اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سال تمام شد، صف تمام نشد!/ تحویل سال در صف مرغ!

یک روز صف قند، یک روز شکر، یک روز برنج، یک روز مرغ و یک روز تخم‌مرغ، صف‌های طویلی که پایانی بر آن نیست و حتی با پایان سال هم صف تمام نشد و تا بعد از لحظه سال تحویل هم ادامه داشت، باید از مسؤولان پرسید آخر این صف کجاست؟

سال تمام شد، صف تمام نشد!/ تحویل سال در صف مرغ!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، داستان روند افزایشی قیمت مرغ از دی ماه امسال آغاز شد و مرغ تنظیم بازاری ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی را در یک مرحله به ۲۲ تا ۲۳ هزارتومان و در مرحله بعد یعنی اواخر بهمن ماه در سطح خرده فروشی‌ها به ۲۷ تا ۳۰ هزارتومان  رساند.

ماده‌ای غذایی که اقشار با درآمد پایین آن را جایگزین گوشت قرمز کرده بودند و حالا دیگر قادر به خرید همین هم نیستند و حالا همان هم از سفره اقشار آسیب‌پذیر پر کشیده است.
گویی آرامشی بر قیمت مرغ نیست و تقریبا در هر بازه زمانی تقریبا دو هفته‌ای، قیمت آن در حدود چند هزار تومان گران می‌شود.
هر بار تنظیم بازار با تعیین مصوبه‌ای مرغداری‌ها را دعوت به همکاری کرده و قیمت مصوبی را اعلام می‌کند، اما پس از چند روز دوباره همان اتفاقات تکرار می‌شود.

این روزها مرغ گرانی در زنجان فقط یک پا دارد و همین امر باعث شده تا در روز‌هایی که مردم روزهاست با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، چشم از این ماده پروتئینی بپوشند و آن را از سبد غذایی خود حذف کنند.

کافیست این روزها سری به مرغ فروشی‌های سطح شهر زنجان بزنید، اینجا روند قیمت‌ها صعودی است و مدت‌هاست مردم این شهر به افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها عادت کرده‌اند.

صف‌های بدون پایان مرغ!

صف‌های طویلی که پایانی بر آن نیست و حتی با پایان سال هم صف تمام نشد، برخی از مردم شهر در همان ساعات پایانی سال هم در صف مرغ بودند و به نظر می‌رسید، قرار است، لحظه تحویل سال را هم در صف باشند، چاره‌ای هم ندارند، چون مرغ نیامده تمام می‌شود.

اما نکته اینجاست، این صف‌ها در شرایطی درست شده است که مردم به‌جای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مجبور به ایستادن در صف‌هایی می‌شوند که در آنها کرونا جولان می‌دهد، صفی که پایانی بر آن نیست و تا چشم کار می‌کند، جمعیتی است که انتظار مرغ را می‌کشند.

افزایش قیمت مرغ گرم در روزهای پایانی سال عایدی جز زحمت و اضطراب برای مردمی که به خاطر گرانی گوشت به مرغ گرم روی آورده‌اند، نداشته است و به همین خاطر زن و مرد، پیر و جوان مجبورند در صف‌های طولانی بایستند، صف‌های چندین ساعته و طولانی که معلوم نیست چند درصد این افراد را به ویروس کرونا مبتلا کرده است؛ آن هم برای خرید یک کیلو مرغ!

مسؤولان اما همیشه یک دلیل تکراری برای این صف و گرانی دارند، نهاده نداریم، دلار گران شده و تورم رو به افزایش است، از سوی دیگر هر بار که از مسؤولان در خصوص بالا بودن قیمت‌ها سوال می‌پرسیم فقط یک جواب دارند «همه چیز تحت تاثیر قانون عرضه و تقاضا است».

فعالان صنعت طیور نیز علت گرانی مرغ را افزایش مولفه‌های تولید مانند ذرت و سویا، جوجه و... اثرات آن را بر روی قیمت تمام شده تولید، عدم هم خوانی نرخ مصوب با قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکنندگان، کاهش رغبت به تولید،  تصمیمات جزیره‌ای و ممنوعیت خروج مرغ از برخی استان‌ها عنوان می‌کنند.

اما علت گرانی هرچه باشد، در نهایت موجب صف می‌شود، صف‌هایی که از سال قبل تشکیل شد و به سال جدید هم رسید و برخی از مردم در ساعات اولیه سال نیز در صف بودند.

این روزها کمبود مرغ باعث شده مردم زنجان ساعت‌ها در صف مرغ فروشی‌ها منتظر باشند و البته در یخچال مرغ فروشی‌ها هم فقط ساعاتی خاص مرغ مشاهده می‌شود و بسیاری از شهروندان دست خالی بر می‌گردند.

در حالی که به نظر می رسید با وعده‌های مسؤولان مربوطه بازار به زودی روی ثبات به خود ببیند و مردم دیگر نگران تامین مرغ با نرخ مصوب نباشند، اما گزارش میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که برخی خرده‌فروشی‌ها نه تنها مرغ را بالاتر از قیمت مصوب آن اعلام می‌کنند، بلکه با قطعه بندی کردن آن اقدام به فروش مرغ با قیمت‌های مختلف هم می‌کنند.

توزیع 3 برابری مرغ در زنجان

معاون استاندار زنجان با اشاره به توزیع بیش از نیاز مرغ در استان گفت: علت افزایش تقاضا این است که مردم برای روزهای تعطیل عید نوروز گوشت مرغ ذخیره می‌کنند و با اینکه مصرف روزانه مردم 30 تن است، هم‌اکنون روزانه ۱۰۰ تن گوشت مرغ در استان توزیع می‌شود.

محمدرضا آبی پور با بیان اینکه از پنجم فروردین ‌ماه کشتار مرغ در استان از سر گرفته می‌شود، گفت: قیمت گوشت مرغ در استان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و قیمت پایین‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: میانگین تولید روزانه مرغ در استان حدود ۳ برابر نیاز است، به طوری که میزان تولید مرغ در زنجان ۱۲۰ تن است که از این میزان فقط ۴۰ تن در زنجان مصرف و بقیه به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

ناصر فغفوری با بیان اینکه طبق مصوبه قیمت مرغ ۲۰ هزار و 400 تومان تعیین شده است، گفت: در زنجان نیز این مصوبه اجرایی می‌شود، قیمتی که از همه استان‌ها پایین‌تر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به هماهنگی انجام شده با سایر استان‌ها در زمینه نزدیک کردن قیمت مرغ به قیمت استان زنجان ادامه داد: در زمینه جوجه‌ریزی مشکل حل شده و با آغاز جوجه‌ریزی، دغدغه مردم در این باره حل خواهد شد.

ذخیره‌سازی ۱۷۰ تن مرغ در زنجان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این باره گفت: به صورت میانگین روزانه ۱۷۲ تن مرغ زنده به کشتارگاه‌های استان برای کشتار ارسال می‌شود.

جواد تاراسی با بیان اینکه ۱۷۰ تن ذخیره مرغ منجمد در استان وجود دارد، افزود: در روزهای اخیر مصرف گوشت مرغ در استان از ۴۶ تن به ۵۶ تن رسیده است.

وی قیمت مصوب گوشت مرغ گرم در استان را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: این قیمت در استان کنترل می‌شود.

تاراسی به جوجه‌ریزی‌های انجام شده در مرغداری‌های استان زنجان اشاره کرد و افزود: بهمن‌ ماه یک میلیون و ۷۶۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده بود.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به اینکه قیمت پایین مرغ در زنجان نسبت به سایر استان‌ها موجب شلوغی صف‌ها و تقاضای بیشتر آن شده است، گفت: البته عدم کشتار چند روزه نیز در این امر موثر بوده است که طی روزهای آتی حل خواهد شد.

محمود موسوی با اشاره به اینکه زنجان همواره استانی بوده که قیمت مصوب تنظیم بازار را درباره مرغ رعایت کرده است، گفت: عدم رعایت این قیمت از سوی سایر استان‌ها موجب کمبود آن شده است.

وی با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی انجام شده و کشتار نیز در سال جدید به زودی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم با این اقدامات در آستانه ماه رمضان کمبودی از بابت گوشت مرغ نداشته باشیم.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه در این ایام مرغ بیشتر از نیاز استان توزیع شده است، افزود: در برخی از روزها حتی 100 تن مرغ توزیع شده است اما تقاضا هم زیاد بوده است.

یکی از توزیع کنندگان مرغ در همین باره به خبرنگار فارس گفت: میزان مرغی که در فروشگاه توزیع می‌شود حتی بیشتر از سایر روزهاست اما در کمتر از ۱۵ دقیقه تمام می‌شود زیرا مردم از ساعت هفت صبح در صف ایستاده و منتظر ماشین‌های حمل مرغ هستند.
این توزیع کننده مرغ گفت: کمبود مرغ باعث شده است که مردم چند ساعت بدون رعایت فاصله اجتماعی در صف بایستند و مرغ‌فروشان نیز به هر فرد فقط یک مرغ ارائه می‌دهند، هرچند برخی از شهروندان چند بار در صف می‌ایستند تا مرغ مورد نیاز خود را تهیه کنند.

یکی از شهروندان زنجانی نیز با گلایه از عدم نظارت بر بازار مرغ گفت: متاسفانه پایانی بر صف‌های خرید کالا نیست و هراز چندگاهی شاهد کمبود یکی از کالاهای اساسی هستیم.

این شهروند که چهار ساعت در صف مرغ ایستاده است، گفت: برای اینکه بتوانم مرغ تهیه کنم از 4 ساعت پیش در صف هستم، اما هنوز مرغ نیامده است، البته چاره‌ای هم ندارم و باید مرغ بخرم، چرا که گوشت را از چند سال پیش از سبد غذایی حذف کرده‌ایم و مجبوریم در شب عید مرغ را جایگزین آن کنیم، مرغی که نایاب است!

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول