اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

اقدامات جهادی اساتید و دانشجویان علوم پزشکی/ از درمان رایگان بیماران تا فعالیت‌های عمرانی

اساتید و دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این روزها در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند و در حال خدمات رسانی به نیازمندان هستند.

اقدامات جهادی اساتید و دانشجویان علوم پزشکی/ از درمان رایگان بیماران تا فعالیت‌های عمرانی

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ این روزها بسیاری از مردم مناطق محروم شاهد حضور گروه هایی از اساتید و دانشجویان هستند که به صورت رایگان و جهادی برای کمک به نیازمندان تلاش می کنند، گروه هایی که نوروز به جای استراحت و استفاده از تعطیلات کیلومترها سفر می کنند، میان محرومان می روند و با شور و اشتیاق صحنه های زیبا را خلق می کنند.

در همین راستا گروه جهادی منتظران مصلح (عج) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم نوزدهمین اردوی جهادی خود را در روستاهای محروم شهرستان مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار کرده است، این اردوی جهادی از اسفند ۹۹ آغاز شده و تا فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

 

 

در این حرکت جهادی مجموعاً ۸۱ نفر از اساتید، فارغ‌التخصیلان، دانشجویان و... در قالب بخش‌‌های غربالگری (پزشکی، پرستاری، مامایی و بینایی‌سنجی)، درمانگاه تخصصی (پزشکی، داروخانه و فیزیوتراپی)، دندانپزشکی، سازندگی، فرهنگی و هدایت تحصیلی، ۶ روستای این منطقه با حدود ۴۰۰ نفر جمعیت را تحت پوشش قرار دادند.

منطقه تحت پوشش جزء مناطق آبی بوده و ضمن رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی، از شرکت‌کنندگان در این حرکت تست کرونا گرفته شد.

* فعالیت‌های مختلف گروه جهادی

تیم درمانی گروه جهادی منتظران مصلح (عج) در دو بخش هوم ویزیت (home visit) و درمانگاه به فعالیت پرداخت. کار تیم‌های هوم ویزیت از ۲۷ اسفند ماه ۹۹ در قالب سه تیم هوم ویزیت (متشکل از یک پزشک، یک پرستار خانم و یک پرستار آقا)، دو تیم فیزیوتراپی، یک تیم مامایی و یک تیم بینایی‌سنجی آغاز شد.

 

 

تیم‌های هوم ویزیت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در خانه روستاییان حضور یافته و اعضای خانواده را معاینه و غربالگری  ( تست قند خون، فشار خون و...) کردند.

* ​تیم مامایی 

تیم مامایی این گروه جهادی هم تا ۳۰ اسفند ماه در روستای کلوار حضور داشت و بیماران ارجاعی را معاینه کرد و در روزهای آتی به درمانگاه جهادی مستقر در روستای چال کلگه اعزام خواهد شد. این گروه ضمن تهیه نمونه پاپ اسمیر از بیماران غربال‌شده آن را به آزمایشگاه ارجاع داد.

 

 

بر اساس این گزارش در طول اردو مجموعاً حدود شش روستای کلوار با ۳۹ خانوار، شاه غالب با ۲۰ خانوار، سیلاب با ۲۰ خانوار، برآفتاب با ۱۲ خانوار، چال کلگه با ۳۰ خانوار و خرم راه با ۳۰ خانوار مورد پایش و بررسی قرار گرفتند.

سپس در روزهای ۳۰ اسفند و ۱ فروردین یک درمانگاه با حضور ۳ نفر تیم پزشکی، یک ماما و دو فیزیوتراپ در درمانگاه چال کلگه و با همکاری درمانگاه سیار بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) راه اندازی شد.

 

 

در این درمانگاه بیماران ارجاعی توسط تیم‌های هوم ویزیت مورد معاینه دقیق، تجویز دارو و اقدامات تکمیلی قرار ‌گرفتند. برخی از بیماران نیز با بیماری‌های تشخیص داده شده و یا بیماری‌های پیگیری‌نشده با درجات ارجاع بیمارستانی مشخص شدند.

گفتنی است اطلاعات غربال‌شده توسط تیم‌های هوم ویزیت در قالب شناسنامه سلامت و با تعیین وضعیت ارجاع به بیمارستان جمع‌آوری شد.

* تیم دندانپزشکی

تیم دندانپزشکی گروه جهادی منتظران مصلح (عج) در قالب دو درمانگاه اطفال و بزرگسال و با حضور ۲۳ نفر از اساتید، متخصصان، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان به فعالیت پرداخت.

 

 

این گروه در مجموع ۱۹۹ نفر از بیماران را معاینه و درمان کرد، ارائه خدمات فلوراید تراپی، کشیدن دندان دائمی و شیری، ترمیم دندان، جرم‌گیری، درمان پالپ دندان شیری، عصب‌کشی، و گرفتن عکس‌های رادیوگرافی از خدماتی بود که تیم جهادی به نیازمندان ارائه کرد.

گفتنی است در طول ۴ روز کاری حرکت جهادی، تمام کودکان روستاهای شاه غالب، کلوار و سیلاب تحت معاینه دندانپزشکی قرار گرفته و آموزش بهداشت دهان و دندان به مادران و کودکان این روستاها داده شد.

 

 

هم‌چنین برای تمامی کودکان و نوجوانان روستاهای تحت پوشش تیم جهادی، مسواک، خمیر دندان و نخ دندان توزیع و پرونده دندانپزشکی برای مردم روستاهای تحت پوشش تشکیل شد.

 

 

* تیم سازندگی

تیم سازندگی گروه جهادی منتظران مصلح (عج) هم از روز ۲۶ اسفند ماه در روستای خرم راه دهستان زیلائی شهرستان مارگون مشغول به کار شد.

تعداد اعضای تیم سازندگی ۱۴ نفر، شامل ۱ مهندس عمران، ۲ بنا، ۱ نقاش و ۱۰ نیروی کارگر بود.

 

 

پروژه این تیم در نوزدهمین حرکت جهادی گروه منتظران مصلح (عج) تکمیل مسجد امام رضا (ع) روستای خرم راه بود.

حفر کانال لوله‌کشی و جای‌گذاری لوله آب مسجد، رنگ‌آمیزی و نصب ۶ عدد درب و پنجره، ۵۵ متر کاشی کاری، سیمان کاری دیوارهای مسجد، انجام پروژه زیرسازی جهت موزاییک کاری کف مسجد از اقداماتی بود که توسط این گروه انجام شد.

* تیم هدایت تحصیلی:

یکی از اقدامات صورت گرفته در این اردو، ارائه کمک های تحصیلی به دانش آموزان نیازمند بود.

تیم هدایت تحصیلی این گروه که برای نخستین بار در این حرکت جهادی راه‌اندازی شده بود‌ دو گروه هدف را مورد بررسی قرار داد.

 

 

در همین راستا در مقطع پایه طی گفت‌وگو‌های انجام‌شده با مدیران و مسئولان مدارس روستاهای سیلاب، شاه غالب، کلوار و خرم راه اقداماتی همچون، نیازسنجی مدارس از لحاظ ابزار آموزشی و تأمین این موارد پس از جمع‌بندی‌ مسئولان مربوطه، هدف‌گذاری برای آزمون‌های ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی در مقاطع ششم و نهم از طریق آگاهی‌بخشی و آموزش دانش‌آموزان و پیگیری مداوم و تأمین ملزومات مورد نیاز مانند کتب درسی مربوطه و بحث در مورد اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در مقطع نهم و آمادگی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته صحیح و استعدادیابی توسط معلمان در طول دوران تحصیلی انجام شد.

در حوزه کنکور در مجموع ۱۵ دانش‌آموز مستعد در رشته انسانی و ۴ دانش‌آموز در رشته تجربی از روستاهای شاه غالب، کلوار، سیلاب، برآفتاب، بروک و خرم راه شناسایی شده و مواردی چون تهیه کتب کمک آموزشی، مشاوره و پیگیری دانش‌آموزان تا زمان کنکور و تسهیل در روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در آزمون‌های آزمایشی در نظر گرفته شد.

هم‌چنین در طول این حرکت جهادی ۱۰۰ بسته نوشت‌افزار به دانش‌آموزان مقاطع مختلف اهدا شد.

* کمک مؤمنانه:

با توجه به شرایط سخت‌تری که در آستانه سال جدید و شیوع ویروس کرونا برای اقشار مستضعف منطقه ایجاد شده بود، توزیع بسته‌های کمک مؤمنانه نیز در برنامه‌های این حرکت جهادی قرار گرفت.

 

 

با جمع‌آوری کمک خیرین عزیز، در مجموع ۱۰۰ بسته معیشتی  و بهداشتی به ارزش مجموعاً ۵۰۰ میلیون ریال در بین اهالی روستاهای شاه غالب، سیلاب، کلوار و برآفتاب شهرستان مارگون توزیع شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول