اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

از حضور یک زن در تیم پیام‌رسان امام خمینی(ره) تا راهکارهایی برای موفقیت بانوان

سال‌ها پیش رسیدن به برخی پست‌ها برای زنان امری دست‌نیافتنی و در پاره‌ای از اوقات تخیلی به نظر می‌رسید اما امروزه گریز از تفکر جنسیتی در جهان را با رسیدن زنان به موفقیت‌های مختلف از جمله تکیه بر کرسی‌های ریاست شاهد هستیم.

از حضور یک زن در تیم  پیام‌رسان امام خمینی(ره) تا راهکارهایی برای موفقیت بانوان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دیگر وقت آن است که از نالیدن و انداختن تقصیر بر گردن زمین و زمان دست برداریم، تکرار جملاتی مثل «جامعه مرد سالار است، به زنان توجه کافی نمی‌شود و یا حق زنان را نمی‌دهند» کافیست.

سال‌ها پیش رسیدن به برخی پست‌ها برای زنان امری دست‌نیافتنی و در پاره‌ای از اوقات تخیلی به نظر می‌رسید اما امروزه گریز از تفکر جنسیتی در جهان را با رسیدن زنان به موفقیت‌های مختلف از جمله تکیه بر کرسی‌های ریاست شاهد هستیم.

هر انسانی برای موفقیت تعاریف متعدد و خاص خود را دارد، پاراگراف بالا به این منظور نیست که موفقیت زنان در رسیدن به چنین پست‌هایی است بلکه بیان کننده این است که هیچ چیز غیرممکن نیست حتی رئیس جمهور شدن زنان و در حال حاضر نیز که این مطلب را می‌خوانید چندین خانم رئیس جمهور در جهان داریم.

خداوند رحمان در قرآن کریم نیز از برابری زن و مرد سخن فرموده و فرموده است که قطعا بهترین شما با تقواترین شما است.

اعتقاد بر این است که رسیدن به موفقیت و پیشرفت در حوزه‌های مختلف اگرچه محقق شدنی است ولی به پیش‌زمینه‌هایی نیاز دارد.

گفته می‌شود بیش از نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، استان خوزستان نیز جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر دارد، در محاسبه‌ای تقریبی می‌توان گفت دو میلیون و 500 هزار نفر از این جمعیت بانوان هستند، با این حال حضور این جمعیت قابل توجه، در عرصه‌های مختلف، حضور چشمگیری نیست.

بی‌شک اگر بانوان نسبت به استعدادها و توانایی‌هایشان به آگاهی منطقی، کافی و جامعی برسند میزان حضورشان در جامعه تغییر خواهد کرد. به همین منظور برای نخستین بار در استان خوزستان تفکری نواندیشانه تحت عنوان «آفرین بانو» با هدف بررسی مسائل مرتبط «زنان و موفقیت» ایجاد شده است که در قالب برگزاری میزگرد و محتواهای رسانه‌ای به ارائه راهکارهای مختلف از زبان زنان موفق در استان به منظور تشویق دیگر بانوان می‌پردازد.

بیش از هفت میلیارد انسان بر روی این کره خاکی زندگی می‌کنند ولی حتی دو قلوهای همسان هم همانند یکدیگر فکر نمی‌کنند با این حال این فرصت به بانوان داده شده که با حفظ شئونات و عقاید اسلامی به بیان تجربیات و نظرات خود به ویژه نظرات کارآ بپردازند تا راه برای بانوانی که قصد حضور در جامعه را دارند هموارتر شود خواه حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی باشد خواه کارآفرینی و یا کسب و کارهای خانگی و یا....

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح سخنان سه بانوی فعال خوزستانی در سه عرصه مختلف در نخستین جلسه از سلسه میزگردهای عنوان شده است.

لازم به ذکر است به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا علی رغم میل باطنی این میزگرد با حضور تعداد معدودی از زنان تشکیل شد که به یاری خدا پس از پایان همه‌گیری کرونا حضور جمع کثیری از زنان را خواهیم داشت.

زنان یکدیگر را باور و همدیگر را حمایت ‌کنند

زیبا صالح‌پور متولد ۱۳۳۴ و رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خوزستان است. گفته می‌شود در بین استان‌های کشور فقط دو خانم توانسته‌اند ریاست این انجمن را به دست بیاورند که یکی از آن دو، صالح‌پور است.

وی عضو شورای اول و چهارم شهر اهواز بوده به طوری که در شورای چهارم بیشترین رای را آورده و در آن زمان نفر اول انتخابات شورای شهر اهواز شده بود.

صالح‌پور در میزگرد مبحث زنان و سیاست را برعهده داشت و در این زمینه گفت: در ابتدا تشکر می‌کنم بابت تشکیل این میزگرد و حرکت جدید و خوبی که آغاز کرده‌اید. وقتی می‌خواهیم درباره زنان صحبت کنیم قبل از اینکه به جنسیت توجه کنیم باید به انسانیت توجه کرد و زنان نیز باید جایگاه انسانی‌اشان را در سطح جهان به دست بیاورند و همه افراد جامعه بدانند که زنان هم در جامعه حق و حقوقی دارند.

وی افزود: وقتی جامعه بپذیرد که زنان نیز حق و حقوق و استعدادهایی دارند باید شرایط را برای ظهور و بروز استعدادها و رسیدن زنان به حقشان فراهم ‌کند. زنان در بسیاری از کارها استعداد بسیار زیادی دارند اما متاسفانه به دلیل عدم وجود شرایط مناسب این استعدادها بروز نمی‌کنند.

این فعال حوزه سیاست در استان خوزستان با بیان اینکه اولین توقعی که از تصمیم‌گیران داریم این است که شرایط را برای بروز استعدادها و توانایی‌های زنان ایجاد کنند، گفت: یکی از مشکلات زنان عدم اعتماد به نفس است؛ نبود اعتماد به نفس نیز در باور زنان مشکلاتی به وجود آورده تا جایی که حتی گاهی زنان همدیگر را باور ندارند این در حالی است که اگر زنان یکدیگر را باور داشته باشند همدیگر را حمایت می‌کنند.

وی بیان کرد: به طور مثال در حوزه انتخابات اگر توجه کنیم می‌بینیم که میزان آرا کاندیدای زن به نسبت کاندیدای آقا کمتر است این در حالی است که اگر زنان نسبت به هم باور داشته باشند قطعا یکدیگر را حمایت می‌کنند.

صالح‌پور با اشاره به اینکه زنان باید بدانند وقتی زن دیگری را حمایت می‌کنند یعنی جایگاه خودشان را نیز تقویت کرده‌اند، عنوان کرد: باید به زنان مجال و فرصتی داده شود تا بتوانند توانمندی‌هایشان را به منصه ظهور برسانند.

وی ادامه داد: در این صورت است که باورها نسبت به زنان تغییر می‌کند در غیر اینصورت اگر به زنان فرصت بروز توانایی‌ها و استعدادهایشان داده نشود پس چگونه خود را ثابت کنند؟!

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خوزستان یادآور شد: زنان در جایگاهی که با شخصیت زن بودنشان سنخیت دارد باید حضور یابند و برخی کارهای سخت و طاقت‌فرسا که به قوای بدنی زیادی نیاز دارد و با روح و روان زن در تضاد است مناسب زنان نیست و دست یافتن زنان به جایگاه‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف بدین منظور نیست که زنان هر کاری را انجام دهند و به خود و سلامتیشان ضرر برسانند.

وی افزود: تفاوت‌ها را باید درک کنیم و بپذیریم که زنان و مردان در مسائل زیادی با یکدیگر متفاوت هستند پس زنان برای رسیدن به موفقیت و اثبات خویش لازم نیست خودشان را با انجام دادن کارهای مردانه و قدرتی به سختی بیندازند.

صالح‌پور ضمن بیان این نکته که خانم‌ها باید جایگاه‌ها و مسئولیت‌هایشان را بشناسند، خاطرنشان کرد: من زنی هستم که سال‌هاست در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کار می‌کنم اما با این حال مسئولیت‌هایم را نیز پذیرفته‌ام که در درجه اول من یک زن هستم و در درجه بعدی همسر و مادر هستم و سپس یک فرد شاغل هستم، این مسوولیت‌ها نباید در تضاد هم باشند.

 

حضور زنان یکی از مهمترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی است

وی گفت: به شخصه اکثر جایگاه‌های فرهنگی را برای زنان مناسب می‌دانم اما متاسفانه گاهی کمتر به قابلیت‌های زنان در این زمینه توجه شده و کمتر دیده شده که زنان به پست‌های کلیدی در سطح کلان از وزارت گرفته تا مدیرکلی و نیز معاونت منصوب شوند.

این بانوی فعال سیاسی بیان کرد: در عرصه سیاست نیز باید به زنان اعتماد کرد یک زن که نمی‌تواند برود و به زور بگوید مرا فرماندار کنید یا مرا وزیر کنید بهرحال این فرصت را تصمیم‌گیران باید به زنان بدهند.

وی همچنین توضیح داد: ملاک انتخاب افراد برای پست‌های مهم را باید در نظر گرفت، یادمان باشد که زنان فقط چند سال است که مجال رشد و پیشرفت یافته‌اند پس نباید با مردانی که به دلایل مختلف از جمله فرهنگ، چندین سال فرصت پیشرفت و کار داشته‌اند مقایسه شوند و به این دلیل کنار گذاشته شوند و نیز یادمان باشد که اگر زنی برای مسوولیتی انتخاب شد ولی نتوانست موفق شود این عدم موفقیت را به همه زنان تعمیم ندهند و پای همه زنان ننویسند و نگویند که دیدید به فلان خانم فرصت داده شد اما موفق نشد! خب شاید شما به درستی انتخاب نکردید.

صالح‌پور ادامه داد: هرگاه مجال و فرصتی به زنان داده شد بهترین نتیجه را رقم زدند به طوری که یکی از مهمترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان است. نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس نیز نقش بسیار مهمی بوده است چرا که اگر زنان شرایط و محیط خانه را به خوبی اداره نمی‌کردند قطعا مردان نمی‌توانستند با خیال راحت به جنگ بروند.

وی با بیان اینکه صحبتم را با توضیحاتی درباره نگاه حضرت امام خمینی(ره) به زنان پایان می‌بخشم، گفت: حضرت امام خمینی(ره) وقتی می‌خواستند بزرگترین پیام سیاسی ایران و انقلاب را به قلب کمونیست و برای گورباچف بفرستند، پنج نفر را برای ارسال پیام انتخاب می‌کنند چهار مرد و یک زن، امام با این حرکت هم می‌خواستند بگویند که زنان ما توانمند و با ارزش هستند و هم خط و راهی را برای دیگران ترسیم کنند که بدانند خانم‌ها هم می‌توانند در رویدادهای مهم حضور و نقش داشته باشند و باید به خانم‌ها اهمیت داده شود.

اهمیت برنامه‌ریزی یکپارچه برای حمایت از اشتغال بانوان

خیریه نیسی نیز یکی از زنان توانمند خوزستانی است. وی متولد سال۱۳۴۲ و رئیس کمیسیون زنان اتاق بازرگانی اهواز است. نیسی را می‌توان یکی از زنان قدر در عرصه تجارت در استان خوزستان دانست. تسلط نیسی به بازرگانی و نیز روانشناسی موجب شد که مبحث زنان و اشتغال را در این میزگرد برعهده بگیرد.

 

نیسی با بیان اینکه زنان در هر شغلی که فعالند باید بدانند که مقوله تربیت فرزندان امر بسیار مهمی است و نباید به گونه‌ای کار کنند و یا شغلی را انتخاب کنند که زندگی را از مسیر اصلی خارج کند، اظهار کرد: زنانی هستند که از هوش و استعداد بالایی برخوردارند بنابراین باید پای کار بیایند تا همه از نبوغ و هوش این زنان بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه داشتن ایمان و تقوای الهی زنان را از ورطه فساد در اجتماع و نیز دور شدن از اهداف انسانی مورد نظرشان مصون نگه می‌دارد، افزود: زنان در حوزه اشتغال برای اینکه بتوانند توانمندی‎‌هایشان را نشان دهند نخست به حمایت نیازمندند، ما زنانی داریم که با هنرشان می‌توانند چرخ اقتصاد کشور را بچرخانند و نیز بهترین ارزآوری‌ها را برای کشور داشته باشند اما متاسفانه حمایتی از آنها نمی‌شود.

رئیس کمیسون زنان اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌ها به صورت جداگانه و تنهایی کار می‌کنند و همین عدم یکپارچگی در حمایت‌ها سبب شده که گویی حمایتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه موازی کاری این سازمان‌ها اشتغال زنان را با مشکلاتی مواجه کرده است و باید یک برنامه‌ریزی یکپارچه برای حمایت از اشتغال بانوان و ایجاد ارزآوری‌ به واسطه هنرهای صنایع دستی بانوان برای کشورمان ایجاد شود، گفت: به طور مثال فرانسه ارزآوری بسیار زیادی از راه صنایع دستی بانوانش به دست می‌آورد این درحالی است که بانوان کشورما هنرهای بسیار بیشتری نسبت به دیگر کشورها دارند بنابراین در حوزه اشتغال اگرچه زنان توانمندی در کشور داریم اما عدم وجود حامی سبب شده که زنان زیادی علی رغم مستعد بودن در ردیف بیکاران قرار بگیرند.

نیسی عنوان کرد: زنان کشور ما توانایی ارزآوری و تولید را دارند فقط کافی است سازماندهی شوند، در یک کلام، زنان راه تولید را بلدند اما راه بازار و فروش را نمی‌دانند که این کار هم وظیفه مسوولان است.

جایگاه «انگیزه» در موفقیت بانوان

وی ادامه داد: حمایت از زنان شاغل بسیار کم است تا جایی که سبب دلزدگی بانوان می‌شود؛ میزان حمایت از زنان چنان کم است که می‌توانم بگویم تا کنون هر حمایتی بوده توسط خود زنان انجام شده مثلا اگر زنی کسب و کار خانگی دارد دوستانش با ایجاد تبلیغاتی در فضاهای مجازی از او حمایت کرده‌اند.

این فعال حوزه اشتغال با گلایه از مسوولان عنوان کرد: مسوولان آنگونه که باید از زنان شاغل حمایت نمی‌کنند و وقتی که بخواهند حمایتی کنند به طور مثال اگر نمایشگاهی راه‌اندازی کنند اگر غرفه‌ای بدهند هزینه‌اش را هم می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مسوولان برای بهبودی وضعیت اشتغال زنان قول می‌دهند اما در عمل چیزی محقق نمی‌شود، گفت: اکثر مسئولان زنان را فقط در ایام انتخابات و به عنوان یک رای بیشتر می‌بینند و برای بهبود وضعیتشان قول‌هایی می‌دهند اما بعد از انتخابات همه قول‌ها به شعار تبدیل می‌شوند.

نیسی عنوان کرد: زنان شاغل برای موفقیت به امکانات اولیه نیاز دارند که ارائه این امکانات را دولت باید متقبل شود در برخی موارد با ساخت یکسری بازراچه‌ها می‌توان اشتغال‌زایی بسیار خوبی برای زنان ایجاد کرد. در خوزستان اوضاع حمایتی از زنان شاغل به نسبت سطح کشور بدتر است و بیشتر حمایت‌ها نمادین و با یکسری جملات زیبا نه حمایت‌های واقعی.

وی یادآور شد: با این حال برخی نهادها از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) برنامه‌های خوبی از جمله آموزش و اعطای وام برای خانواده‌های تحت پوشش خود داشته که اگر این دست حمایت‌ها توسط همه نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها از بانوان شاغل بیشتر شود قطعا زنان برای ورود به عرصه اشتغال انگیزه بیشتری خواهند داشت و کسی که با انگیزه کاری را شروع کند موفقیت و پیشرفتش بسیار زیاد می‌شود.

همراهی خانواده در موفقیت زنان بسیار مهم است

سارا حسینی مدیر روابط عمومی اداره کل پست استان خوزستان است که اگرچه فقط ۴۲ سال سن دارد اما توانسته خود را در ردیف زنان توانمند استان خوزستان قرار دهد، اخلاق، تلاش و پشتکار حسینی سبب شده در میان زنان مدیر همیشه حرف برای گفتن داشته باشد و همین سه ویژگی مهم ما را بر آن داشت که از وی بخواهیم درباره مبحث زنان و کار اجرایی(تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی) در این میزگرد صحبت کند.

 

حسینی با بیان اینکه مبحث زنان و مدیریت‌های اجرایی همیشه به عنوان یک دغدغه جدی مورد مطالبه‌ بوده که زنان مشتاقانه پیگیری می‌کنند، اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر تصدی پست‌های مدیریتی توسط بانوان بیشتر شده اما همچنان موانعی در این راه برای بانوان وجود دارد. در گذشته همه بخش‌های اجرایی در دست مردان بود و نگاهی که به دلیل مباحث فرهنگی وجود دارد سبب می‌شود که امروزه کار زنان دو چندان شود چرا که هم باید مسئولیتشان را به درستی انجام دهند و هم با این طرز تفکر مردسالارانه مقابله کنند.

وی افزود: خانم‌ها برای اینکه بتوانند این موانع‌ فرهنگی را برطرف کنند و نیز در کارشان موفق باشند نیازمند کارایی بالا و الگویی برای پیروی هستند که متاسفانه به دلیل اینکه در گذشته کمتر به زنان اعتماد شده و زنان کمی در عرصه‌های مدیریت و کارهای اجرایی قرار داشتند و مستندسازی‌هایی نیز در این زمینه وجود نداشته باز هم خانم‌ها به بن‌بست‌هایی برخورد می‌کنند.

مدیر روابط عمومی اداره کل پست استان خوزستان ادامه داد: در این زمینه زنان نباید از آقایان  الگوبرداری کنند چرا که این امر با زن بودنشان تعارض دارد بنابراین در این زمینه باید به انجام راه‌کارهایی از جمله بالا بردن دانش لازم در زمینه‌های مدیریتی و اجرایی و نیز توسعه مهارت‌های فردی برای برداشتن موانع کاری بپردازند.

وی داشتن هوش عاطفی بالا برای زنان را یک حسن دانست و بیان کرد: خانم‌ها در حوزه‌های مدیریتی می‌توانند یک مدیریت مشارکتی داشته باشند که عملکردشان را به سمت مثبت سوق بدهد و توانمندی‌هایشان را بیشتر به نمایش بگذارد.

حسینی عنوان کرد: خانم‌ها در مقام‎های مدیریتی سالم‌تر کار می‌کنند و از آنجا که تیم‌سازی نمی‌کنند از لحاظ اداری برای رشدشان در سازمان حمایت‌های لازم را ندارند بنابراین اگر با نگرش مثبت و راه درست این تیم سازی‌ها را انجام دهند موفقیت‌هایشان در عرصه‌های مدیریتی و اجرایی بیشتر می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه گاهی بین وظایف کاری و خانوادگی تعارضاتی به وجود می‌آید به نقش خانواده در موفقیت زنان اشاره کرد و گفت: همراهی خانواده در موفقیت زنان بسیار مهم است، حمایت‌های خانواده سبب می شود که زن مدیر بتواند پیشرفت کند و پیشنهادهای شغلی خوب را هم بپذیرد اما نبود این حمایت‌ها، عدم هماهنگی بین وظایف، عدم اعتماد به نفس و نیز حتی نگاه جامعه سبب می‌شود که گاهی زنان از قبول کردن پیشنهادهای ارتقاء کاری هم هراس داشته باشند.

این بانوی مدیر معتقد است که خودباوری و حمایت از زنان دیگر، استفاده از توانمندی‌های دیگر زنان و باز کردن راه برای خانم‌هایی که از توانایی لازم برخوردارند و نیز تلاش برای مقابله با تفکرات کلیشه‌ای از جمله مسائلی است که ما زنان در کارهایمان باید لحاظ کنیم تا هم خودمان به موفقیت و پیشرفت برسیم و هم بانوان دیگر.

حسینی در پایان یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای آموزش مهارت‌ها و توسعه، مستند سازی و الگوسازی برای دیگر زن‌ها، ایجاد تشکل‌ها و انجیئوها، فرهنگ سازی مناسب برای حضور زنان در بخش‌های اجرایی و ارزش دادن به توانمندی‌های زنان در جامعه موضوعاتی هستند که اگرچه راهکارهای جمعی به شمار می‌روند اما با این حال ما زنان هستیم که می‌بایست برای حرکت در این مسیر پیشگام شویم تا روز به روز شاهد موفقیت‌های بیشتر زنان باشیم.

فاطمه طاهری

عکس: حدیث کاظم پور

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول