اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام آمریکایی: حضورمان در عراق را تا هر زمان لازم باشد حفظ می‌کنیم

سفیر آمریکا در عراق سه‌شنبه گفت کشورش حضور در عراق را تا هر زمان برای «کمک به دولت عراق» لازم باشد ادامه خواهد داد.

مقام آمریکایی: حضورمان در عراق را تا هر زمان لازم باشد حفظ می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میتو تولر»، سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق امروز سه‌شنبه گفته نیروهای کشورش تا هر زمان که لازم باشد حضورشان در عراق را حفظ خواهند کرد.

تولر درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت: «ما این حضور را تا هر زمان که کمکمان به دولت عراق جهت جلوگیری از اقدامات تروریستی داعش علیه مردم عراق و تهدید امنیت در منطقه لازم باشد، حفظ خواهیم کرد.»

بر اساس مصوبه پارلمان عراق در دی ماه ۹۸ که دو روز بعد از به شهادت رسیدن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، جانشین سابق رئیس سازمان الحشد الشعبی به تصویب نمایندگان عراق رسید، حضور نظامیان آمریکایی و غیرآمریکایی در این کشور غیرقانونی است و آنها باید هرچه سریعتر خاک عراق را ترک کنند.

بسیاری از گروه‌های عراقی بر اساس این مصوبه، نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور را اشغالگر می‌دانند و بر خروج فوری این نیروها از خاک کشورشان تاکید دارند. این گروه‌ها بارها از دولت عراق خواسته‌اند تصمیم پارلمان را اجرایی کند با این حال مذاکرات بین بغداد و واشنگتن جهت کاهش و در نهایت خروج نظامیان آمریکایی به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

تولر درباره حمله گروه‌های مقاومت به منافع آمریکا گفت: «دولت هراق باید به وظایفش در محافظت از مقرهای خارجی عمل کرده و افراد مقصر این حملات را پاسخگو کند.»

این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» خواستار تعامل با ایران است اما حاکمیت ملی یا امنیت عراق را قربانی رسیدن به این هدف نخواهد کرد.

تولر تصریح کرد: «رئیس‌جمهور، در راستای خیر آمریکا، ایران و عراق به دنبال تعامل با ایران است اما حاکمیت یا امنیت عراق را قربانی رسیدن به این هدف نمی‌کند.»

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

سفیر آمریکا در عراق درباره پیشگیری از حمله گروه تروریستی داعش به عراق مدعی شد جو بایدن همانند روسای جمهوری سابق آمریکا متعهد به ساختن کشوری است که در آن چنین حملات وحشتناکی بار دیگر رخ ندهند. 

او این اظهارات را در حالی بیان کرد که وزارت خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد شکست داعش صادر کرده است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول