اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

۳۷ چهره مذهبی که در سال ۹۹ به دیدار حق شتافتند+عکس و فیلم

در سال ۹۹ افراد زیادی از اقشار مختلف دارفانی را وداع گفتند که دلیل بسیاری از مرگ‌ها بیماری کرونا بود. کرونا در جمع اهالی هیأت نیز، مداحان، منبری‌ها، میان‌داران، روضه‌خوانان و روضه‌داران نیز ۳۷ قربانی داشت.

۳۷ چهره مذهبی که در سال ۹۹ به دیدار حق شتافتند+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: در سال ۹۹ شمار زیادی از اقشار مختلف دارفانی را وداع گفتند که دلیل بسیاری از مرگ‌ها بیماری کرونا بود. در جمع اهالی هیأت، مداحان، منبری‌ها، میان‌داران و روضه‌داران نیز افراد بسیاری در سال ۹۹ از قطار دنیا پیاده شدند که در این گزارش و در دومین شب جمعه سال ۱۴۰۰، یادی از آن‌ها می‌کنیم. شما هم با قرائت فاتحه‌ای روح آنان را شاد کنید:

۸ فروردین‌ماه

حجت‌الاسلام سیدمحمود هاشمی مجد، بنیانگذار و تولیت مدرسه باقر‌العلوم (ع) تهران در این روز پس از تحمل یک دوره بیماری قلبی درگذشت.

حجت‌الاسلام باقری مجد متولد ۱۳۱۸ تهران بود. وی مقدمات را نزد پدرش آیت‌الله حاج سید علی‌محمد مجد در تهران فرا گرفت و در سن دوازده سالگی جهت ادامه تحصیل راهی قم شد. سال ۱۳۴۱ به تهران بازگشت و مبارزات سیاسی خود را در رکاب امام در تهران و قم آغاز کرد.

پس از پیروزی انقلاب و از سال ۵۸ حوزه علمیه باقر‌العلوم (ع) را در تهران تأسیس کرد و از سال ۵۹ به تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی و امیرکبیر و امام علی پرداخت و حدود ۱۲ سال از بدو تأسیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این نهاد فعالیت می‌کرد. این عالم ربانی در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

۱۲ فروردین‌ماه

حسین معزی (رفیعا)، ذاکر و مداح پیشکسوت اهل‌بیت (ع) و فرزند مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مهدی معزالدوله‌ای، در این روز در سن ۷۴ سالگی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

این ذاکر که در هیأت‌های قدیمی تهران مانند پیرعطاء به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخته بود، عصر ۱۲ فروردین درگذشت. او همچنین برادر همسر آیت‌الله گرامی بود.

۱۶ فروردین‌ماه 

علی‌اصغر یونسیان، خطیب و شاعر اهل‌بیت (ع) متخلص به «ملتجی» بامداد روز شانزدهم فروردین پس از یک دوره بیماری سرطان خون و مشکلات کلیوی به دیار باقی شتافت.

این خطیب و شاعر اهل بیت(ع) شیفته خدمت بود و تمام تلاش خود را در راه اعتلای ولایت اهل‌بیت علیهم السلام گذاشت به طوری‌که افزون بر تفسیر گرانسنگ زیارت آل یس و خطبه غرای غدیر ایشان، تألیف ده‌ها کتاب  یادگارهایی ماندگار از او خواهد بود.

همچنین در این روز، محمود اکبرزاده از پیرغلامان و شاعران اهل بیت (ع) مشهد که بر اثر بیماری در کما به سر می‌برد، در ۸۷ سالگی درگذشت. او متولد سال ۱۳۱۲ بود که مداحی را از ۱۳۲۵ شروع کرد و علاوه بر پیرغلامی اهل بیت (ع)، خادم حرم امام رضا (ع) نیز محسوب می‌شد. او همچنین سابقه ریاست کانون مداحان مشهد را دارا بود.

متاسفانه در این روز سومین مداح درگذشته هم حسن توزی شاعر و مداح سنتی و پیشکسوت بندر گناوه و استان بوشهر بود که در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر درگذشت.

توزی از شاعران و مداحان برجسته و باسابقه جنوب کشور به شمار می‌رفت که بر اثر سکته قلبی آسمانی شد.

۵ اردیبهشت

آیت‌الله ابراهیم امینی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه این روز در سن ۹۵ سالگی دارفانی را وداع گفت.

آیت الله ابراهیم امینی نجف‌آبادی (متولد ۱۳۰۴ ش) نائب رئیس اسبق مجلس خبرگان رهبری، عضو برجسته جامعه مدرسین قم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امام جمعه قم تا سال ۱۳۸۴ و از شاگردان برجسته آیت الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی بوده است.

وی همچنین عضو شورای بازنگری قانون اساسی بوده و در اوائل انقلاب به عنوان نماینده امام خمینی به شهرهای نهاوند، هرمزگان، مازندران، همدان و ملایر رفته است.

ایشان در سال ۱۳۵۸ به مأموریت از امام خمینی به ترکمن‌صحرا رفته و به اختلافی که بین مردم و مالکین و اربابان توسط گروهک منافقین ایجاد شده بود، پایان داد.

عضویت در شورای عالی مجمع جهانی اهلبیت(ع)، امامت جمعه شهر قم از دیگر مسؤولیت‌های او به‌شمار می‌آید.

۷ اردیبهشت‌ماه

یونس حبیبی جانباز و مداح اهل بیت (ع) پس از تحمل سال‌ها عوارض ناشی از جراحات دوران دفاع مقدس، در این روز به همرزمان شهیدش پیوست.

ویدیوی گفت‌وگوی فارس با این مداح اهل‌بیت (ع) را در رمضان دو سال قبل مشاهده کنید:

 

 

۲۱ اردیبهشت‌ماه

علی‌اکبر کاشانیان پیرغلام و مداح اهل بیت(ع) که مدت‌ها از بیماری گوارشی رنج می‌برد، در این روز و در ایام میلاد کریم اهل‌بیت (ع) درگذشت و به دیدار اربابش شتافت.

این مداح که متولد سال ۱۳۱۱ بود، پس از یک دوره بیماری و کهولت سن، در ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. 

فیلمی از مدح‌خوانی مولا علی علیه السلام و امام رضا (ع) در حدود ۱۵ سال قبل را اینجا ببینید:

 

 

۳۱ ادیبهشت‌ماه

محمدمهدی همایونی، شاعر و پیرغلام امام‌حسین (ع) در این روز و در ۷۹ سالگی و بر اثر شدت بیماری گوارشی درگذشت.

 محمدمهدی همایونی از شاعران آیینی قدیمی کشور بود که با نادعلی کربلایی، دیگر شاعر و ذاکر اهل‌بیت (ع) خاطرات بسیاری داشت و مورد لطف این پیرغلام آستان اباعبدالله (ع) بود.

از محمدمهدی همایونی قریب ۵ هزار بیت شعر آیینی به یادگار مانده است.

این شاعر اهل‌بیت (ع) ۳۱ اردیبهشت‌ماه تنها ۳ روز مانده به سالگرد تولد ۸۰ سالگی‌اش درگذشت. او سال‌ها در دفاع مقدس حضور داشت و پیکر شهید حسین فهمیده را با دستان خودش به خاک سپرده بود.

فیلمی از شعرخوانی مرحوم محمدمهدی همایونی را اینجا ببینید:

 

۲۴ تیرماه

علی شریف کاشانی از شاعران آیینی کشور ۲۴ تیرماه در ۹۱ سالگی درگذشت. علی شریف کاشانی نواده «آیت‌الله العظمی ملاحبیب‌الله شریف کاشانی» متولد ۱۳۰۸ و دارای مدرک زبان و ادبیات عرب از دانشگاه تهران بود که در سال‌های دبیرستان درس‌های فیزیک و ریاضی و سپس ادبیات را به شاگردان خویش آموزش می‌داد. استاد شریف سال‌ها مسئولیت انجمن ادبی صبای کاشان را برعهده داشت.

استاد علی شریف کاشانی از اساتید صاحب سبک و برجسته شعر آیینی بود. او قرآن مجید، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را به نظم درآورده است.

۲۵ تیرماه

محمد فتوت شاعرآیینی، نوحه سرا و نواساز سینه‌زنی سنتی بوشهر ۲۵ تیرماه در ۸۶ سالگی به علت کهولت سن درگذشت. 

او متولد سال ۱۳۱۳ در محله جبری بوشهر بود. مرحوم فتوت نوحه سرایی را از اوایل دهه ۵۰ شروع کرد و همزمان به نواسازی نوحه سینه‌زنی سنتی پرداخت.

این نوحه سرای پیشکسوت در سال‌های فعالیتش نوحه‌های زیادی را سرود و آهنگ‌گذاری کرد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «بر لب بحر فرات»، «یاران زمین کربلا»، «غوغا شده در کرببلا» و «محراب مسجد گلگون» اشاره کرد.

۳۱ تیرماه

حجت‌الاسلام سید محمدحسن طباطبایی استاد اخلاق حوزه‌های علمیه و مدیر مدرسه علمیه الحجه (ع) مشهد صبح این روز در ۷۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

استاد حاج سید محمدحسن طباطبایی از خطبا، اساتید اخلاق و مدیران موفق حوزه علمیه مشهد، از محضر علمی استاد صالحی، ادیب نیشابوری و سید ابراهیم حجازی بهره برد و سال‌ها در جهت شکوفایی احکام نورانی اسلام و ترویج معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام مشغول تدریس و تبلیغ بود، در سالروز شهادت حضرت جوادالائمه (علیه‌السلام) در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

وی مبارزات سیاسی خود را قبل از انقلاب علیه رژیم ستم شاهی در کنار امام خمینی (ع) از نجف اشرف شروع کرد و بعد از انقلاب خدمات ممتاز و ماندگاری در حوزه‌های علمی، اجتماعی و تربیتی از خود بر جای گذاشت.

۸ مردادماه​

محمدباقر حبیبی دولابی از پیرغلامان اهل بیت(ع) استان تهران در این روز درگذشت. این پیرغلام اهل بیت (ع) سالیان سال در هیأت محبین حضرت زهرا (س) و متوسلین به امیرالمومنین (ع) نوحه‌خوانی داشت، براثر بیماری قلبی درگذشت.

۱۰ مردادماه

محمود آقا محمد کاشی (کاشانی) میاندار قدیمی هیأت فاطمیه تهران در ۸۵ سالگی در این روز براثر ابتلا به کرونا درگذشت.

محمود آقا محمد کاشی (کاشانی) قریب به ۵۰ سال میاندار هیأت فاطمیه تهران بود که براثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

سیدمحمد هاشمی‌تبار مداح هیأت فاطمیه تهران نیز در ۲۰ اسفندماه سال ۹۸ براثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشته بود.

۱۹ مردادماه

حاج فیروز زیرک‌کار از پیرغلامان تبریز معروف به «فخرالذاکرین» روز ۱۹ مردادماه به دلیل نارسایی قلبی درگذشت. 

این پیرغلام اهل بیت متولد ۱۳۱۵ در محله دوه‌چی تبریز بود و از کودکی و نوجوانی مشغول سرایش شعر و ستایشگری اهل بیت بود.

حاج فیروز در میان مردم و هیئت های آذربایجان به فخرالذاکرین مشهور و از محبوبیت ویژه ای در میان عاشقان سیدالشهداء برخوردار بود.

۱۰ شهریورماه​

حجت‌الاسلام علیرضا عدالتی از وعاظ شهر تهران درگذشت. او علاوه بر هیأت‌های سراسر کشور، سال‌ها در جلسات حاج منصور ارضی در بیت الزهراء سلام‌الله‌علیها و مسجد ارک تهران سخنرانی می‌کرد.

۱۱ شهریورماه

حجت‌الاسلام سیدمهدی فیاضی حسینی پیرغلام اباعبدالله(ع) و مجلس‌دار ۵۰ ساله دستگاه سیدالشهدا درگذشت.

این پیرغلام اهل بیت(ع) ۵۰ سال مجلس‌دار دستگاه سیدالشهدا در محله زیبا و کوچه شترداران قدیم (بلوار قیام کنونی) تهران  بود که در روز تاسوعای حسینی درگذشت و روز عاشورا به خاک سپرده شد.

۲۲ شهریورماه

آیت‌الله شیخ یوسف صانعی از استادان حوزه علمیه درگذشت. براساس گفته یکی از مسؤولان دفتر آیت‌الله صانعی، وی به بیماری سیروز کبدی مبتلا بوده و مشکلات کلیوی نیز برای او ایجاد شده بود. به‌ دلیل شکستگی از ناحیه دست و لگن در بیمارستان نکویی قم بستری شد و برای تامین فاکتورهای مورد نیاز کبد و کلیه تحت دیالیز قرار گرفت، اما حین دیالیز درگذشت.

آیت‌الله یوسف صانعی متولد ۱۳۱۶ نیک‌آباد اصفهان بود. پدر وی، محمدعلی صانعی، و پدربزرگ وی، حاج ملایوسف، هر دو از روحانیون شناخته شده زمان خود بودند.

این استاد حوزه علمیه، سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه اصفهان شد و پس از گذراندن دروس مقدمات در سال ۱۳۳۰ برای ادامه تحصیل، به حوزه علمیه قم رفت. وی در سال‌های طلبگی از جلسه درس امام خمینی (ره)، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله اراکی، آیت‌الله محقق داماد کسب فیض کرد.

۲۹ شهریورماه

«محمدحسین حرمی»، فرزند مرحوم شیخ قاسم حرمی از منبری‌های تهران بود که بیش از ۹۳ سال پیش ایام شهادت حضرت زهرا(س)، مجلس روضه‌خانگی را برپا کرد که تا امروز توسط فرزندش ادامه یافته بود.

آن مرحوم، سابقه مدیریت در رادیو تهران و شبکه ۵ تلویزیون را نیز داشت و از جمله مدیران پیشکسوت سازمان صداوسیما محسوب می‌شد.

۱۴ مهرماه

عبدالله ملاباقر، مداح و نوحه‌خوان پیشکسوت که در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، سابقه مبارزاتی و دستگیری توسط رژیم پهلوی را داشت، بامداد روز دوشنبه ۱۴ مهر و در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی که از بیماری قلبی رنج می‌برد و بارها در بیمارستان بستری شده بود، در پی تشنج ناگهانی به کما رفت و سرانجام در سحرگاه این روز و در آستانه اربعین حسینی، دعوت حق را لبیک گفت.

این نوحه‌خوان پیشکسوت اهل تهران، مداح ثابت هیأت قدیمی ثامن‌الائمه (ع) تهران و منزل او، در ایام عزاداری، به ویژه اربعین حسینی، محل اجتماع سوگواران اباعبدالله علیه‌السلام بود.

فیلمی از مراسم تشییع او در بهشت زهرای تهران مشاهده کنید:

 

 

۱۶ مهرماه

سید جواد سنجری مداح و پیرغلام اهل بیت علیهم السلام، شامگاه ۱۶ مهرماه و در شب اربعین حسینی دارفانی را وداع گفت.

این مداح اهل بیت سالیان سال روضه خوان دستگاه امام حسین (ع) و از شاگردان مرحوم حاج احمد صالح در نوحه‌خوانی بود که دیروز در شب اربعین حسینی به دیدار اربابش شتافت.

۱ آبان‌ماه

حاج عباس خبوشانی پیرغلام آستان امام حسین(ع) در این روز براثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

این مداح اهل بیت از پیرغلامان مطرح استان اصفهان بود. 

فیلمی از مداحی مرحوم خبوشانی را در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) اینجا ببینید:

 

 

۳ آبان‌ماه

حاج غلامحسین محمدی، ذاکر و پیرغلام امام حسین (ع) بر اثر ابتلا به کوید ۱۹ در یکی از بیمارستان‌های تهران دارفانی را وداع گفت.

این مداح ۸۶ ساله که قبلاً از بیماری‌های دیگری نیز رنج می‌برد، به کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شد، اما معالجات درباره او کارساز نبود و سرانجام، سوم آبان‌ماه جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

مرحوم محمدی، اشعار و قصاید فراوانی در سینه داشت و حدود ۷۰ سال از عمر خود را صرف ستایشگری اهل بیت عصمت و طهارت کرد. او این مدت را مانند بسیاری از ذاکران ائمه طاهرین به روضه‌خوانی در منازل مردم گذراند.

۱۳ آبان‌ماه

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق نیز در سیزدهمین روز آبان سال گذشته دارفانی را وداع گفت.

او قبل از عراق، مسئولیت نمانیدگی بعثه مقام معظم رهبری در شهر مدینه را بر عهده داشت و در این سالها به زائران ایرانی در مدینه و کربلا خدمت می‌کرد.

۲۳ آبان‌ماه

سیدهادی فتوت، ذاکر جوان اهل‌بیت علیهم‌السلام که مدت‌ها از بیماری قلبی رنج می‌برد، شامگاه این روز دچار حمله قلبی شد و به دلیل تراکم فعالیت اورژانس و دیر رسیدن آمبولانس، در منزل جان به جان آفرین تسلیم کرد.

همسر این مداح جوان به خبرنگار فارس گفته بود: سیدهادی قبلا سابقه بیماری قلبی داشت و هر از گاهی به پزشک مراجعه می‌کرد. دیشب از دیدار پدرش برمی‌گشتیم که دچار حمله قلبی شد. به اورژانس زنگ زدیم، اما آمبولانس نیامد تا اینکه همسرم دچار ایست قلبی شد و در ۳۸ سالگی مقابل دیدگان فرزندش از دنیا رفت.

۲۸ آبان‌ماه

حاج محسن عسکری شاعر و مداح آذری‌زبان کشور در این روز بر اثر بیماری درگذشت. این مداح اهل بیت(ع) در مجالس مختلف به زبان‌های فارسی و آذری نوحه‌خوانی می‌کرد.

حاج محسن سال ۱۳۲۲ در یک خانواده مذهبی تبریزی متولد شد. او که تنها فرزند خانواده‌ای ثروتمند بود مادرش را در کودکی از دست داد و با ازدواج مجدد پدرش زیر نظر پدربزرگش، حاج مهدی، یکی از تاجران و هیأت‌داران بزرگ تبریز بزرگ شد.

بیشتر مداحان قدیمی و جوانان نسل امروز «رسول ترک» را با روایت‌های حاج «محسن عسکری» می‌شناسند. حتی تنها کتابی که زندگینامه حاج رسول است با راهنمایی‌ها و صحبت‌های او گردآوردی شده است.

۲ آذر‌ماه

حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو کارشناس حوزه تعلیم و تربیت که به عنوان عمو راستگو بچه‌ها می‌شناختندش، درگذشت.

این روحانی دوست‌داشتنی سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. او در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد و سطح را در مشهد و تتمه سطح و دروس خارج حوزه را در قم گذراند. او مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه‌های علمیه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود. (برنامه‌های بازی با کلمات، راز دایره ها و ...)

راستگو سال‌ها مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه و همچنین به مدت ۳۵ سال اجرای برنامه‌های متعدد تلویزیونی برای کودکان را برعهده داشت. او پس از تحصیل علوم حوزوی تا خارج فقه و اصول به فعالیت در زمینه کلاس‌های ویژه کودکان و برپایی اردو پرداخت. راستگو در ده‌ها کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی به اجرای برنامه پرداخت.

۱۵ آذرماه

حاج علی بهروزی، آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس بعد از سال‌ها تحمل جراحت آن دوران در ۵۴ سالگی به همرزمان شهیدش پیوست.

این ذاکر اباعبدالله‌الحسین(ع) بیش از ۵ سال در اسارت رژیم بعث به سر برد و از جانبازان دوران دفاع مقدس محسوب می‌شد.

۱۹ آذرماه

آیت‌الله شیخ محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری در این روز بعد از چندی کسالت، در شهر مقدس قم درگذشت.

مرحوم آیت الله یزدی متولد سال ۱۳۱۰، از شاگردان قدیمی حضرت امام (ره) که در دوران نهضت اسلامی بارها طعم تبعید و سخت‌گیری‌ها در راه مبارزه علیه رژیم طاغوت را به جان خرید و بعد پیروزی انقلاب اسلامی نیز، در معیت امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب  مسئولیت های مختلفی از جمله امامت جمعه تهران، عضویت در فقهای شورای نگهبان، ریاست قوه قضاییه و همچنین پنج دوره نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و همچنین ریاست این مجلس را بر عهده داشت.

۱۲ دی‌ماه

فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی در این روز دارفانی را وداع گفت.

محمد تقى مصباح یزدى در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر کویرى یزد دیده به جهان گشود. وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد; ولى به علت مشکلات فراوان مالى، بعد از یکسال براى ادامه تحصیل به قم هجرت کرد. از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۹ ه.ش در دروس امام راحل(قدس سره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى(رحمه الله)کسب فیض کرد. وى حدود پانزده سال در درس فقه آیت الله بهجت مدظلّه العالى شرکت داشت. بعد از آن که دوره درسى ایشان با حضرت امام به علت تبعید حضرت امام قطع شد، وی به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى، پرداخت.

آیت الله مصباح در سال ۱۳۶۹ به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان، و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد. مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی داراى تألیفات و آثار متعددى در زمینه هاى فلسفه اسلامى، الهیات، اخلاق و عقاید است.

۸ بهمن‌ماه

سیدابوالحسن شاهنگیان پیرغلام و مداح اهل بیت در شهرستان شمیرانات ۸ بهمن‌ماه براثر عارضه قلبی درگذشت.

این مداح اهل بیت سال‌ها در هیأت محبان الزهرا شمیرانات به مرثیه‌خوانی پرداخت.

۱۵ بهمن‌ماه

آیت‌الله حیدر‌علی جلالی خمینی در سن ۸۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

ایشان از نزدیک‌ترین یاران امام خمینی در مبارزات و از نمایندگان امام خمینی در حج، در سال ۱۳۶۰ بوده است. از دیگر سمت‌های ایشان، امامت جمعه شهر خمین و از فعالیت‌های او پایه‌گذاری حوزه علمیه در خمین و تأسیس مجتمع فقهی پژوهشی در تهران است.

او دروس عالی دینی را در قم، نزد آیت الله سیدحسین بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه سید محمدحسین طباطبایی آموخته است.

۲۰ بهمن‌ماه

آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم و استاد اخلاق در این روز در سن ۹۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. آیت الله ضیاءآبادی به بیماری کرونا مبتلا و مدتی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان خاتم‌الانبیاء بستری بودند.

ایشان از شاگردان امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی بود. وی از سال ۱۳۴۰ تاکنون استاد حوزه علمیه تهران بود و جلسات تفسیر و اخلاق وی در مسجد علی بن الحسین (ع) دربند برگزار می‌شد.

آیت‌الله سیدمحمد ضیاء‌آبادی سال ۱۳۴۷ هجری قمری برابر با ۱۳۰۷ هجری شمسی در قریه ضیاءآباد واقع در ۴۵ کیلومتری شهرستان قزوین و در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود.

۳۰ بهمن‌ماه

حاج احمد اکبری و حاج سیدحسن برقعی، در این روز و در آستانه لیلةالرغائب جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

اکبری که از مفسران قرآن و ذاکران قدیمی آستان مقدس سیدالشهدا علیه‌السلام بود، به دلیل کهولت سن و آسیب‌دیدگی پا، سه سال خانه‌نشین بود. دو روز قبل از درگذشت این پیرغلام امام حسین علیه‌السلام، جمعی از خدمتگزاران خانه مداحان و بنیاد دعبل خزاعی به دیدار و عیادت او رفتند که تصاویری از این دیدار را می‌توانید اینجا مشاهده کنید:

همچنین حاج سیدحسن برقعی، پدر شهید داوود برقعی پس از یک عمر ستایشگری اهل‌بیت عصمت و طهارت، نیز در همین روز به فرزند شهیدش پیوست.


مرحوم حاج سیدحسن برقعی

این پیرغلام آستان نورانی اباعبدالله علیه‌السلام، اصالتا اهل قم و بزرگ شده شرق تهران بود و فرزندش را در هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرده بود.

۱ اسفندماه

آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی زابلی، از اساتید مبرز اخلاق حوزه علمیه درگذشت. وی سابقه بیماری عارضه قلبی و دیابت داشت که اول اسفندماه در بیمارستان میلاد درگذشت.

آیت الله حسینی زابلی هر چند در ۲۰ سالگی و در شهر مقدس قم به کسوت روحانیت درآمد و ملبس شد، اما دوران شکوفایی علمی او در نجف و در خدمت اساتیدی همچون حضرت امام(ره)، آیت الله خویی (ره)، آیت الله سیستانی و ... رقم خورد.

آیت الله حسینی زابلی که خود به برکت عنایت اهل بیت علیهم السلام دارای سیر و سلوک و صفای باطن ویژه است همچنین از محضر اساتیدی همچون مرحوم آیت‌الله بهاءالدینی، مرحوم آیت‌الله شیخ حسنعلی نجابت و مرحوم آیت الله حسین فاطمی نیز استفاده کرده است.

۵ اسفندماه

در این روز علی خورشیدی مداح شاخص و پیرغلام آستان نورانی اباعبدالله علیه‌السلام پس از یک دوره بیماری و بیهوشی به رحمت حق پیوست و بعد از بدرقه با شکوه مردم قم در گلزار شهدای این شهر آرام گرفت.

این مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) قریب به ۳۰ سال در مسجد مقدس جمکران دعای توسل خوانده و مردم خاطرات فراوانی از دعای توسل مسجد جمکران با نوای حاج علی خورشیدی دارند.

گفتنی است علی خورشیدی ۱۰ سال پیش به دلیل عارضه مغزی که برایش ایجاد شده بود دیگر نمی‌توانست همانند گذشته در محافل و مجالس مذهبی و روضه خوانی شرکت کند.

۱۵ اسفندماه

استاد محمدرضا شاهنگی، معروف به «مشکین‌المادحین» و از شاگردان مرحوم صغیر اصفهانی، در این روز در سن ۸۹ سالگی در حادثه رانندگی تسلیم قضای الهی شد و درگذشت.

این پیرغلام اهل بیت (ع) که متولد سال ۱۳۱۰ بود، هیأت‌هایی مانند حضرت علی‌اصغر (ع)، حضرت رقیه (س) و متوسلین به حضرت ابالفضل (ع) در مسجد آیت‌الله خادمی اصفهان را تأسیس کرده بود و با در اختیار داشتن آرشیوی از نوار‌های ۱۰ هزار سخنران و مداح، گنجینه بزرگی نزد این مداح بود.

مرحوم مشکین، پیش از این نماینده بنیاد دعبل خزاعی و به عبارتی، رئیس جامعه مداحان اصفهان نیز بود.

مرشد محمدرضا مشکین (شاهنگی) از پیرغلامان آل یاسین (علیهم‌السلام) و متولد محله دروازه نو اصفهان، مداحی را در سن هشت سالگی در محضر حسین گل‌پرور و سپس مرحوم صغیر اصفهانی آغاز کرده و نزد مرحوم مشفقی و معلم ادامه داد.

خبرگزاری فارس، برای تمامی این درگذشتگان آرزوی علو درجات دارد. آنان را با فاتحه‌ای در این شب جمعه مهمان سفره اربابشان اباعبدالله الحسین(ع) کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول