اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

باید برای تحقق نام سال «خودباوری» را از مدارس و دانشگاه ها آغاز کنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر می خواهیم واقعا به نام سال جامه عمل بپوشانیم باید به خودباوری برسیم، گفت: برای دستیابی به خودباوری نیاز داریم که فرهنگ سازی را از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز کنیم.

باید برای تحقق نام سال «خودباوری» را از مدارس و دانشگاه ها آغاز کنیم

مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، در رابطه با چگونگی تحقق نام سال، گفت: پیشنهادات مقام معظم رهبری همواره دارای جامعیت بوده و در چند سال گذشته نیز این پیشنهادات به تولید بر می‌گردد اما متأسفانه گویا هنوز اهمیت و ضرورت این امر برای مسؤولان نهادینه نشده است.

وی با بیان اینکه اگر انسان به چیزی اعتقاد داشته باشد حتما آن را عملی می‌کند، عنوان کرد: بر اساس پیشنهاد مقام معظم رهبری، جامعه اسلامی باید مستقل باشد تا هیچ مستکبری نتواند به آن جامعه زور بگوید چرا که اگر وابسته باشیم مستکبران می توانند از طریق تحریم‌ها به ما فشار وارد کنند بنابراین باید به خودباوری و استقلال دست یابیم اما متاسفانه گویا برخی مسؤولان هنوز به این موضوع اعتقادی ندارند.

* خودباوری مهم ترین ابزار برای دستیابی به تولید ملی

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف راهکار دستیابی به خودباوری را فرهنگ سازی در کودکان و جوانان برشمرد و اظهار داشت: ما باید نهادینه سازی خودباوری را از مدارس و دانشگاه ها آغاز کنیم تا به کودکان و جوانان ما القا شود که ما می‌توانیم و کشورهای دیگر هیچ امتیاز فکری نسبت به ما ندارند.

گلشنی گفت: تنها چیزی که کشورهای پیشرفته دارند خودباوری است، بنابراین ما نیز باید به خودباوری کامل برسیم زیرا تا خودمان را باور نداشته باشیم به دنبال رفع نیازهایمان در داخل نیستیم و برای این امر باید شایسته سالاری در کشور باشد اما در حال حاضر به این صورت نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه نباید در تولید علم متوقف شویم، ادامه داد: غربی‌ها توسط عواملشان مسأله وابستگی را در محیط‌مان به راه انداخته‌اند و ما نیز به فکر خودباوری نیستیم، باید به خودمان ایمان داشته باشیم تا علم و محصول تولید کنیم.

* راهکارهای تحقق نام سال

وی با بیان راهکارهای تحقق نام سال گفت: ابتدا باید به خودمان ایمان داشته باشیم و تأکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز همواره بر همین اصل بوده است، اما در حال حاضر به دلیل نبود اعتقاد به خودمان، برنامه‌ریزی‌ها نیز بر اساس تولید نبوده در حالی که باید سرمایه های مملکت صرف تولید شود.

گلشنی گفت: نقدینگی در بانک ها زیاد است در حالیکه این میزان نقدینگی باید به بخش تولید وارد شود، سود بانکی باید کم باشد تا مردم سرمایه خود را به بخش تولید وارد کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به دیگر راهکارهای تحقق نام سال عنوان کرد: یک راه این است که باید ریشه‌ها اصلاح شود و برای اصلاح ریشه ها باید شایسته سالاری داشته باشیم؛ راه دیگر اینکه اهل علم نباید منفعل باشند، باید دردها را بگویند تا حکومت، آنها را درمان کند؛ ما کار زیادی در راستای تولید انجام ندادیم و باید امسال با کمک یکدیگر در این جهت قدم برداریم.

به گفته گلشنی، سکوت اهل علم به تولید ضربه می زند بنابراین باید اهل علم به میدان عمل آمده و با یادآوری مشکلات به مسؤولان در راستای رفع مشکلات و افزایش تولید ملی گام بردارند.

وی با بیان اینکه نگاه به غرب بالاترین لطمه را به ما وارد می‌کند، تأکید کرد: نباید حوادثی مانند شیوع یک ویروس ما را مجبور به تولید کند، البته این هم خوب است که در زمان بحران، مستقل باشیم و خودمان کارهایی را انجام دهیم اما پیش از رخ دادن حوادث نیز باید به موضوع تولید فکر کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول