اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

الزامی شدن ثبت اطلاعات نقل و انتقال چک از ابتدای امسال چه مزایایی دارد؟+ویدئو

الزامی شدن ثبت اطلاعات نقل و انتقال چک توسط صادرکننده و گیرنده چک در سامانه صیاد از ابتدای امسال، یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی در راستای اجرای قانون جدید چک است، اقدامی که منافع زیادی برای مردم و اقتصاد کشور به دنبال دارد.

الزامی شدن ثبت اطلاعات نقل و انتقال چک از ابتدای امسال چه مزایایی دارد؟+ویدئو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس اطلاع رسانی صورت گرفته توسط بانک مرکزی و در راستای اجرای قانون جدید چک، از آغاز سال 1400 دسته چک‌های جدیدی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و صادر کنندگان چک موظف هستند، تاریخ سر رسید، مبلغ و اطلاعات هویتی گیرنده چک را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت کنند و همچنین گیرندگان چک اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد را رد یا تایید کنند.

همچنین چک‌هایی که در سال 1400 و با دسته چک جدید صادر می‌شوند تنها در صورت ثبت در سامانه صیاد امکان تسویه دارند و شبکه بانکی تنها با در نظر گرفتن اطلاعات ثبت شده در سامانه نسبت به تسویه مبلغ چک اقدام می‌کند. اما این اقدامات چه مزایایی دارد و چرا این اقدامات از ابتدای امسال لازم الاجرا شده است؟

الف- با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک توسط صادرکنندگان و گیرندگان آن، از کلاهبرداری یا اشتباه در فرایند صدور و اخذ چک جلوگیری خواهد شد.

ب- با ثبت شدن اطلاعات چک در سامانه صیاد، خطر دزدیده شدن و مفقودی چک از بین رفته و سطح امنیت آن افزایش پیدا می‌کند.

ج- ثبت اطلاعات نقل و انتقال چک در سامانه بانک مرکزی موجب می‌شود در صورت بروز اختلاف یا دعاوی حقوقی، پیگیری قضائی و احقاق حقوق هر یک از طرفین با سهولت بیشتر و در زمان کمتری صورت پذیرد.

د- با ثبت اطلاعات چک‌ها در سامانه صیاد، امکان استعلام آخرین وضعیت صادرکننده چک شامل سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در سه سال اخیر و میزان تعهدات چک‌ها‌ی تسویه نشده نیز فراهم می‌شود. در نتیجه، گیرنده چک قبل از دریافت آن اطلاعات بیشتری از صادر کننده در اختیار دارد و در صورت بد حساب بودن از دریافت چک پرهیز می‌کند.

ه- اجباری شدن ثبت صدور و انتقال چک در سامانه صیاد موجب ایجاد شفافیت برای بانک مرکزی می‌شود که می‌تواند از این شفافیت برای جلوگیری پولشویی استفاده کند.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول