اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

دریاچه ارومیه؛ از بحران خشک شدن تا رسیدن به حیات اکولوژیکی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی با اشاره به شعار روز جهانی آب گفت: احیای کامل دریاچه ارومیه مستلزم ارزش نهادن و مدیریت مصرف آب این مایه حیات است.

دریاچه ارومیه؛ از بحران خشک شدن  تا رسیدن به حیات اکولوژیکی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن عباس نژاد امروز در بازدید از دریاچه ارومیه با اشاره شعار روز جهانی آب، امسال که با تاکید بر «ارزش نهادن آب» نامگذاری شده است اظهار داشت: ایران در دهه اخیر با خشکسالی و کمبود آب مواجه بوده است ، بطوریکه درسال آبی امسال(۱۳۹۹-۱۴۰۰) از اول مهر تا ۱۰ اسفند میزان کل ریزش های جوی حدود ۱۰۷ میلیمتر بوده است.

وی افزود: این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره های مشابه درازمدت ۲۲ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۴۱ درصد کاهش نشان می دهد.

عباس نژاد گفت: این کاهش نزولات آسمانی در استان آذربایجان شرقی نیز نسبت به دراز مدت ۴.۸ درصد بوده است ولی خوشبختانه دریاچه ارومیه با وجود کاهش نزولات جوی نسبت به سالهای گذشته از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به شیوع بیماری گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا در سرتاسر جهان مصرف آب برای شستشو های مداوم بسیار بالا رفته است ولی ما بایستی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صرفه جویی در حوزه آب، این مایه با ارزش حیاتی اهتمام ویژه ای داشته و با مصرف درست و بهینه آب به طور مسلم از بحران یا کمبود این مایه حیات در امان بوده و نسل بعدی را از غم نبود این مایه ارزشمند رها سازیم.

وی گفت: استراتژی توسعه صنعتی و کشاورزی استان نیز باید بر پایه کاهش مصرف منابع آب، و پرهیز از طرح های آب بر، برنامه ریزی شود.

عباس نژاد گفت: بازگشت حیات کامل به دریاچه ارومیه مستلزم ارزش نهادن به آب، اصلاح الگوی مصرف و کاهش ۵۰ درصدی استفاده از منابع آب های قابل استحصال است.

منصور صفرزاده مدیر دفتر استانی ستاد احیاء دریاچه ارومیه، در استان آذربایجان شرقی همزمان با روز جهانی آب با اشاره به موفقیت های برجسته ستاد احیا دریاچه ارومیه و بازگشت امید به نجات دریاچه ارومیه اضافه کرد، عدم استمرار برنامه های کنترلی کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه،میل به سدسازی و آبگیری سدها و توقف تغییر الگوی کشت، می‌تواند به سرعت بحران را به دریاچه ارومیه بازگرداند.

مدیر دفتر ستاد احیاء دریاچه ارومیه از اهتمام دولت به استمرار اجرای برنامه های ستاد با تشکیل مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه اشاره و گفت: ۱۴۰‪۶،سال هدف برای رسیدن به حیات اکولوژیکی دریاچه ارومیه تعیین شده است که رسیدن به آن نیازمند همکاری بین بخشی و مشارکت های مردمی است

‌گفتنی است روز جهانی آب مصادف هر سال (۲۲ مارس) از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده‌است. روز جهانی آب، اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی، در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل رسماً مطرح شد. در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه شماره ۲۱ سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول