اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

مشق جوانمردی یاردبستانی‌ها/ درس پهلوانی کلاس چهارمی‌ها

معلم کلاس چهارمی‌ها در یک اقدام تحسین‌برانگیز درس فتوت و جوانمردی را از همین فضای شاد به دانش‌آموزانش آموخت.

مشق جوانمردی یاردبستانی‌ها/ درس پهلوانی کلاس چهارمی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فتوت و جوانمردی به‌عنوان میراثی گران‌بها از فرهنگ اسلامی_ایرانی در طول تاریخ ایران بزرگ، صحنه‌ها و  بزرگی‌های زیادی را در صفحه روزگار به اثبات رسانیده چراکه روحیه فتوت و جوانمردی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های فرهنگی ایرانی‌ها با الهام از معارف قرآنی و دینی در وجود پهلوانان و جوانان این مرز پرگوهر، منتج به خلق صحنه‌های بزرگ و حماسه‌ساز شده است.

دلاوری، انفاق، ایثار، بخشش، امانت‌داری و مهمان‌نوازی از ویژگی جوانمردان و پهلوانان ایرانی است که در طول تاریخ قهرمانان بزرگی همچون آرش کمانگیر، پوریای ولی جهان‌پهلوان تختی و قهرمان بزرگ این روزهای ما حاج قاسم سلیمانی عزیز، پرچم‌داری کردند و بر تارک تاریخ جای گرفتند.

نکته حائز اهمیت در فرهنگ جوانمردی ایرانی‌ها، تلاش برای تداوم و پیوستگی و آموزش و انتقال آن به نسل‌های بعدی است که آن را مانا کرده است، فرهنگ مهمی که در طول چند هزار سال تاریخ این سرزمین، دوام آورده و نسل به نسل پررنگ‌تر و باشکوه‌تر تکرار می‌شود‌.

شاید این روزها خیلی‌ها تنها ویژگی‌های ظاهری و سرگرمی‌های کاذب و جذابی که بدخواهان جوانان ایرانی آن را نسخه می‌کنند، عیار جوان امروز بدانند اما کدام تحلیلگر منصفی است که تنها به لایک‌های برخی از نوجوانان ما برای کلیپ‌های منشوری و غیراخلاقی اکتفا کند و روحیه جوانمردی و سلحشوری آنان را درصحنه‌های مختلف نادیده بگیرد؟! جوانان که جای خود دارند، امروز باید از یار دبستانی‌ها صحبت کنیم که همچون نیاکان خود محکم بر اصالت فرهنگ اسلامی ایرانی ایستاده‌اند و مبتنی بر اصالت ارزش‌های فرهنگی، اقدام به کارهای بزرگ با رویه جوانمردی و بزرگ‌منشی می‌کنند.

باید قلم‌ها را به حرکت درآورد و صحنه‌های بزرگ و مهمی که میراث گران‌بهایی از فرهنگ اسلامی و ایرانی ماست را به دنیا مخابره کرد که مبادا عیار ایرانی‌ها را با دیدن چند کلیپ منشوری بسنجند و دل‌خوش کنند که ضربه‌ فرهنگی آن‌ها کاری بود، "زهی خیال باطل" اگرچه نوجوانان و جوانان نسل امروز اسیر هجمه نرم دشمن شده‌اند اما میراث گران‌بهای فرهنگ اسلامی ایرانی توطئه‌های شوم آنان را برملا می‌کند و همین ویژگی فتوت و جوانمردی همچون آبی بر آتش، توطئه‌هایشان را خنثی می‌کند.

چقدر شیرین است شنیدن و دیدن کار قشنگ دبستانی‌ها، آن‌هم در ایام سختی که بعضی‌ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی و کرونایی مثل بقیه دبستانی‌ها خوشحال نیستند. کلاس چهارمی‌های خوب دبستان شاهد علی‌اصغر (ع) کاری کردند کارستان، باوجوداینکه آموزش را مجازی آموختند اما پرورش را نیز از معلم عزیزشان درس گرفتند و معنای واقعی جوانمردی را در عمل نشان دادند.

خانم ظهیری معلم کلاس چهارمی‌ها در یک اقدام تحسین‌برانگیز درس فتوت و جوانمردی را از همین فضای شاد به دانش‌آموزانش آموخت و الحق و انصاف جوانمردان کوچک کلاس چهارم خانم ظهیری، درس پهلوانی را خوب آموختند و نشان دادند ایرانی از هر تهدیدی فرصتی می‌سازد و ساخت فرصت، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد.

کلاس چهارمی‌ها از خانم ظهیری یاد گرفتند که با تکیه‌بر معارف قرآنی و تأسی از روش زندگی امام‌ علی (ع) پهلوانی را از همین سنین بیاموزند و شرایط سخت کرونایی را بهانه‌ای برای انجام ندادن کارهای بزرگ قرار ندهند.

بچه‌های خوب کلاس چهارم غمگین بودند از اینکه چرا مثل هرسال کنار هم و کنار معلمشان آغاز سال نو را جشن نمی‌گیرند که یک‌باره، معلم دبستانی‌ها پیغام گذاشت و از آن‌ها نظرخواهی کرد که مایل‌اند در یک کار بزرگ انسانی شریک باشند!

یار دبستانی‌ها خرسند از پیشنهاد معلم خوب خود گفتند: "باید چه‌کار کنیم خانم معلم؟!"خانم معلم در پاسخ گفت:" هرسال مبلغی جمع‌آوری کرده شیرینی و شکلات می‌خریدیم تا در کنار هم شاد باشیم و پیشاپیش سال نو را جشن بگیریم، امسال به دلیل شرایط کرونایی محروم هستیم اما یادمان باشد بعضی از دوستانمان به خاطر شرایط کرونایی دچار مشکلات اقتصادی شدند و ممکن است امسال مثل ما از آمدن سال جدید خوشحال نباشند، آیا مایلید مثل هرسال مبلغی جمع کنیم و برای دوستانی که دچار مشکلات اقتصادی هستند بسته‌های معیشتی فراهم کنیم؟!"

بچه‌ها گفتند: "خانم معلم!  یعنی ما می‌توانیم بچه‌های دیگری را خوشحال کنیم؟!" خانم ظهیری پاسخ داد:"عزیزان من! شما با این کار خود قبل از هر چیز باعث خشنودی خداوند می‌شوید و بعد هم‌دل‌های زیادی از هم سن و سال‌های خود را خوش‌حال ‌می‌کنید، پسرهای گلم! این‌یک کار گروهی مهم و لذت‌بخش است و شما با این کار حس قشنگ کمک به دیگران را تجربه می‌کنید".

خانم ظهیری گفت:" چقدر خوب است که همه ما در این کار خیر شریک باشیم و یک نفر از دانش آموزان با همراهی اولیای خود مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد، این‌گونه علاوه بر انجام کار خیر و تجربه قشنگ کمک به دیگران، یک کار کاملاً دانش‌آموزی با نظارت اولیا انجام می‌شود، پس هرکس مایل است می‌تواند داوطلب شود."

القصه! با نظرسنجی که در کلاس شاد انجام شد دانش‌آموزی که اولیای او سال‌ها در کار خیر فعال بوده و خانواده‌های کم برخوردار را می‌شناخت، مسئولیت این کار بزرگ دانش‌آموزی را بر عهده گرفت و این‌گونه  یار دبستانی‌ها حدود چهل بسته از انواع میوه‌ها برای شاد کردن دل‌ دوستانشان آماده کردند و این‌گونه آموختند که می‌توان در سخت‌ترین شرایط نیز جوانمردی را به‌عنوان میراث گران‌بهای فرهنگ اسلامی ایرانی حفظ نمود و روحیه جوانمردی و مردانگی را در وجود خود نهادینه کرد.

باید قدردان آموزگاری باشیم که در کنار آموزش دودوتاچهارتای ریاضی،  فتوت و مردانگی را نیز برای دانش‌آموزانش دیکته کرد تا مبادا تعطیلی مدارس منجر به تعطیلی پرورش نسلی باشد که قرار است فردای ایران بزرگ را بسازد باید با تمام وجود به او بگوییم خانم ظهیری، معلم کلاس چهارمی‌ها دست‌مریزاد و خدا قوت!

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول