اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

گفت‌وگوی متفاوت با آقای هت‌تریک والیبال/ محمدی‌راد: آلکنو باید شفاف‌سازی کند

سرمربی تیم والیبال سپاهان اصفهان گفت: سرمربی تیم ملی یا مسئولان فدراسیون باید درخصوص نفرات دعوت شده و دعوت نشده به تیم ملی شفاف سازی کنند.

گفت‌وگوی متفاوت با آقای هت‌تریک والیبال/ محمدی‌راد: آلکنو باید شفاف‌سازی کند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، رحمان محمدی راد پس از حسین معدنی جایگزین او به عنوان دستیار اسلوبودان کواچ در تیم ملی والیبال ایران شد. از سوابق محمدی‌راد می‌‌توان به همکاری با خولیو ولاسکو، اسلوبودان کواچ و رائول لوزانو به عنوان دستیار اشاره کرد. کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی 2014، مقام چهارم لیگ جهانی و ششمی قهرمانی جهان و کسب سهمیه المپیک و حضور در المپیک 2016 ریو و صعود به دور دوم این بازی‌ها از افتخارات این مربی جوان است.

محمدی‌راد در رده باشگاهی 3 سال به عنوان دستیار در باشگاه شهرداری ارومیه فعالیت کرد و در سال 95 به عنوان سرمربی تیم هاوش گنبد انتخاب شد. وی در سال بعد کارش را به عنوان دستیار مصطفی کارخانه در تیم بانک سرمایه آغاز کرد و همراه با این تیم قهرمان ایران شد که البته پس از آن باشگاه والیبال بانک سرمایه منحل شد. محمدی راد در سال 97 با اعتماد مسئولان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ورامین به عنوان سرمربی تیم شهرداری ورامین که سابقه قهرمانی ایران و آسیا را در کارنامه داشت، انتخاب شد.

این مربی جوان توانست با شهرداری ورامین عنوان قهرمانی ایران و آسیا را کسب کند و پس از آن با یک پیشنهاد جدی از سوی مسئولان باشگاه سپاهان روبرو شد. رحمان محمدی ‌راد یکی از چهره‌‌های جوان و نام آشنای والیبال ایران در فصل اخیر کارش را به عنوان سرمربی طلایی پوشان اصفهانی دنبال کرد و در قالب یک برنامه 3 ساله برنامه‌‌های خود را به مسئولان این باشگاه اصفهانی ارائه کرد. او در سال اول با تیم سپاهان به عنوان سوم مشترک رسید.

او که یکی از بی‌حاشیه‌ترین مربیان والیبال ایران بوده و همیشه به گفته خودش تلاش می‌کند تا به جای حرف زدن، عمل کند در باشگاه سپاهان هم عملکرد موفقی داشت و نشان داد که انگیزه زیادی دارد. از دیگر نکات جالب توجه برای محمدی‌راد این است که او تاکنون سه بار پیشنهاد حضور در تیم‌های ملی را رد کرده است. زمانی قرار بود در تیم بانوان کار کند، مدتی بعد پیشنهاد حضور در تیم ملی نوجوانان به وی شد و در نهایت هم قرار بود به عنوان دستیار آلکنو کار کند که این اتفاق هم رخ نداد تا به قول فوتبالی ها وی در «نه» گفتن به حضور در تیم‌های ملی هت‌تریک کند.

مصاحبه‌ای با رحمان محمدی‌راد انجام شده که در این مصاحبه او درمورد موضوعات مختلفی صحبت کرده است. متن صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

فارس:چند ماه پیش صحبت‌هایی مطرح شد و قرار بود شما به عنوان دستیار آلکنو در تیم ملی فعالیت کنید، اما اینگونه نشد. دلیل این اتفاق چه بود؟

خواست خودم بود که در تیم ملی نباشم. 

فارس:چرا؟

تفکر و نگاه خودم در این تصمیم خیلی تاثیر داشت. مشکلاتی که داشتم باعث شد از فدراسیون درخواست کنم تا در تیم ملی حضور نداشته باشم. انشالله در فرصت مناسب‌تری در خدمت تیم ملی خواهم بود. ابهامی هم وجود ندارد. مسئولان فدراسیون لطف داشتند و نام مرا بین سایر مربیان قرار دادند، اما متوجه نشدم برنامه‌ آنها چگونه است. بعد از اینکه پیشنهاد به من داده شد روی این موضوع فکر کردم و به دلایل شخصی این پیشنهاد را رد کردم.

فارس:درخواست خود را رسماً به فدراسیون اعلام کردید؟

بله؛ درخواست کردم تا مرا معاف کنند.

فارس:آیا عدم حضور شما در تیم ملی ارتباطی به مصاحبه‌ای که انجام دادید و مسئولان فدراسیون را نقد کردید، دارد یا خیر؟

خیر؛ این دو موضوع ربطی بهم ندارد. پس از صحبت‌هایی که در جریان لیگ برتر مطرح کردم به کمیته انضباطی رفتم و درمورد صحبت‌هایم توضیح دادم. امیدوارم که مسئولان قانع شده باشند که به نظر می‌رسد اینگونه هم باشد، چون مسائلی که مطرح کردم پیرامون برخی اتفاقاتِ افتاده بود که در لیگ برتر مورد توجه قرار نگرفته بود. شبهاتی در ذهنم ایجاد شده بود و به همین دلیل مصاحبه کردم. در کمیته انضباطی هم توضیحاتی از سوی مسئولان به من داده شد. در حال حاضر هم فکر نمی‌کنم عدم حضورم در تیم ملی ربطی به مصاحبه‌ام علیه فدراسیون داشته باشد.

فارس:پیش از این هم پیشنهاد حضور در تیم ملی نوجوانان را رد کرده بودید؛ فکر نمی‌کنید با این شرایط شانس حضور در تیم‌های ملی را برای همیشه از دست بدهید؟

من فکر می‌کنم نباید موضوعات را باهم قاطی کرد. اگر حضور در تیم ملی نوجوانان را نپذیرفتم دلیلش مشخص است. من تجربه‌ای در زمینه کار در تیم‌های پایه را ندارم و از ابتدا با بزرگسالان کار کردم. هیچ تجربه‌ای در زمینه تیم‌های پایه ندارم؛ ضمن اینکه حالا هم شرایط تیم نوجوانان خاص است، چون زمان زیادی برای حضور در مسابقات ندارد. فکر می‌کردم این کار برایم سنگین است و نیاز به تجربه زیادی دارد، اما حالا و درمورد تیم بزرگسالان شرایط متفاوت است.

فارس:اگر قرار بود در تیم ملی نباشید، چرا در همان ابتدا مخالفت خود را اعلام نکردید؟

ما تنها یک جلسه در خدمت داورزنی و خوش‌خبر بودیم. قرار بود جلسه دیگری هم برگزار شود تا جزئیات کار به ما منتقل شود. در طول فصل که ما درگیر مسابقات بودیم، فدراسیون به دلیل مشغله کاری مان جلسه‌ای برگزار نکرد و این مدت فرصت خوبی بود تا من بتوانم به شرایط فکر کنم. خوشبختانه در زمان مناسب از فدراسیون عذرخواهی کردم و دلایلم را بازگو کردم که مورد تایید مسئولان هم قرار گرفت.

فارس:در مورد لیگ برتر امسال که با قهرمانی فولاد سیرجان خاتمه پیدا کرد هم صحبت کنید. آیا از شرایط و روند برگزاری لیگ رضایت داشتید؟

در ابتدا باید بگویم که سیرجان واقعاً شایسته قهرمانی بود. این تیم در روزهای پایانی و مرحله پلی‌آف بازی‌های خیلی خوبی انجام داد و با شایستگی قهرمان شد. آنها در طول فصل هم نمایش خوبی داشتند. تعداد تیم‌هایی که امسال شانس قهرمانی داشتند زیاد بود. نتایجی هم که کسب شد گواه این بود که تیم‌ها خیلی بهم نزدیک هستند و همگی توان غلبه برهم را داشتند. به طور کلی برگزاری لیگ در این شرایط فوق‌العاده بود.

برخلاف سال گذشته جایگاه تیم‌ها مشخص شد و خروجی درستی داشت. سرمایه‌گذاری تیم‌ها به نتیجه رسید و باشگاه‌ها می‌توانند شرایط را بررسی کرده و برای آینده خود تصمیم گیری کنند. همه تیم‌ها کیفیت خوبی از خود به نمایش گذاشتند و علاقمندان والیبال از دیدن مسابقات که اکثراً پخش مستقیم می‌شد لذت بردند.

بخشی از وظیفه ورزش و والیبال این است که برای سلامت جامعه به خانه مردم برود و همین اتفاق هم افتاد؛ این موضوع برای من راضی کننده بود. به هر حال نقاط ضعفی هم وجود داشت ؛ تغییر تصمیماتی که گرفته می‌شد گاهی فشار زیادی به تیم‌ها می‌آورد.

نحوه برگزاری مسابقات به صورت متمرکز که از ابتدا قرار نبود اینگونه باشد برنامه‌ریزی‌ها را تغییر داد. برای دور برگشت قرار نبود مسابقات اینگونه برگزار شود و همین اتفاق به برخی تیم‌ها فشار آورد و برخی دیگر از تیم‌ها از این شرایط سود بردند. شک ندارم اگر می‌خواستند نظر ما را بپرسند و اعمال کنند، ما دوست داشتیم مسابقات در شهر خودمان برگزار شود. باور نمی‌کنید برای یک روزی که در هفته بازی نداشتیم چه دردسرهایی برای پیدا کردن سالن تمرین و وزنه داشتیم.

سود برخی تیم‌ها در این بود که مسابقات در تهران برگزار شود و فکر می‌کنم تنها 4-5 تیم مخالف برگزاری این شیوه بودند. ما هم در نهایت به نظر جمع احترام گذاشتیم، هرچند که در روزهای پایانی فشار زیادی به ما وارد شد. دلیل فدراسیون این بود که سلامت بازیکنان و مربیان با برگزاری مسابقات به صورت متمرکز حفظ می‌شود، اما در این شرایط هم اکثر تیم‌ها بازیکنان کرونایی داشتند. 

لیگ فوتبال و فوتسال و... به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود و مشکلی برای کسی ایجاد نمی‌شود. اگر این حرف‌ها را مطرح می‌کنم به این دلیل است که افرادی که در ذهن خود به دنبال برگزاری لیگ سال آینده به صورت متمرکز هستند، نظر خود را تغییر دهند. اگر قرار است فصل آینده هم به صورت متمرکز برگزار شود باید نام لیگ را از روی مسابقات بردارند و نامش را «مسابقات متمرکز کشوری» بگذارند. دیدن بازیکنان جوان و با استعداد در جریان مسابقات از دیگر نکات مهم لیگ امسال بود.

فارس:پدیده های لیگ امسال چه نفراتی بودند؟

من ترجیح می دهم بهترین ها را معرفی کنم. صابر کاظمی واقعاً عملکرد فوق العاده ای داشت. مثیم صالحی فراتر از سال های گذشته ظاهر شد. شهروز همایونفرمنش هم درخشان بود. آرمان صالحی و حمید چوگان هم به چشم آمدند و خیلی به تیم خود کمک کردند. البته قطعاً نفرات دیگری هم بودند که در حال حاضر برای بیان نام آنها حضور ذهن ندارم.

فارس:وضعیت مصدومیت مجتبی میرزاجانپور به کجا رسید؟ حضور در اردوی تیم ملی را هم از دست داد.

مجتبی نیاز به زمان دارد. به نظرم کار درستی است که این زمان در اختیارش قرار بگیرد. مصدومیت میرزاجانپور به گونه‌ای است که اگر خدایی ناکرده دوباره برایش اتفاق بیفتد کار را بسیار برایش سخت خواهد کرد. او طبق برنامه پیش می‌رود و امیدوارم سلامتی‌اش را زودتر به دست بیاورد. تا جایی که می‌دانم او تا چند ماه دیگر می‌تواند تمریناتش را شروع کند. حضور میرزاجانپور در اردوهای تیم ملی در شرایط کنونی اشتباه بود و خودش هم این موضوع را درک می‌کند. 

فارس:آیا قراردادتان با سپاهان تمدید شد؟

مشکلی بابت ادامه همکاری با سپاهان نداریم. طی جلسه‌ای که با مسئولان باشگاه داشتیم هر دو طرف به ادامه همکاری راضی هستند. در حال بررسی شرایطی از جمله بودجه و... برای سال آینده هستیم تا ما هم وارد نقل و انتقالات شویم، چون اعتقاد دارم همین حالا هم دیر شده است. به جرات می‌گویم و حاضرم قرارداد تمام نفرات را منتشر و ثابت کنم که ما عدد معقولی هزینه کردیم. تیم‌هایی بودند که بالاتر از ما هزینه کردند و پایین‌تر از ما قرار گرفتند. اگر کسی ما را مدعی قهرمانی می‌داند به دلیل جایگاه ما در پایان دور رفت و برگشت است. ما واقعاً تیم شایسته‌ای در طول فصل بودیم. 24 پیروزی داشتیم و تیم اول مرحله مقدماتی شدیم. نگرش افراد متفاوت است و برخی نیمه خالی و برخی دیگر نیمه پر لیوان را می‌بینند.

ما در سال‌های ابتدایی حضور خود در لیگ برتر توانستیم به جمع 4 تیم برتر راه پیدا کنیم و این اتفاق یک دستاورد برای باشگاه سپاهان است. مدیران هم این موضوع را می‌دانند. از ابتدا هم صحبت ما این بود که در سال اول و دوم دنبال قهرمانی نباشیم، اما اگر فرصتی فراهم شد از آن استفاده کنیم. فشار زیادی روی تیم ما بود، اما هیچ وقت آنها را مطرح نکردم. بازیکن شایسته‌ای مثل میرزاجانپور را از دست دادیم و بازیکنی برای پر کردن جای خالی وی پیدا نکردیم. با توجه به کار تیمی خوبی که انجام دادیم همیشه در جمع 3 تیم برتر بودیم. از عملکرد شاگردانم فوق‌العاده راضی هستم و فقط این موضوع که در دو بازی آخر کیفیت لازم را نداشتیم مدنظر قرار نمی دهم. این اتفاق ممکن است برای هر تیمی رخ دهد. در کل از عملکرد تیم و مجموعه‌ام رضایت دارم و بدون هیچ مشکلی فصل را تمام کردیم.

فارس:لیست تیم ملی اعلام شد؛ به نظر شما تمام بازیکنان شایسته به اردوی تیم ملی دعوت شدند؟

ما جزئیات برنامه های تیم ملی را نمی دانیم. در آن مجموعه نیستیم که دلایل دعوت شدن و دعوت نشدن برخی بازیکنان را بدانیم. شاید آلکنو نگرشی دارد که یا خودش و یا مسئولان فدراسیون باید در این خصوص شفاف سازی کنند. شاید هر مربی دیگری باشد نفرات دیگری را دعوت کند و این بر اساس سلایق مربیان است. سلیقه هر مربی خاص است و با توجه به حساسیتی که وجود دارد نیاز است تا توضیحات شفاف تری برای مردم، رسانه ها و کارشناسان درخصوص نفرات دعوت شده و دعوت نشده داده شود.

فارس:آیا غیر از مجرد و مرندی، بازیکن دیگری از سپاهان شایستگی حضور در اردوی تیم ملی را داشتند؟

با توجه به شرایطی که وجود داشت غیر از سپاهان چند تیم دیگر هم بودند که بازیکنان بیشتر از آنها باید به اردوی تیم ملی دعوت می شد. همیشه سعی کردم به تصمیمات سرمربی تیم ملی و فدراسیون احترام بگذارم، چون در نهایت خودشان پاسخگو هستند. ممکن است بازیکنانی در لیگ باشند که عملکرد خوبی داشتند، اما در سلیقه سرمربی تیم ملی نبودند. در تیم ما استعدادهای جوان و آینده داری همچون رسولی و حیدری هم بودند که می توانستند در اردوی تیم ملی باشند. ضمن اینکه امسال سال المپیک است و اعتقاد دارم که حضور باتجربه ها مهمتر است.

در سال های گذشته روی برخی بازیکنان سرمایه گذاری شده و امسال باید نتیجه آن را ببینیم. بازیکنان باتجربه در المپیک کمک زیادی می کنند. برای استعدادها هم باید بعد از المپیک برنامه ریزی کرد. اگر بتوانیم مثل آمریکا برنامه ریزی کنیم موفق خواهیم بود، چون تمام اهدافش مربوط به المپیک است. سرمربی تیم ملی زمان زیادی ندارد و امیدوارم در این فرصت کوتاه شناخت کافی از بازیکنان را به دست بیاورد.

فارس:آرمان والیبال ایران با آلکنو در المپیک محقق خواهد شد؟

کار بسیار سختی خواهد بود. نگرش و نگاه بازیکنان در المپیک بسیار بالاتری از چیزی است که همه در لیگ ملت ها و سایر مسابقات می بینند. سالی که من خودم المپیک را در کنار تیم ملی تجربه کردم حضور تماشاگران در سالن مسابقه آزاد بود و جوی خاصی بر مسابقات حاکم بود. اینکه می گویند المپیک بالاترین سطح مسابقات هر رشته ورزشی است را به راحتی می توان لمس کرد. مردم با برد و باخت در این مسابقات خوشحال و ناراحت می شوند. در المپیک فشار زیادی روی بازیکنان است و عملکرد آنها به مراتب بالاتر می رود. همین که فرصتی ایجاد شده تا ایران برای دومین بار در المپیک حضور پیدا کند یک افتخار است.

اعتقاد دارم که ایران در مرحله اول هم چالش های جدی و زیادی دارد. اگر ما با نگرشی ساده فرض را بر این بگذاریم که به راحتی از گروه خود صعود می کنیم اشتباه است. ما همیشه از این موضوعات لطمه خورده ایم. ما جلوی ونزوئلا هم باید با تمام توان بازی کنیم. اینکه بگویم ژاپن، کانادا و ونزوئلا را به راحتی شکست می دهیم بسیار اشتباه است. قطعاً بازی های سختی با تمام تیم ها داریم. شاید مهمترین بازی ایران رویارویی با ونزوئلا باشد. ابتدا باید دغدغه صعود از گروه خود را داشته باشیم و هر زمانی این امر محقق شد در یک روز خیلی خوب به فکر مهمترین بازی المپیک در مرحله دوم باشیم.

در دوره گذشته در مرحله دوم با ایتالیا روبرو شدیم و باختیم؛ در آن بازی ست اول با نتیجه 23 بر 21 از حریف پیش بودیم و ایتالیا به شدت از ایران ترسیده بود و حدود 9 سرویس از دست داد. اگر ما ست اول آن بازی را به سود خود تمام کرده بودیم امکان داشت هر اتفاقی برای ایران رخ دهد. متاسفانه فرصت را از دست دادیم و آنها به بازی برگشتند و دیگر زورمان به آنها نرسید. اگر در یک روز خوب با هر تیمی روبرو شویم این شانس را داریم که به جمع 4 تیم برتر صعود کنیم.

فارس:بهترین اتفاق سال 99 برای شما چه بود؟

من در مربیگری همیشه به دنبال آرامش هستم و فکر می کنم سال بسیار آرامی را کنار بازیکنانم در باشگاه سپاهان پشت سر گذاشتم و این موضوع را خیلی دوست داشتم. همه می دانیم در سالی بودیم که نباید توقع زیادی از شرایط داشته باشیم و اعتقاد دارم کسب عنوان سوم اتفاق خوبی برای ما بود.

فارس:آرزوی شما برای سال 1400 چیست؟

فکر می کنم آرزوی اول همه ما این باشد که از شرایط کنونی خارج شویم و همه سلامت باشند. ضمن اینکه من واقعا دلم می خواهد به روزهایی برگردم که سالن های والیبال پر از تماشاگر است. برای خودم هم برنامه ریزی کرده ام که بیشتر تلاش کرده و از تجربیاتم هم بیشتر استفاده کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول