اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

سفرهایی که رنگ کرونایی در کردستان را تغییر داد/افزایش آمار کرونا انگلیسی در سقز و بانه

ستاد ملی کرونا از مردم خواسته تا حد امکان از سفر کردن در ایام نوروز پرهیز کنند و دید و بازدیدهای نوروزی را به حداقل برسانند، اما متاسفانه خیلی‌ها بی‌توجه به این هشدارها بار سفر بستند و به جاده زدند موضوعی که موجب شد وضعیت امروز خیلی از استان‌های کشور که تا قبل از آغاز تعطیلات نوروزی به سمت آبی کرونایی می‌رفت الان به سمت نارنجی و قرمز برود.

سفرهایی که رنگ کرونایی در کردستان را تغییر داد/افزایش آمار کرونا انگلیسی در سقز و بانه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تقریبا بیش از 13 ماه از شیوع کرونا ویروس در جهان و ورود این مهمان ناخوانده به کشور ما می‌‌گذرد، روزهایی تلخ و شیرین زیادی را به واسطه شیوع این ویروس منحوس پشت سر گذاشتیم، تلخی مرگ عزیزان زیادی را به واسطه تاخت و تاز این ویروس تاجدار تجربه کردیم، روزهایی که البته به واسطه اوجگیری مهربانی شیرینی‌هایی هم داشت که قطعا برای همیشه فراموش نخواهد شد.

سال 1399 با تمام تلخی‌ها و شیرین‌هایش به پایان رسید و وارد قرن تازه‌ای شدیم که خیلی‌ها امیدوارند ورود به 1400 سال خوش‌یمنی برای جهان بشریت به ویژه مردم ایران باشد سالی برای نابودی و ریشه‌کنی کرونا و رفع مشکلات اقتصادی و ...

کرونا نوروز امسال هم در کشور ماندنی شد، اما نوروز ۱۴۰۰ تفاوتی با نوروز سال گذشته دارد آن هم شیوع کرونای انگلیسی در سراسر کشور است که شدت و سرعت انتقال بیشتری دارد و لازم است پروتکل‌های بهداشتی سخت‌تر از گذشته توسط مردم رعایت شود.

ستاد ملی کرونا  از مردم خواسته تا حد امکان از سفر کردن در ایام نوروز پرهیز کنند و دید و بازدیدهای نوروزی را به حداقل برسانند، اما متاسفانه خیلی‌ها بی‌توجه به این هشدارها بار سفر بستند و به جاده زدند موضوعی که موجب شد وضعیت امروز خیلی از استان‌های کشور که تا قبل از آغاز تعطیلات نوروزی به سمت آبی کرونایی می‌رفت الان به سمت نارنجی و قرمز برود.

مردم از مسافرت و تجمع خودداری کنند

استاندار کردستان در آخرین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در روزهای پایانی سال 99 اظهار کرد: به واسطه شیوع کرونا ویروس مسافرت در وضعیت کنونی مشکل‌آفرین است، ما در سال 96 و 98 خودمان دنبال برگزاری جشن‌های نوروزی و استقبال از مهمان بودیم تا جایی که تکلیف کردیم برای جذب مهمانان نوروزی در تمام شهرستان‌ها جشن نوروز برگزار شود اما در حال حاضر از کوچکترین تجمع مردم نگران هستیم.

بهمن مرادنیا اظهار کرد: هیچ مخالفتی با شادی و جشن نداریم و این را طی سال‌های گذشته ثابت کرده‌ایم، اما وضعیت کنونی بحرانی است مبادا در جایی جشن برگزار شود و افرادی دچار بیماری و فوت عزیزان شویم.

وی افزود: در مورد مسافرپذیری طی سال‌های قبل تمام توان خود را برای خدمات رسانی به مسافرین بکار گرفتیم اما الان با وجود اینکه می دانیم عدم حضور مسافرین به درآمد بخشی از جامعه لطمه می‌زند از مردم کشور عاجزانه می خواهیم که به استان سفر نکنند.

استاندار کردستان اضافه کرد: از مردم روستاها که دنبال برگزار مراسم هستند می‌خواهیم از برگزاری مراسمات و تجمع‌ها به شدت خودداری کنند.

اگرچه استاندار کردستان هشدارهای لازم را البته در کنار دستور برای آمادگی اسکان مسافرین داد، اما طی چند روز اخیر حضور قابل توجهی مسافر به ویژه در شهرهای مریوان، سنندج و بانه و همچنین برگزاری مراسمات روز نوروز در روستاها نشان داد که توجه به موضوعی به این اهمیتی که ارتباط کاملا مستقیمی با سلامت جامعه دارد، صورت نمی‌گیرد.

وضعیت شیوع کرونا در چهار شهر کردستان نگران کننده است

محمدابراهیم زارعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان هم نسبت به وضعیت‌ شهرهای سقز، بانه، دیواندره و قروه هشدار داد و اظهار کرد:این شهرها در وضعیت نارنجی به لحاظ شیوع کرونا قرار گرفته‌اند و ممنوعیت ورود و خروج مسافر در این شهرها اعمال می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، کسانی که به این شهرها سفر کرده‌اند، باید ظرف ۷۲ ساعت این شهرها را ترک کنند در غیراینصورت اعمال قانون می‌شوند.

زارعی خاطرنشان کرد: ورود به شهرهای نارنجی و خروج از آنها ممنوع است و در حال حاضر مابقی شهرهای استان نیز زرد هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه آمارها در حال افزایش است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرها نیز الزامی است و وجود ویروس جهش یافته، در استان وضعیت بیماری در کردستان را بسیار شکننده کرده است.

 وجود ویروس جهش یافته، در استان وضعیت بیماری در کردستان را بسیار شکننده کرده است

 

وی با بیان اینکه بی توجهی به رعایت  فاصله­‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌­های بهداشتی  برای سلامت همه مردم خطر آفرین است، گفت: مهلت ۷۲ ساعته برای مسافران مستقر در شهره‌های سقز، بانه و دیواندره به پایان رسیده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان از تداوم منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ الی سه بامداد در این شهرستان‌ها خبر داد و تاکید کرد: مردم به شدت از برگزاری دورهمی خانوادگی و سفر و ترددهای غیرضرور خودداری کنند.

75 درصد اقامتگاه‌های مسافرتی در کردستان فعال است

اگرچه مسئولان می‌گویند مسافرت از شهرهای نارنجی و قرمز به تمامی شهرهای کشور و ورود افراد غیر ساکن  با خودروهای شخصی به شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز ممنوع است اما ظاهر قضیه در استان کردستان چیز دیگری نشان می‌دهد و براساس آماری که از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان داده می‌شود با افزایش آمار در ورود مسافرین نوروزی مواجه هستیم.

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه کل ظرفیت اقامت مسافر در استان 3 هزار و 400 تخت است، گفت: به نظر می‌رسد برای جلوگیری از شیوع کرونا با توجه به کم بودن زیرساخت‌ها برای اسکان مهمانان باید به فکر اقامتگاه‌های دیگر به جز هتل‌ها باشیم.

وی عنوان کرد: اکثر مراکز اقامتی استان کردستان شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم‌گردی فعال و آماده ارائه خدمات هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اذعان کرد: 75 واحد اقامتی از مجموع 80  واحد در استان در حال حاضر فعال و سایر تاسیسات گردشگری استان به دلیل شرایط کرونا و کمبود گردشگر مجبور به کاهش پذیرش یا بستن موقت شده‌اند.

75 واحد اقامتی از مجموع 80  واحد در استان در حال حاضر فعال است

 

وی عنوان کرد: از ابتدای نوروز تا کنون وضعیت اسکان مسافر نسبت سال گذشته کمی بهتر بوده که هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیاد است و همین موضوع موجب زیان به بخش‌های خصوصی شده است.

گویلیان گفت: مراکز اقامتی و پذیرایی رسمی و دارای مجوز از این اداره‌کل صرفا مجاز به اسکان و پذیرایی از گردشگران هستند و دستورالعمل‌های بهداشتی در هتل‌های استان بصورت کامل رعایت می‌شود.

ورود مسافرین و عدم رعایت پروتکل‌ها شیوع کرونا را در کردستان سرعت بخشید

 ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه درصد موارد کرونای انگلیسی در استان در حال افزایش است و در برخی شهرستان‌ها از جمله سقز و بانه درصد کرونای انگلیسی جهش یافته بیشتر است.

وی افزود: 30 درصد از بیماران شناسایی شده در کردستان کرونا انگلیسی دارند که این آمار در برخی شهرستان‌ها بیش از این میزان است.

وی با بیان اینکه هر تجمع در شهر باعث انتقال ویروس می‌شود باید این تجمع‌ها را کم کرد، گفت: متاسفانه ورود مسافرین به استان و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در برخی از شهرهای استان موجب شده با افزایش آمار مبتلایان به کرونا آن هم از نوع جهش یافته مواجه باشیم.

وی اذعان کرد: وزارت بهداشت اصلا موافق سفرهای نوروزی نبود ولی ستاد کرونا تصمیم بر این گرفت که مسافرت به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شود و همین مسئله موجب شد که محدودیت برای سفرهای نوروزی انگونه که دانشگاه علوم پزشکی دنبال می‌کرد محقق نشود.

وی اضافه کرد: ستاد ملی کرونای تصمیم‌گیرنده ورود مسافرین به شهرهای زرد و آبی است، با وجود اینکه ما مخالف جدی مسافرت‌های نوروزی بودیم اما چون به لحاظ قانونی مجاز است نمی‌توانیم دخالتی داشته باشیم.

مخالف جدی مسافرت‌های نوروزی بودیم اما چون به لحاظ قانونی مجاز است نمی‌توانیم دخالتی داشته باشیم

 

وی وضعیت فعلی بستری در بیمارستان‌های استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تا کنون در این زمینه به مشکل مواجه نشده‌ایم البته با توجه به افزایشی که گردش ویروس پیدا کرده پیش‌بینی ما اوج‌گیری بستری شدگان بعد از تعطیلات است.

وی ضمن تاکید براینکه مردم خواست به شدت از حضور در تجمع‌ها و شرکت در مراسمات عزا و عروسی خودداری کنند، افزود: در زمینه نظارت بر اماکن اسکان مسافرین نوروزی نظارت‌ها صورت و تذکرات لازم انجام می‌شود اگر نیاز باشد حتی اماکنی که نسبت به رعایت نکات بهداشتی عمل نکرده باشند را پلمب خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: البته در حال حاضر آماری در مورد اینکه چند واحد متخلف تا کنون پلمب شده است نداریم در صورت جمع‌بندی کامل اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

و اما...

شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی، جوانان، سالمندان، کودکان و ...از هر  طیف و سنی را درگیر می‌کند، اینطور نیست که بخواهیم بین افراد تفکیک قائل شویم، هر روز افرادی از سنین مختلف طعمه این ویروس مهلک می‌شوند.

با وجود توزیع واکسن در سراسر کشور و مدیریت این بیماری با ایمن‌شدن سیستم ایمنی بدن اما به نظر می‌رسد همچنان بهترین راه برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا همان موضوع رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و از همه مهم‌تر در خانه ماندن در ایام نوروز و پرهیز از مسافرت و دورهمی‌های خانوادگی است.

 براساس آخرین که روز گذشته ارائه شده است بیش از 80 مورد بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شده و  در حال حاضر 161 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

بیش از یک سال است که کادر درمان با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم می‌کنند، بیاید با رعایت نکات بهداشتی و خودداری از سفر به خود و آنها در رسیدن به انتهای این جاده سخت و نفس گیر کمک کنیم تا دیگر شاهد قطع نفس‌های هیچ هموطنی به خاطر ابتلا به کرونا نباشیم.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول