اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تایمز آو اسرائیل: قرارداد ایران و چین از نفوذ آمریکا در منطقه می‌کاهد/تضعیف اهرم فشار آمریکا در مذاکرات احتمالی

تایمز آو اسرائیل نوشت؛ قرارداد 25 ساله ایران و چین می تواند اهرم فشار آمریکا علیه ایران را قبل از مذاکرات مورد انتظار تضعیف کند و از نفوذ آمریکا در غرب آسیا بکاهد.

تایمز آو اسرائیل: قرارداد ایران و چین از نفوذ آمریکا در منطقه می‌کاهد/تضعیف اهرم فشار آمریکا در مذاکرات احتمالی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری تایمز آو اسرائیل طی گزارشی نوشت؛ ایران و چین روز شنبه یک توافق همکاری راهبردی 25 ساله امضا کردند که در بحبوحه تحریم‌های آمریکا علیه تهران، شامل موضوعات اقتصادی نیز وجود دارد.

این توافق‌نامه، تحت عنوان مشارکت جامع راهبردی، شامل انواع فعالیت های اقتصادی از نفت گرفته تا معدن و تقویت فعالیت‌های صنعتی در ایران و همچنین حمل و نقل و همکاری‌های کشاورزی می‌شود.

این گزارش به نقل از نیویورک تایمز نوشت چین به عنوان بخشی از قرارداد، در عوض دریافت نفت، در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین دو کشور همکاری های نظامی در زمینه آموزش های مشترک، تحقیقات و اشتراک اطلاعات خواهند داشت.

به نوشته این گزارش، چین پیش از خروج ترامپ از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم های یک جانبه، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران بود.

در ادامه این گزارش آمده است، این قرارداد می‌تواند اهرم فشار آمریکا علیه ایران را قبل از مذاکرات مورد انتظار تضعیف کند و از نفوذ آمریکا در غرب آسیا بکاهد.

با این حال این گزارش مدعی است که ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران می تواند روابط تجاری ایران با چین علی رغم توافق نامه روز شنبه مختل کند.

 این نخستین باری است که ایران با یک قدرت جهانی، چنین توافق بلندمدتی امضا می‌کند.

در سال 2001، ایران یک توافق نامه همکاری 10 ساله با روسیه عمدتا در زمینه هسته ای به امضا رساند که با دو تمدید 5 ساله به 20 سال افزایش یافت.

این قرارداد شامل تقویت گردشگری و تبادلات فرهنگی نیز هست و در پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک ایران و چین به امضا رسید.

بر اساس گزارش ها، ایران و چین در سال های اخیر، سالانه حدود 20 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتند. این رقم کمتر از 52 میلیارد دلار در سال 2014 است؛ دلیل این امر، کاهش قیمت نفت و تحریم‌های اعمالی آمریکا در سال 2018 پس از خروج یک جانبه ترامپ از توافق هسته ای با ایران بوده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول