به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، در سومین جلسه از جشنواره نوروزی کدومو انیمیشن پارک عجایب (سرزمین عجایب) مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه که با حضور میرسبحان سادات، روانشناس و رواندرمانگر و احسان کاوه، تهیهکننده و متخصص انیمیشن برگزار شد، انیمیشن سرزمین عجایب مورد نقد و بررسی قرار گفت.
کاوه در ابتدای این نشست اظهار داشت: پایه و اساس این انیمیشن بر مبنای روانشناسی کودک است، برداشت آزادی از آلیس در سرزمین عجایب ولی به لحاظ دانش روانشناسی و فنی به روز شده، این انیمیشن کار شرکتهای بزرگ انیمیشن سازی مثل پارامونت است که قدمت دیرینه ای دارد.
توجه به جلوههای روانشناسی کودک در انیمیشن های جدید
وی افزود: کار از لحاظ کیفی نمره بالایی دارد، دو نکته در این انیمیشن به لحاظ محتوایی خیلی مهم است، یکی اینکه در انیمیشنهای اخیر جلوههای روانشناسی کودک خیلی پررنگ شده و دوم اینکه تأکید بر دخترها و زنان توانمند و قدرتمند است.
این تهیه کننده و متخصص انیمیشن افزود: در سینمای آمریکا همواره شاهد جریان سازیها بوده ایم، مثلاً اوایل قرن جدید در کارهای اصلی و رسمی تر میبینیم که به شدت بر ارزش خانواده تأکید میشود. این نوع جریان سازیها برای ما جذاب است و باید در این باره مطالعات دقیقی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه فردگرایی در این انیمیشن خیلی زیاد است و میشود آن را نقد کرد، گفت: اما در انیمیشن میتوان آرزوها را ساخت و به عینیت رساند تا مردم با تماشای آن برای آینده و برای به عینیت رساندن آرزوهایشان انگیزه بگیرند. یعنی اگر ما میتوانستیم بر مبنای ارزش های خودمان تولیداتی داشته باشیم که بتواند آینده را روشن کند و موتور محرک جامعه باشد برد بزرگی را به دست میآوردیم.
در استفاده از مفاهیم دینی و ادبی در انیمیشن ها کم کاری داریم
کاوه تصریح کرد: مفاهیمی که غربیها با تلاش به دست میآورند ما به راحتی در دست داریم چرا که از کتب دینی، ادبی و معرفتی بهره مندیم اما متأسفانه کم کاری میکنیم.
در ادامه این نشست سادات اظهار داشت: پایه این انیمیشن مباحث روانشناسی و رشد کودک است. بعضی نکات آن عمیق است و خیلی جالب است که اینقدر به جزییات نیز پرداخته اند.
وی با بیان اینکه محوریت این انیمیشن بر سه بحث میچرخید، گفت: یکی موضوع فانتزی و تخیل و رویا و خلاقیت است که تم اصلی داستان هم همین است. محوریت بعدی موضوع ترس و مقابله با آن در دوران کودکی است مخصوصاً در دوره ای که ما در آن زندگی میکنیم، یعنی دوران کرونا. محور دیگر، موضوع خودباوری بود که کودک باید خودش را باور کند و خودش برای تغییر باید اقدام کند که آقای کاوه هم به این اشاره کردند که فرهنگ ما پر از مضامین اینچنینی است که ما نتوانسته ایم از آنها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مباحث جذاب این انیمیشن بحث همراهی پدر و مادر بود. این همراهی مادر با خلاقیت و رویاپردازی دخترشان، خیلی جالب بود که به خانوادهها کمک میکرد.
این روانشناس و روان درمانگر افزود: بچهها از سن 3 سالگی وارد تخیل پروری میشوند و این تخیل پر و بال پیدا میکند و حتی بعضیها به سمت ساختن دوست خیالی میروند. مرز بین خیال و واقعیت باید حفظ شود و اگر این مرز حفظ نشود نگران کننده است.
در ساخت انیمیشن در ابتدای راه هستیم
وی ادامه داد: اگر این مرز را حفظ کنیم، تخیل به کودک کمک میکند. همراهی مادر با فرزند در این انیمیشن باعث میشد که مرز رویا و واقعیت حفظ شود و کودک غرق در تخیل نشود. بعضی وقتها مصرف رسانه ای غیر معقول باعث میشود این مرز از بین برود چرا که برخی خانوادهها ترجیح میدهند کودک با انیمیشنها به صورت افراطی سرگرم شود و با او همراهی نمی کنند.
در ادامه این نشست کاوه درباره اینکه چرا انیمیشن فانتزی ایرانی زیاد نداریم، گفت: ما هم در ساخت انیمیشن در ابتدای راه هستیم و میزان کار زیادی را انجام نداده ایم، ضمن اینکه سازمانهایی که سفارش کار میدهند فضای متفاوتی را دنبال میکنند و در این موارد کمحوصله هستند البته اگر این روند را با تاریخ انیمیشن جهان هم مقایسه کنیم میبینیم که روندی طبیعی است.
انتهای پیام/