اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

تحقق شعار سال در گرو اصلاح قوانین و بخشنامه‌ها است/ حمایت از تولید‌کنندگان وظیفه اصلی همه مسئولان

دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به نقش موثر مجلس در تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، گفت: برای رونق تولید و اشتغال باید قانون را قدری خم و انعطاف‌پذیر کرد.

تحقق شعار سال در گرو اصلاح قوانین و بخشنامه‌ها است/ حمایت از تولید‌کنندگان وظیفه اصلی همه مسئولان

فرهاد مرزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه ضمن تبریک سال نو در خصوص شعار سال ۱۴۰۰«تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، اظهار داشت: مقام معظم رهبری از سال ۹۵ به بعد شعارهای سال را بر مبنای «تولید» نامگذاری کرده است و هر سال یک شعار متناسب با شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: شعار امسال سنگین است به خاطر اینکه موضوع‌های مختلفی را در بر می‌گیرد؛ امیدواریم دولتمردان و مسئولان استان توجه ویژه‌ای به ایجاد تولید، حفظ اشتغال، پشتیبانی کردن از واحدهای تولیدی و صنعتی و برداشتن موانع در سد راه تولید، داشته باشند.

دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: این یک واقعیت اجتناب‌پذیر است تا موانع برداشته نشود، تولید و اشتغال نمی‌تواند روی پای خود بایستد و ادامه حیات بدهد.

وی برخی از قوانین دست و پاگیر موجود در دستگاه‌های اجرایی را موانعی بر سر راه تولید دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی باید قوانین زائد را بردارد و یک قوانین جدید، سریع و سلیس را برای حمایت از تولید کننده وضع کند تا دستگاه‌های اجرایی که تولیدکننده با آن‌ها در ارتباط است دیگر خود یک مانع محسوب نشوند.

تامین اجتماعی سد راه تولیدکننده

مرزی در ادامه با اشاره به برخی از موانعی که دستگاه‌های اجرایی بر سر راه تولید کننده ایجاد می‌کنند اشاره کرد و افزود: ابتدا از موانعی که سازمان تأمین اجتماعی بر سر راه تولید کننده ایجاد می‌کند، شروع می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اداره دارایی به دفاتر یک تولیدکننده رسیدگی ‌می‌کند و مالیاتی را برای آن اعلام می‌کند، اما دوباره تأمین اجتماعی این دفاتر را بررسی و موارد خیلی ریزی را از آن استخراج و برای تولید‌کننده ایجاد مشکل می‌کند.

مرزی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال باری که برای یک واحد تولیدی حمل می‌شود از طریق بارنامه صادر می‌شود و بارنامه هم بیمه‌نامه دارد، ولی متاسفانه تأمین اجتماعی برای بارها دوباره بیمه می‌نویسد و می‌گیرد که این کار اضافی درآمدی در نظر گرفته برای تأمین اجتماعی است که در بخش‌نامه‌های خود این سازمان آمده که باید حذف شود.

بانک‌ها از تولید حمایت کنند

وی با اشاره به موانع ایجاد شده از سوی بانک‌ها برای تولیدکننده، اظهار داشت: در استان‌های دیگر کشور به عنوان مثال؛ تولیدکننده‌ای می‌خواهد تسهیلاتی را از بانک بگیرد ملکش ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارد در مقابل می‌خواهد ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات بگیرد علاوه بر وثیقه ملکی مابقی را چک و سفته می‌دهد، اما در استان کرمانشاه برای این ۶۰ میلیارد باید ۶۰ تا ۷۰ میلیارد وثیقه بانکی ارائه شود.

مرزی ادامه داد: تهیه این وثیقه برای تولیدکننده سخت است در حالی که می‌توان با ارائه سفته و چک معتبر تسهیلات پرداخت شود، این موضوع هم بخشنامه داخلی بانک‌ها است که سلیقه‌ای به آن عمل می‌شود که برای آن هم باید فکری شود.

دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: دیگر موانع بانک‌ها زمان ارائه تسهیلات است؛ وقتی تولیدکننده درخواست تسهیلات دارد باید این تسهیلات برای تولید و اشتغال با توجه به شرایط اقتصادی کشور، خیلی زود به وی پرداخت شود.

وی اضافه کرد: چون تفاوت مدام نرخ ارز خرید محصولات و مواد اولیه را برای تولیدکننده مشکل می‌کند و سبب می‌شود به اهداف موردنظر خود نرسد.

مرزی یادآور شد: طبق قانون حداکثر تا ۴۵ روز باید تسهیلات به تولیدکننده ارائه شود که متاسفانه گاها با موانع تراشی‌های زیادی که دیده می‌شود ارائه این تسهیلات تا ۶ ماه طول می‌کشد که در این مدت با تورم ایجاد شده مبلغ درخواستی دیگر زیاد به کار تولیدکننده نمی‌آید.

وی اضافه کرد: باید تمامی دستگاه‌های اجرایی پشتیبانی خود را از تولیدکننده به نحواحسن انجام دهند تا تولیدکننده زودتر به تولید و اشتغال برسد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکننده حذف شد

مرزی همچنین مالیات برارزش افزوده را سدی بر سر راه تولید دانست و گفت: علاوه بر پنج درصد مالیاتی که می‌گیرند ۹ درصد ارزش افزوده نیز اخذ می‌شود این در حالی است که خیلی از تولید کنندگان هنوز نتوانسته‌اند ارزش افزوده سال گذشته خود را به عنوان مثال از قطعه‌سازها یا خودروسازهای کشور بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: اداره امور مالیاتی سه ماه به تولیدکننده فرصت می‌دهد تا این ارزش افزوده را پرداخت کند در غیر این صورت جریمه هم می‌شود، اعتقاد ما این است که نباید از تولیدکننده ارزش افزوده گرفته شود چون که تمام دنیا در انتهای کار از مصرف‌کننده دریافت می‌شود، اما متاسفانه تولیدکننده ما برای خرید و فروش باید ۹ درصد ارزش افزوده بدهد که این بار سنگین تولیدکننده ما را متضرر می‌کند.

مرزی در ادامه با اشاره به ماهیت قوانین سخت و زیان‌آور در قانون کار، گفت: قانون سخت و زیان‌آور برای آن است تا کارفرما موانع و مشکلات که برای کارگر وجود دارد برطرف کند، ولی متاسفانه از آن چشم‌پوشی می‌کنند و کارگر بعد از مدتی کار سخت و زیان‌آور از آن برای بازنشستگی استفاده می‌شود که هزینه میلیونی برای کارفرما در پی دارد که امیدواریم این موانع سد راه تولید و اشتغال برداشته شود.

دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار داشت: یک مقدار تنگ‌نظری‌ها در استان ما وجود دارد که باید تولیدکننده قوانین و مقررات را همانند آنچه قانون گفته انجام دهد که در واحد مشابه خود در دیگر استان‌ها می‌بینیم هیچکدام از این موانع برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منظورمان این نیست که خلاف قانون کار کنیم، ولی می‌توان برای رونق تولید و اشتغال و حمایت از تولیدکننده قانون را قدری خم کرد و با ملایمت و انعطاف‌پذیری پیش رفت.

مرزی افزود: در نهایت از دستگاه‌های اجرایی خواهش می‌کنیم با کارشناسان خود صحبت کنند، جلسه برگزار کنند و بخواهند خیلی سختگیرانه عمل نکنند، چرا با اعمال قوانین سختگیرانه استان عقب‌مانده می‌شود، بیکاری به اوج می‌رسد و استانی غیرصنعتی خواهیم داشت.

رونق تولید ملی منجر به شکست تحریم‌های اقتصادی می‌شود

وی تصریح کرد: امیدوارم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده این موانع برداشته شود، چرا که اگر در کشور تولید رونق بگیرد حتی اگر تمام دنیا ما را تحریم اقتصادی کنند، تحریم‌ها را خواهیم شکست.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول