اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آزادسازی کاروانسرای سمنان؛ چشم‌انتظار تحویل ساختمان/ شهرداری زودتر به وعده‌هایش عمل کند

آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی در قلب شهر سمنان این روزها در انتظار تحویل ساختمانی برای انتقال دادگاه انقلاب و اداره کل زندان‌های این استان است و مردم همچنان منتظرند تا شهرداری زودتر به وعده‌هایش عمل کند.

آزادسازی کاروانسرای سمنان؛ چشم‌انتظار تحویل ساختمان/ شهرداری زودتر به وعده‌هایش عمل کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کاروانسرای تاریخی سمنان به‌عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته‌شده در دوران صفوی در قلب شهر واقع شده و به گفته مسؤولان میراث‌فرهنگی، دارای بیش از ۴۰۰ سال قدمت است.

این اثر تاریخی در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید؛ اما در شرایط سخت تأمین فضاهای اداری، بیش از سه دهه تغییر کاربری داده و از آن به‌عنوان زندان مرکزی شهر سمنان استفاده می‌شد.

زندان مرکزی شهر سمنان روز سی‌ام خردادماه پارسال با همکاری اداره کل زندان‌های استان از کاروانسرای شاه‌عباسی مرکز شهر به ساختمان نوبنیاد خود منتقل شد و از آن زمان، امیدها برای احیای این یادگار دوران صفویه جانی دوباره یافت.

آن زمان اعلام شد که عملیات احیا و بازسازی این مجموعه تاریخی و کهن و استفاده بهینه از آن طی چند روز آینده (خردادماه پارسال) با اعلام آمادگی، پیگیری و اختصاص اعتبار از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان آغاز می‌شود (اینجا بیشتر بخوانید).

اعلام آمادگی سازمان زندان‌ها

کمی بعدتر، سازمان زندان‌ها برای همکاری در انتقال مسؤولیت بهره‌برداری از زندان سابق سمنان اعلام آمادگی کرد.

خسرو قهرمانی، معاون سازمان زندان‌ها گفته بود: سازمان زندان‌ها از شنبه آینده (اواخر تیرماه) با ورود جدی خود، تلاش خواهد کرد تا در اسرع وقت کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان تعیین تکلیف شود (اینجا بیشتر بخوانید).

لزوم ساماندهی با ورود میراث فرهنگی

جلسات و نشست‌ها درباره کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان ادامه داشت تا اینکه اواخر مردادماه پارسال قرار بود شهرداری سمنان، طرح و برنامه خود را نسبت به ساماندهی حریم کاروانسرای شاه‌عباسی ارائه کند و تمهیدات لازم در خصوص تأمین ساختمان اداری اداره کل زندان‌های استان سمنان در دستور کار قرار گیرد.

همچنین تأکید شده بود: شهرداری سمنان در اجرای توافق سال ۱۳۸۵ پس از اجرای بند (۴) و تأمین ساختمان اداری برای اداره امور زندان‌ها، مراحل آزادسازی محدوده کاروانسرا در چارچوب قوانین را به انجام رساند (اینجا بیشتر بخوانید).

استاندار سمنان هم قول داد

اواخر شهریورماه پارسال، استاندار سمنان گفته بود: شهرداری سمنان به‌صورت ویژه و همه‌جانبه آمادگی دارد تا در شرایط و قالب‌های مختلف ازجمله واگذاری زمین جایگزین، ساختمان، پرداخت وجه، اقدامات و امور مرتبط با مباحث عمرانی و شهری، نسبت به دریافت این کاروانسرا، مرمت و بازسازی و استفاده بهینه از آن برای عموم شهروندان اقدام کند.

وی تأکید کرد: ما نیز به‌عنوان مسؤولان استان آمادگی داریم تا مساعدت‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام داده و از اعتبارات استان برای تحقق این مهم و آزادسازی کامل این کاروانسرای تاریخی و استفاده بهینه متناسب با نام آن کمک کنیم (اینجا بیشتر بخوانید).

استاندار سمنان چندی بعد هم تأمین نیازمندی‌ها و به‌ویژه تأمین ساختمان مناسب برای اداره کل زندان‌های استان سمنان را امری ضروری دانسته بود (اینجا بیشتر بخوانید).

کار به موافقت‌نامه رسید

در همین حال، سرپرست معاونت توسعه سازمان زندان‌ها در شهریورماه پارسال گفته بود: موافقت‌نامه‌ای با ۱۲ اولویت در سازمان مرکزی برای به نتیجه رسیدن آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی (زندان قدیم) سمنان تنظیم شده است که به استان ابلاغ خواهد شد (اینجا بیشتر بخوانید).

دستور دلگرم‌کننده قاضی‌القضات

اما دوم بهمن‌ماه پارسال بود که رئیس قوه قضاییه در سفر به سمنان دستور داد تا کاروانسرای شاه‌عباسی این شهر از بند زندان آزاد و به مرکز فرهنگی تبدیل شود.

آیت‌الله رئیسی پس از بازدید از کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داد تا این مکان تاریخی را بر اساس توافق انجام‌شده، به شهرداری سمنان تحویل دهد (اینجا بیشتر بخوانید).

البته رئیس دستگاه قضا در پایان سفر به استان سمنان هم بار دیگر از شهردار و استاندار سمنان خواسته بود تا از روز شنبه (یعنی یکی دو روز پس از سفر)، نسبت به مرمت و آماده‌سازی کاروانسرا اقدام کنند (اینجا ببینید و اینجا بخوانید).

آنچه استاندار، «شو» خواند

در ارتباط با سفر رئیس دستگاه قضا به استان سمنان همه از شهردار تا رئیس شورا، از فرماندار تا استاندار و دیگر مدیران، برای اجرای این دستور اعلام آمادگی می‌کردند (اینجا بیشتر بخوانید).

شهرداری سمنان با حضور مسؤولان میراث فرهنگی سمنان، همان روزها کارگران خود را گسیل داشت تا برخی الحاقات زائد کاروانسرای تاریخی سمنان را برچینند؛ امری که بعدتر، استاندار سمنان آن را «شو» خطاب کرد.

حتی شهردار سمنان وعده داده بود تا آزادسازی پیرامونی کاروانسرا تا ۲۲ بهمن‌ماه پارسال انجام شود (اینجا بیشتر بخوانید).

محمد ناظم‌رضوی کمی بعدتر باز وعده داده بود که فضای داخلی کاروانسرا هم تا نوروز ۱۴۰۰ برای بازدید مردم آماده شود (اینجا ببینید).

مشکل همچنان پابرجاست؛ شهرداری زودتر ساختمان بدهد

با وجود اینکه در سفر رئیس قوه قضاییه به سمنان، بر آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی در اسرع وقت تأکید شد؛ اما همچنان عدم واگذاری «ساختمان مناسب» برای انتقال دادگاه انقلاب و اداره کل زندان‌های استان سمنان از سوی شهرداری سمنان، روند آزادسازی این کاروانسرا را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس قوه قضائیه با دستور خود مبنی بر واگذاری بهره‌برداری از کاروانسرا به یک مطالبه دیرینه مردمی در سمنان پاسخ مثبت داد؛ اما انتظار می‌رود شهرداری سمنان، استانداری سمنان و همه آنهایی که در این مسیر وعده داده یا توافقی را امضا کرده‌اند، نیز به تعهدات خود هر چه زودتر عمل کنند.

به‌هر حال، امروز همچنان دیوارهای زندان در مرکز شهر سمنان رخ نشان می‌دهند و تحقق هر چه سریع‌تر آرزوی آزادسازی کاروانسرای تاریخی شهر سمنان یک پیش‌شرط اساسی دارد؛ آن هم عمل شهرداری سمنان به تعهد خود در توافقنامه تنظیمی، مبنی بر در اختیار گذاشتن ساختمان‌های مناسب برای انتقال فضاهای اداری موجود در حریم کاروانسراست که باید هر چه زودتر عملی شود.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول