اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

روحانی: کار دولت قابل قبول است/ دست کسی را که بهتر از این دولت عمل کند می‌بوسیم

رئیس جمهور گفت: به نظر من با شرایطی که داشتیم کار دولت ارزشمند و قابل قبول است. دولت همه توان خود را به‌کار گرفته تا مردم زندگی آرامی داشته باشند.

روحانی: کار دولت قابل قبول است/ دست کسی را که بهتر از این دولت عمل کند می‌بوسیم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز چهارشنبه چهارم فروردین در جلسه هیات دولت گفت: سال ۱۴۰۰ را به ملت بزرگ و فهیم ایران اسلامی مجددا تبریک می‌گویم. این اولین جلسه دولت در سال ۱۴۰۰ است و البته جلسات دیگر اقتصادی، اشتغال و دولت الکترونیک را انجام دادیم.

وی ادامه داد: دولت در طول ۱۷ هفته‌ای که تا پایان دوره خود در پیش رو دارد یک روز را تعطیلی نخواهد داشت. کرونا و تحریم این دو هدف مهم ما است.

رئیس جمهور اظهار داشت: در این چهارماه تلاش می‌کنیم تا تحریم ظالمانه از روی سر مردم بر داشته شود. معتقدیم اگر ۵+۱ به میدان بیایند و به تعهدات خود عمل کنند ما هم به همه تعهدات برجامی خود بر می‌گردیم.

*** رهبر انقلاب بهانه را از 1+5 گرفت

روحانی تصریح کرد: این یک کلام و نکته مهمی است ما به دنیا می گوییم علی رغم سه سال تحریم ظالمانه ما به برجام باز می‌گردیم و فعلا هم قصد نداریم مساله خسارت را مطرح کنیم، مسئولین کشور به وقت خود آن را دنبال خواهند کرد. کلام رهبر انقلاب درباره تحریم ها کاملا واضح و روشن است و بهانه را از 1+5 برداشته است و به عنوان بالاترین مقام کشور ما با لحن و بیان صریحی گفته اند که اگر آنها جدی و واقعی به تعهدات برگردند ما هم به همه تعهدات خود بر می‌گردیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: امسال، سال کرونا است و ما توصیه به سفر نمی‌کنیم. ما هنوز در مخمصه و مشکلات کرونا هستیم. امیدوارم در ماه‌های آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

وی بیان داشت: هدف مهم دیگری هم مقام معظم رهبری برای سال جدید بیان کردند که باز هم تولید است. تولید برای ما مهم است. یک بخشی از ارزش پول ملی مربوط به مسائل داخلی مانند تورم و بخشی هم خارجی است. 

*** بعد از ترامپ تغییری ندیدیم

رئیس جمهور اظهار داشت: در سال ۹۹ علی رغم اینکه سال سختی بود و سال تحریم شدید، جنگ شدید و اقدامات ترامپ بود و بعد از آن هم ما تغییری را ندیدیم اما این همه افتتاحی که در سال گذشته صورت گرفت و من فقط پنجشنبه ها را می‌گویم اینها افتتاح‌های بسیار مهمی بود. 

وی ادامه داد: به پالایشگاه بید‌بلند نگاه کنید، ۳.۵ میلیارد دلار برای آن هزینه شد و یک شهر است. ما تا پایان این دولت بازهم افتتاح‌های مهم خواهیم داشت. ما در سالی که گذشت در تولید تلاش کردیم. بسیاری از افتتاح‌های مهم ما مربوط به سرمایه‌گذاری‌هایی بود که در سال‌هایی انجام شد که کمی گشایش انجام شده بود. حرف اول در تولید؛ سرمایه، تکنولوژی و عدم انسداد مالی است. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انسداد مالی را باید از بین ببریم، اظهار داشت: بخشی از انسداد برای تحریم است و بخشی دیگر برای مشکلات دیگر است، مثلا ما یک لایحه را چند سال است که داده‌ایم و باید این گیرها را رفع کنیم. لذا باید انسداد را از بین ببریم. اینها اساس کار است. بحمد الله در زمینه فناوری و نوآوری کارهای خوبی در کشور ایجاد شده است.

روحانی افزود: عاملی که باعث می‌شود تولید شروع شود تقاضا است. شروع تولید از تقاضا و مشتری است. ما نیازمند تقاضا هستیم. تقاضا چگونه درست می‌شود؟، مردم باید در رفاه باشند و اگر اینطور نباشد تقاضا از بین می‌رود. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بودجه ۹۳ درصد تحقق پیدا کرده است، تصریح کرد: در بخش‌های عمرانی این بودجه نسبت به سال ۹۸، پنجاه درصد افزایش داشته است. به نظر من با شرایطی که داشتیم کار دولت ارزشمند و قابل قبول است. دولت همه توان خود را بکار گرفته تا مردم زندگی آرامی داشته باشند.

*** وزارت صمت بگذارد بازار چهار ماه ثبات داشته باشد

وی با اشاره به ثبات در بازار سرمایه، تصریح کرد: من از وزارت صمت می‌خواهم بگذارید این چهارماه بازار ثبات داشته باشد. هرچه قرار بوده گران شود در سال ۹۹ گران شده است. مقام معظم رهبری باز هم بر تولید تاکید کردندحتما ما هم مساله تولید را دنبال می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: بخشی از موانع تولید دست ما است یعنی دولت باید آن را رفع کند، بخشی از آن دست قوای دیگر است. بخشی از موانع سرمایه گذاری است و یک جاهای دیگری باید رفع کنند و امنیت سرمایه‌گذاری لازم است که بخشی از آن دست دولت و بخش دیگری هم در دست نیروهای امنیتی و قوه قضائیه است.  

*** نگوئیم اگر ما نگوئیم فلان شبکه ماهواره زودتر می‌گوید، حرف دروغ دیر و زود ندارد، او بیجا می‌کند حرف دروغ می‌زند

رئیس جمهور اظهار داشت: همه باید دست در دست هم دهیم که هم بتوانیم امنیت سرمایه گذاری ار تامین کنیم و هم بتوانیم کاری کنیم که مردم احساس کنند شرایط امید بخش برای اینده است. شرایط ما شرایط امیدبخش است و وحدت خود را حفط کنیم و تخریب و سیاه‌نمایی نکنیم، تبلیغات سوء را انجام ندهیم و نگوئیم اگر ما نگوئیم فلان شبکه ماهواره زودتر می‌گوید، حرف دروغ دیر و زود ندارد، او بیجا می‌کند حرف دروغ می‌زند. ما نگوئیم چون عقب می‌افتیم از آن ما تندتر علیه دولت انتقاد کنیم که مشتری ما بیشتر شود.

*** مقدمه انتخابات تخریب دولت نباشد

روحانی اضافه کرد: الان هم که در مسیر انتخابات هستیم، مقدمه انتخابات تخریب دولت نباشد. هر کسی بگوید چکار می‌کنم، بگوید از این دولت بهتر کار می‌کنم، اهلاً و سهلاً؛ دست آن کسی که بیاید و بهتر از این دولت عمل کند را می‌بوسیم.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سال ۱۴۰۰ را مجددا به ملت بزرگ و فهیم ایران اسلامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. این اولین جلسه دولت در سال ۱۴۰۰ است. البته جلسات دیگری، جلسات اقتصادی، اشتغال و دولت الکترونیک را در روزهای قبل برگزار کردیم و قدم‌های اولیه را در این راه برداشتیم.

باز هم تاکید می‌کنم دولت در طول ۱۷ هفته‌ای که تا اتمام کار و فعالیت خود پیش رو دارد، یک روز تعطیلی نخواهد داشت. ما با همه توان از همه روزها، از همه ساعت‌ها برای پیشرفت کشور استفاده خواهیم کرد؛ برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و برای آغاز فعالیت‌هایی که برای کشور ضروری می‌دانیم. مخصوصا دو هدفی که قبلا هم اعلام کرد، کرونا و تحریم، این دو هدف مهم ما در این چهار ماه است. هر روز دنبال خواهیم کرد برای اینکه تحریم ظالمانه از روی سر مردم برداشته شود. یک دقیقه را هم در این زمینه از دست نخواهیم داد و معتقد هستیم که اگر طرف مقابل یعنی همه کشورهای ۱+۵ تصمیم بگیرند که به میدان بیایند و حاضر شوند به همه تعهدات خود عمل کنند، همانطور که چند بار مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، اگر آنها دست از تحریم بردارند و برای ما روشن شود این کار واقعی است، ما هم به همه تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم.

به نظرم این یک کلام و نکته بسیار مهمی است، یعنی به دنیا می‌گوییم به خاطر سه سال ظلمی که به ما شد، در عین حال حاضریم اگر تعهد کامل از طرف شما ببینیم به تمام تعهدات‌مان برگردیم. فعلا هم قصد نداریم مساله خسارت‌ها را مطرح کنیم که در این سه سال چقدر به ما خسارت زده شده، اینها بحث‌های بعدی است که سر جا و وقت خودش مسئولین کشور آن را دنبال خواهند کرد. اما کلام، کلام کاملا واضح و روشنی است. به نظرم سخنان مقام معظم رهبری بهانه را از دوش آنها برداشته، آنها بهانه‌ای ندارند که بگویند ما ممکن است به تعهدات‌مان عمل کنیم، اما شما عمل نکنید. دیگر بالاترین مقام کشور ما با یک لحن و بیان بسیار صریحی گفتند اگر شما به تعهدات به طور واقعی و جدی برگردید، ما هم به همه تعهدات برمی‌گردیم، حتی یک مورد را ایشان استثنا نکردند بگویند مثلا این یک مورد را برنمی‌گردیم، نه کلاً.

پس معیار بین ما و شما برجام است. شما به کل برجام عمل کنید و ما هم به کل برجام عمل می‌کنیم. این هدف اول ما در این چهار ماه است. این را دنبال خواهیم کرد. البته بار اصلی بر دوش وزارت امور خارجه است، اما در عین حال همه بخش‌های دولت در این زمینه باید همکاری، کمک و کار کنند. بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارتخانه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی، همه در این راه آماده‌ایم.

می‌خواهم به مردم عزیز ایران قول بدهم که شما فکر نکنید چون چهار ماه، چهار ماه و نیم از فرصت ما مثلا باقی هست، یک ذره در راه منافع ملی کمی کندتر حرکت خواهیم کرد، امکان ندارد. همانطور که در سال ۹۲ شروع کردیم با همان روحیه و تلاش، یک روز هم برای ما فرق نمی‌کند. تا روز ۱۲مرداد انشاءالله تلاش و کار خواهیم کرد. بسیاری از پروژه‌ها هست که تکمیل می‌شود و به اتمام می‌رسد و در زمینه برداشتن تحریم هم همه توان خود را به کار خواهیم گرفت.

در زمینه کرونا هم همینطور، در زمینه کرونا همه تلاش‌مان را انجام خواهیم داد. البته کرونا در سال ۹۹ خسارت‌های بسیار زیادی بر ما وارد کرد. اواخر سال ۹۸ هم بود، ولی عمدتا سال ۹۹، هنوز هم با خسارت‌های کرونا مواجه هستیم.

این همه مردم که در ایام عید با خودروهای خود به قصد سفر به راه افتادند، وقتی نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنیم مثلا مردم الان از حد طبیعی بالاتر سفر می‌روند. امروز در دولت وزیر گردشگری به صراحت گزارش داد و گفت تخت‌های هتل‌های ما، مراکز اقامتی ما فقط ۲۵ درصد اشغال است، ۷۵ درصد در ایام عید خالی است. پس هنوز کرونا در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد.

دیروز فرمانده راهور گفت امسال نسبت به سال ۹۸، ۱۶ درصد سفر کم شده است. در ۹۸ هم به خاطر سیل سفر کم شده بود. الان به طور متوسط اگر شرایط عادی بود، حتما ۳۰ درصد سفر کم شد، پس باز هم سفر کم است. علیرغم اینکه البته به سفر توصیه نمی‌کنیم، سال، سال کروناست و عزیزان ما هر چه کمتر سفر بروند بهتر است. اگر هم در یک سفری که هستند خدای ناکرده مراعات نشود، تاوان سنگینی باید پرداخت کنیم. انشاءالله آنهایی هم که به سفر رفتند حتما اصول بهداشتی را مراعات می‌کنند. پس ما هنوز در مخمصه و مشکلات کرونا هستیم. در عین حال همه توان‌مان را به کار می‌گیریم.

امیدواریم مساله واکسن، هم واکسن خارجی، هم واکسن داخلی شرایطی باشد که در ماه‌های آینده شرایط بهتری از امروز داشته باشیم.

این دو هدف دو هدف اصلی بود که از قبل گفتیم و دنبال کردیم و دنبال می‌کنیم. اما در عین حال یک هدف مهم دیگری هم مقام معظم رهبری برای سال جدید تاکید کردند که باز هم موضوع تولید است. تولید برای ما خیلی اهمیت دارد. یعنی اگر بخواهد اقتصاد ما حرکت کند و اشتغال ما در مسیر درست قرار بگیرد، اگر بخواهد وفور در بازار تحقق پیدا کند، اگر قیمت‌ها بخواهد متعادل شود، حتی ارزش پول ملی ما، یک بخشی از ارزش پولی ملی، مربوط به مسائل داخلی و تورم و تولید می‌شود و یک بخشی از آن مربوط به ارز خارجی می‌شود، اینها هر دو تاثیر بسزا دارد. البته در شرایط فعلی ارز خارجی خیلی مشهود است. ارز خارجی وقتی به اندازه کافی در اختیار ما نیست، گران می‌شود و این دو دو تا چهارتای اقتصاد است. عرضه و تقاضا الفبای اقتصاد است. وقتی تقاضای چیزی زیاد است، عرضه هم کم است، گران می‌شود، خیلی طبیعی است.

ارز گران می‌شود و وقتی ارز گران می‌شود، ارزش پول ملی ما پایین می‌آید. تولید هم همینطور است. تولید هم اگر پایین بیاید، ارزش پول ملی ما پایین می‌آید. یعنی یک کالایی که یک قیمت A دارد وقتی تولید پایین بیاید آن قیمت A ترقی می‌کند و بالا می‌رود چون تولید کم می‌شود و ارزش پول ملی ما باز هم پایین می‌آید. پس از هر نظر باید به مساله تولید بسیار توجه کنیم، تولید برای ما بسیار مهم است.

رهبری فرمودند که امسال هم به پشتیبانی تولید و هم به رفع موانع تولید توجه کنیم. هر دوی اینها حائز اهمیت است. لذا از اولین جلسه‌ای که روز اول فروردین، جلسه اقتصادی گذاشتیم، روی همین موضوع بحث کردیم.

سال ۹۹ سال بسیار سختی برای ما بود. یعنی بعدها اقتصاددان‌ها بنشینند، آنهایی که در مسائل سیاسی، اجتماعی کار می‌کنند، همه ابعاد قضیه را مدنظر قرار دهند. سال ۹۹ سال بسیار سختی بود. تحریم شدید، جنگ اقتصادی شدید، اقدامات غیرانسانی دولت ترامپ بعد هم که هنوز تغییر محسوسی نمی‌بینیم، تغییری ایجاد نشده است.

در سال ۹۹ خیلی به مردم فشار وارد آمد، اما در عین حال این همه افتتاحی که در سال گذشته صورت گرفت، فقط افتتاح پنجشنبه‌ها را می‌گویم، خیلی پروژه‌ها در طول هفته افتتاح می‌شد، در استان‌ها افتتاح داشتیم، وزرا و دیگران هم طرح‌های زیادی را افتتاح کردند. افتتاح خیلی زیاد بود. یک بخشی از آنها را خودم در روزهای پنجشنبه بر این افتتاح نظارت می‌کردم، معروف به پنجشنبه‌های افتتاح که انشاءالله امسال هم داریم. از همین فردا پنجشنبه افتتاح‌ها شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. پنجاه و نهمین افتتاح فردا پنجشنبه خواهد بود و انشاءالله ادامه خواهد یافت. افتتاح‌های خیلی مهمی داشتیم در آب، برق، این همه سدها و تصفیه‌‌خانه‌ها و فاضلاب، این همه آب و برق برای روستاها، این همه نیروگاه‌ها، این همه بخش‌های نفت که تولید نفت ما را در بخش‌های مختلف بالا برد، تولید گاز افزایش پیدا کرد، تولید محصولات پتروشیمی که افزایش یافت.

بعضی چیزها واقعا افتتاح شد، ارزش یکی از پروژه‌هایی که افتتاح کردیم ۳.۵ میلیارد دلار بود. یعنی برای افتتاح پالایشگاه گاز بیدبلند ۳.۵ میلیارد دلار هزینه کردیم. این پالایشگاه یک شهر است. وقتی به پالایشگاه بیدبلند در فضای مجازی نگاه کنید یک شهر است، یک شهر درست شده است، کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

در همین روزهای آخر سال ۹۹ چهل و نهمین سد را افتتاح کردیم. کار بزرگی است. به هر حال در این دولت ۴۰ سد افتتاح شده و چند سد دیگر افتتاح می‌شود. ۵۶ یا ۵۷ سد تا پایان دولت افتتاح خواهد شد.

در مسایل دیگر هم همینطور است، راه، راه آهن و مسکن کارهای بزرگی صورت گرفته، اقدامات بسیار بزرگی صورت گرفته است. انشاءالله در همین چند ماه تا پایان این دولت افتتاح‌های بسیار مهم خواهیم داشت. افتتاح‌ها مثل افتتاح آب در شرق کشور که تاریخی بود. این افتتاح انجام گرفت و مراحل بعدی آن هم انجام می‌گیرد.

آنچه راجع به دریاچه ارومیه و احیای این دریاچه در همین ماه‌های پیش رو انجام خواهد شد، یا پروژه خط لوله نفت از گوره به جاسک که انجام می‌گیرد. اینها طرح‌های مهم و بزرگی است که انجام می‌گیرد. در راه آهن و جاده افتتاح  داریم، در مساله سلامت برای افتتاح 11 هزار تخت بیمارستانی آمادگی داریم، تجهیزات آن را بتوانیم برسانیم، بقیه چیزهای آن آماده است. کار بسیار بزرگ و عظیمی انجام گرفته است.

در سالی که گذشت، در تولید تلاش کردیم، منتها مردم ما بدانند بسیاری از افتتاح‌های مهم ما مربوط می‌شود به سرمایه‌گذاری در آن سال‌هایی که گشایشی حاصل شد، سال ۹۴، ۹۵، ۹۶ گشایش‌هایی که حاصل شد، آثار آن را در ۹۸، ۹۹ دیدیم و در سال ۱۴۰۰ که امسال است، انشاءالله می‌بینیم. باز هم باید گشایش ایجاد کنیم.

بدانید در تولید حرف اول را سرمایه می‌زند. هیچ چیز جای سرمایه را نمی‌گیرد، حرف اول سرمایه است، حرف دوم تکنولوژی است. اینها برای تولید اساس است. البته حرف سوم هم تعامل سازنده با جهان است. باید بتوانیم با دنیا مبادله کنیم. آنچه می‌خواهیم بخریم بیاوریم، آنچه لازم داریم صادر کنیم، بتوانیم صادر کنیم. برای تعامل سازنده هم شرایطی وجود دارد. شرایط سیاسی و اقتصادی وجود دارد. بانکها باید بتوانند با هم کار کنند. اگر کسی که از خارج می‌خواهد بیاید سرمایه‌گذاری کند، اول صحبت او این است که پولم را چطور بیاوریم و چطور ببرم؟ این آغاز است، اولین حرف است. کسی که می‌خواهد بیاید در کشور سرمایه‌گذاری کند مثلا می‌گوید یک میلیارد دلار می‌خواهم پول بیاورم، چطور بیاورم. هر وقت خواستم سود آن را ببرم، چطور ببرم؟ اگر این انسداد باشد هم برای آوردن هم برای بردن، سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. باید انسداد را از بین ببریم. یک بخشی از آن برای تحریم است، ‌یک بخشی هم مشکلات دیگر است. مثلا لایحه دادیم، چند سال این لایحه هنوز در گیرودار است، باید اینها را تمام کنیم، باید روابط بانکی‌مان را درست کنیم، اینها اساس کار هست.

بحمدالله در زمینه فن‌آوری و نوآوری حرکت‌های بسیار خوبی در کشور شروع شده است. کارخانه‌های نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان را که می‌بینیم، در همین بخش سلامت دیدیم چه تحولی ایجاد شد. عید پارسال برای دستکش، ماسک برای همه اینها مشکل داشتیم. برای بخش‌ها، ببینید این یک سال چه اتفاقی افتاده است؟ یکی دو آمار برای مردم می‌خوانم که توجه کنند.

نرخ رشد تولید ماسک تنفسی سه لایه ۱۳ هزار و ۴۰۰ درصد است، از سال قبل تا الان ۱۳هزار درصد است. ببینید چه رشدی این تولید پیدا کرده است. یا فرض کنید در ماسک ان.۹۵ رشد ما ۲۱ هزار درصد است. این رشدها، رشدهای معمولی نیست. یک رشد فوق‌العاده است. یا تولید گان‌ها و لباس‌های یکسره ۲۷ هزار درصد افزایش پیدا کرده است.

اساساً برای تولید آنچه مورد نیاز کشور بوده یک حرکت فوق‌العاده‌‌ای انجام گرفته است. تولید در بخش سلامت، تولید در بخش سلامت اولویت ما بوده است. یعنی در داروسازی، در تجهیزات پزشکی باز هم امسال تولید در بخش سلامت اولویت یک ما هست. اولویت دوم ما مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری مردم است. البته بقیه‌ چیزها را هم نیاز داریم.

یک بخش، بخش تولید است که ارز ما را تامین می‌کند. ارز ما چگونه تامین شد؟ چگونه توانستیم کالاهای مورد نیاز را وارد کنیم؟ چگونه توانستیم دارو را وارد کنیم؟ چگونه توانستیم نهاده‌های دامی را وارد کنیم، آنچه نیاز داشتیم؟ بخش نفت ما که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کرد، بخش‌های دیگر آمدند، پتروشیمی، فولاد و مس آمد، بخش‌های دیگر به میدان آمدند. اینها درست است به ظاهر مواد غذایی نیست، اما همه به هم وصل است. اینهاست که ارز ما را تامین می‌کند. ارز ماست که مواد اولیه را تامین می‌کند. مواد اولیه است که تولید را به حرکت درمی‌آورد و همه اینها تقاضا، اگر همه چیز تولید کنید، اما تقاضا نباشد چه کار می‌کنید؟ یا باید تقاضای داخلی داشته باشید یا باید بازار صادراتی. آن عاملی که باعث می‌شود تولید شروع شود، تقاضاست. تقاضا نباشد اصلا تولید شروع نمی‌شود. شما چیزی تولید کنید که هیچ‌کس نخرد، در عقل طرف شک می‌کند که چیزی تولید کند که اصلا مشتری نداشته باشد. اول مشتری و تقاضاست، یا تقاضا بازار بیرون است یا بازار داخلی است. فرقی نمی‌کند به هر حال تقاضا نیاز داریم که تولید را به حرکت دربیاورد.

تقاضا چطور درست می‌شود؟ مردم باید در رفاه باشند. اگر مردم نتوانند برای زندگی روزمره خود آنچه نیاز دارند تهیه کنند، اشتغال نباشد، درآمد نباشد، خود به خود تقاضا کم می‌شود، تقاضایی نخواهد بود. بعضی از تقاضاها ضرورت‌های زندگی مردم است. دارو و غذا از آنهاست، ضروریات اولیه است که باید تامین کنیم. در این هم باید سرمایه‌گذاری و کار کنیم.

در سال ۹۹ که سال بسیار سختی بود، می‌خواهم از بخش اقتصاد، از سازمان برنامه و بودجه، از وزارت کار، از همه اینها تشکر کنم. آماری که سازمان برنامه و بودجه روز آخر سال ۹۹ برای من فرستاد، نشان می‌دهد، اولا بودجه‌ای که بنا بود در سال ۹۹ متحقق شود، ۹۳ درصد آن تحقق پیدا کرده است. ببینید در سال جنگ اقتصادی، کرونا و سختی بودجه ۹۳ درصد تحقق پیدا کرد. در شرایط عادی هم بهتر از این نمی‌شود، همیشه بودجه ۱۰۰ درصد تحقق پیدا نمی‌کند. همیشه ۸۰، ۹۰ درصد، کمتر یا بیشتر محقق می‌شود. ۹۳ درصد این بودجه تحقق پیدا کرده است.

بعد این بودجه در زمینه حقوق و مزایای کارکنان دولت، در مجموع آنچه خزانه به ما اعلام می‌کند ۴۸ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است. نسبت به یک سال ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است. در بخش صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی که اینها در یک ردیف هستند ۵۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کردند.

در بخش‌های عمرانی هم بالای ۵۰ درصد است که با یک محاسبه بالای ۶۰ درصد با محاسبه خزانه بالای ۵۰ درصد، پس معلوم است دولت توان خود را به کار گرفته که مردم ذره‌ای احساس راحتی کنند. این معنایش آن نیست که وضع مردم خوب است، این معنایش این نیست. ۴۸ درصد، ۵۴ درصد، ۵۰ درصد و اینهایی که گفتم، یعنی دیگر وضع مردم بسیار خوب شده! این توان دولت بوده است. به نظرم با شرایطی که داشتیم کار دولت کار ارزشمند و قابل قبول بوده است، ولی بیش از اینها می‌خواستیم. اگر شرایط ما کرونا و تحریم نبود، اصلا این آمارها در شرایط کرونا و تحریم است که به آن رسیدیم و بسیار مهم است.

برای مردم عادی هم، چه وام‌هایی که در سال ۹۹ پرداخت کردیم، چه حمایت از کسب و کارهایی که صدمه دیده بودند، یک میلیون وامی که به افراد یارانه‌بگیر اختصاص دادیم و به آنها پرداخت کردیم، برای اقشاری که دچار مشکل بودند، یک سه ماه و یک چهار ماه، هفت ماه به اینها برای هر نفر ماهی ۱۰۰هزار تومان پرداخت کردیم، به خاطر شرایط کرونایی به نزدیک ۳۵ میلیون نفر جمعیت پرداخت کردیم. در مساله سهام عدالت دو قسط ۳۰ درصد آزاد شد و پول آن پرداخت شد و اخیراً سود این سهام به اینها پرداخت می‌شود.

در بخش بازار سرمایه که مردم وارد شدند، درست است که بعضی‌ها دچار مشکل شدند، ولی در کل بازار سرمایه ما در ماه‌های آخر ثباتی گرفت. امیدواریم، یعنی همه ما باید تلاش کنیم و امسال کاری کنیم مردم احساس راحتی بیشتری کنند.

خواهش می‌کنم از وزارت صمت، وزارت کشاورزی، روز یکشنبه هم تاکید کردم، این چهار ماه بگذارید بازار ثبات داشته باشد. یعنی هر چه بنا بوده گران شود در ۹۹ گران شده و بگذاریم این چهار ماه ثبات داشته باشد. هم وزارت کشاورزی و هم وزارت صمت تمام توان خود را باید به کار بگیرند که مردم یک شرایط بهتری را احساس کنند.

مقام معظم رهبری باز هم روی تولید تاکید کردند. حتما مساله تولید را باز هم دنبال می‌کنیم. البته بخشی از موانع تولید ما هست که دولت باید آنها را رفع کند، بخشی از آن دست قوای دیگر است، بخشی از موانع، موانعِ سرمایه‌گذاری است، جاهای دیگر باید حل کنند. امنیت سرمایه‌گذاری لازم است، بخشی از امنیت سرمایه‌گذاری دست دولت است و بخشی از آن دست نیروهای امنیتی است، بخشی هم دست قوه قضاییه است. همه باید دست به دست هم بدهیم، هم امنیت لازم را ایجاد کنیم، هم بتوانیم کاری کنیم که مردم احساس کنند شرایط شرایطِ امیدبخش برای آینده است.

باز هم تاکید می‌کنم شرایط ما شرایطِ امیدبخش است. وحدت‌مان را حفظ کنیم، همدیگر را تخریب نکنیم، سیاه‌نمایی نکنیم، تبلیغات سوء انجام ندهیم، نگوییم اگر ما نگوییم، فلان شبکه ماهواره‌ای زودتر از ما می‌گوید، حرف دروغ که زود و دیر ندارد، او بیجا می‌کند که حرف دروغ می‌زند، آن وقت می‌گوید عقب نیفتیم چون او به دولت انتقاد می‌کند، ما تندتر انتقاد کنیم که مشتری ما بیشتر شود. اینطور مشتری برای شما درست نمی‌شود، شما حرف حق و واقعیت بزنید آن مشتری را هم خداوند به موقع درست می‌کند.

الان هم که در مسیر انتخابات هستیم و امسال انتخابات یکی از مسائل مهم ما هست. مقدمه انتخابات تخریب دولت نباشد. هر کسی بیاید بگوید من چه کار می‌کنم، از این دولت بهتر عمل می‌کنم. اهلاً‌ و سهلاً، دست او را می‌بوسیم که بیاید بهتر از این دولت عمل کند.

ما هم تلاش می‌کنیم تا موقع دولت بعدی انشاءالله هم کرونا تا حد زیادی مهار شود و هم تحریم گشایش پیدا کند. همه تلاش‌مان را تا روز آخر انجام می‌دهیم. پس در بحث انتخابات دنبال تخریب نرویم. دنبال جذب مردم و آمدن مردم برویم.

و آخرین نکته‌ای که می‌خواهم اشاره کنم و می‌خواستم در آغاز با این نکته شروع کنم، این است که هفته آینده، هفته و روز عدل و امید جامعه ماست. یعنی دوشنبه هفته آینده روز میلاد حضرت ولیعصر امام زمان (ارواحنا له‌الفدا) است و افتخار ما این است، البته همه امت‌ها منتظر امید و عدل هستند، یعنی این اختصاص به اسلام ندارد، وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ، همه کتاب‌ها، تمام انبیاء همین را گفتند. تمام کتابهای آسمانی همین را گفتند، گفتند پایان جهان پایان عدل و پایان نور است و همه باید به آینده جهان امیدوار باشند. این مخصوص اسلام نیست، مخصوص شیعه هم نیست، منتها ما خیلی مشخص‌تر، روشن‌تر، با اسم، با اسم پدر، با فامیل، با مشخصات، نحوه ظهور، علائم ظهور، دقیق‌تر حرف می‌زنیم، والا همه امید دارند، همه هم اعتقاد دارند، مهدویت، عدل، گشایش جهان، فرج، انتظار فرج، این مخصوص ما نیست، همه ادیان آسمانی انتظار فرج دارند و انشاءالله امیدواریم این روز بسیار فرخنده‌ای که در پیش داریم، موجب نشاط و حرکت و امیدواری ما باشد. مخصوصا آن امام عدلی که در کنار ما و حامی ما هست، دست ما باید به سوی او دراز باشد و از برکت وجود او می‌توانیم حرکت پرشتاب‌تری داشته باشیم.

انشاءالله کاری کنیم که سال ۱۴۰۰ برای همه ما، برای امت‌های اسلامی، برای همسایگان ما، برای همه آنهایی که نوروز را پاس می‌دارند، سال هجری شمسی یا قمری اسلامی را مورد تاکید قرار می‌دهند، انشاءالله سال بهتری باشد.

امسال هم درست است سال پایان قرن است، اما ۱۴۰۰ یعنی چهره قرن جدید، از نظر تقویمی ۱۴۰۰ پایان است و ۱۴۰۱ آغاز است، ولی ۱۴۰۱ از بین می‌رود و این ۱۴۰۰ جلوه دارد. ۱۴۰۰ یعنی آمدن شرایط جدید، قرن جدید، تحرک و نشاط جدید. انشاءالله همه در کنار هم بتوانیم از این سال پرنعمتی که خداوند با رحمت خود انشاءالله در اختیار ما قرار داده، از این سال پرنعمت استفاده کنیم و مردم ما هم بتوانند شرایط بهتری داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول