اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

دولت مراقب باشد در قبال آمریکا دوباره عجله نکند و از یک سوراخ چند بار گزیده نشود

نماینده تهران در مجلس نهم گفت: بایدن در قبال تحریم‌های ایران در همان راستای سیاست ترامپ حرکت می‌کند، پس باید محتاط عمل کنیم چون انسان عاقل از یک سوراخ نباید چندبار گزیده شود.

دولت مراقب باشد در قبال آمریکا دوباره عجله نکند و از یک سوراخ چند بار گزیده نشود

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول سال جدید مبنی بر عجله در قضیه برجام، انجام همه تعهدات ایران و عدم تحقق تعهدات طرف مقابل گفت: یکی از خساراتی که دولت آقای روحانی به کشور و ملت ایران وارد کرد موضوع برجام بود؛ یعنی در واقع عجله کردند و همان موقع هم مقام معظم رهبری چندبار تذکر دادند که عجله نکنید، چرا که این یک بحث سنگین چندبعدی با ابعاد متفاوت است، اما متأسفانه دولت در برجام عجله کرد.

وی با اشاره به عجله دولت در برجام گفت: عجله دولت باعث شد اشکالات برجام رفع نشود؛ مکانیسم ماشه، و اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها اگر تعهدات خود را انجام ندهند چه می‌شود؟ از نکاتی بود که در برجام این موضوع به صورت روشن پیش‌بینی نشده است.

سلیمانی تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه تقدم و تأخر انجام تعهدات چگونه است؟ زیرا ایران تمام تعهدات خود را انجام داده بود، در حالی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها حتی یک تعهد خود را انجام نداده بودند؛ یعنی در جریان برجام، آمریکا حتی یک  تعهد خود را انجام نداد. 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم اضافه کرد: اینها نشانه آن است که در برجام عجله شد و واقعا هم عجله کردند و تمام بحث دولت هم متأسفانه کار سیاسی و انتخاباتی است. در حالی که یک مسئله بزرگ ملی مانند برجام باید با ملاحظات ملی انجام گیرد، نه ملاحظات انتخاباتی و یا نظر شخص رئیس‌جمهور.

سلیمانی خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی کشور، آقای رئیس‌جمهور دیگر نمی‌تواند در دوره بعد کاندید شود، حداکثر ۳ الی ۴ ماه فرصت بیشتر ندارند و در پایان دولت هستند و اگر پای میز هر مذاکره‌ای بروند، در واقع طرف مقابل می‌داند که این دولت در یک موضع بسیار ضعیفی قرار دارد، چون طول عمر آنها در حال اتمام است، لذا باید احتیاط کرد و گام‌ها را خیلی حساب‌شده برداشت.

وزیر ارتباطات دولت نهم بیان داشت: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و بعد از آن بیش از یک‌هزار تحریم علیه ایران تصویب و اجرا کردند، این دولت جدید آمریکا هم که آمده هیچ اقدامی نکرده است گرچه شواهد نشان می‌دهد در همان راستای سیاست ترامپ حرکت می‌کند، لذا قاعدتا عقل می‌گوید ما باید محتاط عمل کنیم و انسان عاقل از یک سوراخ نباید چندبار گزیده شود.

وی تأکید کرد: متأسفانه آقای روحانی در رابطه با بازگشت آمریکا به برجام یک کار سیاسی و انتخاباتی دارد انجام می‌دهد که بوی ضعف و ناتوانی از آن می‌آید و همه عقلا و کارشناسان و سیاستمداران این نکته را به دولت می‌گویند که عجله نکنند و طوری که دارید حرکت می‌کنید، دشمن شرور را شرورتر می‌کنید و امکان دارد یک اقدام دیگری علیه ملت ایران انجام دهند.

سلیمانی افزود: رهبر انقلاب، ملت و کارشناسان و سیاستمدار به دنبال این هستند هر چه زودتر تحریم‌ها برداشته شوند اصلا سیاست ایران برداشتن تحریم‌ها است و برجام هم قرار بود تمام تحریم‌ها را بردارد، لذا باید در این جهت باید حرکت کرد که تحریم‌ها برداشته شود و کار فردی نباید انجام شود.

وی در پایان با اشاره به  نقش مجلس در در برجام اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی باید در توافقات و مذاکرات نقش بیشتری داشته باشد و به نظر می‌رسد آقای روحانی همه اینها را کنار می‌گذارد و آقای جهانگیری هم که از طیف اصلاح‌طلبان است به دنبال تحمیل یک شرایط بسیار وخیم‌تر از برجام در کشور هستند و این بسیار نگران‌کننده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول