اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

معاون وزیر علوم: آموزش‌های مهارت‌محور در دستور کار همه دانشگاه‌ها قرار گرفت

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه پایه همه دستاوردهای علمی و امنیتی کشور آموزش است، گفت: امسال تولید آموزش‌‌های مهارت‌محور و همچنین ایجاد آموزش‌های جدید در دستور کار همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی قرار دارد.

معاون وزیر علوم: آموزش‌های مهارت‌محور در دستور کار همه دانشگاه‌ها قرار گرفت

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه حوزه آموزش‌های جدید در موضوعاتی که کشور در آینده به آن احتیاج پیدا می‌کند از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است، اظهار داشت: مهارت‌افزایی و وارد کردن آن به حوزه آموزش از ۲ سال قبل در دستور کار معاونت آموزش وزارت علوم قرار گرفته است که امسال با توجه به شعار سال موضوع مهارت‌افزایی در اولویت فعالیت‌های دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد چرا که بسیاری از دستاوردهای کشور مانند نانو و سیستم دفاعی از آموزش‌های مهارت‌محور دانشگاه‌ها نشأت گرفته است.

وی افزود: موضوع افق آینده که به رشته‌های بین رشته‌ای مربوط می‌شود، جهت‌گیری آینده علوم مختلف را می‌بیند و براساس آن آموزش‌های جدید را ترسیم می‌کند که این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و اکنون در حال اجراست. در واقع ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای در راستای افق به آینده از جمله فعالیت‌های اولویت‌دار وزارت علوم است که می‌تواند به نیاز آینده کشور  پاسخ دهد.

خاکی صدیق تصریح کرد: ‌در حال حاضر  آموزش‌های مهارتی تخصصی توسط دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی انجام می‌شود که آنها به‌روزرسانی سرفصل‌های دروس را در سال‌های ۹۸ و ۹۹ که دارای حجم زیادی بوده را انجام داده‌اند اما در دانشگاه‌های غیرمهارتی، موضوع مهارت‌افزایی در آنها متفاوت است چرا که این دانشگاه‌ها بیشتر به آشنا کردن دانشجویان با موضوع کارآفرینی می‌پردازند که این فعالیت‌ در قالب کارگاه‌های آموزشی در همه دانشگاه‌ها در حال انجام است و در سال جدید با قدرت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: تولید آموزش‌های مهارت‌محور در راستای شعار سال از اولویت‌های حوزه آموزشی وزارت علوم است که در این رابطه صدها دوره آموزشی تعریف شده است. در واقع از سال ۹۸ در دانشگاه‌های خوب کشور کارگاه‌هایی را  ایجاد کرده که در کنار فعالیت‌های آموزشی دانشجویان، در قالب یک پک آموزشی هر دانشجو می‌تواند در سایر رشته‌ها و علوم مختلف آموزش‌های لازم را ببیند که این کار با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت در حوزه فناوری نوآوری انجام شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  وزارت کشور گفت: دوره‌های آموزشی مهارت‌محوری دانشجویان در سال جدید با قدرت بیشتری انجام می‌شود اما با توجه به اینکه در سال گذشته با شیوع کرونا فعالیت‌های آموزشی در بستر مجازی دنبال شد هنوز ارزیابی دقیقی از آموزش‌های مهارت‌آموزی نداریم. این در حالی است که بعضی‌ دانشجویان در طی این یک سال فارغ‌التحصیل شده و برخی دیگر همچنان به تحصیل مشغول هستند.

وی افزود: در واقع باید بگویم تولید آموزش‌های مهارت‌محور قدم مثبتی برای دانشگاه‌ها است که می‌تواند در تحقیق شعار سال نقش محوری داشته باشد. چرا که علاوه بر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های کوچک هم در حوزه مهارت‌افزایی دانشجویان گام‌های خوبی برداشته‌اند.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول