اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تجارت 19 میلیارد دلاری ایران با چین در سال99

سخنگوی گمرک گفت: چین اولین شریک تجاری ایران در سال 1399 بود که 30 میلیون و 128هزار تن کالا به ارزش 18 میلیارد و 715 میلیون دلار با آن تبادل کالای غیرنفتی بود.

تجارت 19 میلیارد دلاری ایران با چین در سال99

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: صادرات کشورمان به چین در سال 99، 26 میلیون و 585 هزار تن به ارزش هشت میلیارد و 954 میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی  23.6درصد و از لحاظ ارزش 26درصد کل صادرات کشورمان در این سال  به این کشور بوده است.

وی افزود: در سال گذشته، سه میلیون و 543 هزارتن کالا به ارزش 9 میلیارد و 761 میلیون دلار از کشور چین کالا به کشورمان وارد شده است که این میزان از لحاظ وزنی 10.6درصد و از لحاظ ارزش 25.3 درصد کل واردات کشور در این سال را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در ادامه گفت: اگرچه در سال گذشته چین هم در حوزه واردات و هم در صادرات شریک اول کشورمان بود، اما نسبت به سال 98 در هر دو حوزه شاهد کاهش تجارت با این کشور بودیم.

وی توضیح داد: در سال 98 سهم کل تجارتمان با چین 37میلیون و 811هزارتن به ارزش 20میلیارد و 829میلیون دلار بود اما در سال 99 با کاهش هفت میلیون و 683 هزار تنی، دو میلیارد و 114 میلیون دلار کمتر با این کشور تبادل کالا داشتیم که که این کاهش در صادرات، هفت میلیون و 275 هزارتن به  ارزش 607 میلیون دلار بوده است و در خرید کالا از این کشور نیز، در این سال  408 هزار تن کالا  نسبت به سال 98 کمتر از چین  وارد شده، و  یک میلیارد و 507 میلیون دلار کمتر واردات کالا داشته‌ایم. 

لطیفی در مورد عمده کالاهای صادراتی ایران  به چین  در سال 1399 گفت: پسته، انواع خشکبار و ادویه، مواد اولیه معدنی و صنعتی، مصالح ساختمانی، متانول، پلی اتیلن، فرش، ظروف شیشه ای، شمش آهن، محصولات آهنی، خرما، انگور و میوه جات عمده کالاهای صادراتی ایران به چین در کنار مشتقات نفتی بوده است.

وی در مورد کالاهای وارداتی از چین، تصریح کرد:ماشین الات و مواد اولیه صنعتی، تجهیزات پزشکی، حبوبات، مخمرها، کاغذ، چوب و تخته، پارچه و نخ، قطعات خودرو، انواع مفتول ها، لوازم ورزشی، دستگاه های داده پردازی، عینک و انواع مخمرها و بذر عمده کالاهای چینی بودند که در سال 99 به کشورمان وارد شده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول