اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کانون‌های مبارزه علیه شاه در همدان پس از فاجعه فیضیه

بعد از فاجعه‌ مدرسه‌ فیضیه‌ قم و دیدار اقشار مختلف مردم همدان با امام خمینى، کانون‌ها و محافل زیادى با محوریت روحانیون به منظور مبارزه با رژیم پهلوى ایجاد شد.

کانون‌های مبارزه علیه شاه در همدان پس از فاجعه فیضیه

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ پس از فاجعه‌ مدرسه‌ فیضیه‌ قم و دیدار اقشار مختلف مردم همدان با امام خمینى، کانون‌ها و محافل زیادى براى مبارزه با رژیم پهلوى شکل گرفت. به دنبال حادثه‌ مذکور، عده‌اى از روحانیون مبارز همدان، از جمله: «حجت‌الاسلام سیدفاضل حسنى»، «سیدمحسن حسنى»، «سیداحمد حسینى ملایرى»، «شیخ فخرالدین راحمى»، «شیخ احمد رحمانى» و «حجة‌الاسلام ابوالقاسم خواب‌نما (حسینى‌پنا)»، در منزل مرحوم حجة‌الاسلام سیداحمد حسینى اجتماع کردند و با هم عهد و پیمان بستند که تا سرنگونى رژیم مبارزه کنند. بر همین اساس، مطالبى در این خصوص پشت یک جلد قرآن کریم نوشته، همگى آن را امضا کردند.

این روحانیون، پس از امضاى عهدنامه‌اى که براى مبارزه با رژیم بسته بودند، مجالس مختلف و متعددى تحت عناوین مختلف تشکیل دادند و به ارشاد و آگاه کردن مردم پرداختند. یکى از این جلسات به عنوان تفسیر قرآن، در منازل روحانیون به صورت نوبتى برگزار مى‌شد. علاوه بر مجالسى از این قبیل، هیئت‌هاى مذهبى نیز محل مناسبى براى فعالیت و نشر حقایق بود. در این زمینه هیئت‌هاى «عسکریه» و «فاطمیه» فعال بودند و شب‌ها جلسه‌هایى در آنجا برگزار مى‌شد. بازاریان نیز حضور چشمگیرى در این جلسات داشته، در همه حال در کنار روحانیون بودند، چنانکه محمد ابراهیم درفشى با برگزار کردن روضه‌ سادات در منزل خود و دعوت از روحانیون مبارزى چون سیداحمد حسینى و حسنى موجب پیوند بیشتر بازاریان و روحانیون مى‌شد.

از جمله افراد دیگرى که در این خصوص، فعال بودند مى‌توان از حاج جواد نوریان پارچه‌فروش، حاج محمود کتاب‌فروش، آقا خلیل خیاط و سیدمحمد حسینى (دباغ) نام برد. این افراد در مواقع لازم، بازار را تعطیل و اعلامیه صادر مى‌کردند. همچنین به توزیع و پخش بیانیه‌هاى امام خمینى اقدام و محیط را براى سخنرانى واعظان مهیا مى‌کردند. روحانیون و بازاریان همدان به واسطه‌ طلاب همدانى حوزه‌ علمیه قم، از وقایع مطلع شده، اعلامیه‌ها و بیانیه‌هاى مراجع و امام خمینى نیز بدین وسیله به دست آنها مى‌رسید. از جمله افرادى که به صورت مداوم بین همدان و قم رفت و آمد داشت، فتحعلى صاحب‌الزمانى بود که اعلامیه‌ها را به همدان مى‌رساند.  

حجت‌الاسلام موسوى همدانى در این خصوص مى‌گوید: «همدانى‌هاى مقیم قم جلساتى داشتند و اعلامیه‌هاى امام را به دست آورده و به همدان منتقل مى‌کردند تا مطالب، مخفى و مجهول براى مردم همدان نماند... در همدان هم جلساتى داشتیم با آقایان طلاب و روحانیون، از جمله آیت‌الله شهید مدنى و سیدفاضل حسنى و حاج جواد نوریان و افرادى را براى سخنرانى و منبر به همدان دعوت مى‌کردیم.»  

در آن زمان، علاوه بر آیت‌الله بنى‌صدر و ملاعلى آخوند همدانى که در سطح کشور مقبولیت و معروفیت داشتند، شهید مدنى نیز بسیار فعال بود و بدون هیچ واهمه‌اى به رژیم حمله مى‌کرد. سیدصادق حجازى در خصوص فعالیت‌هاى شهید مدنى مى‌گوید: «شهیدمدنى در همدان در منازل و جلسات شدیدا برخورد مى‌کرد. او در جلسات، مخصوصا به نام معاویه و یزید، به رضاشاه و محمدرضاشاه حمله مى‌کرد و اعمال آنان را به اسم معاویه و یزید تشریح مى‌کرد.»  

روحانیون و مبارزان همدان نیز علاوه بر ارتباط با مراجع قم و حضرت امام خمینى، به واسطه‌ آیت‌الله آخوند، با مراجع خارج از کشور و ساکن عتبات عالیات در عراق، مرتبط و از موضع آنها مطلع مى‌شدند؛ چنانکه در ۸ ذى‌القعده‌ سال ۱۳۸۲ق، آیت‌الله حکیم طى تلگرافى به روحانیون و مراجع ایران و آیت‌الله آخوند اعلام کرد: «حوادث مولمه‌ پى‌درپى و فجایع محزنه به ساحت علما و روحانیت قم، قلوب مؤمنین را جریحه‌دار و موجب تأثر شدید اینجانب شده است (وسیعلمُ الذین ظلموا اى منقلب ینقلبون) امید است حضرات علما دسته‌جمعى مهاجرت به عتبات عالیات بنمایند تا بتوانیم رأى خود را درباره‌ دولت صادر نماییم.» 

آیت‌الله حکیم، با ارسال این تلگراف، علماى ایران و آیت‌الله آخوند همدانى را به منظور اخذ تصمیم براى مهاجرت به عتبات عالیات دعوت کرد؛ اما آیت‌الله آخوند در این خصوص پیرو تصمیم و سیاست امام بود؛ او نیز این درخواست را ناممکن دانست و اعلام کرد: «ما مى‌دانیم با هجرت مراجع و علماى اسلام‌ـ اعلى‌الله کلمتهم‌ـ مرکز بزرگ تشیع، در پرتگاه هلاکت افتاده و به دامن کفر و زندقه کشیده خواهد شد و برادران ایمانى عزیز در شکنجه و عذاب الیم خواهند شد. ما مى‌دانیم با این هجرت، تغییرات و تحولات عظیمى روى خواهد داد که ما از آن بیمناکیم ما عجالتا در آن آتش سوزان به سر برده و با خطرهاى جانى صبر نموده، از حقوق اسلام و مسلمین و از حریم قرآن و استقلال مملکت اسلام دفاع مى‌کنیم.» 

فرهنگیان شهرستان همدان نیز پس از فاجعه‌ مدرسه‌ فیضیه و ملاقات با امام خمینى، تصمیم به مبارزه علیه رژیم گرفتند و به تشکیل جلسات دانش‌آموزى اقدام کردند. بر این اساس، سیدکاظم اکرمى، حسن مشتاق و محمود آزادیان‌ـ از فرهنگیان همدان‌ـ پس از واقعه‌ فیضیه، به قم مسافرت کردند و با امام خمینى دیدار نمودند.

محمود آزادیان راجع به این ملاقات مى‌گوید: «با یکى دو نفر از دوستان در قم به واسطه‌ جابری ـ از طلاب همدانى مقیم قم‌ـ در منزل امام با وى ملاقات کردیم. از ایشان سؤال کردیم در رابطه با استفاده از اموال دولتى، ایشان فرمودند: «در حد ضرورت استفاده کنید، اسراف نکنید.» در خصوص استفاده از این امکانات براى مبارزه با رژیم اجازه ندادند و گفتند استفاده نکنید، مگر از اموال شخصى.»

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول