اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

مدیران ریسک‌ناپذیر گلستان برای پشتیبانی از تولید ساخته نشدند/ ناکارآمدی 90 درصد مصوبات ستاد تسهیل

عدم ریسک‌پذیری مسوولان گلستان در حوزه تولید، ناکارآمدی مصوبات ستاد رفع موانع تولید، سیاست‌های غلط حمایتی در بخش تولید و اقتصاد، وضعیت بغرنج اقتصادی، منجر می‌شود تا اگر این بار از بخش تولید حمایت جدی نکنند «اقتصاد» انتقام سختی از سیاست بگیرد.

مدیران ریسک‌ناپذیر گلستان برای پشتیبانی از تولید ساخته نشدند/ ناکارآمدی 90 درصد مصوبات ستاد تسهیل

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ورود به سال ۱۴۰۰ در حالی رقم خورد که وضعیت اقتصادی کشور با وجود وعده‌های بی‌شمار دولت در حوزه تولید و تحول اقتصادی به سمت شکوفایی پیش نرفت، اقتصادی که قرار بود در سایه تدبیر دولتمردان به امید مردم منجر شود تنها در حد شعار باقی ماند و صدای تولیدکنندگان حتی مصرف‌کنندگان را از گرانی‌های لحظه‌ای و افسارگسیخته در بخش تولید درآورد، قفل اقتصاد نه تنها با برجام باز و درمان نشد بلکه امید واهی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان به اعتماد عمومی خدشه وارد کرد، کلیدی که قرار بود قفل‌های اقتصادی زیادی را باز کند نه تنها در وعده ۱۰۰ روزه محقق نشدند بلکه در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم هم تاکنون به نتیجه موفقی منتهی نشده است

وجود قوانین مزاحم و رویکرد غیرمنطقی مسوولان دولتی به بخش خصوصی، عدم ریسک‌پذیری مسوولان استان گلستان در حوزه تولید، ناکارآمدی مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، سیاست‌های غلط حمایتی در بخش تولید و اقتصاد، وضعیت بغرنج اقتصادی را رقم زده است که رمضان بهرامی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار فارس به آن پرداخت و به این مهم تاکید کرد اگر این بار از بخش «تولید» حمایت جدی نشود «اقتصاد» انتقام سختی از سیاست خواهد گرفت.

در این گفت‌وگوی اختصاصی پیشنهاداتی از سوی بخش خصوصی مطرح شد که از جمله مهمترین آن می‌توان به تشکیل ستاد پیگیری شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اشاره کرد که با محور بخش خصوصی اجرایی شود تا بتواند خلاءهای موجود را برطرف و اقتصاد را متحول کند، مشروح این مصاحبه برای مسوولان تصمیم‌ساز استان که دلشان برای پیشرفت اقتصاد می‌تپد تا در سایه تلاش و  به سمت کارآمدی پیش بروند قطعا راهبردی و راهگشا خواهد بود.

فارس: سال 1400 با پیام نوروزی مقام معظم رهبری به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مزین شد، این نامگذاری تا چه حدی می‌تواند تلنگری برای مدیران و مسوولان تصمیم‌ساز استان برای رفع موانع تولید باشد؟ وضعیت تولید و اقتصاد استان گلستان از نگاه بخش خصوصی چگونه است؟

بهرامی: نتوانستیم در سال‌های گذشته به شعارهای نوروزی مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم و به آن ایده‌آل‌ها برسیم، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی محور امسال را تاکید مجددی بر توجه به تولید دانستند، در کشورهای پیشرفته برای برون‌رفت از رکود و تورم همه نگاه‌ها معطوف به بخش تولید شده است، تجربه هم نشان داد که بهترین نگاه‌ها به تولید بود که توانست اشتغال را به وجود آورد و جامعه را از تورم و رکود خارج کند.

متأسفانه در کشور ما هر سه مورد اشتغال، تورم و رکود به وضع فاجعه انگیزی مشاهده می‌شود، تولیدات کشور ما با وضعیت تحریم که وجود دارد روند خوبی داشته و الحمدلله تولیدکنندگان به سهم خودشان عمل کردند، این دولت است که با بخشنامه‌های حوزه تولید هر روز فضا را تنگ‌تر می‌کند، کسانی که در حوزه تولید تصمیم گرفتند تصمیمات آنها کارآمد نبود، حتی مبنای کارشناسی نداشت، گاهاً تصمیماتی بود که در آن رانت وجود دارد و آن رانت اذیت کننده است.

بخش خصوصی کاملا متوجه است که این رانت‌ها شامل چه کسانی می‌شوند، شما در سال ۱۳۹۹ مشاهده کردید چه رانت‌هایی از طریق صدور بخشنامه‌ها برای افراد خاص مهیا کردند که فاجعه بزرگی برای حوزه تولید به شمار آمده‌ است.

* ریسک‌پذیری برخی مسوولان گلستان در حد صفر است

در بخش پشتیبانی از تولید هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر این‌که سه قوه و دستگاه‌های نظارتی پشتیبان حوزه تولید و اقتصاد باشند تا تحول تولید محقق شود، مطمئنا این مسیری که داریم پیش می‌رویم به دلیل اینکه در برش استانی مدیران ما ریسک‌پذیر نیستند به نتیجه موفقی نمی‌رسد، مدیران حوزه تولید استان به‌هیچ‌وجه برای این کار ساخته نشده‌اند و مشکلات بسیاری را به وجود آوردند.

 

ریسک‌پذیری برخی مسوولان استان در حد صفر است و فقط جایگاه مسوولیت را اشغال کردند و هیچ اتفاقی در حوزه اقتصادی پیش نیامد و این رویه تولیدکنندگان را دچار سردرگمی می‌کند، این آسیب در داخل استان وجود دارد.

 

ریسک‌پذیری برخی مسوولان استان در حد صفر است و فقط جایگاه مسوولیت را اشغال کردند و هیچ اتفاقی در حوزه اقتصادی پیش نیامد و این رویه تولیدکنندگان را دچار سردرگمی می‌کند، این آسیب در داخل استان وجود دارد.

در سطح کشور پشتیبانی از تولید به‌ خصوص طی چند سال اخیر از بخش‌های دولتی بوده ‌است، گرچه نگاه‌ها فرق می‌کند اما با چه رویکردی می‌گویند از تولید پشتیبانی می‌کنیم؟!، به‌عنوان مثال جلساتی که در سال گذشته برای بخش تولید گذاشتند خوب نبود، ۹۰ درصد مصوبات ستاد تسهیل در استان گلستان کارآمد نبودند و عملاً یک منت را سر واحدهای تولیدی گذاشته‌اند و مصوباتی تصویب کردند که به‌هیچ‌وجه کارایی نداشت، در سطح کشور نیز کسی به مصوبات ستاد تسهیل تمکین نمی‌کرد.

* آمارهای ستاد رونق تولید فقط 10 درصد به بخش تولید کمک کرد

بنده بارها و بارها در استان به آمار و ارقامی که در این حوزه اعلام کردند معترض بودم، آمار و ارقام اعلامی در ستاد رونق تولید فقط ۱۰ درصد به بخش تولید کمک کرد و ۹۰ درصد مصوبات فقط سرفصل عوض کردن، جابه‌جا کردن در عین‌ حال از این اداره به آن اداره بود و با این شرایط کرونایی فقط رفت‌وآمد را بیشتر کردند.

روش گذشته روش موفقی نبود و نتوانستیم خوب عمل کنیم که منجر شد نتوانیم در تولید موفق باشیم، در پشتیبانی از تولید نیز کارنامه موفقی وجود ندارد، و یک خلأ بود.

مقام‌ معظم رهبری وقتی گفتند «پشتیبانی» یعنی کارهایی که در بخش تولید صورت گرفت از کارایی لازم برخوردار نبود و این در استان ما مشهود است، بنده بارها هم خدمت بزرگان و متولیان استان گفتم که خیلی با بخش خصوصی بازی می‌کنند و در استان ما و در کشورمان نشانه‌هایی وجود دارد.

باید قبول داشته ‌باشیم که دولت‌ها هیچ‌وقت نتوانستند کاسب خوبی باشند، دولت‌ها هیچ‌وقت نتوانستند سرمایه‌گذار خوبی باشند و به ‌همین‌ دلیل به هر حوزه اقتصادی که ورود پیدا کردند، موفق نبودند، ورشکست کردند، بنگاه‌های اقتصادی دولتی ورشکسته هستند.

* دولت‌ها برای حمایت از تولید از بخش خصوصی کمک بگیرند

باید بپذیریم سیاست‌هایی که این‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی تدوین می‌کنند سیاست‌های غلطی است به دلیل این‌که کارایی در بخش خصوصی ندارد این‌ها همه دردی است که ما باید یک روزی آن را درمان کنیم و احتیاج به یک جراحی وسیع دارد.

دولت‌ها وقتی می‌خواهند بخشنامه‌ای در راستای حمایت از بخش تولید صادر کنند باید از بخش خصوصی کمک بگیرند اما می‌بینیم که دولت‌ها همیشه بین بخش خصوصی اختلاف می‌اندازند و آن اندک بخش خصوصی که بله ‌قربان‌گو هستند و می‌خواهند وکیل‌الدوله باشند به آنها می‌گویند ما از این بخش خصوصی انتظار داریم در حالی که بخش خصوصی واقعی آن است که در عرصه اقتصاد می‌تواند کاری کند و با تولید سروکار دارد.

فارس: وجود قوانین مزاحم چقدر به بخش تولید ضربه وارد می‌کند و نمایندگان استان تا چه حد توانستند در تعامل با بخش خصوصی موانع و مشکلات را از سر راه تولید بردارند؟

بهرامی: تعارف نداریم باید قبول داشته‌ باشیم اوضاع خیلی وخیم است، کارخانه‌ای به نام کارخانه تولید قانون در مجلس شورای اسلامی داریم و ایران بیشترین قوانین را در جهان سوم به خود اختصاص داده است، حتی نسبت به کره و ژاپن که روزی در افق ۱۴۰۰ قرار بود ژاپن دوم در خاورمیانه باشیم حدود ۱۰۰ برابر در حوزه تولید نسبت به این کشورها قانون داریم.

رفع موانع تولید نیاز به همت دارد، اولین کاری که باید به ‌صورت بنیانی انجام شود بر حسب فرمایشات مقام معظم رهبری این است که نمایندگان مجلس به ‌دور از مسائل سیاسی جلساتی را برای حذف قوانین مزاحم با بخش خصوصی بگذارند، در این زمینه مطالعات زیادی شد، حتی قوانین مزاحم شناسایی شدند ولی تاکنون به آن تمکین نکردند در بحش‌های مختلفی در سطح کشور اعلام کردند اما نتوانستند کاری انجام دهند.

* «ستاد پیگیری شعار سال مقام‌معظم رهبری» از نوع مردمی‌تر تشکیل شود

در برش استانی حتماً نمایندگان باید با بخش خصوصی واقعی نشست بگذارند که در همه استان‌ها این اتفاق بیفتد، ما در استان نیاز داریم حتی درخواست می‌کنیم حتما «ستاد پیگیری شعار سال مقام‌معظم رهبری» از نوع مردمی‌تر تشکیل شود این یک خواسته‌ی واقعی و کارآمد است، پیگیری شعار سال را باید توسط نهاد مردمی انجام شود، بخش دولتی نمی‌تواند در این ستاد موفق عمل کند، توجه به این مهم می‌تواند کمک بزرگی به نمایندگان استان باشد.

متأسفانه بنده ادبیاتی در این زمینه کمتر دیدم، همه می‌خواهند کمک کنند اما کمکی که همسو باشد و یک نظر واحد داشته باشند را ندیدم، هر کس به دید خودش نظر می‌دهد، نمایندگان استان تخصص‌های مختلف دارند شاید در دفتر هر نماینده‌ای افراد خاصی در حوزه‌های صنعت باشند که نگاه‌های تخصصی و شخصی‌شان است اما ما نهادهای مدنی داریم که می‌توانند در حوزه تولید کمک کنند.

با اطمینان می‌گویم که خانه صنعت و معدن می‌تواند کمک بزرگی برای نمایندگان مجلس باشد، نمایندگان در سطح کشوری حتما باید کمیسیون‌های مرتبط با تولید و اقتصاد به ظرفیت شعار سال با حضور بخش‌های خصوصی داشته باشند و از امروز اگر سعی کنند ترمز قوانین حوزه تولید را بکشند و متوقف کنند، از سال ۱۴۰۰ قوانین مزاحم را حذف گامی رو به جلو خواهد بود و مطمئنا این موانع برداشته می‌شود.

* برخی مدیران مانع تولید هستند/ مدت‌هاست اقتصاد هزینه سیاست را می‌دهد

فارس: به نظر شما نقش رسانه در پیگیری و تحقق شعار سال تا چه حدی می‌تواند موثر باشد؟

بهرامی: وجود موانع اصلی‌ترین مشکل در بخش تولید است، از طرفی برخی مدیران مانع تولید هستند که یا باید نگاه خودشان را تغییر دهند یا باید پاسخ‌گو باشند و صندلی‌هایشان را ترک کنند بنده احساس می‌کنم بی‌جهت دارند صندلی را اشغال می‌کنند البته دولت در حال تغییر است.

از خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌ها انتظار می‌رود از هر مسوولی که روی کار می‌آید برنامه بخواهند و پایان کار ببینند تا چند درصد از برنامه‌شان را محقق کردند.

تعارف نداریم مدت‌هاست اقتصاد هزینه سیاست را می‌دهد این فاجعه انگیزترین کار در حوزه تولید است، یک‌بار هم شده سیاست‌مداران بیایند تولید را حمایت کنند و اگر نتوانستند در حمایت از تولید کارنامه خوبی رقم بزنند، اقتصاد انتقام سختی از سیاست خواهد گرفت واقعاً حوزه اقتصادی در شرایط بغرنجی قرار گرفته ‌است اگر همیشه اقتصاد هزینه سیاست را بدهد همه‌جا موفق نیست، این نشانه‌های بدی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

* استاندار و مسوولان اقتصادی سریعاً با بخش خصوصی نشست بگذارند

اگر نگاه همین باشد و تا ۶ ماه باقی‌مانده، این دولت وقت را هدر بدهد چیزی عاید ما نمی‌شود و باید امروز استاندار و مسوولان اقتصادی استان به ‌دور از این‌که تعطیلات باشد سریعاً نشست‌های خود را با بخش خصوصی بگذارند و پلتفرم جدیدی را برای محقق شدن شعار سال طراحی و تدوین کنند، موانع در حوزه تولید همین بخشنامه‌ها، مقررات و مقررات‌زدایی است.

کارهای زیادی در بخش خصوصی انجام شد و اگر نگاه کارشناسی نباشد موانع همچنان برجای خواهد ماند؛ انتظار است از این روزها استفاده کنیم تا اتفاقات بهتری در بخش تولید و اقتصاد بیفتد، باید برش استانی حوزه تولید تهیه شود که در این زمینه برنامه داریم.

* سطح توقع ما از مسوولان تحقق شعار سال است چیزی نه بالاتر می‌خواهیم نه پایین‌تر

حتما طی چند روز آینده حتی در روزهای تعطیل از طریق رسانه‌ها خواسته‌های بخش خصوصی را اعلام می‌کنم، گرچه فعلا گوش شنوایی نیست، فرمایشات معظم رهبری را یک‌سال پیگیری کردیم، سطح توقع ما از مسوولان استان این است که شعار سال را محقق کنند چیزی نه بالاتر می‌خواهیم نه پایین‌تر؛ و اگر واقعاً دست‌وپاگیر است و نمی‌توانند با بخش خصوصی صحبت کنند تقاضای کمک از دستگاه‌های نظارتی داریم برای اینکه تیم حاکم در استان همیشه بهانه‌ها را دست دستگاه‌های نظارتی می‌بینند.

در نشست‌هایی که با دستگاه نظارتی داشتیم آنها خیلی دیدشان باز است احساس می‌کنم به دلیل اینکه برخی مدیران برای این‌که ریسک‌پذیری نکنند کارشان را خوب انجام نمی‌دهند و دستگاه‌های نظارتی را بهانه می‌کنند.

مقام معظم رهبری تأکید به مانع‌زدایی‌ها کردند هیچ موقع تبصره‌ای نگذاشتند، اما و اگر هم نبود، ایشان شعار را اعلام کردند و تکلیفی مشخص شد، بخش خصوصی می‌تواند از این موقعیت استفاده کند تا بتوانیم اقتصاد بهتری نسبت ‌به سال ۱۳۹۹ داشته ‌باشیم.

سال ۱۴۰۰ مطمئنا از یک نگاه می‌تواند بسیار خوب باشد از نگاه به تجربه دولت حاکم و نگاه به دولت جدید یک بازخورد خوبی می‌توان داشت، از طرفی خطرناک‌ترین مواردی که بخواهیم اشاره کنیم این است که نگاه این باشد مثلا پنج ماه اول تا دولت بخواهد انتقال پیدا کند و پنج‌ماهه دوم بگوییم انتهای سال است و دولت بعدی بخواهد روی کار بیاید و خودش را به‌روز کند، اگر این وقت‌ها را از دست بدهیم یعنی سال ۱۴۰۰ سال خاموشی اقتصادی می‌شود.

* نگذاریم اقتصاد به پای سیاست بسوزد/ «نه نمی‌شود» اکنون ادبیات بسیاری از مدیران شده ‌است

فارس: ساماندهی شرایط اقتصادی به وجود مدیران کارآمد و ریسک‌پذیر در جنگ اقتصادی گره خورده است که شما نیز در بخش‌های مختلف این مصاحبه اشاره کردید، اگر این رویکرد وجود نداشته باشد چه آسیبی به حوزه تولید و اقتصاد وارد می‌شود؟

بهرامی: نگذاریم اقتصاد به پای سیاست بسوزد، معاش باید اتفاق بیفتد، حوزه‌های تولید شرایط خوبی ندارند، فکر می‌کنم اگر مسوولان کنار بخش خصوصی باشند می‌توانند روزهای خوبی را رقم بزنند، برخی درها در حال‌ باز شدن است، ایده‌ها زنده می‌شود.

ایران کشور بزرگی است از طرفی استان ما فرهیخته‌های خوبی دارد که می‌توانند اقتصاد را پویا کنند برخی مسائل ربطی به تحریم ندارد، عملاً داریم خود تحریمی را به وجود می‌آوریم، عبارت «نه نمی‌شود» اکنون ادبیات بسیاری از مدیران شده ‌است که این سم مهلکی است.

دستگاه‌های نظارتی استان که تطبیق قوانین و مقررات در حوزه تولید و پشتیبانی از تولید را پیگیری می‌کنند بسیار همراه هستند، اما مدیرانی که تصمیم‌گیر هستند باید ریسک‌پذیری داشته باشند و از تولید حمایت کنند، می‌توان هم قانون را رعایت کرد و هم حمایت از شرایط خاص داشت.

امروز اگر می‌گوییم جنگ اقتصادی؛ واقعاً در جنگ اقتصادی قوانین و مقررات جایگاه خودش را دارد و ریسک‌پذیری مدیران جایگاه خودش؛ حتما تمامی قوانین را باید طبق مر قانون انجام داد اما برخی قوانین با نگاه همراهی و پشتیبانی از بخش تولید قابل حمایت است.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول