اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

هر آنچه درباره فتح‌المبین می‌خواهید بدانید/ سنگ تمام حاج قاسم برای یک کتاب

برای ماندگاری هر چه بهتر عملیات فتح المبین در ذهن‌ها،‌ کتاب‌ها به روایت غرورآمیزترین عملیات آزادسازی مناطق اشغال‌شده ایران در ایام نوروز سال 61 پرداخته‌اند که در این میان نام سردارانی چون شهید همت،‌ شهید قاسم سلیمانی و حاج احمد متوسلیان به چشم می‌خورد.

هر آنچه درباره فتح‌المبین می‌خواهید بدانید/ سنگ تمام حاج قاسم برای یک کتاب

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، هنگامی که گذر تاریخی را به سال‌های ابتدایی سال ۶۱ می‌کشانیم، به ایامی می‌رسیم که یادآور روزهای پرافتخار و سراسر غرور یکی از عملیات‌های دفاع مقدس به نام عملیات فتح‌المبین است. در این گذر ایام، چه ناشران و چه نویسندگانی بودند که تلاش داشتند این افتخارات ملی را در قاب برگ‌های کتاب روایت کنند تا در حافظه مکتوب این ملت به یادگار بماند و برای نسل آینده هم میراثی خوب داشته باشند.

در این میان، نویسندگان تلاش کردند نام حاج احمد متوسلیان را که در عملیات فتح‌المبین پیش از پیش می‌درخشد، در بین سطورشان این نام را برای همیشه جاودان کنند. در ادامه مختصری درباره کتاب‌های نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که درباره عملیات فتح‌المبین نگارش یافته است، می‌خوانیم: 

برای اطلاعات بیش‌تر درباره علمیات فتح‌المبین اینجا را بخوانید.

 کتاب جنگ؛ بازیابی ثبات

در سه فصل سعی دارد تحولات سیاسی ایران در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ که یکی از سرنوشت‌سازترین دوره‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و تأثیر به‌سزایی در ایجاد تحول در جبهه‌ها داشته است را برای خوانده این کتاب روایت کند.

کتاب  سیری در جنگ ایران و عراق (آغاز تا پایان)

تألیف این اثر را محمد درودیان برعهده داشته است که در این کتاب به بررسی، تجزیه و تحلیل رخدادهای سیاسی ـ نظامی جنگ هشت‌ساله پرداخته است.

کتاب خونین شهر تا خرمشهر

در فصل اول این کتاب در ذیل مباحث اشغال تا آزادسازی به طرح موضوعاتی نظیر زمینه‌های شکل‌گیری تهاجم عراق و اهداف آن، چگونگی اشغال خرمشهر، علل توقف دشمن، وضعیت سیاسی نظامی کشور در دوران اشغال، چگونگی روند آزادسازی مناطق اشغالی، مرور چند عملیات سپاه اسلام، فعالیت‌های ضد انقلاب داخلی و دشمنان خارجی در فاصله زمانی بین دو عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس اشاراتی داشته است.

تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق 

حسین علایی در این کتاب که در ۱۰ فصل تدوین یافته است به طور خلاصه مباحث مربوط به جنگ، از ابتدای پیروزی انقلاب تا شروع تهاجم گسترده عراق به ایران، عملیات‌های آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و عملیات‌های بعدی پرداخته است. اطلاعات مربوط به عملیات فتح‌المبین هم در جلد اول در فصل چهارم این کتاب در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

روند جنگ ایران و عراق

مخاطبان برای آشنایی درباره عملیات فتح‌المبین می‌توانند در جلد اول این کتاب در فصل چهارم با عنوان «آزادسازی سرزمین‌های اشغالی» اقدام کنند. از نکات قابل توجه اینکه این کتاب در بیست و پنجمین دوره انتخاب کتاب فصل؛ مهرماه ۱۳۹۲ و همچنین سی و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران؛ بهمن ۱۳۹۲ شایسته تقدیر شناخته شده است. نویسنده این اثر هم حسین علایی است.

جوانان اهواز زنده‌اند

جلد اول از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار احمد غلامپور است. این کتاب از ۱۵ گفتگو تشکیل‌شده که شامل سه دوره از زندگی سردار غلامپور می‌شود: دوره کودکی تا انقلاب اسلامی، دوره پس از انقلاب اسلامی تا وقوع جنگ تحمیلی و دوره هجوم ارتش عراق تا آزادسازی خرمشهر. این کتاب هم به کوشش مجید مختاری تدوین شده است.

جنگ الکترونیک

جرقه شکل گیری واحد شنود وقتی زده شد که علی اسحاقی بیسیم روشن عراقی‌ها را در منطقه دارخوین به غنیمت گرفت. عملکرد موفق واحد شنود تا عملیات فتح‌المبین، سبب شد تا این واحد نوپا با نام واحد جنگ الکترونیک از عملیات بیت‌المقدس تا پایان جنگ نقش‌آفرینی کند. 

 از ری تا شام 

تاریخ شفاهی دفاع مقدس روایت سردار احمد غلامی است جانشین تیپ ۱۰ سیدالشهدا (ع) و فرمانده تیپ ۱۱۰ خاتم‌الانبیا (ص) در دوران دفاع مقدس است. سردار شهید غلامی در این کتاب جنگ را از منظر خود روایت کرده است. در واقع این کتاب مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، تجربه‌ها و البته قضاوت‌های شخصی اوست. جلسه دهم این کتاب اشاره‌ای به تیپ ۲۷ در عملیات فتح‌المبین دارد.

در مسیر پیروزی

این کتاب حاصل ۱۶ جلسه گفت‌وگو با سردار مرتضی قربانی است که در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ انجام‌ شده است. توصیف حماسه‌های مدافعان شهر و مظلومیت رزمندگان از نقاط عطف روایت قربانی از آن روزهای پرافتخار اما تلخ تاریخ جنگ است. علاقه‌مندان برای آگاهی بیش‌تر درباره عملیات فتح‌المبین می‌توانند مباحث جلسه یازدهم و دوازدهم این کتاب را با عنوان عملیات فتح‌المبین و آزادسازی مناطق غرب کرخه و نبرد چزابه و آمادگی برای عملیات فتح‌المبین بخوانند.

 از سنندج تا خرمشهر

جلد اول کتاب تاریخ شفاهی سیدرحیم صفوی متن گفت‌وگوهای ۲۸  جلسه است که در آن به موضوعاتی همچون زندگی شخصی، فعالیت‌های انقلابی، چگونگی آزادسازی سنندج و عملیات‌های موفقیت‌‌آمیز تا سال ۶۱ از جمله آزادسازی خرمشهر پرداخته شده است. قرارگاه فتح‌المبین، قرارگاه فتح و کلید فتح‌المبین و ویژگی‌های عملیات فتح‌المبین را در ذیل جلسه بیست تا بیست‌و یکم در دسترس مخاطب است.

اطلس ۴۱ ثارالله در ۸ سال دفاع مقدس

این کتاب تألیف عباس میرزایی است. البته برای تهیه و انتشار این اطلس، سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی نقش بسیار جدی و ارزنده‌ای را بر‌عهده داشته است. به‌ طوری‌ که با تلاش و همت ایشان کارنامه لشکر ۴۱ ثارالله، همراه با نقشه‌های عملیاتی لشکر  تهیه و تدوین شد. اعزام اولین گردان سازمان‌یافته استان به جبهه جنوب و عملیات‌های کرخه نور و ثامن‌الائمه و طریق‌القدس، نبردهای فتح‌المبین و بیت‌المقدس موضوعاتی هستند که در فصل دوم، با عنوان «آزادی سرزمین‌های اشغال‌شده» آورده شده‌اند. همچنین در ابتدای کتاب «اطلس لشکر ۴۱ ثارالله» سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یادداشتی نوشته است.

اطلس لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در دوران دفاع مقدس

قالب این اطلس یک کارنامه عملیاتی خلاصه است و ۲۳ عملیات به صورت فشرده معرفی شده است. این اطلس، در ابتدا به تشکیل تیپ ۲۷ و پشتیبانی تیپ ۲۷ که پادگان ولیعصر سپاه تهران بوده، اشاره دارد و سپس به عملیات‌های آزادسازی خرمشهر و مقطع ابتدایی جنگ می‌پردازد. در فصل دوم این اصلس با عنوان نبرد با دشمن متجاوز درباره عملیات فتح‌المبین بخوانید.

اطلس لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس

لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع) یکی از مهمترین یگان‌های رزمی و قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این یگان در طول هشت سال دفاع مقدس، در ۱۷ نبرد مستقیم، سه نبرد تحت امر و ۲۸ عملیات پدافندی در جبهه شمال غرب و جنوب، نقش موثری ایفا کرد. درباره عملیات فتح‌المبین در فصل دوم با عنوان تمرین نبرد یاد شده است.

اطلس لشکر ۷ ولی عصر (عج) در دوران دفاع مقدس

این اطلس به بررسی نقش و عملکرد لشکر ۷ ولی‌عصر (عج) و حماسه‌آفرینی رزمندگان و فرماندهان آن در طول ۸ سال دفاع مقدس می‌پردازد. فصل سوم این اطلس اختصاص به عملیات‌های آزادسازی سرزمین‌های اشغالی دارد که عملیات فتح‌المبین هم جزیی از آن‌هاست.

اطلس دزفول، شوش، اندیمشک در جنگ 

کتاب «اطلس دزفول، شوش، اندیمشک در جنگ» هشتمین جلد از مجموعه اطلس راهنما است که در آن به وقایع منطقه غرب رودخانه کرخه در جریان هجوم ارتش عراق و همچنین آثاری که اشغال این منطقه بر شرق رودخانه‌ کرخه از جمله بر شهرهای دزفول، شوش، اندیمشک و دیگر نقاط استراتژیک این منطقه داشت بررسی شده، نیز تلاش‌ها و عملیات‌هایی نظیر عملیات فتح‌المبین که برای آزادسازی این منطقه انجام گرفت، به خصوص عملیات بزرگ فتح‌المبین، پرداخته شده است.‌

عملیات فتح‌المبین

در این کتاب به عملیات فتح‌المبین که به منظور آزادسازی منطقه بسیار وسیع و مهمی در غرب رود کرخه انجام شد، پرداخته می‌شود و با چند و چون و استراتژی‌های عملیات فتح‌المبین آشنا می‌شوید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول