اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بالا گرفتن تنش‌ میان امان و تل‌آویو؛ مخالفت نتانیاهو با صادرات آب به اردن

پس از تنش میان امان و تل‌آویو در پی عدم اجازه به ولی‌عهد اردن برای ورود به مسجد الاقصی، منابع صهیونیستی گزارش دادند که نخست‌وزیر این رژیم به درخواست امان مبنی بر صادرات آب بیشتر به اردن پاسخ مثبت نداده است.

بالا گرفتن تنش‌ میان امان و تل‌آویو؛ مخالفت نتانیاهو با صادرات آب به اردن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه‌های چاپ فلسطین اشغالی خبر دادند روابط میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی و «عبدالله دوم»‌ شاه اردن وارد مرحله جدیدی از تنش‌ شده است آن هم پس از اقدام نتانیاهو در رد درخواست اردن مبنی بر صادرات آب و خودداری از کمک به اردن در مبارزه با کرونا.

وبگاه روزنامه «العرب» به نقل از روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص»، امروز (شنبه)،‌ گزارش داد نتانیاهو از پاسخگویی به درخواست اردن مبنی بر صادرات آب از فلسطین اشغالی به این کشور خودداری کرده است.

هاآرتص در این خصوص خبر داد، علی‌رغم آنکه متخصصان در زمینه آب و مقامات نهاد نظامی توصیه کردند با درخواست اردن موافقت شود؛ اما نتانیاهو به این درخواست «پاسخ مثبتی نداده است».

این روزنامه در ادامه نوشت که روش نتانیاهو بیانگر عمق بحران میان «اسرائیل» و اردن است؛ بحرانی که بخشی از آن مربوط به درگیری شخصی میان نتانیاهو و عبدالله دوم است.

بر اساس توافق صلح امضاء شده میان امان و تل‌آویو در سال ۱۹۹۴، رژیم صهیونیستی به طور منظم انتقال آب از رود اردن به کشور اردن را برعهده دارد که غالبا امان زمانی که با موجی از خشکسالی مواجه می‌شود، درخواست آب بیشتری می‌کند؛ درخواستی که تل‌آویو تا پیش از بحران جدید با آن موافقت می‌کرده است.

اردن یکی از کم‌‌آب‌ترین کشورهای دنیاست که حدود ۴۰ درصد از منابع آن را آب‌های مشترک تشکیل می‌هد از جمله منبع آبی مشترک با فلسطین اشغالی از رود اردن و یرموک.

 هاآرتص در بخشی دیگری از گزارش خود اشاره کرد که اردنی‌ها به یک علت دیگر نیز از دست تل‌آویو عصبانی هستند و آن اینکه این کشور تمایل داشته که تل‌آویو با انتقال واکسن کرونا به اردن در مبارزه با موج اخیر ویروس کرونا که این کشور را درنوردید، به اردنی‌ها کمک کند که به دستور نتانیاهو این کمک به امان صورت نگرفت.

این ماجرا از آنجا شروع شد که منابع صهیونیستی حدود چند هفته پیش خبر دادند که مقامات این رژیم به ولی‌عهد اردن اجازه ورود به مسجد الاقصی را ندادند؛ آن هم به این بهانه که تعداد محافظان همراه ولی‌عهد بیش از تعداد مورد توافق بوده است.

این اقدام در حالی صورت گرفت که طبق توافق امضاء شده میان امان و تل‌آویو، اردن تولیت مسجد الاقصی را برعهده دارد و مسئولیت اداره آن بر عهده این کشور است.

پس از این اقدام تل‌آویو، امان نیز به هواپیمای حامل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اجازه عبور از حریم خود را نداد؛ گامی که به تشدید تنش میان دو طرف منجر شد.

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن، در گفت‌و‌گو با شبکه «سی‌ان‌ان» در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا علت لغو سفر نتانیاهو به امارات ارتباطی با موضوع عدم اجازه ورود به ولی‌عهد داشته است یا خیر خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود: «از توافق با اردن شانه خالی می‌کنی، از سفری دینی جلوگیری می‌کنی و شرایطی ایجاد می‌کنی که این سفر دینی را در این مناسب مقدس به امری محال تبدیل ‌کند بعدش انتظار داری که به اردن بیایی و از حریم اردن عبور کنی. اینجا باید جدی باشیم آیا این چیزی است که انتظارش می‌رود؟».

 دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی هم با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید لغو  سفر نتانیاهو به امارات، توضیح داده بود که مخالفت کشور اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی این کشور باعث لغو آن شده است.

در بیانیه مذکور آمده بود که البته اردن نهایتا به عبور هواپیما رضایت داد؛ اما به دلیل تعویق پیش آمده، تل‌آویو و ابوظبی تا آن موقع بر سر لغو سفر توافق کرده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول