اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

روی خوشِ کرونا در دوران ناخوش!+عکس و فیلم

کووید ۱۹ در کنار تلخی‌های زیادی که به بار آورد، باعث شد تا شکل جدیدی از انسان دوستی و همدلی ظهور و بروز کند. سلول‌های مردم را به سمت انجام کارهای احسان دوستانه تحریک کرد و سبب شد صحنه‌های زیبایی در قاب زندگی خلق شود.

روی خوشِ کرونا در دوران ناخوش!+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس - بوشهر، سیدحسین موسوی: سال ۹۹ با همه تلخی و شیرینی‌هایی که داشت گذشت و الان فقط خاطرات خوب و بود آن روزها در اذهان باقی مانده و مردم به امید روزهای خوش پیش رو، نوروز ۱۴۰۰ را آغاز کردند. سال ۹۹ را بوشهری‌ها با تجربه تلخی به نام کرونا شروع کردند، ویروسی که خود را از اوایل اسفند ماه سال ۹۸ نشان داد و سبک زندگی جدیدی را برای مردم به وجود آورد. 

شاید تا پیش از این بسیاری از مردم در طول زندگی خود از ماسک استفاده نمی‌کردند و یا حداقل تعداد استفاده آن‌ها به اندازه انگشتان دو دست هم نبوده. حتی در مورد استفاده از الکل هم قضیه به همین شکل هست، اما ظهور و بروز این ویروس ناشناخته باعث شد تا ماسک و الکل همراه همیشگی این ایام مردم شود. 

خلاصه اینکه از زمانیکه سر و کله ویروس کرونا پیدا شد، روند زندگی مردم شکل جدید به خود گرفت و علاوه بر اضافه شدن هزینه‌های اجباری به زندگی، باعث شد تا بسیاری از شهروندان عزیزان خود را از دست دهند. کرونا تلخی‌های زیادی را سال گذشته به بار آورد و روحیه مردم را تحت تاثیر قرار داد. دیگر خبری از مسافرت‌ها و دید و بازدیدها و مهمانی‌ها نبود،  باکرونا فاصله اجتماعی را بیشتر، مراسمات را لغو و بسیاری از برنامه را مجازی کرد. 

اما کووید ۱۹ در کنار تلخی‌های زیادی که به بار آورد، باعث شد تا شکل جدیدی از انسان دوستی و همدلی ظهور و بروز کند. سلول‌های مردم را به سمت انجام کارهای احسان دوستانه تحریک کرد و سبب شد صحنه‌های زیبایی در قاب زندگی خلق شود. 

در این گزارش قصد داریم به آن روی سکه کرونا بپردازیم و برخی از اتفاقات خوب سال ۹۹ را در بوشهر مرور کنیم، اتفاقات و رویدادهایی که زیر سایه کرونا رخ نمایان کرد و باعث شد دلهای کسل شده مردم، همدلی و یکدلی بیشتری را تجربه کند. 

مسافرت‌های نوروزی تحت تاثیر کرونا/ همدلی برای حفظ سلامت شهر

شروع سال ۹۹ با نوروز همراه بود، اما متفاوت از سال‌های قبل. مصوبه ستاد ملی کرونا سفرهای نوروزی را منع کرده بود، بسیاری از استان‌ها در وضعیت بد کرونایی قرار داشتند. در این بین استان بوشهر که یکی از کانون‌ها و مقاصد گرداشگران به ویژه در روزهای نوروز است، بسیار مورد توجه بود. ایستگاه‌های نوروزی در ورودی شهر جای خود را به ایست‌های بازرسی داد و بسیار از فعالان اجتماعی و دلسوزان شهر را برای یاری و همراه ماموران انتظامی، بسیج و هلال احمر را راهی مبادی ورودی شهر کرد.

اما با این حال بسیاری از مسافران از استان‌های دیگر باروبندیل سفر را سمت بوشهر بسته بودند و راهی این استان خوش آب و هوا در تعطیلات نوروز شدند که البته بسیاری از آن‌ها دست خالی و بدون ورود به شهر مجبور به کج کردن مسیر خود و بازگشت شدند.

تولد واژه‌های جدید؛ «مدافعان سلامت» و «جهادگران سلامت» 

اما کرونا در کنار همه ناملایمتی‌هایی که بر روان مردم به بار آورد واژه‌های زیبایی را خلق کرد. «مدافعان سلامت» و «جهادگران سلامت» دو واژه‌ای هستند که تا پیش از این کمتر لقلقه زبان مردم جامعه بود. 

تاریخ بوشهر قهرمان پر است از جان فشانی‌ها و جهاد. اصولاً خون مردم این استان با مقاومت و ایستادگی و مبارزه عجین شده و در این بین سنگرهای بسیاری در طول تاریخ زده شده و در جبهه‌های مختلفی خاکریزهای زیادی فتح گردیده. اما دشمن امروزی تفاوت زیادی با دشمنان قبلی دارد. سنگرها و خاکریزهای امروز میدان جدیدی به خود دیده است و بیمارستان‌های این استان جبهه‌های نبرد با یک ویروس ناشناخته شده و سربازان آن جهادگرانی هستند که آمده‌اند تا میدان‌دار مبارزه با کرونا باشند. 

نام جهاد و جهادگر در سال ۹۹ با وجود کرونا معنای جدیدی به خود گرفت. حضور شبانه روزی پرستاران و پزشکان و کادر درمانی در کنار بیماران کرونایی برچسب حقیقی «جهاد» را بر پیشانی آن‌ها هک کرد. امروز باید مدافعان سلامت را خط‌شکن مقابله با کرونا و جهادگران اصلی دانست و شهادت هشت نفر از کادر بهداشت و درمان در اثر ابتلا به ویروس کرونا گواه این حقیقت است.

اماکن مذهبی و دفاتری که کارگاه‌های تولید ماسک و دستکش شد

دانشمندان یکی از مهترین راههای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا را رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عنوان می‌کردند. در این بین نسخه پیشگیری از ابتلا ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح و نیز زدن ماسک و رعایت بهداشت فردی عنوان شد. 

هجوم مردم به سمت داروخانه باعث شد تا کمبود اقلام بهداشتی همچون ماسک و دستکش و الکل در سطح شهر و استان بوشهر محسوس شود. بسیاری از مردم روزها را به انتظار رسیدن ماسک می‌گذراندند و از این داروخانه به آن داروخانه می‌رفتند اما همچنان خبری از اقلام بهداشتی نبود. 

همین مساله باعث شد تا جهادگران سلامت دست به کار شوند. خیلی زود مساجد، تکایا، حسینیه ها، هیئت‌های مذهبی و حوزه‌های علمیه دست به کار شدند و مکان‌های خود را به کارگاه تولید ماسک و دیگر اقلام بهداشتی تبدیل کردند. 

بسیاری از ائمه جمعه و فرماندهان نظامی در استان نیز دفاتر خود کارگاهی کوچک برای تولید این اقلام بهداشتی کنند تا فضایی برای جهادگرانی باشد که اندیشه حفظ سلامت مردم هستند. 

در این کارگاه‌های خودجوش مردمی روزانه چندین هزار ماسک و دستکش و الکل تولید و بسته‌بندی می‌شد تا بین گروه‌های جهادی فعال در سطح استان و نیز نیازمندان توزیع گردد. این کار تا زمان راه افتادن خط تولید اقلام بهداشتی در سطح کشور ادامه داشت. 

جهادگران در خط مقدم ضد عفونی معابر شهری

اما در کنار این کارگاه‌های تولید ماسک و دستکش، هستند گروه‌هایی که به قهرمانان شبانه در بین مردم این شهر معروف شده‌اند. جهادگرانی که شبانه لباس مدافعان سلامت به تن کرده و در قالب اقشار مختلف برای مبارزه با ویروس کرونا گروه‌بندی شده‌اند. گندزدایی و ضدعفونی نقاط مختلف شهر و معابر عمومی کار مهمی است که از زمان فراگیر شدن این ویروس در سطح کشور توسط جهادگران انجام می‌گیرد. 

در روزهای ابتدایی شیوع ویروس منحوس کرونا در کوچه پس کوچه‌های شهر می‌توانستیم حضور جوانان و نوجوان جهادگر را مشاهده کنیم، جوانانی که اولویت این روزهای آنان سلامت هم وطن خود شده و تعلقات دنیوی را به ورطه فراموشی سپرده‌اند.

رزمایش مواسات، همدلی و کمک‌های مؤمنانه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت نیمه‌ی شعبانِ سال ۹۹ و با اشاره به مشکلاتی که به‌خاطر کرونا برای برخی مردم پیش آمده، فرمودند: «ماه رمضان، ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره خوشی را از امسال، در ذهنها خواهد گذاشت.» 

همین جمله مقام معظم رهبری باعث شد تا بسیاری از نهادها، ارگان و مردم به صورت خودجوش فرمایش رهبر انقلاب را نصب العین خود قرار دهند. در جای جای استان بوشهر پویش‌های همدلی و مواسات در چندین مرحله برگزار شد و چندین هزار بسته‌های کمک معیشتی بین نیازمندان و افراد متضرر از ویروس کرونا توزیع شد. 

هرچند کرونا فاصله‌ها را بین مردم ایجاد کرد اما از سویی دلهای مهربان بوشهری‌ها را به یکدیگر نزدیک و نزدیک‌تر کرد. 

اجرای طرح شهید سلیمانی در بوشهر

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای گسترش و تحقق طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» در یازدهم آبان‌ماه سال ۹۹، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بسیج مستضعفین'>سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت با هدف بیماریابی سریع‌تر، قرنطینه کردن افراد مبتلا و حمایت معیشتی به شیوه محله‌محور و خانواده‌ محور و با استفاده از ظرفیت نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور و ظرفیت بسیج محلات و مساجد امضا شد. 

این طرح که به نام شهید سردار قاسم سلیمانی مزین شده است با تمرکز بر پیشگیری از کرونا، به کمک مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ در کشور آمده است. اهداف اختصاصی این طرح شامل قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰ درصد در یک‌ماه و ۵۰ درصد در سه‌ماه، کاهش مرگ حداقل به میزان ۱۰ درصد در یک‌ماه و ۴۰ درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک‌ماه و ۹۰ درصد در سه ماه است. 

حال همکاری سپاه، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی سبب شد تا طرح «شهید قاسم سلیمانی» با هدف شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا اجرا شود که یکی از بهترین و مؤثرترین اقدامات این طرح، جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی بود. 

در استان بوشهر نیز این طرح با همت بسیجیان و جهادگران سلامت شکل گرفت و جهادگران محله به محله، خانه به خانه را در روستاها و شهرهای استان در جستجوی کرونا و قطع زنجیره آن سر می‌زدند. این طرح موفقیت‌های زیادی را در پی داشت و با شناسایی تعداد زیادی از مبتلایان، توانست تا زحمت کار کادر درمان را کاهش دهد.

شکل گیری نهضت همراه بیمار در بوشهر

شکل گیری نهضت همراه بیمار نیز یکی از آن نعمات این روزهای سخت کرونایی است. افرادی به نام جهادگران سلامت از طلاب و روحانیون استان بوشهر در قامت جهادگران سلامت قد عَلم کردند تا بازویی توانمند برای بیماران و مدافعان سلامت باشند. 

تعداد ۳۰ نفر از طلاب جهادگر داوطلب شدند تا همه روزه در دو شیفت به جز جمعه ها، جهادگرانه در بیمارستان شهدای خلیج فارس حاضر شوند تا عصای دست کادر درمانی و بیماران باشند. طبیعی بود که طولانی شدن دوران کرونا نیاز به وجود جهادگرانی را می‌طلبید که بتوانند در این شرایط کادر درمانی استان را یاری رسانند تقویت بخشید. شکل گیری مرحله دوم این نهضت سبب شد تا موکب شهید عاشوری نیز این بار عَلم خدمت‌رسانی خود را در دل کرونا بر افراشته کند و کار پشتیبانی از این جهادگران را بر عهده گیرد.

 

 

عَلم موکب در دل کرونا

در روزهایی که کرونا عالم و آدم را به هم ریخته بود، جوانانی دور هم جمع شدند تا واکسن امید را در دل جامعه تزریق کنند. امسال هرچند کرونا مرزهای کشور عراق را برای ارادت و دلدادگی به روی مردم ایران بست اما از آن طرف مرزهای همدلی برای خدمت‌رسانی را باز و بازتر از همیشه کرد. 

موکب شهید شیخ ابوتراب عاشوری شهرستان بوشهر را می‌توان نمونه‌ای از خوی زیبای ایرانیان دانست. موکبی که سال گذشته تاسیس و در اربعین حسینی عَلم خود را در نزدیکی علمدار کربلا برپا کرد تا پذیرای هزاران زائر سیدالشهدا (ع) باشد. 

ویروس کرونا هرچند نگذاشت امسال چادرهای این موکب در سرزمین کربلا برپا شود اما باعث شد تا شکل نوینی از خدمت جلوه‌گر این روزهای سخت و کسل کننده باشد. 

نحوه خدمت‌رسانی این موکب به این شکل بود که روزانه تعداد ۳۵۰ بیمار و کادر بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر توسط موکب شهید ابوتراب عاشوری تغذیه می‌شوند. آب معدنی، دمنوش، آبمیوه و کیک مواردی است که موکب شهید عاشوری تهیه می‌کند تا بتواند در کنار خدمت بی‌حد و وسع جهادگران، کمکی ناچیز به جهادگران و مدافعان سلامت کرده باشد.

 

 

بخشودگی اجازه مغازه‌ها توسط مالکان

هر چند شیوع گسترده بیماری کرونا سبب اضطراب و نگرانی بین مردم شده اما صحنه‌هایی زیبا از نوع‌دوستی و همدلی در کشور رواج یافته که بخشودگی اجازه مغازه‌ها توسط مالکان نمونه‌ای از آن است. 

در عید نوروز ۹۹ که کسب و کارها با شیوع کرونا تعطیل و بازار بی‌رونق و کساد شده، از گوشه و کنار خبرهایی از بخشش اجاره‌بهای واحدهای صنفی از سوی مالکان شنیده شد که نمونه آن در بندر گناوه تجلی و شماری از این قشر جلوه‌های زیبای همدلی را به نمایش گذاشتند. 

اگرچه تا هنوز اقدامی برای جبران خسارتی که به این مستاجران با حرکت تحسین برانگیز خود در برابر شیوع بیماری کرونا صورت نگرفته اما اقدام این مالکان، امید و شادی را به دل آنان در این موقع از سال که در پیک اوج فروش کالا مغازه‌های خود را بسته‌اند و نگران اجاره بهای ماهانه‌شان بودند، تزریق کرد. 

این مالکان ابراز داشتند: باتوجه به اینکه تعدادی از کسبه مستاجر هستند، کمر همت بسته و کرایه یک ماه ملک خود را به این قشر که برای حفظ سلامت خود و همشهریان پیشگام و مغازه‌های خود را تعطیل کردند، بخشودند. 

این حرکت زیبا و تحسین برانگیز در بسیار از مناطق استان بوشهر مشاهده شد و مالکان بسیاری در این اوضاع و احوال بد اقتصادی دست مستاجر خود را به نیکی گرفتند. 

تولید محصول فناورانه ضد ویروس کرونا در دانشگاه خلیج فارس بوشهر

اما پدیدار شدن ویروس کرونا باعث شد تا جوانان بوشهر توان علمی خود را برای مقابله با این ویروس بکار گیرند. در دانشگاه خلیج فارس محققان و پژوهشگران موفق شدند دومین محصول فناورانه ضد ویروس کرونا را تولید کنند. این محصول در مقیاس بزرگ و بر مبنای ترکیبات کلردار بود. 

محصول یاد شده بیش از ۹۰ درصد ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد و ترکیبات کلردار قدرت بسیار بالایی در از بین بردن انواع باکتری و ویروس‌ها را دارد و از جمله موردهای کاربرد آن در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، فضاهای شهری، شناورها و… است. 

این محلول ضدعفونی‌کننده، مناسب فضاهای سربسته نیست و در صورت لزوم برای فضاهای سربسته دارای پنجره باید به مقدار محدود استفاده شود. هنگام استفاده از محلول ضدعفونی سطح از دستکش معمولی استفاده و از افزودن ترکیب یا محلول دیگری به آن اجتناب شود.

 

به گزارش فارس، همه این مواردی که اشاره شد تنها گوشه‌ای از حس همنوعدوستی است که به شکل‌های مختلف در این میهن تبلور یافته. بوشهری‌ها همواره نشان دادند که پیش قراول لبیک به فرمان رهبر انقلاب و انجام کمک‌های انسان دوستانه هستند و این راه خدمت همچنان در روزهای کرونا تا شکست آن ادامه دارد. 

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول