اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

کارشناسان فرانسوی تأیید کردند؛ نقش فرانسه در نسل‌کشی «رواندا»

کمیته‌ای از مورخان در گزارشی به دولت فرانسه، این کشور را در نسل‌کشی بزرگ سال 1994 در رواندا مسئول دانستند.

کارشناسان فرانسوی تأیید کردند؛ نقش فرانسه در نسل‌کشی «رواندا»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی از مورخان فرانسوی در گزارشی رسمی به دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، این کشور را دارای «مسئولیتی بزرگ» در کشتار وسیع سال ۱۹۹۴ در کشور «رواندا» دانستند.

به نوشته الجزیره، در این گزارش آمده است که دولت فرانسه در همدستی با حکومت وقت رواندا در سال ۱۹۹۴ مشارکت گسترده‌ای در نسل‌کشی اقلیت «توتسی» داشته است. در این کشتار حداقل ۸۰۰ هزار تن از اعضای قبیله توتسی و میانه روهای قبیله «هوتو» به دست افراطیون قبیله «هوتو» کشته شدند.

در گزارش مورخان آمده است که دولت «فرانسوا میتران» در فرانسه کمک تسلیحاتی زیادی به دولت «جووینال هابیاریمانا» علی رغم سیاست نژادپرستانه وی کرده است. البته در این گزارش ذکر شده است که دولت فرانسه نقش مستقیم در انجام کشتار نداشته اما علی‌رغم نفوذ بالایی که در رواندا داشته هیچ اقدامی برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام نداده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در واکنش گفته است که این گزارش گام مهمی برای فهم نقش فرانسه در کشور رواندا است. او همچنین خواستار ادامه تلاش‌ها برای کشف حقایق در خصوص نسل‌کشی رواندا شد.

قتل عام قوم «توتسی» پس از آن آغاز شد که در ششم آوریل ۱۹۹۴، هواپیمای حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس جمهوری وقت رواندا که از اعضای قبیله هوتو بود، بر اثر شلیک موشک، سقوط کرد. پس از این واقعه هوتوهای تندرو، اقلیت توتسی را مسئول این حمله دانسته و به مدت صد روز شروع به قتل عام توتسی‌ها و هوتوهای میانه‌رو کردند.

این واقعه طبق گزارش سازمان ملل حداقل ۸۰۰ کشته بر جا گذاشت و با تسلط توتسی‌ها بر پایتخت رواندا خاتمه یافت.

گزارش مورخان از مسئولیت فرانسه در این نسل‌کشی پس از آن منتشر می‌شود که مدتی پیش نیز گزارشی از جنایات فرانسه در الجزایر منتشر شد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در یکم بهمن ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» هرگز از اشغال الجزائر یا جنگ خونین هشت ساله که به سلطه فرانسه بر الجزائر پایان داد، عذرخواهی نخواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول