اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش آمریکا به طرح ادعایی سعودی‌ها برای برقراری آتش‌بس در یمن

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت واشنگتن طرف‌های جنگ یمن را به آتش‌بس دعوت می‌کند.

واکنش آمریکا به طرح ادعایی سعودی‌ها برای برقراری آتش‌بس در یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به طرح ادعایی عربستان سعودی برای برقراری آتش‌بس در یمن واکنش نشان داد.

«جالینا پورتر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده از تعهد عربستان سعودی و دولت جمهوری یمن به آتش‌بس و روند سیاسی در یمن استقبال می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه رایزنی‌ها جهت برقراری صلح تداوم دارند گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم فوراً به آتش‌بس متعهد شده و وارد مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل شوند.»

اظهارات سخنگوی وزارت خاجره آمریکا ساعاتی بعد از آن مطرح شد که عربستان سعودی گفت ریاض یک ابتکارعملی برای پایان دادن به جنگ یمن آماده کرده است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه دوشنبه گفت که بر اساس ابتکار عمل ادعایی ریاض، فرودگاه صنعاء بازگشایی محدود خواهد شد و فشار از بندر الحُدیده کاسته خواهد شد.

خبرگزاری رسمی سعودی به نقل از «فیصل بن فرحان» گزارش داد که عربستان سعودی در این ابتکار عمل به دنبال آتش‌بس در یمن است، مشروط بر این که دولت نجات ملی این کشور که انصارلله نیز بخشی از این دولت است، با آن موافقت کند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصار الله و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی در مذاکرات به این طرح عربستان واکنش نشان داد و گفت که طرح سعودی‌ها جدید نیست.

او در توییتی نوشت: «عربستان، خود بخشی از تجاوز به یمن است. هر طرحی که این نکته را در نظر نگیرد که یمن در معرض تجاوز و محاصره قرار گرفته، غیرجدی است و چیز جدیدی ندارد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سئوال یک خبرنگار که پرسیده بود حوثی‌ها (انصارالله یمن) طرح عربستان سعودی را رد کرده است بار دیگر جملات قبلی خود درباره استقبال آمریکا از طرح عربستان را تأکید کرد. 

او گفت: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم مذاکرات در جریان هستند ولی یک بار دیگر می‌گویم این گام جدید مبنی بر تعهد عربستان سعودی به آتش‌بس گام جدیدی در جهت درست است و آمریکا از تعهد عربستان سعودی و دولت جمهوری یمن به این آتش‌بس و روند سیاسی در یمن استقبال می‌کند.»

جنگ عربستان سعودی علیه یمن در حالی وارد هفتمین سال می‌شود که ریاض به اذعان سازمان ملل متحد، در برابر بیش از پنج دور مذاکرات طرف‌های یمنی در کویت و عمان و اردن سنگ‌اندازی کرده است.

فرودگاه صنعاء طی شش سال گذشته بمباران شد و در محاصره شدید ائتلاف قرار گرفت. ائتلاف سعودی هرگونه ورود و خروج به این فرودگاه بدون اجازه ائتلاف سعودی را ممنوع کرده است.  این اقدام در حالی انجام می‌شود که ائتلاف در توافق استکهلم (۲۰۱۸) متعهد شده محاصره فرودگاه را برای پروازهای انسان‌دوستانه کاهش دهد. این وعده ائتلاف سعودی تا کنون محقق نشده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول