اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دولت بایدن نتوانست مانع فروپاشی ساختار تحریم‌ها شود/رمزگشایی از دلایل افزایش صادرات نفت ایران

مدیرعامل اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: افزایش صادرات نفت ایران ارتباطی به روی کارآمدن دولت بایدن ندارد و برخلاف تلاش دولت آمریکا برای حفظ ساختار تحریم‌ها، تحریم‌های نفتی از درون در حال فروپاشی هستند.

دولت بایدن نتوانست مانع فروپاشی ساختار تحریم‌ها شود/رمزگشایی از دلایل افزایش صادرات نفت ایران

محمدعلی خطیبی مدیرعامل اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به دلایل نوسان میزان صادرات نفت ایران گفت: در حال حاضر تقاضای نفت در دنیا بهبود پیدا کرده است و بازار نفت قدری قوی‌تر شده است. شما مشاهده می‌کنید که قیمت نفت نیز افزایش پیدا کرده است که این علائم نشان‌‌دهنده قوت گرفتن بازار جهانی نفت است. در این شرایط یعنی همزمان با افزایش تقاضا و افزایش قیمت فرصت مناسبی برای ایران ایجاد شد که بتواند روند صعودی فروش نفت خود را تقویت کند.

خطیبی در ادامه افزود: همچنین در روز‌ها و ماه‌های گذشته مراکز نفتی عربستان زیر آتش یمنی‌ها قرار گرفته است و عربستان فعلا جایگاه خود به عنوان یک صادرکننده نفت مطمئن را از دست داده است. طبیعی است در چنین شرایطی مصرف‌کنندگان بزرگ نفت به دنبال جایگزین نفت عربستان می‌افتند تا چنانچه شرایط جنگ عربستان علیه یمن تشدید شود و سطح تنش‌ها افزایش یابد به ‌گونه‌‌ای که صادرات نفت عربستان دچار خلل شود، در تامین نفت موردنیاز دچار مشکل نشوند. در چنین شرایطی قطعا ایران به عنوان یک صادرکننده مطمئن می‌تواند نفت مورد نیاز بازار را تامین کند.

مدیرعامل اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: همچنین شواهد نشان می‌دهد که چین به یکی از مقاصد جدی برای صادرات نفت ایران تبدیل شده است. قطعا شروع فصل جدیدی از همکاری بین ایران و چین و امضای سند همکاری ۲۵ ساله در افزایش تعاملات نفتی دو کشور تاثیر مثبتی را خواهد گذاشت. البته قطعا تفاهم‌نامه بین ایران و چین صرفا به خرید نفت محدود نمی‌شود و بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت ایران را هم در برمی‌گیرد.

*برخلاف تلاش دولت آمریکا، تحریم‌های نفتی در دوران افول خود قرار دارند

وی اظهار داشت: البته توجه داشته باشید تحریم‌ها یک دوره موثری دارد که خود اوباما نیز در دوره اول تحریم‌های فلج‌کننده به آن اشاره کرد. اوباما درباره ساختار تحریم‌های آمریکا گفته است که این تحریم‌ها تنها در یک بازه زمانی دو سه ساله می‌تواند موثر باشد و بعد از آن ساختار تحریم‌ها رو به افول می‌رود.

خطیبی گفت: در حال حاضر نیز در دوران افول تحریم‌های آمریکا هستیم. پدیده تحریم باید بدین صورت تحلیل کرد که یک دوران اوج دارد و سپس وارد دوران افول می‌شود و سپس به پیک می‌رسد و این چرخه ادامه دارد. این موضوع نیز به خاطر این است که اعمال تحریم‌ها برای آمریکا هزینه‌بر است و نمی‌تواند برای همیشه آن را در حالت فعال نگه‌دارد.

وی گفت: پس افزایش صادرات نفت ایران ارتباطی به روی کارآمدن دولت بایدن نداشته و شواهدی مبنی بر تاثیر سیاست‌های دولت آمریکا بر افزایش صادرات نفت ایران موجود نیست. به نظر بنده افزایش صادرات را باید بر اساس ساختار تحریم‌های فعلی تحلیل کرد که رفتار نوسانی دارد.

* بایدن سیاست‌های ترامپ را برای تحریم نفت ایران دنبال می‌کند

مدیرعامل اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: دولت بایدن نه تحریم‌های نفتی را لغو کرده است و نه آنها را سست کرده است، بلکه خودِ ساختار تحریم‌ها توانایی تاثیرگذاری در بلندمدت را نداشته و الان در حال سست شدن است. در حوزه اعمال تحریم‌های نفتی دولت بایدن هیچ‌گونه نرمشی در قبال ایران نشان نداده است و همچنان در حال پیگیری سیاست‌های تحریمی ترامپ است.

وی خاطرنشان کرد: دولت بایدن حتی برای اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها بر لزوم همکاری اروپا با سیاست‌های تحریمی آمریکا نیز تاکید کرده است. بنده بعید می‌دانم که دولت بایدن تا موعد تعیین تکلیف مسائل فرابرجامی همچون مباحث موشکی، حقوق بشری و منطقه‌ای ایران اقدامی در جهت سست شدن تحریم‌ها بردارد.

*سیاست دولت بایدن برای اعمال مجدد فشار حداکثری تحریم نفتی چگونه خواهد بود؟

خطیبی گفت: از طرفی نفت آمریکا توانسته است جایگزین نفت ایران در بازار شود و کاهش تحریم‌های نفتی فرصت را برای ایران فراهم می‌کند که بازارش را پس بگیرد. البته باید توجه داشت که دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان ملاحظات زیست‌محیطی را بیشتر مدنظر قرار می‌دهند.

مدیرعامل اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: لذا شما می‌بینید در زمان ترامپ به شدت از توسعه منابع نفتی غیرمتعارف آمریکا حمایت شد درحالیکه این اقدام تبعات منفی محیط‌زیستی دارد. دولت دموکرات بایدن احتمالا با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی مقداری ترمز توسعه نفت شیل را خواهد کشید و بدین صورت تولید آمریکا نیز دچار وقفه خواهد شد.

وی اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که بعد از دوره سست شدن تحریم‌ها، آمریکا دوباره با یارگیری از اروپا و استفاده از ظرفیت سازمان بین‌الملل و شورای امنیت به دنبال فشار حداکثری علیه ایران باشد و سیاست بایدن هم احتمالا همانند سیاست اوباما کشاندن پرونده ایران به سازمان‌های بین‌المللی است و برخلاف زمان ترامپ از فضای تک تحریمی خارج خواهد شد.

خطیبی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود "نفت ایران قابل حذف همیشگی از بازار نیست" را بنده گزاره دقیقی نمی‌دانم. در شرایطی که بازار نفت با مازاد عرضه 5 میلیون بشکه‌ای مواجه است صادرات نفت ایران به راحتی قابل محدود شدن است. همچنین در شرایطی که بازار تشنه نفت است قطعا فضا برای حضور ایران فراهم خواهد بود و نمی‌توانند نفت ایران را از بازار نفت حذف کنند. پس صادرات نفت ایران در شرایط فعلی افت و خیزهای فراوانی خواهد داشت که به صورت مستقیم تحت تاثیر تحولات بازار نفت است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول