اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

وزیر خارجه چین در مسیر ایران؛ پکن به دنبال جبهه متحد علیه تحریم‌های غرب

یک روزنامه چاپ هنگ کنگ در گزارشی با اشاره به آغاز تور وزیر خارجه چین به غرب آسیا نوشت که پکن در مسیر ایران به دنبال گسترش اتحاد و ائتلاف علیه تحریم‌های غرب است.

وزیر خارجه چین در مسیر ایران؛ پکن به دنبال جبهه متحد علیه تحریم‌های غرب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز گذشته (چهارشنبه) تور یک هفته‌ای خود به منطقه غرب آسیا را در حالی آغاز کرد که قصد دارد در خصوص مسئله هسته‌ای ایران بحث‌هایی را انجام دهد و به دنبال گسترش اتحاد و ائتلاف در مقابل تحریم‌های غرب است

بنا بر گزارش روزنامه چینی «ساوث مورنینگ چاینا»، اولین توقف وانگ، عربستان سعودی خواهد بود و وی سپس به ترکیه، ایران، امارات عربی متحده، بحرین و عمان سفر خواهد کرد و در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین ماه) به پکن بازخواهد گشت.

«هوآ لیمینگ» سفیر پیشین چین در ایران در خصوص اهداف سفر وزیر خارجه چین به منطقه غرب آسیا توضیح داد که وانگ قصد دارد «حلقه دوستان چین را گسترش دهد و روابط با این کشورها را بهبود بخشد».

به اعتقاد این دیپلمات چینی، وزیر خارجه چین قصد دارد با سفر به منطقه غرب آسیا پیام مهمی را به آمریکا ارسال کند.

وی در این خصوص گفت: «چین خواستار ارسال پیامی روشن به ایالات متحده است مبنی بر اینکه این کشور همچنان بازیگر کلیدی در موضوع هسته‌ای ایران است و... بدون مشارکت چین، یافتن راه‌حل (در خصوص مسائل پیرامونی برنامه هسته‌ای ایران) غیرممکن است».

طبق این گزارش، سفر وزیر خارجه چین به غرب آسیا درست مدت اندکی پس از تبادل نظر پرتنش وانگ و «یانگ جیه‌چی» دیپلمات ارشد چین با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در مذاکرات دو کشور در آلاسکا صورت گرفته است.

بعد از سفر ۲۰۱۶ «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین به ایران، وانگ عالی‌رتبه‌ترین مقام چینی محسوب می‌شود که به ایران سفر می‌کند و طبق این گزارش این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای احیای برجام متوقف شده است.

هوآ در خصوص سفر این دیپلمات ارشد چین به ایران توضیح می‌دهد: «چین نقش کلیدی در تحقق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران داشته است و نسبتاً با ایالات متحده در خصوص موضوع ایران همکاری داشته است».

«دونالد ترامپ» در اردیبهشت ۹۷ علی‌رغم مخالفت‌های طرف‌های برجام (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) و همچنین پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش ذیل برجام، به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و به امید وادار کردن ایران به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا، سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفت که نه تنها نتیجه‌ای نداشت بلکه ایران را وادار کرد به دنبال بدعهدی شرکای اروپایی برجام در قبال تعهداتشان، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات برجامی بردارد.

«ما ژائوجو» معاون وزیر خارجه چین در سال جاری میلادی، دوبار با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص مسئله هسته‌ای ایران گفت‌وگوهایی را انجام داده است.

هوآ تصریح کرد: «موضوع ایران به همراه موضوع تغییرات اقلیمی همچنان محتمل‌ترین حوزه‌هایی هستند که چین و آمریکا به دنبال همکاری در خصوص آن‌ها می‌باشند».

«یین گانگ» کارشناس امور غرب آسیا در آکادمی علوم اجتماعی چین در خصوص اهداف سفر وزیر خارجه چین به منطقه می‌گوید: «وانگ بیشتر سعی می‌کند که بین تهران و واشنگتن و همچنین ایران و کشورهای عرب میانجیگری کند-او از ایجاد یک گفت‌وگوی چندجانبه در منطقه خلیج (فارس) برای حل اختلافات سخن به میان آورده است. دستیابی به تمامی این‌ها دشوار است اما سفر وانگ برای بیان این مسئله است که چین در خصوص این موضوعات در حال تلاش است».

طبق این گزارش، سفر این دیپلمات چینی به منطقه غرب آسیا در میان تشدید تنش‌ها میان کشورهای غربی و پکن به دنبال تحمیل تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و بریتانیا علیه چین به بهانه نقض حقوق بشری صورت می‌گیرد.

«شی ینهونگ» کارشناس امور روابط بین‌الملل در دانشگاه «رنمین» پکن در این خصوص می‌گوید: «چین احتمالاً به دنبال یک جبهه متحد علیه تحریم‌های غرب به همراه کشورهایی است که به صورت یکسان از این گونه اقدامات ناراضی هستند».

وانگ روز سه‌شنبه هفته جاری با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در خصوص همکاری مشترک علیه تحریم‌های غرب به توافق رسیدند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول