اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

داغ‌ترین مطالبات مجازی مردم در «فارس‌من»؛ شاخ‌های اینستاگرامی چگونه ناگزیر از پرداخت مالیات شدند؟

این گزارش به بررسی داغ‌ترین مطالبات ارسالی مردم در سامانه فارس من در حوزه فضای مجازی در سال 1399 می‌پردازد.

داغ‌ترین مطالبات مجازی مردم در «فارس‌من»؛ شاخ‌های اینستاگرامی چگونه ناگزیر از پرداخت مالیات شدند؟

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ حالا احوالپرسی‌ها، دید و بازدیدها، عیدی‌گرفتن‌ها و حتی کار کردن، همه و همه به واسطه‌کرونا مجازی شده است. تا پیش از این‌ عده‌ای بودند که هنوز با گوشی و اینترنت آشنایی چندانی نداشتند. امروز اما همه به این فضا عادت کردند. برخی کارشناسان معتقدند جهان به دو نیم تقسیم خواهد شد، دنیای پیش از کرونا و پس از کرونا. در این گزارش قصد داریم به داغ‌ترین مطالبات مردمی در حوزه فضای مجازی درسال ۹۹ بپردازیم؛

 

اول| چرا کم‌درآمدها مالیات می‌دهند اما اینفلوئنسرها معافند؟

همیشه پای برخی سلبریتی‌ها به حاشیه باز است، موج‌سواری و حاشیه‌نگاری از هر رویدادی امروزه تبدیل به عادت برخی از بازیگران فعال حوزه سینما و تلویزیون شده است و انگار می‌خواهند پس از فراغت، نامی در هر حاشیه و اقدام نامناسب برجای بگذارند، از این حیث پای در میان هر موضوع تخصصی و غیرتخصصی می‌نهند و اظهارنظرهایشان همیشه پابرجاست. این عده از بازیگران با ورود به هر حاشیه به دنبال جذب فالوورهای شبکه‌های اجتماعی هستند تا از طریق بتوانند مخاطبان بیشتری برای درآمدزایی داشته باشد.

پس از آن بود که پنجم اسفندماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند هنرمندان با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات شوند.این سلبریتی‌ها در کنار درآمد بالا از طریق بازیگری، از بستر فضای مجازی نیز پول‌های هنگفتی به جیب می‌زنند اما دریغ از حتی یک سنار خیر رساندن به جامعه. همین شد تا برخی از طرفداران «فارس من» با ثبت چندین پویش خواستار تصویب اخذ مالیات از سلبریتی‌ها شدند که این پویش‌ها با تصویب نمایندگان مجلس موفق شدند.

 

دوم| پلیس فتا اقدامات مخرب هواداران یک خواننده زیرزمینی را بررسی‌کند

درگیری بین طرفداران دو گروه موسیقی در فضای مجازی با بیش از۲۴هزار امضاء داغ شده بود که این سوژه برای پیگیری‌های بیشتر و حتی کشیده شدن پای پلیس فتا به این ماجرا در فارس من ثبت شد. طرفداران یکی از گروه‌های موسیقی با ثبت یک پویش در فارس من از اقدامات مخرب هواداران یک خواننده زیر زمینی انتقاد کردند.

 

این گروه در پویش ثبت شده در فارس من عنوان کردند: «یکی از طرفداران گروه بی تی اس با دیدن گیف‌های فرستاده شده در گروه خودش توسط طرفداران هیدن، شوک عصبی، روحی و روانی به آن دست داده است. لذا در پی این اقدامات طرفداران گروه بی تی اس به فتا گزارش داده‌اند و حتی با این وجود، طرفداران گروه هیدن دست از کارهای خود برنداشتند. حال موضوع جدی‌تر شده و کار به طرفدراران اینترنشنال بی تی اس رسیده و بین‌المللی شده است.»

در همین رابطه سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس با بیان این مطلب که افسران سایبری پلیس فتا به صورت شبانه روز در حال رصد فضای مجازی هستند اظهار داشت: فضای مجازی و محتوای درج شده در شبکه های اجتماعی به صورت ۲۴ ساعته توسط تیم مجرب افسران پلیس فتا رصد و بررسی شده و اگر با مواردی از قبیل ترویج خشونت، اوباشگری، فساد، قمار، شرط‌بندی و کلاهبرداری مواجه شویم بلافاصله مراتب به مقام‌ قضایی منعکس خواهد شد.

 

سوم|کرونا، فضای مجازی و دانش آموزان

با اعلام خطر شیوع کرونا در کشور، دانش آموزان یکی از همان اقشاری بودند که تحت تأثیر فعالیت این ویروس مرگبار قرار گرفتند، وزارت آموزش و پرورش تمامی کلاس‌های حضوری را لغو و اعلام کرد این کلاس‌ها به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه تازه تأسیس «شاد» برگزار می‌شود. 

شبکه شاد قرار بود تا تمامی کلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار کند اما به گفته برخی معلمان، این شبکه نتوانست رضایت نسبی را در میان دانش آموزان و معلمان کسب و پل ارتباطی مناسبی بین این دو باشد. به دنبال این اشکال ساختاری، برخی معلمان و دانش آموزان به صورت صوری در شبکه شاد حضور داشته اما کلاس‌ها را در واتس آپ یا نرم افزارهای دیگری برگزار می‌کردند.

با این حال مخاطبان فارس من یکی از آن دسته افرادی بودند که انتقادات تندی نسبت به نرم افزار شاد داشتند و به همین منظور پویش‌های متعددی از عدم کارآیی این شبکه در فارس من ثبت کردند. البته برخی دیگر از کاربران فارس من بر حمایت نکردن از نرم افزارهای تلگرام و ... برای پیشرفت شبکه‌های داخلی تأکید کردند. عده ای دیگر  نیز از رایگان نبودن اینترنت شاد سخن گفتند و از این امر گلایه کردند.

همچنین برخی دیگر از سردبیران فارس من، ایجاد شبکه شاد را زمینه‌ای برای ورود فرزندان به بستر فضای مجازی و در نتیجه وارد شدن آسیب‌های روحی روانی و جسمی به دانش آموزان می‌دانند.

 

چهارم| لایکی، ابزاری برای ترویج فحشا در جامعه جوان ایرانی

شاید ما بزرگترها کمتر اسم لایکی را شنیده باشیم، این تنها یک واژه نیست بلکه نرم افزاری سنگاپوری الاصل است که بیش از۵۰۰میلیون بار آن را دانلود کرده‌اند. لایکی ابتدا در سال ۲۰۱۷ در حوزه فیلم وارد عرصه رقابت شد اما بعدها این اپلیکیشن برای ساخت دابسمش، ویرایش فیلم و حتی ایجاد فیلم به صورت حرفه ای مورد استفاده قرار گرفت تا آنجا که امروز بسیاری از نوجوانان و جوانان از این نرم افزار استفاده می‌کنند.

اخیرا پویشی در فارس من از سوی برخی کاربران با بیش از هزاران امضاء به ثبت رسیده تا با افراد هنجار شکن و مروج بی‌اخلاقی و پخش تصاویر مستهجن در لایکی برخورد شود. در بخشی از این پویش آمده است که: «باز رسانه‌های معاند با نظام جمهوری اسلامی در یک عملیلات از پیش طراحی شده با راه اندازی شبکه اجتماعی لایکی، کودک و نوجوان پاک ایرانی را هدف مطامع استعماری خود قرار داده و با ترویج محتواهای جنسی و ضد اخلاقی، تصاویر ناهنجار و رفتارهای بدور از شخصیت انسانی، بنیان‌های اعتقادی و ارزشی آنها سست کرده و آنها را به افراد لاابالی که زندگی را در جمع کردن فالور و محبوبیت به هر قیمتی می‌دانند مبدل کرده، محبوبیتی که حال و آینده این نوجوانان را به نابودی می کشاند»

طراحان این پویش خواستار ایجاد محدودیت‌های شدیدی برای نرم افزارهای این چنینی در ایران هستند و معتقدند این شبکه‌ها حتی در کشورهای اروپایی و غربی هم مجوز فعالیت ندارد. آن‌ها خواستار برخورد دستگاه قضا با گردانندگان این شبکه‌ها هستند و می‌خواهند بازداشت و یا محاکمه شوند.

 

پنجم| تحت تعقیب قرار گرفتن عوامل ابتذال در فضای مجازی

همین چند وقت پیش یکی از خوانندگان  لس آنجلسی اقدام به ضبط و توزیع یک کلیپ چند ثانیه ای ضد فرهنک و غیرت ایرانی کرد، این خواننده ایرانی اما خارج نشین در این موزیک به جایگاه مادر توهین کرد  و از الفاظی رکیک در این‌باره استفاده کرد. پس از آن بود که مخاطبان فارس من در اعتراض به اقدام این خواننده، پویشی برای مقابله با  تحت تعقیب قرار گرفتن عوامل ابتذال این فیلم ثبت کردند.

کاربران فارس من در این پویش نوشتند: «ما ملت ایران از شما مسئول محترم قضایی خواستار برخورد جدی قانونی و قضایی با افرادی که کمک در پیشبرد اهداف ضدفرهنگ ایرانی از طریق فضاهای مجازی دارند را هستیم. چند روزی است که یکی از این فعالان مجازی در فضای اینستاگرام اقدام به انتشار آهنگی خلاف فرهنگ و غیرت ایرانی کرده و از کاربرانی خواستار ارسال ویدیوهایی با مضمون آهنگ مذکور شده است. این فراد خواسته یا ناخواسته اقدام به ترویج بی‌غیرتی و ناهنجاری می‌کنند».

پس از این اعتراضات بود که  با اعلام دادسرای امنیت اخلاقی عوامل باند ساسان حیدری یافته (ملقب به ساسی مانکن) خواننده مقیم آمریکا بازداشت شدند.

دادسرای امنیت اخلاقی در اطلاعیه‌ای به خانواده‌های نگران نسبت به تربیت فرزندان خود اطمینان خاطر داده است که بنا بر رسالت قانونی خود و در پاسخ به مطالبات آنان، با جنایتکارانی که سلامت روانی و معصومیت کودکان و نوجوانان ما را هدف قرار دهند، مماشاتی ندارد و قطعاً آنان را به سزای عمل خود می‌رساند.

فارس من تاکنون هزاران سوژه مردمی را پیگیری کرده و همواره خواستگاه و مأمنی مطمئن برای مردم است، شما نیز می‌توانید سوژه‌های خود را در صفحه فارس من ثبت کنید تا خبرنگاران ما در اسرع وقت آن‌ها را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول