اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاخبار: چرا ریاض از القاعده به عنوان سلاحی علیه امارات در جنوب یمن استفاده می‌کند؟

عربستان سعودی وضعیت خوبی در یمن ندارد و در حال از دست دادن ائتلاف خود با امارات عربی متحده است و در حال حاضر، دست به دامن تروریستهای القاعده شده است.

الاخبار:  چرا ریاض از القاعده به عنوان سلاحی علیه امارات در جنوب یمن استفاده می‌کند؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پنجشنبه گذشته در جریان یک حمله غافلگیر کننده به عناصر گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب» -وابسته به امارات- در جنوب یمن، ۱۴ نفر از جمله شش غیر نظامی کشته شدند.

۱۲ ساعت پس از این حملات، منطقه «الخبر» واقع در شرق «ابین» نیز یک ایست‌وبازرسی دیگر متعلق به گروه مذکور هدف قرار گرفت و در پی آن، پنج عنصر از این گروه کشته و زخمی شدند.

روزنامه الاخبار لبنان درباره این حملات گزارش داد، در حالی که عناصر انتقالی مدعی هستند که عناصر اخوانی «الاصلاح» در پس این حملات قرار دارند، ولی منابع ویژه خبر دادند که القاعده عامل این حملات است.

به گفته این منابع، عناصر القاعده به این دلیل مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفتند که چند غیر نظامی در این حملات کشته شدند. کمااینکه با این اقدام، حضور آنان در مناطق تحت اشغال نیروهای دولت مستعفی یمن (وابسته به عربستان سعودی) فاش نشود.

منابع مذکور تصریح کردند، القاعده از اواخر سال گذشته، در حال تجهیز نیروهای خود بود و قطعا چنین حملاتی در جنوب یمن و ابین، به سود نیروهای تحت حمایت ریاض خواهد بود.

به گفته این منابع، اگر این عملیاتها با همین روند ادامه یابد، عناصر انتقالی مجبور خواهند شد مواضع خود را تقویت کرده و نیروهای خود را از این مناطق خارج کنند.

این منابع این سؤال را مطرح کردند که چرا عاملان این حملات، آزادانه و بدون هیچ هراسی در مناطق تحت اشغال ریاض، تردد می‌کنند؟ البته باید به همکاری القاعده با عناصر وابسته به ریاض در درگیریهای ابین اشاراه کرد.

به گزارش این روزنامه، به همین دلیل بعید نیست که القاعده بنا به درخواست عربستان سعودی، این حملات را علیه عناصر وابسته به امارات صورت داده باشد تا این عناصر را تنبیه کند.

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی برای حفظ توافق ریاض و از بیم افزایش نفوذ امارات در جنوب، از اهرم القاعده استفاده می‌کند؛ زیرا «عید روس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی گفته بود که آزادی مأرب توسط انصارالله به معنای آغاز گفت‌وگو بین شمال و جنوب یمن خواهد بود.

الاخبار تأکید کرد، چنین گفت‌وگویی زیر پا گذاشتن تمامی خطوط قرمز ریاض و پذیرش انصارالله به عنوان یک قدرت مشروع در شمال یمن است. ریاض هم به خوبی می‌داند که آزادی مأرب، موقعیت این کشور را در جنوب تضعیف خواهد کرد.

در پایان این گزارش آمده است، در صورت آزادی مأرب، عناصر انتقالی خواهند توانست استانهای شبوه و «وادی حضرموت» را اشغال کنند. این استانها، آخرین مناطق نفوذ ریاض در یمن است که در صورت از دست دادن آن، پرونده یمن به صورت کامل از دست این کشور خارج خواهد شد. بنابراین حملات اخیر القاعده، عاملی برای این است که بخشهایی از جنوب یمن، در ضمن نفوذ ریاض قرار داشته باشد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول