اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

خروج کاروان‌های غیرمجاز عتبات حتی با داشتن ویزا ممنوع شد

در حالی که اسفندماه هر روز تعدادی از عاشقان حسینی در قالب کاروان‌های غیرمجاز به عتبات مشرف می‌شدند، ستاد کرونا خروج مسافران از مرزهای زمینی به عراق را حتی با داشتن ویزا ممنوع کرد.

خروج کاروان‌های غیرمجاز عتبات حتی با داشتن ویزا ممنوع شد

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: هر ساله در اعیاد شعبانیه جمعی از زائران ایرانی به عتبات مشرف می‌شوند و یکی از روزهایی که زیارت امام حسین (ع) در آن تأکید شده است، نیمه شعبان همزمان با ولادت حضرت مهدی (عج) است.

با آغاز سال جدید و در حالی که بسیاری از عاشقان سفر به عتبات برای تشرف به کربلا در نوروز و اعیاد شعبانیه و به ویژه نیمه شعبان همراه با کاروان‌های غیرمجاز ثبت‌نام کرده بودند، امکان خروج از کشور از هیچ یک از مرزهای زمینی را نداشتند و گزارش‌های فارس برای جلوگیری از خروج کاروان‌های غیرمجاز با مصوبه ستاد کرونا به نتیجه رسید؛ به طوری که ابویی، یکی از مدیران کاروان‌های زیارتی غیرمجاز با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا و بسته بودن مرزهای جنوبی و همچنین مرز مهران با وجود داشتن ویزای عراق اعزام زائران با مشکلاتی همراه بود، می‌گوید: بسیاری از زائران که اسفندماه برای تشرف به عتبات در اعیاد شعبانیه ثبت‌نام کرده بودند، به دلیل بسته بودن مرزها نتوانستند از مرز خارج شوند و اعزام‌های کاروان‌های ما نیز تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

با این تصمیم ستاد کرونا و توقف اعزام‌ها، بسیاری از افرادی که برای نوروز و نیمه شعبان ثبت‌نام کرده بودند، به مرزها مراجعه کردند، اما در مرزها امکان خروج نداشته و همین امر موجب تجمع افراد در مرزها شد.

حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه با مصوبه ستاد کرونا، مرزهای زمینی به عراق بسته شدند، می‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد کرونا، مرزهای ایران و عراق به روی مسافران بسته شد و مسافران و زائران حتی با داشتن ویزا هم نمی‌توانند از مرز عبور کنند. بر همین اساس از افراد می‌خواهیم از حرکت به سمت مرزها خودداری کنند تا اپیدمی کرونا در ایران و عراق کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست تا نیمه فروردین مرزها همچنان بسته خواهد بود، می‌افزاید: تردد مسافری تا ۱۵ فروردین متوقف شده است و افرادی که برای کارهایی همچون پیمانکاری و مهندسی بخواهند به عراق سفر کنند، با بررسی مستندات امکان خروج از کشور را دارند.

امسال به دلیل شیوع کرونا، همچون سال گذشته هیچ زائری به عتبات مشرف نشده است. البته برخی از مشتاقان زیارت امام حسین (ع) از راه‌های دور و نزدیک ایران و بدون در نظر گرفتن خطرات ناشی از شیوع این ویروس، خود را به مرزهای عراق رسانده تا بتوانند با ورود به عراق به زیارت سیدالشهدا (ع) مشرف شوند، اما با توجه به ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات، امکان اعزام هیچ کاروانی را به عراق ندارد. با این وجود، برخی از کاروان‌های غیرمجاز با روابط خاصی که با برخی از اعتاب مقدسه عراق دارند، اقدام به جذب زائر و اعزام آنها می‌کردند.

پس از شیوع کرونای انگلیسی در کشور، استاندار خوزستان مرزهای جنوبی کشور را به روی همه مسافران بست و دیگر کاروان‌های غیرمجاز نتوانستند از مرزهای جنوبی از کشور خارج شده و به عتبات سفر کنند. بر همین اساس، مرز مهران به عنوان مرز خروجی زائران کاروان‌های غیرمجاز عتبات هر روز پذیرای تعدادی از زائران بود.

این امر در حالی است که کاروان‌های حج و زیارت با وجود آمادگی کامل و اعزام زائران با رعایت نکات بهداشتی، به دلیل موافقت نکردن ستاد کرونا، هیچ اعزامی در ۱۳ ماه گذشته نداشتند و حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: ما پروتکل‌‎های لازم را برای اعزام زائران در زمان شیوع کرونا تدوین کردیم و در صورت موافقت ستاد مبارزه با کرونا، آماده اعزام زائران به عتبات هستیم.

خبرگزاری فارس نیز با توجه به اهمیت حفظ سلامت عاشقان حسینی و لزوم جلوگیری از خروج کاروان‌های غیرمجاز عتبات که بدون رعایت نکات بهداشتی و فقط برای کسب درآمد بیشتر با هزینه‌های بالا اقدام به اعزام زائران می‌کردند، گزارش‌هایی ارائه داد تا مسؤولان مربوطه از گمرک تا نیروی انتظامی و ستاد کرونا تصمیم درستی برای جلوگیری از شیوع کرونا اتخاذ کنند و جلوی چنین اعزام‌هایی را بگیرند که در نهایت ستاد کرونا به صورت موقت مانع اعزام مسافران به عتبات شد. (اینجا و اینجا و اینجا بخوانید) 

به گزارش فارس، سفر به عتبات از اسفند سال ۹۸ متوقف شد و با تداوم کرونا هیچ اعزامی به صورت رسمی انجام نشد. عراق نیز با توجه به شیوع کرونا در این کشور، از پذیرش زائران خارجی ممانعت می‌کند. این امر در حالی است که در ایام ماه شعبان هر ساله بیش از ۱۵۰ هزار نفر به عتبات مشرف می‌شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول