اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آزادی محسن، عیدی امامِ حاضر در آستانه نیمه شعبان

یک هیئت مذهبی در گیلان نذورات و احسان مردم را در آستانه میلاد مولود نیمه شعبان جمع‌آوری و منابع جمع‌آوری‌شده را خرج آزادی یک زندانی غیر عمد کرد.

آزادی محسن، عیدی امامِ حاضر در آستانه نیمه شعبان

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، شیعیان جهان اسلام در پس فراز و نشیب‌های قرن‌ها و سده‌ها در فراق امام زمانشان که قصیده انتظار را سروده و اشک‌ها و ماتم‌ها ریخته‌اند، روزها و شب‌ها را به وصل یارشان به تیرگی سپری کرده‌اند و در کنار دعا برای ظهور حضرتش، باایمان، رعایت تقوا و همچنین عمل صالح مهر و محبت خود را به رخ می‌کشند.

وقتی عید بزرگ نیمه شعبان فرامی‌رسد همه شیعیان جهان اسلام در تکاپویی جشن و سروری می‌شوند تا بتوانند عشق، ارادت و مودت بین خود و امام غائبشان را اثبات کنند و همه‌ساله در ایام منتهی به عید بزرگ نیمه شعبان کوچه‌ها و خیابان‌ها چراغانی و شهر پر از شیرینی و شربت می‌شد و مردم این عیدالله را به نیکی جشن می‌گرفتند.

با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن، امسال نیز کوچه‌ها و خیابان‌ها در حال آذین‌بندی هستند و شهر مهیای جشن بزرگ نیمه شعبان می‌شود اما در آن خبری از ازدحام جمعیت و پخش غذا و شیرینی نیست و مردم در تلاش هستند تا میلاد یگانه منجی عالم بشریت را به‌گونه‌ای دیگر گرامی بدارند و جشن بگیرند.

یادمان هست که در سال گذشته شیعیان امام زمان(عج) جشن نیمه شعبان را با ترس و دلهره سپری کردند و خبری از جشن و سرور باشکوه همه‌ساله نبود، هرچند غالب امت اسلام ظهور حضرت حجت را برای رهایی از وضعیت کنونی فریاد می‌زدند و همچنان نیز موعود حضرت مهدی را از پروردگار عالمین مسئلت می‌کنند.

اما با شیوع و گسترش شیوع کرونا آن‌هم از هر نوعی، امسال نیز شیعیان برای جشن تولد امامشان شانه خالی نمی‌کنند بلکه با شیوه و روش‌های مختلف در تلاش هستند تا همچون سال‌های گذشته نذری‌ها و احسان خود را برای امامشان خرج کنند.

امسال نیز بسیاری از مردم و شیعیان حضرت حجت تصمیم گرفته‌اند تا نذورات و احسان ماندگار خود را خرج کمک‌های مؤمنانه و مواسات کنند تا معیشت محرومان و مستضعفان بهبود پیدا کند و گروهی دیگر نیز در تلاش هستند تا با شیوه‌های دیگر قلوب ملت را به امام زمانشان جذب و امتی از جنس ایمان و یاوری برای ظهور امام زمانشان بسازند.

اما اقدام بسیار زیبا و قابل‌تأملی در این روزها از سوی هیآت مذهبی شنیده می‌شود و آن آزادی زندانیان با جرائم غیر عمد است. اقدامی که می‌تواند علاوه بر رهایی یک انسان از بند، خود شروعی برای زندگی دیگران باشد.

بچه هیئتی‌های رایه العباس شهر احمدسرگوراب شفت، حدود یک‌هفته‌ای می‌شد که همچون سال‌های گذشته صندوق نذورات هیئت را مهیا برای دریافت نذورات و احسان نیکوکاران و عاشقان امام زمان (عج) کرده بودند و امروز توانسته‌اند مبلغی را که به نیت آزادی یک زندانی در جشن میلاد امام زمان کنند را به دست ستاد دیه استان برسانند.

سید مجتبی بالود، از اعضای هیئت رایه العباس شهر احمدسرگوراب می گوید: عشق به صاحب‌الزمان و ابراز ارادت به ایشان باید خالصانه و توأمان با عمل صالح باشد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی می گوید سال گذشته اعضای هیئت و اهالی شهر احمدسرگوراب با نذورات و احسان خود همت کرده و  توانستند صدها بسته معیشتی و کمک‌های مؤمنانه را نه‌تنها در ایام منتهی به نیمه شعبان بلکه در طول سال به در خانه مستضعفان و محرومان ناشی از کرونا که کسب‌وکارشان با کسادی روبرو شده بود، ببرند.

با نذوراتی که رایه العباسی‌های شهر احمدسرگوراب جمع‌آوری کردند و به ستاد دیه بردند، محسن که دارای یک فرزند بود و محکومیت مالی، آن‌هم به غیر عمد داشت، از زندان آزاد و در کنار خانواده‌اش قرار گرفت، او اکنون آن‌قدر از لطف و عنایت هم نوعانش ممنون است که نجابت و بخشندگی آن‌ها، او را نیز عاشق مولایشان امام زمان(عج) کرده است.

 

علیرضا یزدانی، مدیر نمایندگی و عضو ستاد دیه استان گیلان نیز با تقدیر از رفتار سخاوتمندانه مردم به‌ویژه اعضای هیئت رایه العباس شهر احمدسرگوراب می گوید یکی از امتیازات محبوب شدن نزد امام زمان، عمل صالح است و آزادی زندانیان با جرائم غیر عمد یکی از اعمال صالح است.

به گفته وی، مشارکت مردم در آزادی زندانیان با جرائم غیر عمد یکی از بهترین حسنات است و این اقدام نه‌تنها در نزد زندانی و خانواده آن‌ها بلکه در نزد خداوند نیز دارای اجروقرب است.

مدیر ستاد دیه گیلان، آزادی زندانیان غیر عمد را یکی از صدقات جاریه می‌داند و معتقد است گروه‌های جهادی، تشکل‌های مردم‌نهاد و هیآت مذهبی می‌توانند یکی از بهترین اقدامات قابل‌تحسین و هدفمند خود را بازگشت یک زندانی به آغوش خانواده و یا جلب رضایت شاکیان بدانند و این مسیر گام‌های بلندتری بردارند.

هیئات مذهبی در کشور به‌ویژه در استان گیلان ‌همیشه به‌عنوان یک فرصت و پایگاه اجتماعی و فرهنگی به‌حساب می‌آیند و در ادوار و سنوات مختلف نشان داده‌اند هر جا که مردم پایشان گیر باشد در کنارشان هستند.

هیئات مذهبی در کنار اقامه عزا و شادی اهل‌بیت علیه اسلام و گریه و خنده بر احوالات آل الله، نقش به سزایی در تثبیت و استمرار فضایل معنوی و اخلاقی داشته‌اند و این یک سند افتخار است.

تاریخ سراسر پرافتخار ایران اسلامی و گیلان متمدن خوب به یاد دارند که هیآت از جنگ تحمیلی و پس‌ازآن در بحران‌هایی نظیر زلزله و سیل در کنار مردم بوده و پیوسته تلاش کرده‌اند تا رضایت مردم را که در امتداد رضایت الهی هست را جلب کنند.

انعطاف گروه‌های مردمی و سمن‌ها نظیر هیآت مذهبی و نقش‌آفرینی آن‌ها در زمان و مکان‌های مختلف بیانگر ظرفیت بی‌نظیر آن‌ها است که روزی در سیل و زلزله خود را نشان می‌دهد و روزی دیگر با تهیه و تأمین مایحتاج ضروری مردم در بحران‌ها در کنار مردم می‌مانند و در چنین روزهایی نیز در تکاپو هست تا دلی از مؤمنان را شاد کند و محبی را به محبان امام زمان (عج) و سربازان واقعی‌شان اضافه کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول