اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

از بدعت‌گذاری غلط میوه شب عید تا این پا اون پا کردن بیمه برای پرداخت خسارت

جمعی از باغداران استان مرکزی معتقد هستند عرضه میوه شب عید و ورود دولت به بازار میوه بدعت اشتباهی بود که موجب رشد و فربه‌تر شدن دلالان میوه شد.

از بدعت‌گذاری غلط میوه شب عید تا این پا اون پا کردن بیمه برای پرداخت خسارت

 خبرگزاری فارس ـ  اراک: مرد جوان نگاهی به میوه‌های رنگارنگ واکس‌زده در مغازه‌ کرد، میوه‌ها با قیمت‌های نجومی یکی پس از دیگری در مقابل چشمانش خودنمایی می‌کردند، سیب 15 هزار تومان، پرتقال 18 هزار تومان، انار 35 هزار تومان، موزه 70 هزار تومان او در حالی که  با خود حرف می‌زد میوه‌ها در دست گرفته و آنها را لمس می‌کرد.

دختر خردسالش دسته‌ای موز برداشت و با شیرین زبانی گفت: بابا برایم موز می‌خری، مرد لبخند تلخی زد و گفت: بله، باباجان، یکی از موزها را جدا کرد و با پرداخت 8 هزار تومان در حالی که زیر لب با خود حرف می‌زد به همراه دخترش آرام آرام از مغازه خارج شد.

گرانی میوه این روزها به اخبار داغ رسانه‌ها تبدیل شده است، در حالی که باغداران می‌گویند میوه را گران نفروختیم، این دلالان هستند که میوه را دست به دست چرخانده و با دلالی موجب گران شده میوه شده‌اند.

استان مرکزی و شهر ساوه یکی از قطب‌های مهم تولید انار است، در پاییز سال گذشته انار به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات باغی ساوه وارد بازار مصرف شد، در حالی که باغداران می‌گویند آن را به قیمت نهایت 8 هزار تومان فروش رسانده‌اند.

برای بررسی موضوع به سراغ چند باغدار ساوجی رفتیم و نظر آنها را درباره گرانی میوه جویا شدیم، جمعی از آنان معتقد هستند  عرضه میوه شب عید و ورود دولت به بازار میوه بدعت اشتباهی بود که موجب  رشد و فربه‌تر شدن دلالان میوه شد.

انار ساوه نه اسمی دارد و نه رسمی

یکی از باغداران روستای یل آباد ساوه می‌گوید: 6 هکتار باغ انار دارم و در سال گذشته 150 تن انار برداشت کردم.

علی‌اکبر غریبی بیان می‌کند: زمانی که بار انار ما به تهران می‌رسد قیمت آن تضمین شده نیست، تنها میوه تضمین نشده انار است، چراکه نه از سوی دولت حمایت می‌شود و نه ارگانی به آن شکل از ما حمایت می‌کند بنابراین دخل و خرج ما با توجه به افزایش هزینه‌ها همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه انار ساوه جزء بهترین انارهای تولیدی است، ادامه می‌دهد: انار ساوه در کل دنیا معروف است اما نه اسمی دارد و نه رسمی! برخی شهرها محصولات انار خود را با نام ساوه می‌فروشند و کسی نیست که باغداران ساوجی را در این خصوص حمایت کند. 

این باغدار در خصوص افزایش هزینه‌های تولید اظهار می‌کند: هرسال کود 10 تنی را که هزار متر از باغ را پوشش می‌دهد 700 هزار تومان خریداری می‌کردیم در حالی که امسال به 2.5 میلیون تومان رسیده و باغدارانی که در این منطقه 14 هزار هکتار انار زیر کشت دارند نمی‌توانند با این قیمت‌ها کنار بیایند.

وی یکی از علل اصلی عدم سوددهی مناسب را عدم هدایت توسط ارگان‌های ذی‌ربط دانسته و اضافه می‌کند: باغداران آن میزان سودی را که باید، به دست نمی‌آورند و سود اصلی را دلالان این عرصه در جیب خود می‌گذارند و باغداری که باید هزینه بالای کارگر، آب و ... را پرداخت کند دخل و خرجش به هم نمی‌خورد.

غریبی تصریح کرد: سبد اناری که سال گذشته 1200 تومان خریداری کردیم امسال به 5000 تومان رسیده است، در صورتی که انار را از باغدار به 8 هزار تومان خریداری و در بازار آزاد به 25 هزار تومان می‌فروشند.

این باغدار در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی عدم نگهداری محصولات در سردخانه اظهار می‌کند: باغداران منطقه سردخانه‌ای ندارند و اگر هم بخواهند بسازند باید هزینه بالایی پرداخت کنند، در باغ هم مجوزی برای احداث سوله نمی‌دهند که همین موارد باعث شد تا بخشی از 150 تن برداشت شده از باغ بدلیل نامناسب بودن فضای نگهداری توسط موش خورده شود و بخشی دیگر نیز از برود.

وی اضافه می‌کند: اگر هم بخواهیم محصولات خود را به سردخانه‌های موجود ببریم بخاطر هزینه‌های حمل و نقل به سردخانه و میدان تره بار، بر هزینه‌های تولید اضافه می‌شود که برای باغدار صرف ندارد ضمن اینکه سردخانه جوابگوی 14 هزار هکتار باغ انار در منطقه نخواهد بود. 

 

غریبی فروش محصولات امسالش در بازار را بین 8 تا 10 هزار تومان عنوان کرده و می‌گوید: اگر هزینه،های حمل و نقل، پول کارگر، تهیه سبد و حق العمل را حساب کنیم در حدود 5 هزار تومان می‌شود که  درواقع درآمدی که ما بدست می آوریم از این جیب به آن جیب می‌رود و صرف نمی‌کند.

وی خواستار ارائه طرح و برنامه از سوی ارگان‌های مربوطه برای تضمین سوددهی کشاورز شده و بیان می‌کند: انار تنها میوه‌ای است که از هیچ طرف حمایت نم‌یشود در حالی‌که اگر این اتفاق رخ دهد هم انار با قیمت مناسب از کشاورز خریداری خواهد شد و هم ارزان به دست مصرف کننده می‌رسد و تعادلی در این زمینه ایجاد می‌شود. 

باغدار روستای یل آباد با اشاره به اینکه محصولات خود را مستقیم به میدان تره بار می‌فرستد، ادامه می‌دهد: عمده محصولات ما را دلالان خریداری می‌کنند و عده‌ای سرمایه دار نیز انار را روی درخت می‌خرند و درواقع باغ را اجاره می‌کنند و با قیمت بالاتر می‌فروشند،کشاورز هم بخاطر ترس از هزینه‌ها و بازار چاره‌ای جز این کار ندارد.

علی اکبر غریبی با بیان اینکه در میدان تره بار تهران دلال روی میوه قیمت گذاری کرده و سود عمده را در جیبش می‌گذارد، تصریح می‌کند: محصول ما آهن و زمین نیست که بتوانیم در دست خودمان نگه داریم و چون از بین رفتنی است باید زودتر بفروشیم بنابراین باید ما را از نظر فروش حمایت کنند و فروش محصول ما را نیز تضمینی کنند. 

وی می‌گوید: ما راضی هستیم به نرخی که خود دولت و میدان می‌خرد بفروشیم تا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد چراکه همین امر باعث می‌شود محصولات در دستمان نماند و با مناسب بودن قیمت نیز بازار محصول انار پر رونق‌تر خواهد شد، درحالیکه کشور ما قطب تولید انار است شاید خیلی از خانواده‌ها در طول سال نتوانند انار بخورند که عمده دلیل آن گرانی است.

غریبی از عدم توانایی بسیاری از باغداران در تهیه سم زمستانه که از موارد واجب برای باغات انار است خبر داده و ادامه می‌دهد: مقدار کودهای شیمیایی که جهاد کشاورزی به باغداران می‌دهد نیز کفاف کار آنها را نمی‌دهد و از سوی جهاد حمایت دیگری نیز صورت نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه 2 - 3 سال است پس اندازی نداشته، خاطرنشان می‌کند: در بحث کنستانتره نیز دلال وجود دارد و متاسفانه انار شیراز را با ساوه قاطی کرده و به شرکت‌ها می‌فروشند ضمن اینکه شرکت‌ها نیز در این زمینه بی‌تفاوت هستند و در این قضیه آن طور که باید و شاید اقدام نمی‌کنند چراکه اگر می‌خواستند انار را بصورت مستقیم از باغداران ساوجی تهیه می‌کردند.

این باغدار ساوجی اضافه می‌کند: سال گذشته انار برای کنستانتره را به 2700 فروختیم که بازهم این وسط سودش را دلالان می‌برند و پولی که به ما می‌رسد مقرون به صرفه نیست اما بخاطر اینکه دستگاه و امکانات فرآوری نداریم چاره‌ای جز این نداریم.

وی همچنین به صادرات انار نیز اشاره کرده و ادامه می‌دهد: صادرات انار در 4 - 3 سال اخیر صورت می‌گرفت و مرزها باز بود اما در این سال‌ها صادراتی نبود و فقط مقداری برای عراق صادر کرده آن هم نه در آن حد زیاد که آنجا هم دلالان فعالیت دارند، اگر صادرات داشتیم وضعیت ما اینطور نبود.

غریبی تصریح می‌کند: ما در سال‌های اخیر صادرات برای روسیه داشتیم که سال گذشته به دلیل کرونا میسر نشد  اما بطور کلی از کشاورزی حمایت نمی‌شود.

وی می‌گوید: در مورد سرمازدگی هم مدیریت درستی صورت نمی‌گیرد به نظر من باید آموزش را به شرکت تعاونی‌ها بدهند که با کشاورز ارتباط مستقیم داشته و شناخت درستی از زمین و مالکان دارد و جوابگو نیز هستند اما در سال‌های اخیر هزینه‌های سرمازدگی باغات آنطور که باید و شاید پرداخت نشد.

 عدم پرداخت به موقع و تشخیص نادرست میزان خسارت از سوی بیمه

مدیرعامل تعاونی باغداران انار ساوه نیز با اشاره به زیاد بودن مشکلات کشاورزان و باغداران انار بیان می‌کند: مشکل عمده باغداران دلالان هستند که با قیمت‌های پایین محصولاتی را که با هزینه‌های بالای کارگر و کود و سم و ... توسط کشاورز به عمل آمده را خریداری می‌کنند و به قیمت هنگفت می‌فروشند.

کریمی افزود: دلال‌ها چند برابر باغدار و کشاور سود می‌کنند لذا باید با حذف دلالان این مشکل را حل کنیم که یکی از این راه‌ها قراردادن غرفه‌ها به کشاورزان جهت عرضه مستقیم محصولاتشان به بازار است که این امر هم به سود مصرف کننده خواهد بود و هم تولیدکننده و با این روش مصرف کننده محصولی با کیفیت و با قیمیت مناسب در اختیارش خواهد بود و هم اینکه تولیدکننده محصول خود را با قیمت مناسب تری به بازار عرضه کند.

 

مدیرعامل تعاونی باغداران انار ساوه با تاکید بر اینکه مرغوب‌ترین انار در کشور و جهان را ساوه دارا می‌باشد، ادامه می‌دهد: قدم‌های مثبتی برای رفع مشکلات باغداران می‌توانیم برداریم که یکی از آنها استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی برای تبدیل انار به سایر محصولات است که این امر نیاز به حمایت دارد. 

کریمی با بیان اینکه 3200 نفر عضو تعاونی باغداران انار ساوه هستند، تصریح می‌کند: ما آمادگی داریم از صفر تا صد انار را که از هسته تا پوست است تبدیل کنیم اما این امر با حمایت مالی صورت می‌گیرد و با دادن وام‌هایی با بهره پایین و دارای تنفس می‌توان سود محصول را به جای دلال در جیب خود کشاورز گذاشت. 

وی با اشاره به ناامیدی باغداران از بیمه کردن محصولاتشان ادامه می‌دهد: یکی از دلایل مهم که باغداران در این خصوص گلایه دارند عدم پرداخت به موقع خسارت یا عدم تشخیص درست میزان خسارت است که پیشنهاد می‌کنیم بیمه از کارشناسان خبره استفاده کند تا نحوه تشخیص خسارت به درستی صورت بگیرد هرچند که در بیمه نیز دست واسطه‌ها وجود دارد و اگر بحث بیمه را به تعاونی‌ها بدهند به خوبی می‌تواند این موضوع را مدیریت کند. 

مدیرعامل تعاونی باغداران انار ساوه  اضافه می‌کند: زمانی که کشاورزی برای چند سال باغش را بیمه می‌کند اما خسارت نمی‌بیند باید تخفیفی در این خصوص در نظر گرفته شود چراکه اگر این امر برای باغداران محقق شود خود مشوقی برای بیمه کردن باغات توسط کشاورزان خواهد بود.

کریمی با ابراز گلایه از عدم بیمه شدن سردرختی‌ها بیان می‌کند: متاسفانه هرسال سردرختی‌ها در ساوه دچار سرمازدگی و یا خسارت‌های گوناگون می‌شود و زمانی که کشاورز یک برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه می‌کند میزان خسارت را به پایین‌ترین حد ممکن کارشناسی می‌کنند.

وی خواستار حذف دلالان از طریق حمایت دولت و جهاد کشاورزی شده و می‌گوید: دولت می‌تواند با خرید تضمینی با قیمت مناسب و همچنین فراهم کردن غرقه‌هایی برای عرضه مستقیم انار توسط باغداران، این افراد را نسبت به کشاورزی و باغداری دلگرم کند چراکه بعضا می‌شنویم کشاورزان خسته و خواهان فروش باغ خود هستند.

مدیرعامل تعاونی باغداران انار ساوه اضافه می‌کند: کشاورزان می‌گویند اگر محصول را به سردخانه ببریم هزینه تردد و بارگیری بالا خواهد بود، اکثر باغداران بدهکار و وام دارند و سم و کود خود را به نسیه برده‌اند و مجبوراند محصولاتشان را با قیمت پایین به دلال بدهند تا بخشی از مشکلات خود را رفع کنند.

کریمی خواستار درک عمیقی از وضعیت کشاورزان شده و بیان می‌کند: باید وام‌های کم بهره و با تنفس در اختیار باغداران قرار دهیم تا این افرادی که زحمت فراوانی برای این محصول می‌کشند به سود مورد نظر خود برسند و محصول با قیمت واقعی و مناسب دست مصرف کننده برسد تا هم دست دلال قطع شود و هم باغدار سود کند.

وی از طرح تعاونی باغداران به نام طرح پایانه خبر داده و اضافه می‌کند: این طرح بزرگ و جامعی بوده که به دلیل مشکلات مالی آنطور که باید حمایت نشده و بخاطر وجود سرخانه و غرفه‌های عرضه در صورت حمایت مشکلات اساسی باغداران را حل خواهد کرد که هم به سود شهرستان و هم استان مرکزی خواهد بود.

وی تاکید می‌کند: با راه اندازی این پایانه توان برگزاری جشنواره‌های مختلف ملی و جهانی را خواهیم داشت تا انار با کیفیت ساوه را به کل دنیا معرفی کنیم و با فراهم کردن ظرفیت صادرات بازار محصولاتمان را در پهنه کره خاکی گسترش دهیم.

 اوج حمایت از یک باغدار پرداخت وام است که ما حاضر به مردن هستیم ولی به بانک نرویم

باغدار دیگری از اهالی روستای قره چای توابع بخش مرکزی ساوه با اشاره به اینکه 10 هکتار باغ انار دارد و از هر هکتار 25 تا 30 تن برداشت می‌کند، می‌گوید: امسال بخاطر نوسانات قیمتی که وجود داشت از همان ابتدا انار را روی درخت کیلویی 3 هزار تومان اجاره دادیم چراکه توان تامین هزینه‌های جانبی را نداشتیم.

مقصود صدیق اضافه می‌کند: یک‌سال برای باغ زحمت کشیدیم و ناچارا انار را فله‌ای و روی درخت اجاره دادیم اما فردی که باغ را اجاره کرد بخاطر نوسانات قیمت در عرض 2 ماه اندازه یک سال یک باغدار سود کرد اما اگر قیمت مشخص باشد کشاورزی به راحتی می‌تواند فعالیت کند و حاصل دسترنج خود را به بازار عرضه کند. 

 

وی با بیان اینکه برای تداوم کشاورزی خانه خود در شهر را رها کرده و همراه با خانواده به روستا آمده است، بیان می‌‌کند: متاسفانه مشکلات  آنقدر فراوان است که بعضا از کار خود پشیمان می‌شویم، بعنوان مثال بخاطر عدم وجود گاز در منزل روستا با سختی و مشقت فراوان موفق شدم نفت تهیه کنم آن هم با کلی دوندگی و مراجعه به جاهای مختلف . 

این باغدار اهل قره چای با بیان اینکه سال گذشته 80 کیسه از سم و کود سهمیه‌ای خود را از تعاونی دریافت نکرد ادامه می‌دهد: امسال 340 کیسه سهمیه داشتیم که پولش را تمام و کمال واریز کردیم، اما 105 کیسه همچنان به دستم نرسیده اما می‌بینیم که همان کود در بازار آزاد در حال فروش است ضمن اینکه حواله‌های سال قبل را که پول آن را نیز پرداخت کرده بودم تحویل نداده‌اند.

وی با بیان اینکه کشاورز علاقه دارد تولید خودش را مستقیم به دست مصرف کننده برساند، می‌گوید: یک استخر پرورش ماهی داشتم و ماهی‌های تولیدی را کنار مزرعه می‌فروختم که اداره راه جلوگیری کرد و بخاطر همین امر سال قبل ماهی نریختیم، در حالی که توان تولید 3 میلیون بچه ماهی داشتیم که ظرفیت خوبی برای بازار مصرف بود، بخش زیادی از کود مورد نیاز باغ را از فضولات ماهی‌های همین استخر تامین می‌کردیم و در واقع اگر کمی از ما حمایت شود بسیاری از نیازهای خودمان را تامین خواهیم کرد.

وی با گلایه از عدم حمایت دولت از کشاورزان  بیان می‌کند: اوج حمایت از یک باغدار پرداخت وام است که ما حاضر به مردن هستیم ولی به بانک نرویم چراکه برای اخذ وام خیلی اذیت می‌شویم و بعنوان مثال می‌گویند برای دادن وام باید زمین خود را به چند قطعه تقسیم کنید که این کارها در توان ما نیست.  

وام‌های کم بهره و 4 درصد تقریبا برای کشاورز غیر قابل دسترس است،  مسئولان از حمایت حرف می‌زنند اما در عمل تنها پاسکاری می‌کنند 

مقصود صدیق اضافه می‌کند: اگر از بانکی وام 22 درصد و بالاتر بخواهیم در عرض 48 ساعت مقدمات آن را پرداخت می‌کنند اما وام‌های کم بهره و 4 درصد تقریبا برای کشاورز غیر قابل دسترس است،  مسئولان از حمایت حرف می‌زنند اما در عمل تنها پاسکاری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید اقلام مورد نیاز به راحتی به دست کشاورز  رسیده و دلال بازی حذف شود، خاطرنشان می‌کند: باغداران به سختی می‌توانند غرفه‌ای از میدان تره بار تهران را بگیرند، چراکه همه این غرفه‌ها بین دلالان دست به دست می‌شود. 

صدیق خواستار عمل کردن دولت به وعده‌های خود و قطع دست دلالان شده و بیان می‌کند: در زمینه بیمه نیز مشکلاتی را داریم و اگر خسارتی متوجه باغدار شود، آنگونه که باید و شاید خسارت پرداخت نمی‌شود، به همین دلیل یک باغدار رغبت چندانی برای بیمه باغ ندارد.

کشاورزان ناچار به فروش زمین‌های خود به صورت قطعه‌قطعه هستند

اسماعیل اکرمی یکی دیگر از باغداران ساوجی نیز می‌گوید:  چندین ماه است کشاورزان در انتظار کود ازته هستند کشاورزان دسترسی به کود ازته ندارند، کود ازته در بورس به قیمت 56 عرضه می‌شود اما در بازار آزاد 200 هزار تومان، به همین دلیل میزان عرضه آن به نرخ دولتی کم است و دست کشاورز نمی‌رسد، دولت یا برای تحویل کود به کشاورز ثبت نام نکند، یا کود را آزاد کند تا کشاورز تکلیف کار را بداند.

وی می‌افزاید: این اقدام که کشاورز ثبت نام کند، اما نتواند بر اساس سهمیه و حواله خود کود تهیه کند و ناچار شود کود را در نهایت از بازار آزاد تهیه کند، جفا در حق کشاورز است.

این باغدار ادامه می‌دهد:  گاها کشاورزان به دلیل هزینه‌های بالای تولید ناچارند زمین‌های خود را قطعه قطعه کرده و به فروش برسانند، می‌بینیم یک کشاورزی که هزار هکتار زمین دارد آن را قطعه‌بندی کرده و به فروش می‌رساند این حرکت موجب نابودی اراضی کشاورزی و تبدیل آن به زمین‌های ویلایی می‌شود، چرا که در اراضی کوچک امکان تولید نیست و خریداران هم تمایلی به فعالیت کشاورزی ندارند.

یک کشاورزی که هزار هکتار زمین دارد آن را قطعه‌بندی کرده و به فروش می‌رساند این حرکت موجب نابودی اراضی کشاورزی و تبدیل آن به زمین‌های ویلایی می‌شود، چرا که در اراضی کوچک امکان تولید نیست و خریداران هم تمایلی به فعالیت کشاورزی ندارند

 اکرمی با اشاره به اینکه محصولی مثل انار را دلالان به قیمت 3 تا 8 هزار تومان از باغدار خریداری می‌کنند و آن را به قیمت 38هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسانند، می‌گوید: به راستی تفاوت 8 تا 38 هزار تومان کجاست، باغدار ناچار است به دلیل بدهی‌های بانکی و پول کارگر  و نداشتن جا برای نگهداری محصول خود را به قیمت پایین به دلال عرضه کند، چرا که یک کشاورز احتیاج به پول دارد.

وی با بیان اینکه اگر باغدار امکانات داشته و یا بدهی به سیستم بانکی نداشته باشد، هیچگاه حاضر نمی‌شود محصول خود را به قیمت پایین به دلال بفروشد، بیان می‌کند: دست‌هایی در کار است که می‌خواهند کشاورزی نابود شود، کشاور فضای مناسب برای انبار و سردخانه ندارد، زمانی که برای دریافت خسارت بیمه محصولات خود اقدام می‌کند، آن را به پایین‌ترین نرخ قیمت گذاری می‌کنند، این باعث می‌شود باغدار تمایلی به بیمه محصولات خود نشان ندهد و اگر باغش دچار سرما زدگی شود بیش از چهار سال در انتظار محصول بماند و خسارت‌های هنگفتی را متحمل شود.

وی خاطرنشان می‌کند:  باغدار برای کف‌شکن چاه آب، هزینه‌های خرید کود، کارگر، خرید سبد باید میلیونی هزینه کند، درحالی که دستش خالی است، کشاورزی بچه نااهلی است که باغدار نمی‌تواند آن را از خانه بیرون کند، چندین سال است کشاورزان از وجود دلالان گلایه‌کند هستند، اما گوش شنوایی نیست.

اکرمی ادامه می‌دهد: دلال پولش نقد است و محصول باغدار را خریداری می‌کند، نهادهایی هم همچون شهرداری مکانی را در اختیار دلالان قرار می‌دهد تا آنها راحت‌تر بتوانند محصول را با چندین برابر قیمت به دست مصرف کننده برسانند، در حالی که باغدار زحمت فراوانی را کشیده سود کمتری می‌برد  و میوه هم به گران‌ترین قیمت دست مصرف کننده می‌رسد.

اکرمی تشکیل یک اتحادیه برای کنترل قیمت‌ها را موجب کوچک شدن دلالان دانسته و می‌گوید: دلالان روز به روز فربه‌تر می‌شوند، چرا که بدون هیچ تخصص و علمی تنها با پول خود تجارت می‌کند و برای کشاورز نرخ تعیین ‌می‌کنند که این جای بسی تاسف است.

 عرضه میوه شب عید بدعت غلط و اشتباهی بود

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اراک نیز می‌گوید: این بی‌برنامگی دولت است که ما را به اینجا کشانده است، زمانی که اشتغالزایی در حوزه تولید صورت گیرد، لزومی ندارد دلال وارد حوزه تولید شود، دستگاه‌های نظارتی اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد، خود دولت در شکل‌گیری دلالان نقش دارد اگر دولت در فصل تولید میوه آن را به قیمت مناسب از باغدار تهیه کند دلال میوه شب عید از کجا پیدا می‌شود؟

مسعود مرادی می‌گوید: باغدار پرتقال و سیب درختی را به قیمت 5 هزار تومان می‌فروشد، دلال آن دست به دست می‌چرخانند، و در نهایت شب عید با قیمت 15 هزار تومان و حتی بیشتر به دست مصرف کننده می‌رسانند.

مرادی می‌افزاید: هزینه باغدار بالاست، باغداران عادت کرده‌اند به دولت یارانه بدهند، عرضه میوه شب عید بدعت غلط و اشتباهی بود که باعث فربه‌شدن دلال‌ها شد، زمانی که دولت وارد بازار شود تشنج ایجاد می‌کند و توازن را بهم می‌زند، دولت با طرح میوه شب عید می‌خواهد مردم یک شب میوه ارزان بخرند اما به جای آن باید سه ماه میوه نخرند، چون گران است و در بازار نیست.

وی اضافه می‌کند: کار دولت باید نظارت، حمایت و هدایت باشد، و تا زمانی که دولت در بازار دست داشته باشد بازار سالم و رقابت سالمی هم نخواهد بود، مدیریت بازار میوه باید هدفمند دست تولیدکننده باشد تا با برنامه‌ریزی میوه ارزان را به دست مصرف کننده برساند و خود نیز از سود مناسب بهره ببرد، نه اینکه زحمت با باغدار باشد؛ مصرف کننده میوه گران بخرد و در نهایت سود هنگفتی را دلال به جیب بزند، امروز دلا‌ل‌ها از تولیدکنندگان فعال‌تر‌ هستند، اتصال بین تولید و تجارت نقطه اصلی هر فعالیت تولیدی است، اما می‌بینیم دولت به تولیدکننده آموزش نداده و دست آن را هم برای اخذ تسهیلات و تجارت باز نگذاشته است که همین مسئله موجب شکل‌گیری دلال می‌شود.

این باغدار ارز 4200 تومانی را موجب نابودی کشاورزی دانسته و ادامه می‌دهد: همه تشکل‌های مرتبط با امر تولید ارز 4200 تومانی را موجب رانت دانسته و به شدت با آن مخالف هستند و آن را موجب نابودی کشاورزی می‌دانند.

مرادی می‌گوید: حذف دلالان به راحتی امکان‌پذیر نیست، باید در یک برنامه بلند مدت صورت گیرد، آنهم در شرایطی که بخش تولید را درآمدزا و مدیریت کلان را اصلاح کنیم، باید آمارها را واقعی و مدیریت‌ها را کارآمد کرد و با برنامه‌ریزی درست اشتغالزایی را رقم زد تا مردم دست از دلالی بردارند.

وی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکننده، ایجاد صنایع تبدیلی برای باغدار را لازمه حذف دلال عنوان کرد.

واسطه‌ها با چند دست کردن میوه قیمت محصول را چند برابر می‌کنند

رئیس جهاد ساوه نیز می‌گوید: شهرستان ساوه از قطب‌های کشاورزی استان محسوب می‌شود و برند آن نیز انار است،از لحاظ سطح زیر کشت و میزان و کیفیت تولید انار شهرستان ساوه مقام اول را در کشور به خود اختصاص داده اما از لحاظ سطح زیر کشت استانی، استان مرکزی رتبه دوم تولید در کشور محسوب می‌شود.

حسن شریفی با بیان اینکه 10 هزار هکتار از باغات در سطح شهرستان زیر کشت انار است، اضافه می‌کند: سالانه بالغ بر 15 تن انار درجه یک و دو از هر هکتار از باغات انار شهرستان برداشت می‌شود که بطور میانگین بالغ بر 40 درصد از محصولات جنبه صادراتی داشته است. 

 

وی می‌افزاید: در سال‌هایی که تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی به این شکل نبود تا 28 هزار تن انار مستقیما از ساوه به 47 کشور جهان صادر شده اما باتوجه به شرایط فعلی در سال گذشته 2500 تن انار بصورت تازه صادر شد و 28 هزار تن نیز بصورت کنستانتره و آب انار به نقاط مختلف صادر شده است. 

رئیس جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه در سال جاری به طور میانگین هر کیلو انار همزمان با برداشت 2500 تا 3000 تومان به فروش رفته؛ می‌گوید: کشاورزان آنطور که باید و شاید سودی نصیبشان نمی‌شود چرا که بخش اعظمی از این سود به جیب دلال رفته است.

وی به برخی هزینه‌های جانبی در تولید انار اشاره کرده و می‌گوید: هزینه کارگر در زمان برداشت انار تا 250 هزار تومان بالا رفته و امسال سبد خالی انار را کشاورز تا 6 هزار تومان خریداری کرده که نسبت به سال‌های قبل چند برابر شده است ضمن اینکه هزینه حمل و نقل، تهیه کود فسفاته، کود ارگانیک و ... نیز تا چندین برابر افزایش داشته است، اما دلال بدون اینکه هزینه‌ای از جیب خود کند سود هنگفتی برده است، ضمن اینکه زحمتی نیز نکشیده است.

رئیس جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه انار یک محصول ارگانیک بوده و بدلیل ارزش غذایی بالایی که دارد یک دارو محسوب می‌شود اضافه می‌کند: کمترین سود نصیب تولیدکننده خواهد شد اضافه می‌کند: تولیدکنندگان هزینه تمام شده تولید را در نمی‌آورند و مصرف کننده نیز این میوه را با بالاترین قیمت می‌خرد و این وسط دلال‌ها و واسطه‌ها هستند که با چند دست کردن میوه قیمت محصول را چند برابر می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی ساوه از فعالیت 3 کارخانه صنایع تبدیلی انار در سطح شهرستان خبر داده و می‌گوید: در حال حاضر یکی از این کارخانجات بدلیل مشکلات مدیریت تعطیل است و تنها دو کارخانه پای کار آمدند.

شریفی با اشاره به تهیه انار 17 کارخانه صنایع تبدیلی از ساوه اضافه  می‌کند: کیفیت انار ساوه بخاطر داشتن اسید ماندگاری بالایی دارد و تا 15 ماه بدون کوچکترین تغییر سالم خواهد ماند اما انارهای جنوب کمی شیرین هستند و این قابلیت را ندارند برای همین صنایع تبدیلی اشتیاق بالایی برای تهیه انار از شهر ساوه دارند. 

وی از انار بعنوان یک محصول هزینه بر یاد کرد و گفت: همه درختان محصولات باغی سالی 1 بار هرس می‌شوند اما انار باید در سال 2 بار هرس شود و به لحاظ اینکه در تولید انار از سم استفاده نمی‌شود برای مبارزه با علف‌های هرز و آفات باید هزینه بیشتری پرداخت شود که همه این موارد هزینه کارگری را نیز افزایش خواهد داد و هزینه تمام شده تولید را بالا می‌برد.

 

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول