر اینکه در جوامع امروزی تصدی‌گری مستقیم دستگاه‌های دولتی و اجرایی کمتر می‌شود، تصریح کرد: در مواردی که نیاز به پشتوانه‌های قانونی داشته باشیم و الزاماتی برای ذی‌نفع‌ها ایجاد کند، باید از حضور گروه‌های مردمی بهره ببریم.

اردوهای جهادی برای رفع محرومیت‌ها همچنان پرقدرت ادامه دارد

نگاه به سهم محرومان در بودجه‌بندی‌ها

مسعودیان‌راد، مدیرکل کمیته امداد استان سمنان هم با اشاره به اینکه تنش‌های اقتصادی کار را به‌شدت سخت کرده است و باید جلوی آن را گرفت، اظهار می‌کند: این تنش‌ها، هزینه‌های زندگی را به‌شدت افزایش داده است.

او گفت: در گذشته برای یک مددجو با ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خانه‌ای فراهم می‌کردیم ولی الآن همین منزل را باید چندین برابر مهیا سازیم و دولت باید هزینه‌های این بخش را هم کاهش دهد.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه همه مسؤولان باید برای محرومیت‌زدایی تدبیر چاره‌اندیشی داشته باشند، تصریح کرد: مدیران، مساعدت‌های خود را به‌ویژه در این بحث افزایش دهند.

او با تأکید بر اینکه مجلس و دولت در بحث بودجه‌بندی‌های جدید سهم محرومان و مددجویان را محفوظ نگه دارند، اضافه کرد: مسؤولان، فشار را روی این طبقه نیاورند و بدانند که دغدغه خانواده‌ها در این زمینه زیاد است.

باید تصدی‌گری دستگاه‌های اجرایی را کم کنیم و کار محرومیت‌زدایی را با انگیزه و هدایت خود مردم جلو ببریم

مسعودیان‌راد تصریح کرد: مردم انفاق در شرایط سخت را فراموش نکنند؛ کمیته امداد تمام تلاش خود را برای مدیریت بهینه و هوشمند در این حوزه در کشور به کار می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه در بحث کمک به ایتام هم به خاطر الطاف مردم رشد خوبی در کمک‌ها داشتیم، بیان کرد: امیدواریم تورم مهار شود و قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

اردوهای جهادی برای رفع محرومیت‌ها همچنان پرقدرت ادامه دارد

عرصه‌ای تعطیل‌ناپذیر

به هر تقدیر، محرومیت‌زدایی عرصه‌ای تعطیل‌ناپذیر است. رفع محرومیت جدای از همه آنچه گفته شد، یک الزام اساسی به نام «استمرار حرکت» دارد.

فعالیت‌های حوزه محرومیت‌زدایی در وهله نخست باید مستمر و بدون تعطیلی و وقفه پیگیری شود؛ اینجا دیگر نباید وارد سیاست‌زدگی و قطبی‌سازی و جناح‌بندی و باندنگری شد. مردم خدمت می‌خواهند.

چنانچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در دیدار با جمعی از نیروهای انتظامی در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۳ می‌فرمایند: «در جامعه ما کمک به ضعفا که یک عادت اسلامی است، باید روزبه‌روز بیشتر شود. نباید بگذارید این عادت‌ها در جامعه تعطیل شود. وقتی که مردم خود را در رفع گرفتاری مستضعفان و ضعفا و مستمندان سهیم بدانند، کارها اصلاح می‌شود».

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول