اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مهم‌ترین مطالبات «فارس‌من» از دستگاه قضا در سال 99/ مردم از آیت الله رییسی چه خواستند؟

عملکرد خوب دستگاه قضا مردم را امیدوار کرده؛ آنقدر که مخاطب بسیاری از مطالبات ثبت‌شده در فارس‌من آیت‌الله رئیسی است. این گزارش مرور برخی از آنها در سال گذشته است.

مهم‌ترین مطالبات «فارس‌من» از دستگاه قضا در سال 99/ مردم از آیت الله رییسی چه خواستند؟

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ اسفند ۱۳۹۷ آیت الله سیدابراهیم رییسی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شد. نهضت مقابله با فساد از همان زمان در سراسر کشور آغاز شد. دستگیری و مقابله با دانه درشت‌های اقتصادی مهم‌ترین اقدام او بود.

از محاکمه اکبر طبری به جرم ارتشاء و پولشویی، اعدام روح الله زم به جرم جاسوسی و انجام فعالیت‌های تبلیغی علیه ایران اسلامی، بازداشت مهدی جهانگیری، رسیدگی به پرونده میرعلی اشرف پوری حسینی رییس پیشین سازمان خصوصی‌سازی به اتهام  اخلال در نظام تولیدی، بازداشت قاضی غلامرضا منصوری به اتهام رشوه و دستگیری محمد امامی متهم پرونده بانک سرمایه و تهیه کننده سریال شهرزاد از مهمترین پرونده های رسیدگی شده در ایام ریاست آیت الله رییسی در دستگاه قضا است.

همین اقدامات امیدهای مردم برای رسیدگی به مشکلات را افزایش داد. بی‌جهت نیست برای همین مخاطب بسیاری از مطالبات ثبت شده در فارس من دستگاه قضائی است. مطالباتی که در یکسال گذشته داغ شده و به نتایج مثبتی دست پیدا کرده است. در این گزارش سعی داریم تا داغ‌ترین مطالبات مردم از دستگاه قضا و نتایج آن بررسی و تحلیل کنیم، ببینیم:

 

یک| قوه قضاییه بر روند معاملات بازار بورس نظارت کند

روند روبه نزول ارزش سهام اغلب سهام داران تازه وارد در بورس طی ماه های اخیر همه را نگران کرد، عده ای از این همین سهامداران پس از وعده برخی مسئولان برای ورود به بورس تمام زندگی خود را فروخته و اندوخته‌های خود را به بدون هیچ  اطلاعات بورسی وارد این گود اقتصادی کردند.  مساله  ضرر اغلب بورسی‌ها در ماه‌های اخیر  سبب شد  تا برخی دادخواهی را نزد رییس دستگاه قضا ببرند تا  اندوخته‌های آن‌ها به همان اندازه برگردد، حالا سود پیشکش.

در ادامه این نگرانی‌ها، برخی مخاطبان فارس من که جز همان مالباختگان بورسی هستند، شکایت از بازار بورس را در فارس من ثبت کردند. آن ها در این پویش نوشتند: «از ریاست قوه قضاییه خواهشمندم ساز و کار ایجاد سازمانی به منظور نظارت بر تمام ارکان بازار بورس به منظور حمایت از سهامداران کوچک در برابر رانت خواران اقتصادی و ایجاد فضای اطمینان و شفافیت در بازار بورس را ایجاد کنند.»

 

همین نگرانی مردم را دبیر تشخیص مصلحت نظام تکرار کرد. محسن رضایی با بیان اینکه در سه سال آینده نقدینگی کشور دو برابر می‌شود و ظرف سه سال به اندازه پنجاه سال گذشته، پول به نقدینگی کشور اضافه می‌شود گفت: دولت با تصمیم‌های غلط مالی و گرفتن آینده از کارآفرینان، این ظرفیت را برای سودجویان برای بهره گیری از بورس ایجاد کرد.

 

دوم| ورود دستگاه قضا به مسأله کنکور

کنکور همیشه یکی از پراسترس ترین مراحل زندگی جوانان بوده است، لحظاتی که شیوه آغاز زندگی و حیات جوانان را رقم می زند،‌با این حال آزمونی سرنوشت ساز برای جوانان است  که از این حیث دارای اهمیت بالایی است. امسال شیوع کرونا در کشور برگزاری کنکور را با حواشی بسیاری روبرو کرد. تأخیر چندین ماهه در برگزاری آزمون  و سخنان ضدو نقیض مسئولان، استرس کنکوری ها را دو چندان کرد.

به همین منظور برخی از مخاطبان فارس من، دغدغه بی نظمی در برگزاری آزمون کنکور سراسری  و اصرار به این آزمون در شراط کرونایی را با ثبت پویشی به خواستند تا آیت الله رییسی به این ماجرا ورود پیدا کند.

این داوطلبان در بخش هایی از این کمپین نوشتند: «امروزه هر عقل سلیمی تایید می‌کند که خسارات مادی و غیرمادی برخاسته از لغو کنکورهای سراسری تا رسیدن به نقطه ایمن و کشف دارو یا واکسن کرونا، در برابر خسارت برخاسته از خدای نخواسته انفجار کرونا در کشور، بسیار ناچیز و بلکه ضروری است. امیدواریم هر چه سریع‌تر پیگیری این مطالبه عمومی را در دستور کار قرار داده و از حقوق و امنیت جانی مردم و جوانان، حفاظت و حراست نمایید.»

 

سوم| درخواست از قوه قضاییه جهت رسیدگی به اظهارات خانم ابتکار

نگاه به غرب و کدخدا هنوز در میان برخی مسئولان دیده می شود. این دسته از مدیران به جای تلاش برای حل مشکلات کشور  نگاه خود را به غربی ها دوخته تا شاید قصد کنند مشکلات کشور ما را حل کنند. چنین تفکری اشتباه است و مدیران باید به دنبال حل مسائل در درون کشور باشند.

 

با این حال فررودین ماه سال ۹۸ بود که معصومه ابتکار با زنان شاغل در سفارت خانه های کشورهای خارجی در ایران دیدار کرده است. اگر چه او این دیدار را تکذیب می کند اما شواهد نشان می دهد که ابتکار در این جلسه حضور داشته است و از وضع زندگی زنان در کشور معترض و این انتقادات را به گوش خانم پاواژو نماینده سفارت فرانسه می رساند. پس از این اقدام ابتکار بود که کمپینی با صدها امضا در فارس من تشکیل و مطالبه آنها برخورد جدی قوه قضاییه با این اقدام ابتکار بود.

شورای هماهنگی خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نیز در پاسخ به این اقدام ناشایست معصومه ابتکار در نامه ای نوشت: «در دولت، برنامه ریزی و رسیدگی به امورات این قشر از جامعه به معاونت امور بانوان ریاست جمهوری، با بودجه کلان، امکانات فراوان و اختیارات گسترده سپرده شده است، اما تاکنون گزارشی از نوع و میزان رسیدگی به این بانوان ازطرف آن معاونت ارائه نگردیده است.»

 

در بخش دیگر این نامه آمده است: « خانم ابتکار، شما به عنوان مسئول معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری پس از گذشت قریب به دو ماه از شیوع این بیماری در کشورمان به جز شعارها و وعده های گوناگون چه اقدام مثمر ثمری در این زمینه انجام داده اید؟»

 

چهارم| تقاضای اجرای قانون تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها

یکی از مخاطبان فارس من با انتقاد از اجرا نشدن  قانون تسری فوق العاده سازمان پزشکی قانونی در پویشی نوشت:  «در سال۹۱ قانون تسری فوق‌العاده خاص سازمان پزشکی قانونی به سازمان دامپزشکی و سازمان زندان‌ها تصویب شد. متاسفانه تاکنون هشت سال است که این قانون به اجرا در نیامده، و حقوق پرسنل زندان‌ها که با آسیب‌های روحی، روانی و انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، در این چندسال ضایع شده لذا خواهشمنداست سازمان برنامه و بودجه موضوع را مطرح، پیگیری و بگوش مسئولین ذی ربط برسانید.»

دیگر سردبیر سوژه فارس من، با انتقاد از اجرا نشدن این قانون، عنوان کرد: «کارکنان سازمان زندان‌ها تقاضای پیگیری قانون تسری فوق‌العاده سازمان زندان‌ها که در سال ۱۳۹۰ تصویب شد ولی به مرحله اجرا نرسید، هستند.»

 

قانون تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمانهای پزشکی قانونی و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان دامپزشکی کشور و سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در سال ۹۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول